Page 8 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 8

‫להדרכה‬

‫יש לנו ב"ה הרבה חניכות‪ ,‬שחלקן הגדול‬                                         ‫התהליך בצורה בוגרת ומבינות את המורכבות‪.‬‬
‫יכולות להתאים לתפקיד‪ .‬היה רצון להביא לידי‬                                     ‫מה ההכנסה להדרכה גרמה לשבט שלכן?‬
‫מצב שלכל בת בשבט יהיה תפקיד כלשהו‬                                                                  ‫ס‪ :‬נוצר מתח בין כולן‪..‬‬
‫במסגרת הסניף‪ .‬בנוסף היה קשה "לבחון"‬
‫את החניכות וכביכול לדרג אותן לפי מידת‬                        ‫בדרך כלל ההכנסה להדרכה גורמת לפירוק מסוים‪ .‬כיום אני‬
                                                             ‫יכולה לומר שלצערי השבט לא ממש מגובש‪ ,‬יש לו פחות‬
                       ‫ההתאמה שלהן להדרכה‬                    ‫מוטיבציה וגם בנות עסוקות בעוד דברים ‪ -‬כמו החניכות‬

‫שהתקבלה היתה בעיקר מהמדריכים היוצאים‪ .‬הדבר פגע בנו‬                                                                 ‫שלהן‪...‬‬
‫מאוד‪ ,‬אבל החלטנו שטובת הסניף והחניכים עומדת מעל הכול‬         ‫ב‪ :‬התהליך עצמו היה מורכב‪ .‬לדעתנו הוא ביגר את השבט‬
‫ולכן אין שום צורך להתייחס לביקורת שאינה רלוונטית‪ .‬ניסינו‬
‫גם להסביר לאותם מבקרים מדוע הכנסנו להדרכה דווקא את‬                                   ‫והפך אותו לשבט חזק ומרכזי בסניף‪.‬‬
                                                                  ‫יש איזו טעות שנראה לכם שעשיתן במהלך התהליך?‬
                                              ‫החניכים האלו‪.‬‬  ‫ב‪ :‬לדעתנו התקופה הארוכה שנמשך כל התהליך גרמה לחניכות‬
                             ‫טלפונים שקיבלתם בעקבות‪...‬‬       ‫למתח רב‪ .‬השיחות האישיות‪ ,‬הדיונים ולקיחת ההחלטות נעשו‬
‫ב‪ :‬לא היו הרבה‪ .‬בעיקר טלפונים חיוביים ומחזקים‪ ...‬ולטלפונים‬   ‫במשך תקופה ארוכה ולדעתנו היינו צריכות לקצר את התהליך‬
‫הקשיים ניסינו מאוד להקשיב לביקורת ולקושי וניסינו מאוד‬
       ‫לראות איך אפשר להתקדם מהמצב‪ ,‬ולא איך להצטדק‪.‬‬                                    ‫ולהודיע לחניכות כמה שיותר מהר‪.‬‬
                                                             ‫ס‪ :‬יכול להיות שטעינו במד”שיות ששילבנו או מדריכה‬
                                      ‫ובאופן כללי‪:‬‬           ‫שהכנסנו‪ .‬בכל מקרה אנחנו משתדלות ללוות אותן ולהיות‬

‫אתן חושבות שיש לכן היכולת והכלים לקבל את ההחלטות‬                                             ‫בקשר עם הקומונרית בסניף‪.‬‬
            ‫הנכונות לטובת החניכים בפרט והסניף בכלל?‬          ‫כיצד מתמודדים עם הלחצים של ההורים‪/‬הבוגרים‪ /‬ואפילו‬

‫ב‪ :‬כן‪ ,‬יש לנו היכולת והכלים לקבל את ההחלטות הנכונות‬                                                 ‫של החניכים עצמם?‬
‫לטובת החניכים ולטובת הסניף בכלל‪ ,‬מכיוון שאנחנו מכירות‬        ‫ס‪ :‬משדרים עמוד שדרה יציב‪ ,‬לא נכנעים‪ ,‬פתוחים לשמוע‬
                                                             ‫ולקבל‪ ,‬אבל בסופו של דבר אנחנו מחליטות ואנחנו גם רואות‬
                           ‫את החניכים בצורה הטובה ביותר‪.‬‬
‫אין ספק שתמיד יש מקום להתייעץ‪ ,‬לקבל הדרכה ממדריכים‬                                    ‫אותן בצורה קצת אחרת‪ ,‬כמדריכות‪.‬‬
                                                             ‫ב‪ :‬קודם כל צריך להקשיב למה שהם אומרים‪/‬לוחצים‪ .‬אחרי‬
                           ‫שכבר עברו את ההכנסה להדרכה‪.‬‬       ‫שמקשיבים‪ ,‬מתייעצים עם דמות שסומכים עליה‪ ,‬וגם סומכים‬
‫ס‪ :‬כן‪ ,‬בכל מקרה יש קומונרית שמאשרת את ההחלטה‬
‫ונעזרים בה‪ .‬מתייעצים עם אנשים שכבר עשו את זה‪ .‬בסך‬                                            ‫על ההחלטה שלנו כמדריכים‪.‬‬
‫הכול אנחנו מכירות את החניכות בסניף‪ ,‬רואות איך הן פעילות‬        ‫הרי יש לנו השגחה פרטית מלמעלה‪ .‬וצריך להאמין בעצמך!‬

