Page 13 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 13

‫יומן מסע‬

                                                                                                 ‫ב”ה‬

‫קטעים נבחרים מתוך יומן המסע לאתיופיה‬

                                        ‫ומוסרית‪ .‬בזאת ניבחן‪.‬‬    ‫עדיאל בר שלום‪ ,‬רכז מחלקת מעורבות חברתית של בני עקיבא‬
‫ארץ מהממת אתיופיה‪ .‬הנופים מרהיבים‪ ,‬החּום והירוק משמשים‬          ‫יצא למסע לאתיופיה עם משלחת של תנועות הנוער הישראליות‪.‬‬
‫בערבוביה פסטורלית‪ ,‬מרחבים אינסופיים‪ .‬רוב מוחלט של‬               ‫ביומן המסע שלפניכם הוא פותח צוהר אל המרגש והמיוחד של‬
‫האוכלוסייה חי בכפרים הפזורים על פני השטח‪ ,‬בבידוד מוחלט‬
‫מהמרחב האורבני‪ .‬מרבית הדרכים אינן סלולות‪ ,‬חיות מהלכות‬                      ‫קהילה שלא תמיד אנחנו מיטיבים להכיר את שורשיה‪.‬‬
‫בחופשיות לאורך הדרך‪ .‬כל עצירה יזומה של האוטובוס מזמינה‬          ‫“אני לא רוצה לדבר איתו‪ ,‬אין בינינו כלום‪ .‬מבחינתי הוא לא חלק‬
‫אלינו בתוך שניות ספורות מקומיים המשתוקקים למעט תשומת‬            ‫מהעם שלי‪ .‬אני שונא אותו‪ .‬אין לי איתו שום דבר במשותף‪ .‬הוא‬
‫לב מהתיירים התורנים‪ ,‬וגם קצת מעבר לכך כמובן‪ .‬נתקלנו בדלות‬
                                                                                            ‫האיום הכי גדול של המדינה הזו‪”...‬‬
                            ‫ובחוסר כל שלא ניתן לתאר במילים‪.‬‬     ‫זהו לקט‪ ,‬לא חריג לצערי‪ ,‬של משפטים אופייניים שנשמעים‬
‫במיוחד נגע בי יוהנס‪ -‬הילד בן ה‪ 11-‬שלפני ‪ 4‬שנים עזב את בית‬       ‫בתקופה האחרונה מכיוונים שונים בחברה שבה אנו חיים‪.‬‬
‫הוריו בכפר ועבר לגור בעיר כדי לרכוש השכלה בבית הספר‪ .‬בזמן‬       ‫למעשה‪ ,‬מאז רצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז”ל לפני כ‪16-‬‬
‫הנותר הוא חוטב עצים לפרנסת בני משפחתו‪ .‬הוא חולם להיות‬           ‫שנה‪ ,‬נוצר קרע מובנה בין חלקים שונים בחברה ובין תנועות‬
‫וטרינר‪ ,‬בטענה שצריך מישהו שיטפל בחיות‪ ,‬המשמשות מקור‬
‫פרנסה מרכזי‪ .‬לשאלתי ‪ -‬רופא ילדים מעניין אותו פחות‪ ,‬הלוא‬                                                        ‫הנוער השונות‪.‬‬
‫בני האדם שימושיים פחות למסחר ולתעסוקה‪ .‬איזה עולם הפוך‪.‬‬          ‫אירועים שונים המתרחשים במרחב הציבורי‪-‬חברתי‪ -‬מדיני בשנים‬
                                                                ‫האחרונות רק מחדדים את המחלוקת ומוסיפים אש למדורת‬
                                ‫בהצלחה יוהנס‪ ,‬תחזיק מעמד‪.‬‬       ‫הקיטוב‪ .‬למיטב הבנתי הדלה‪ ,‬דווקא תנועות הנוער‪ ,‬הפועלות‬
‫לאחר יומיים של התעסקות אינטנסיבית ב”מאקרו” של אתיופיה‬           ‫ברובן המוחלט על בסיס מצע ערכי‪ ,‬חברתי וחינוכי‪ -‬עליהן למצוא‬
‫‪ -‬היסטוריה‪ ,‬קשר נצרות‪ -‬יהדות‪ ,‬האגדה על ארון הברית שנלקח‬         ‫את הדרך לסמן יחד את המשותף והמחבר על פני המפריד‬
‫ונשמר עד היום באתיופיה‪ ,‬דרכי הגעת היהודים לאתיופיה‬
‫והמושלים השונים והשפעתם ‪ -‬התחלנו להעמיק בסיפור היהודי‬                                                                ‫והמפלג‪.‬‬
                                                                ‫רגע לפני העלייה למטוס‪ ,‬לאחר כחצי שנה של עבודת הכנה‬
                                              ‫ובסיפור המסע‪.‬‬     ‫משותפת ומאומצת‪ ,‬אני חש שאת היעד הראשון כבר כבשנו‪ .‬יש‬
‫לצדו של דניאל וקנין המדריך האגדי יצא איתנו למסע גם עמרם‬         ‫כאן חבורה של ‪ 17‬חברים וחברות‪ ,‬שהתקבצו יחד על בסיס מכנה‬
‫אקלום‪ ,‬אדם מיוחד במינו‪ ,‬אנציקלופדיה מהלכת בנושא של‬              ‫משותף רחב ומרתק‪ ,‬ויוצאים כחבורה אחת למסע שורשים ‪ -‬של‬
