Page 4 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 4

‫הריאיון המרכזי‬

                   ‫הסטטוס הזה תפס‬                           ‫אינו נדרש להתמודד כלל עם סירוב או כישלון‪ .‬כאשר מדובר‬
                ‫מקום חזק כל כך‪ ,‬שגם אם‬                      ‫בכניסה להדרכה‪ ,‬לעתים זוהי האכזבה הראשונה המשמעותית‬
             ‫אתה מציע משהו אחר‪ ,‬אנשים אינם‬                  ‫של הילד‪-‬הנער‪ ,‬כאשר הוא מגלה שכישוריו אינם מספיקים‬
          ‫מוכנים לקבל את זה‪ .‬לגרעיני נחשון יש‬               ‫לדבר שהוא חפץ בו‪ .‬איננו מקילים ראש באכזבה הזו‪ ,‬אך צריך‬
         ‫אמנם עוד מקום לצמוח‪ ,‬בעיקר בתחום של‬                ‫למצוא דרכים להתמודד עם האכזבה הזו‪ ,‬ולפתח אצל הנער את‬
        ‫משימות ההגשמה‪ ,‬אך כיום הם מתפתחים‬                   ‫היכולת לרדת לשורש העניין ולהבין ממה בדיוק נובעת האכזבה‬
        ‫ומתקדמים מאוד ב”ה‪ ,‬והחבר’ה שם עושים‬                 ‫‪ -‬האם בגלל הרצון האמיתי לתרום‪ ,‬או בגלל הסטטוס‪“ .‬במידה‬
         ‫דברים מדהימים‪ .‬אבל כל זה עדיין אינו מצליח‬          ‫מסוימת אנחנו מלקים את עצמנו על זה‪ ”.‬מספר סנדלר בגילוי‬
          ‫להוות מענה‪ .‬כל הניסיונות שלנו מתקבלים‬             ‫לב‪“ :‬בחנוכה האחרון היו המיונים לקומונה‪ ,‬והנה לפי הטופס‬
            ‫בצורה יפה‪ ,‬אבל הכול מתמוסס ביום‬                 ‫הראשוני במיונים עולה כי בת שלא הייתה מדריכה תשאיר‬
               ‫שבו מתחילה תקופת הכניסה‬                      ‫חצי מהטופס שלה ריק‪ .‬חלק גדול מהשאלות הן על ההדרכה‪.‬‬
                                                            ‫היום כשאתה בא לצו ראשון בצבא זו גם שאלה ששואלים אותך‬
                            ‫להדרכה‬                          ‫‪ -‬האם היית מדריך בתנועת נוער‪ .‬זה מעמד חברתי שיש בו‬
                                                            ‫הווי‪ ,‬סמינריונים‪ .‬כיום במחלקת ההדרכה אנחנו מבינים שכבר‬
‫פצוע ומתוסכל ומכניס איתו את כל מערכת הכוחות והלחצים‬         ‫מהגיל הצעיר עלינו לדבר עם החניכים על מכלול משימות‬
                                         ‫של עולם המבוגרים‪.‬‬   ‫ההגשמה שקיימות בתנועה‪ ,‬ולא רק ב’’שפה’ של מדריכים”‪.‬‬
                                                            ‫סיפרת לי כי ההורים גם שותפים להיסטריה ולמאבק על‬
‫“החשש שלהם במובנים מסוימים הוא נכון‪ .‬הורה לילד שיודע‬        ‫הכנסת הבן שלהם להדרכה‪ .‬איך התופעה הזו באה לידי‬
‫שההדרכה תתרום לבן שלו כל כך הרבה‪ ,‬ותיתן לו תוכן‪ ,‬מה‬
‫אתה מצפה ממנו? כל הורה רוצה להעניק לבן שלו את הכלים‬                                                               ‫ביטוי?‬
‫הכי טובים לחיים‪ .‬ודאי שאנחנו מבינים את החשש של ההורה‪,‬‬       ‫“ההורים יעשו הכול כדי להבטיח את הדרך שהילד שלהם רוצה‬
‫יש כאן חשש אמיתי ועמוק לעתידו של הילד בכמה מעגלים ‪-‬‬         ‫ללכת בה‪ .‬התחושה היא כי ילד שלא יהיה מדריך הוא בעצם‬
‫חברתי‪ ,‬רוחני וגם ערכי‪ .‬אני כהורה מבין מאוד שהחשש הוא‬        ‫‘מודר חברתית’‪ .‬תיכנס לישיבה תיכונית או לאולפנה קלאסית‬
‫אמיתי ביותר‪ ,‬יש כאן הורה וילד‬                               ‫ותראה ששבעים אחוז מהכיתה הם מדריכים‪ ,‬אבל אם תיכנס‬
‫מאוכזבים‪ ,‬אבל צריך להתעורר‪.‬‬                                 ‫לבית ספר לא דתי‪ ,‬תמצא אולי עשרה אחוזים מהכיתה שהם‬
‫יש ויהיו עוד הרבה שלבים בחיים‬
