Page 9 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 9

‫אני רק שאלה‬

 ‫שאלות לפסיכולוגית‬

               ‫בתהליך הכניסה להדרכה מגיעות אלינו מהשטח פניות רבות‬
     ‫שעוסקות בהתמודדות הנפשית של מדריכים‪ ,‬חניכים והורים‪ .‬השאלות שלפניכם‬
‫מבוססות כולן על מקרים אמיתיים‪ .‬הפסיכולוגית וחברת מליאת בני עקיבא תמר סאמט‬

              ‫ניסתה לשרטט לנו “קווי מתאר” ראשוניים להתמודדות איתם‬

‫זה הוא שבנות שאינן מדריכות מאבדות את השתייכותן‬        ‫שלום‪ ,‬אנחנו מדריכים של השבט שעתיד להיכנס‬
‫החברתית‪ .‬את מתארת מצב שהן התנתקו מחברותיהן‬            ‫להדרכה‪ .‬יש לנו חניך שממש רוצה להיכנס להדרכה‪,‬‬
                                                      ‫אבל אנחנו המדריכים מרגישים שהוא ממש לא מתאים‪.‬‬
        ‫ולמעשה מרגישות לא שייכות לחברת המדריכות‪.‬‬      ‫החניך ממש לוחץ להיות מדריך ואנחנו לא יודעים כיצד‬
‫אני משערת שניסית לשוחח איתן ולעודד אותן‪ .‬בכל מקרה‬
‫כדאי להמשיך בכך‪ .‬בה בעת חשוב למצוא להן משימה‬                              ‫להגיד לו את דעתנו מבלי לפגוע בו‪.‬‬
‫משמעותית אחרת שמתאימה להן ותיתן להן תחושת‬             ‫תפקידכם כמדריכים המחליטים מי מהחניכים ייכנס‬
‫השתייכות ומשמעות‪ .‬תפקידו של בית הספר במצב מסוג‬        ‫להדרכה הוא חשוב וקשה ביותר‪ .‬אין ספק שהרגישות‬
‫זה הוא לסייע לבנות למצוא אפיק פעילות‪ ,‬ביטוי עצמי‬      ‫שאתם מגלים כלפי החניך שאינו מתאים להדרכה היא‬
‫ותרומה שתהיה בעלת ערך בעבור הבת וסביבתה‪ .‬ברגע‬
‫שבנות אלו ירגישו שיש לתפקידן חשיבות‪ ,‬ביטחונן העצמי‬                                              ‫רגישות ראויה‪.‬‬
                                                      ‫כניסה להדרכה היא אחת הפעמים הראשונות שבהן נער‬
                              ‫ותפקודן החברתי ישתפרו‪.‬‬  ‫צריך להתמודד עם שאלת כישוריו והתאמתם לתפקיד‪.‬‬
‫עם זאת‪ ,‬במצב שבו הבנות או אחת מהן אינן נענות‬          ‫אין ספק שתפקידכם הוא להכניס להדרכה את המדריכים‬
‫לפתרונות אחרים וממשיכות לשדר מצוקה‪ ,‬יש להפנותן‬        ‫הראויים ביותר‪ .‬עם זאת ניתן לנצל את ההזדמנות לשיחה‬
‫לקבלת סיוע מקצועי‪ .‬הדברים נכונים ביתר תוקף במצבים‬     ‫עם החניך על יכולותיו ולמצוא תחומים חזקים משמעותיים‬
‫שבהם משולבת ירידה במשקל או סימני סיכון אחרים‪.‬‬         ‫שבהם יוכל לתרום לסניף‪ .‬במקרים כאלו כדאי לשבץ את‬
‫לעתים משבר מסוג זה אינו תגובה מקומית‪ .‬הקושי‬           ‫בעלי התפקידים השונים במקביל להכנסה להדרכה‪ ,‬או‬
‫בהתמודדות נובע לעתים מקשיים אחרים‪ ,‬מהותיים הרבה‬       ‫אפילו לפניה‪ .‬ברגע שהתפקיד המיועד לחניך בסניף יהיה‬
‫יותר‪ ,‬שפרצו סביב הכניסה להדרכה‪ .‬במקרה כזה עלול‬        ‫ידוע לו מראש‪ ,‬ייחסך המתח סביב השאלה אם ייכנס‬
‫הקושי להתפתח למשבר עמוק יותר‪ .‬חייבים להפנות את‬        ‫להדרכה‪ .‬הוא לא צריך להרגיש שלא הכניסו אותו להדרכה‪,‬‬
                                                      ‫אלא שקיבל תפקיד משמעותי המתאים לו‪ .‬מומלץ בשעת‬
                 ‫הבת והוריה לעזרה טיפולית מקצועית‪.‬‬    ‫ההודעה הפומבית על כניסה להדרכה להודיע גם על בעלי‬
                                                      ‫תפקידים נוספים‪ .‬כך יוכל כל חניך למצוא את מקומו‬
‫אני הורה לבן שעתיד להיכנס להדרכה‪ .‬במקצועי‬
‫אני איש עסקים שאחת לתקופה עומד לפני עסקה‬                                                     ‫בפסיפס הסניפי‪.‬‬
‫גדולה‪ ,‬וגם הבית שלי מכיר את הרגשת המתח שלפני‬
‫עסקה גדולה שאני עתיד‪ ,‬לעשות אבל דבר לא משתווה‬         ‫שלום‪ ,‬אני מחנכת של כיתה י’ באולפנה במרכז‬
‫לרמות המתח שקיימות אצל בני כעת לקראת הכניסה‬           ‫הארץ‪ .‬לפני כמה שבועות הכניסו אצלנו בעיר‬
‫להדרכה‪ .‬הבית במתח אדיר‪ ,‬הילד בלחץ אטומי וכל‬           ‫להדרכה‪ ,‬ומרבית תלמידות הכיתה נכנסו‪ ,‬אך שתיים‬
‫הבית מושפע מכך‪ .‬מה לעשות כעת ומה לעשות אם‬             ‫מן התלמידות שרצו מאוד להיכנס להדרכה לא נכנסו‪,‬‬
                                                      ‫ומאז פשוט לא ניתן להכיר אותן ‪ -‬הבנות הסתגרו בתוך‬
                  ‫חס וחלילה הילד לא ייכנס להדרכה?‬     ‫עצמן‪ ,‬ירדו בלימודים ולדעתי אחת מהן אף התחילה‬
‫דאגתך הכנה לבנך והמעורבות המשפחתית ניכרים מאוד‪.‬‬
                                                                   ‫לרדת במשקל בצורה ניכרת‪ .‬מה לעשות?‬
           ‫ברור שאתם רוצים בטובתו ודואגים להצלחתו‪.‬‬    ‫דבריך עולה בבירור הפגיעה שמרגישות הבנות שרצו‬
‫מדבריך עולה שאתם ברוך ה’ משפחה שחווה הצלחות‬           ‫להיכנס להדרכה ולא הצליחו‪ ,‬במיוחד לאור המצב שיתר‬
‫ועומדת באתגרים לא פשוטים‪ .‬נראה שההצלחה וההישגים‬       ‫הבנות נכנסו להדרכה‪ .‬אחד הקשיים הבולטים בתהליך‬
‫חשובים לך מאוד וממלאים תפקיד חשוב בחייכם‪ .‬המתח‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב‬       ‫‪10‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14