Page 8 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 8
להדרכה
יש לנו ב"ה הרבה חניכות ,שחלקן הגדול התהליך בצורה בוגרת ומבינות את המורכבות.
יכולות להתאים לתפקיד .היה רצון להביא לידי מה ההכנסה להדרכה גרמה לשבט שלכן?
מצב שלכל בת בשבט יהיה תפקיד כלשהו ס :נוצר מתח בין כולן..
במסגרת הסניף .בנוסף היה קשה "לבחון"
את החניכות וכביכול לדרג אותן לפי מידת בדרך כלל ההכנסה להדרכה גורמת לפירוק מסוים .כיום אני
יכולה לומר שלצערי השבט לא ממש מגובש ,יש לו פחות
ההתאמה שלהן להדרכה מוטיבציה וגם בנות עסוקות בעוד דברים -כמו החניכות
שהתקבלה היתה בעיקר מהמדריכים היוצאים .הדבר פגע בנו שלהן...
מאוד ,אבל החלטנו שטובת הסניף והחניכים עומדת מעל הכול ב :התהליך עצמו היה מורכב .לדעתנו הוא ביגר את השבט
ולכן אין שום צורך להתייחס לביקורת שאינה רלוונטית .ניסינו
גם להסביר לאותם מבקרים מדוע הכנסנו להדרכה דווקא את והפך אותו לשבט חזק ומרכזי בסניף.
יש איזו טעות שנראה לכם שעשיתן במהלך התהליך?
החניכים האלו. ב :לדעתנו התקופה הארוכה שנמשך כל התהליך גרמה לחניכות
טלפונים שקיבלתם בעקבות... למתח רב .השיחות האישיות ,הדיונים ולקיחת ההחלטות נעשו
ב :לא היו הרבה .בעיקר טלפונים חיוביים ומחזקים ...ולטלפונים במשך תקופה ארוכה ולדעתנו היינו צריכות לקצר את התהליך
הקשיים ניסינו מאוד להקשיב לביקורת ולקושי וניסינו מאוד
לראות איך אפשר להתקדם מהמצב ,ולא איך להצטדק. ולהודיע לחניכות כמה שיותר מהר.
ס :יכול להיות שטעינו במד”שיות ששילבנו או מדריכה
ובאופן כללי: שהכנסנו .בכל מקרה אנחנו משתדלות ללוות אותן ולהיות
אתן חושבות שיש לכן היכולת והכלים לקבל את ההחלטות בקשר עם הקומונרית בסניף.
הנכונות לטובת החניכים בפרט והסניף בכלל? כיצד מתמודדים עם הלחצים של ההורים/הבוגרים /ואפילו
ב :כן ,יש לנו היכולת והכלים לקבל את ההחלטות הנכונות של החניכים עצמם?
לטובת החניכים ולטובת הסניף בכלל ,מכיוון שאנחנו מכירות ס :משדרים עמוד שדרה יציב ,לא נכנעים ,פתוחים לשמוע
ולקבל ,אבל בסופו של דבר אנחנו מחליטות ואנחנו גם רואות
את החניכים בצורה הטובה ביותר.
אין ספק שתמיד יש מקום להתייעץ ,לקבל הדרכה ממדריכים אותן בצורה קצת אחרת ,כמדריכות.
ב :קודם כל צריך להקשיב למה שהם אומרים/לוחצים .אחרי
שכבר עברו את ההכנסה להדרכה. שמקשיבים ,מתייעצים עם דמות שסומכים עליה ,וגם סומכים
ס :כן ,בכל מקרה יש קומונרית שמאשרת את ההחלטה
ונעזרים בה .מתייעצים עם אנשים שכבר עשו את זה .בסך על ההחלטה שלנו כמדריכים.
הכול אנחנו מכירות את החניכות בסניף ,רואות איך הן פעילות הרי יש לנו השגחה פרטית מלמעלה .וצריך להאמין בעצמך!
בשבט ,בסניף ,בפרויקטים. היום שאחרי:
האם זה נכון שאתם עושים את התהליך הזה?
ס :כן ,שמעתי שיש מקומות שוועדת חינוך מחליטה .אני כיצד התמודדתן עם חניכים שלא הכנסתן להדרכה?
חושבת שזה פחות נכון ,כי הסניף הוא פחות מקום של ב :אנחנו כמדריכים צריכים להישאר חזקים! צריך לא להישבר
ההורים ,ויותר של החניכים .כמו כן בסניף רואים צדדים אחרים
של החניך שלא באים לידי ביטוי בבית .בנוסף חשובה העזרה מול הקושי.
מאנשים שעשו את התהליך -לקבל עצות ,ללמוד מטעויות צריך להשאיר את הראש מעל המים ,לאזור אומץ ולדבר עם
שלהם ,ולהתייעץ עם אנשים שסומכים עליהם...
ב :לדעתנו נכון מאוד שאנחנו אלה שמקבלות את ההחלטה. החניך ,להראות לו שאכפת לך ממנו.
לאחר שנתיים שבהן אנו מדריכות את החבר’ה ,אנו חושבות לנסות למצוא לאותו חניך התנדבות אחרת ,להראות לו שאתם
כי ראינו הרבה על החניכות ובהחלט יש לנו ידע מספק בשביל אוהבים אותו ושהוא מלא בטוב גדול ויכול לממש את היכולות
לקבל את ההחלטה מי תיכנס להדרכה .לדעתנו אין אף גורם
אחר שמכיר את החניכים ברמה השבטית כמונו .מובן שניסינו הטובות שלו במקומות אחרים.
להתייעץ עם גורמים נוספים ולהכיר את החניכים מכמה ס :ב”ה לא היה הרבה בלאגן כי הכנו אותן בצורה רצינית לפני
שיותר צדדים (דרך שאלון הדרכה ,שיחות אישיות והתייעצות
כן -לאכזבות ,ובעיקר לפרגן זו לזו!
עם גורמים נוספים). בנות מאוכזבות -ליווינו אותן גם אחר כך ,דיברנו ,ניסינו לפתוח
אם לא ..מי נראה לכם צריך לעשות זאת?
להן עוד אפשרויות לעשייה.
האם קיבלתן ביקורת בנושא וכיצד התמודדתם איתה?
ס :כן,הייתה ביקורת .לא פנו אלינו ,אלא לרכזת הנוער שדיברה
איתנו לפני ההחלטה .אבל שוב ,שידרנו שאנחנו יודעות מה
עשינו ושלמות בהחלטה .רכזת הנוער שמעה את מי הכנסנו
ומה היו השיקולים וגיבתה אותנו מול ההורים.
ב :האמת שב”ה לא התקבלה כמעט ביקורת ,וגם זאת
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב 9