‫יהדות אתיופיה ועדות חיה לסיפור המסע לארץ ישראל‪ .‬הגענו‬           ‫פרטים‪ ,‬של קהילה‪ ,‬של חברה ושל עם‪ .‬כנציג תנועת בני עקיבא ‪-‬‬
‫לתחנה הראשונה ‪ -‬הכפר בית מריה‪ .‬עמרם שיתף בהתרגשות על‬
‫הזיכרונות מנוף ילדותו ‪ -‬הילדות‪ ,‬החיים בכפר‪ ,‬האווירה המיוחדת‬                                 ‫אני גאה להיות חלק מהחבורה הזו‪.‬‬
‫והאחריות על המרעה‪ ,‬כמו גם על הדיבורים על ארץ הקודש‪,‬‬             ‫“אני רוצה מאוד לדבר איתם‪ .‬יש בינינו הרבה מאוד‪ .‬מבחינתי הם‬
‫החיים היהודיים‪ ,‬הקשר העמוק של בני הכפר עם המנהיג הרוחני‬         ‫חלק משמעותי מאוד מהעם שלי‪ .‬אני אוהב אותם‪ .‬יש לנו הרבה‬
‫‪ -‬הקייס הראשי של אזור טיגריי ‪ -‬קייס ממהרי יצחק‪ ,‬וגם ‪ -‬על חג‬     ‫מן המשותף‪ .‬כולנו יחד‪ -‬התקווה הגדולה של המדינה הזו‪( ”...‬לקט‬
‫הסיגד המסורתי‪ ,‬היום שבו הכפר בית מריה לובש חג וחוגג את‬
‫העלייה להר‪ ,‬יחד עם כל היהודים באזור‪ .‬לאדם הרכוב המערבי‬              ‫של משפטים קצת פחות אופייניים שהלוואי ויישמעו יותר‪)...‬‬
‫הממוצע ‪ -‬קשה לתפוס את גודל המעמד‪ :‬אנשים שהלכו ימים‬              ‫נתב”ג‪ .‬תפילת הדרך‪ .‬על המטוס בין שמים לארץ‪ .‬הזדמנות לקחת‬
‫ושבועות ברגל‪ ,‬רק כדי לזכות לעלות יחד להר ולהתפלל יחד עם‬         ‫פסק זמן משגרת החיים השואבת ולהתבונן קצת על המציאות‬
                                                                ‫ממעוף הציפור‪ .‬רגעים של שלווה ושפיות‪ .‬בליל מוזר ולא שגרתי‬
         ‫הקייסים על ירושלים‪ ,‬ציון‪ ,‬בית המקדש ואחדות ישראל‪.‬‬      ‫של רגשות עוטף אותי‪ .‬התרגשות‪ ,‬דריכות‪ ,‬חוסר ודאות ואפילו ‪-‬‬
‫התחלנו לטפס‪ .‬עבר והווה משתלבים יחד לרגעים מרגשים‬
‫וייחודיים‪ .‬מגיעים לאוכף‪ ,‬רגע לפני שיא הגובה‪ .‬עמרם עוצר‪.‬‬                                               ‫ישנו כבר הגעגוע לארץ‪.‬‬
‫“כאן עמדו הקייסים”‪ .‬אני עוצם עיניים ומנסה לדמיין את גודל‬        ‫פעמים בחייו של אדם‪ ,‬עליו להרחיק מעט כדי לחדד את‬
‫המעמד‪ ,‬מנסה לינוק קצת מהזיקה‪ ,‬מהכיסופים‪ ,‬מאהבת הארץ‬             ‫הפרספקטיבה ואת נקודת המבט על המתרחש סביבו‪ .‬כך כאנשים‬
‫ומהחלום האותנטי‪ .‬בני פותח תנ”ך ומקריא פסוקים רלוונטיים‬          ‫פרטיים וכך כאומה‪ .‬אני חש שהבחירה לצאת למסע שורשים‬
‫מספר נחמיה‪ ,‬וחותם בפסוק “אם אשכחך ירושלים‪ .”...‬דממה‪.‬‬            ‫באתיופיה‪ -‬יש בה ממד של יציאה החוצה כדי לזהות ולהפנים‬
‫איש‪-‬איש ומחשבותיו‪ .‬מעבירים בינינו תמונות שנגה הכינה מראש‬
‫ובהן העולים להר‪ ,‬תפילות הקייסים והנופים הנשקפים מההר‪.‬‬                                    ‫נקודות מהותיות שמצויות כאן פנימה‪.‬‬
‫רגע של חיבור עמוק‪ .‬מילותיו של עמרם לאחר החוויה על ההר‬           ‫אני יוצא למסע אישי‪ ,‬תנועתי ולאומי גם יחד‪ .‬מסע שמבקש ללמוד‪,‬‬
                                                                ‫להעמיק‪ ,‬להתחבר ולהבין את הסיפור המרתק והמורכב של יהדות‬
                                                  ‫נגעו בכולנו‪.‬‬
‫“זה היה אחד הרגעים המרגשים בחיי‪ .‬בן רגע הפך הסיפור האישי‬                                               ‫אתיופיה לאורך הדורות‪.‬‬
                                                                ‫מסע אמיץ שיבקש גם לשאול שאלות נוקבות וחדות‪ ,‬ולא פחות‬

                                                                        ‫מכך ‪ -‬להצליח למצוא תשובות ואולי אף לייצר חלק מהן‪.‬‬
                                                                ‫אנו‪ ,‬נציגי ההנהגות של תנועות הנוער הציוניות במדינת ישראל‪,‬‬
                                                                ‫יוצאים למסע מחייב‪ .‬מסע של קבלת אחריות חברתית‪ ,‬חינוכית‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב‬                 ‫‪14‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18