Page 9 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 9
אני רק שאלה
שאלות לפסיכולוגית
בתהליך הכניסה להדרכה מגיעות אלינו מהשטח פניות רבות
שעוסקות בהתמודדות הנפשית של מדריכים ,חניכים והורים .השאלות שלפניכם
מבוססות כולן על מקרים אמיתיים .הפסיכולוגית וחברת מליאת בני עקיבא תמר סאמט
ניסתה לשרטט לנו “קווי מתאר” ראשוניים להתמודדות איתם
זה הוא שבנות שאינן מדריכות מאבדות את השתייכותן שלום ,אנחנו מדריכים של השבט שעתיד להיכנס
החברתית .את מתארת מצב שהן התנתקו מחברותיהן להדרכה .יש לנו חניך שממש רוצה להיכנס להדרכה,
אבל אנחנו המדריכים מרגישים שהוא ממש לא מתאים.
ולמעשה מרגישות לא שייכות לחברת המדריכות. החניך ממש לוחץ להיות מדריך ואנחנו לא יודעים כיצד
אני משערת שניסית לשוחח איתן ולעודד אותן .בכל מקרה
כדאי להמשיך בכך .בה בעת חשוב למצוא להן משימה להגיד לו את דעתנו מבלי לפגוע בו.
משמעותית אחרת שמתאימה להן ותיתן להן תחושת תפקידכם כמדריכים המחליטים מי מהחניכים ייכנס
השתייכות ומשמעות .תפקידו של בית הספר במצב מסוג להדרכה הוא חשוב וקשה ביותר .אין ספק שהרגישות
זה הוא לסייע לבנות למצוא אפיק פעילות ,ביטוי עצמי שאתם מגלים כלפי החניך שאינו מתאים להדרכה היא
ותרומה שתהיה בעלת ערך בעבור הבת וסביבתה .ברגע
שבנות אלו ירגישו שיש לתפקידן חשיבות ,ביטחונן העצמי רגישות ראויה.
כניסה להדרכה היא אחת הפעמים הראשונות שבהן נער
ותפקודן החברתי ישתפרו. צריך להתמודד עם שאלת כישוריו והתאמתם לתפקיד.
עם זאת ,במצב שבו הבנות או אחת מהן אינן נענות אין ספק שתפקידכם הוא להכניס להדרכה את המדריכים
לפתרונות אחרים וממשיכות לשדר מצוקה ,יש להפנותן הראויים ביותר .עם זאת ניתן לנצל את ההזדמנות לשיחה
לקבלת סיוע מקצועי .הדברים נכונים ביתר תוקף במצבים עם החניך על יכולותיו ולמצוא תחומים חזקים משמעותיים
שבהם משולבת ירידה במשקל או סימני סיכון אחרים. שבהם יוכל לתרום לסניף .במקרים כאלו כדאי לשבץ את
לעתים משבר מסוג זה אינו תגובה מקומית .הקושי בעלי התפקידים השונים במקביל להכנסה להדרכה ,או
בהתמודדות נובע לעתים מקשיים אחרים ,מהותיים הרבה אפילו לפניה .ברגע שהתפקיד המיועד לחניך בסניף יהיה
יותר ,שפרצו סביב הכניסה להדרכה .במקרה כזה עלול ידוע לו מראש ,ייחסך המתח סביב השאלה אם ייכנס
הקושי להתפתח למשבר עמוק יותר .חייבים להפנות את להדרכה .הוא לא צריך להרגיש שלא הכניסו אותו להדרכה,
אלא שקיבל תפקיד משמעותי המתאים לו .מומלץ בשעת
הבת והוריה לעזרה טיפולית מקצועית. ההודעה הפומבית על כניסה להדרכה להודיע גם על בעלי
תפקידים נוספים .כך יוכל כל חניך למצוא את מקומו
אני הורה לבן שעתיד להיכנס להדרכה .במקצועי
אני איש עסקים שאחת לתקופה עומד לפני עסקה בפסיפס הסניפי.
גדולה ,וגם הבית שלי מכיר את הרגשת המתח שלפני
עסקה גדולה שאני עתיד ,לעשות אבל דבר לא משתווה שלום ,אני מחנכת של כיתה י’ באולפנה במרכז
לרמות המתח שקיימות אצל בני כעת לקראת הכניסה הארץ .לפני כמה שבועות הכניסו אצלנו בעיר
להדרכה .הבית במתח אדיר ,הילד בלחץ אטומי וכל להדרכה ,ומרבית תלמידות הכיתה נכנסו ,אך שתיים
הבית מושפע מכך .מה לעשות כעת ומה לעשות אם מן התלמידות שרצו מאוד להיכנס להדרכה לא נכנסו,
ומאז פשוט לא ניתן להכיר אותן -הבנות הסתגרו בתוך
חס וחלילה הילד לא ייכנס להדרכה? עצמן ,ירדו בלימודים ולדעתי אחת מהן אף התחילה
דאגתך הכנה לבנך והמעורבות המשפחתית ניכרים מאוד.
לרדת במשקל בצורה ניכרת .מה לעשות?
ברור שאתם רוצים בטובתו ודואגים להצלחתו. דבריך עולה בבירור הפגיעה שמרגישות הבנות שרצו
מדבריך עולה שאתם ברוך ה’ משפחה שחווה הצלחות להיכנס להדרכה ולא הצליחו ,במיוחד לאור המצב שיתר
ועומדת באתגרים לא פשוטים .נראה שההצלחה וההישגים הבנות נכנסו להדרכה .אחד הקשיים הבולטים בתהליך
חשובים לך מאוד וממלאים תפקיד חשוב בחייכם .המתח
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב 10