                                  ‫בשבט‪ ,‬בסניף‪ ,‬בפרויקטים‪.‬‬                                         ‫היום שאחרי‪:‬‬
             ‫האם זה נכון שאתם עושים את התהליך הזה?‬
‫ס‪ :‬כן‪ ,‬שמעתי שיש מקומות שוועדת חינוך מחליטה‪ .‬אני‬                   ‫כיצד התמודדתן עם חניכים שלא הכנסתן להדרכה?‬
‫חושבת שזה פחות נכון‪ ,‬כי הסניף הוא פחות מקום של‬               ‫ב‪ :‬אנחנו כמדריכים צריכים להישאר חזקים! צריך לא להישבר‬
‫ההורים‪ ,‬ויותר של החניכים‪ .‬כמו כן בסניף רואים צדדים אחרים‬
‫של החניך שלא באים לידי ביטוי בבית‪ .‬בנוסף חשובה העזרה‬                                                           ‫מול הקושי‪.‬‬
‫מאנשים שעשו את התהליך ‪ -‬לקבל עצות‪ ,‬ללמוד מטעויות‬             ‫צריך להשאיר את הראש מעל המים‪ ,‬לאזור אומץ ולדבר עם‬
             ‫שלהם‪ ,‬ולהתייעץ עם אנשים שסומכים עליהם‪...‬‬
‫ב‪ :‬לדעתנו נכון מאוד שאנחנו אלה שמקבלות את ההחלטה‪.‬‬                                     ‫החניך‪ ,‬להראות לו שאכפת לך ממנו‪.‬‬
‫לאחר שנתיים שבהן אנו מדריכות את החבר’ה‪ ,‬אנו חושבות‬           ‫לנסות למצוא לאותו חניך התנדבות אחרת‪ ,‬להראות לו שאתם‬
‫כי ראינו הרבה על החניכות ובהחלט יש לנו ידע מספק בשביל‬        ‫אוהבים אותו ושהוא מלא בטוב גדול ויכול לממש את היכולות‬
‫לקבל את ההחלטה מי תיכנס להדרכה‪ .‬לדעתנו אין אף גורם‬
‫אחר שמכיר את החניכים ברמה השבטית כמונו‪ .‬מובן שניסינו‬                                       ‫הטובות שלו במקומות אחרים‪.‬‬
‫להתייעץ עם גורמים נוספים ולהכיר את החניכים מכמה‬              ‫ס‪ :‬ב”ה לא היה הרבה בלאגן כי הכנו אותן בצורה רצינית לפני‬
‫שיותר צדדים (דרך שאלון הדרכה‪ ,‬שיחות אישיות והתייעצות‬
                                                                                        ‫כן ‪ -‬לאכזבות‪ ,‬ובעיקר לפרגן זו לזו!‬
                                        ‫עם גורמים נוספים)‪.‬‬   ‫בנות מאוכזבות ‪ -‬ליווינו אותן גם אחר כך‪ ,‬דיברנו‪ ,‬ניסינו לפתוח‬
                  ‫אם לא‪ ..‬מי נראה לכם צריך לעשות זאת?‬
                                                                                               ‫להן עוד אפשרויות לעשייה‪.‬‬
                                                                 ‫האם קיבלתן ביקורת בנושא וכיצד התמודדתם איתה?‬
                                                             ‫ס‪ :‬כן‪,‬הייתה ביקורת‪ .‬לא פנו אלינו‪ ,‬אלא לרכזת הנוער שדיברה‬
                                                             ‫איתנו לפני ההחלטה‪ .‬אבל שוב‪ ,‬שידרנו שאנחנו יודעות מה‬
                                                             ‫עשינו ושלמות בהחלטה‪ .‬רכזת הנוער שמעה את מי הכנסנו‬

                                                                            ‫ומה היו השיקולים וגיבתה אותנו מול ההורים‪.‬‬
                                                             ‫ב‪ :‬האמת שב”ה לא התקבלה כמעט ביקורת‪ ,‬וגם זאת‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב ‪9‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13