‫שהילד ירצה משהו ולא בטוח‬                                                                 ‫בכלל פעילים בתנועת נוער‪.‬‬
‫שיצליח להשיג אותו‪ .‬אינני יודע‬                                                            ‫בלחץ של ההורים אתה מבין‬
‫לנתח את זה לעומק‪ ,‬אבל גם‬                                                                 ‫שהם באמת חוששים‪ .‬הכניסה‬
‫הנער תלמיד י”א שהשתתף‬                                                                    ‫להדרכה נתפסת אצלם כנקודה‬
‫בגיבוש ליחידה מסוימת בצבא‬                                                                ‫שיפוטית ביחס לכוחותיו של‬
‫וקיבל תשובה שלילית יצטרך‬                                                                 ‫הילד‪ .‬הם גם חוששים שאם הילד‬
‫להתמודד עם זה כחלק מתהליך‬                                                                ‫שלהם לא יהיה מדריך הוא יאבד‬
‫ההתבגרות שלו‪ .‬מצד אחד‬                                                                    ‫מסגרת שתובעת ממנו רף של‬
‫אני מבין את ההורה‪ ,‬אבל הצד‬                                                               ‫שמירת מצוות ואורח חיים דתי‪.‬‬
‫שמאזן ומכניס את הילד לשפיות‬                                                              ‫אנחנו מנסים להסביר להם שיש‬
‫ולפרופורציות גם אינו קיים במקרים מסוימים‪ .‬בסניף של‬
‫חמישים חניכים‪ ,‬גם אם יתהפך העולם‪ ,‬לא נצליח להכניס‬                                          ‫עוד מכלול שלם של שיקולים‪”.‬‬
‫את כולם להדרכה‪ .‬למה ההורה לא יכול לומר לבן שלו‪‘ :‬טוב‪,‬‬                                    ‫באילו התנהגויות של הורים אתם‬
‫לא התקבלת‪ ,‬בוא נחשוב על דרכי פעילות ועשייה אחרות’‪.‬‬                                       ‫נתקלים? אנחנו נפגשים במכלול‬
‫התגובה היא לרוב לבוא בהאשמות כלפי המדריכים והקומונרית‬       ‫רחב של תגובות קיצון של הורים ‪ -‬מהורה שבוכה לרכז בשיחת‬
‫שלא בחרו את הבן שלהם‪ .‬זו נטייה טבעית של הורה‪ ,‬אבל‬           ‫טלפון ועד להורה שמאיים על הרכז‪ ,‬והורה שמסוגל לצרוח על‬
‫צריך להיות ברור שההחלטה אם להכניס את החניך להדרכה‬           ‫הרכז “הרגתם לי את הילד”‪ .‬חוץ מהורים שממש מפעילים‬
‫אינה מתקבלת באופן שרירותי או בהטלת מטבע‪ .‬יש תהליך‬           ‫מערכת מטורפת של קשרים ולחצים מצד חברי כנסת‪ ,‬ראשי‬
‫שמלווה על ידי המחוז‪ ,‬וההחלטה מתקבלת על סמך היכרות‬           ‫ערים ודמויות מרכזיות בציבור‪ ,‬נתקלנו גם בהורים שתקפו‬
‫של שנתיים בין המדריך והחניך המועמד‪ .‬נכון‪ ,‬יש לנו עוד‬        ‫קומונריות ואף יזמו עליהן חרם בסניף‪ .‬במקרים רבים אנו‬
‫הרבה מה לשפר באופן הליווי לפני התהליך ואחריו‪ ,‬ובמחלקת‬       ‫פשוט עומדים בהלם ואיננו מאמינים שבסופו של יום דווקא‬
‫הדרכה אנו נמצאים בתהליך עומק של חשיבה כיצד לשפר גם‬          ‫הרכז צריך להיות המבוגר האחראי שמנסה להכניס את העסק‬
                                                            ‫לפרופורציות הנכונות שלו‪ .‬נכון‪ ,‬האכזבה האדירה היא של‬
                                                            ‫הילד אבל אין ספק שעולם המבוגרים מוסיף כאן המון שמן‬
                                                            ‫למדורה‪ ..‬צריך לזכור שכאשר עולם המבוגרים נכנס לסניף זהו‬
                                                            ‫‘פיל בחנות חרסינה’‪ ,‬על אחת כמה וכמה כשהוא נכנס כואב‪,‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9