Page 3 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 3
הריאיון המרכזי
ההדרכה אינה “סמל סטטוס”
ראיון עם אמיר סנדלר ,רכז ההדרכה של תנועת בני עקיבא
דואגות“ :אינני מצליח לישון בשקט מההכרה כי להחלטה אם מאת :יאיר קראוס
חניך מתאים להדרכה או לא יש משמעויות רבות וקריטיות כל
“הרגע שבו הבנתי שיש בעיה
כך”. וחייבים להתמודד עם סוגיית
בוגרים המלווים את התנועה עשרות בשנים מספרים כי עניין ההכנסה להדרכה היה בחנוכה
ההדרכה הפך היום ל’מותג’ .שנים של בניית דמות המדריך האחרון .רצף האירועים החריגים
האידיאלי ,וה ְכוונה לכך שמי שלא היה מדריך איננו ְשווה-מעמד הפך לשגרתי -חניכה תקפה
למי שהיה מדריך בתנועה ,יצרו מציאות שלפיה מי שמדריך פיזית מדריכה כי לא הכניסה
הוא INומי שלא ,פשוט “ .OUTאנחנו עומדים ומשתאים אל אותה להדרכה .כמה חניכים איימו
מול המפלצת שנוצרה כאן ומחפשים לה מענה” מספר סנדלר. בהתאבדות ונדרשה התערבות
כן,כן ,אתם קוראים נכון .המציאות בבני עקיבא הובילה להבנה מידית של אנשי מקצוע באמצע
שחייבים לדבר על התופעה גם מעל דפי “זרעים” בדרך לטיהור הלילה .אז הבּנו שהגיע הזמן
ולתיקון“ :אין בזה היגיון .אני מבקר בסניפים ושומע שכולם להתייחס יותר לנושא הזה -אי
רוצים להיות מדריכים ומדריכות .איננו יודעים מה לעשות עם אפשר עוד להתעלם ”.כך מספר ל”זרעים” בגילוי לב ובאומץ
זה .אם חניך לא נבחר כמתאים להדרכה מתקשרים אלינו ראשי אמיר סנדלר ,ראש מחלקת ההדרכה בהנהלה הארצית בבני
ישיבות וראשי אולפנות ואומרים לנו ‘הילד מפורק’ ,הוא איננו
בא לבית הספר והפסיק לגמרי לתפקד .לעתים קרובות אנחנו עקיבא.
מרגישים שאין מדובר בכמיהה להדרכה מתוך רצון להתנדב נראה כי אין מדריך בדימוס אחד במדורת השבט הציונית-דתית
בהכרח ,אלא דווקא לשם הסטטוס ,ללא בדיקה אמיתית של שלנו שלא נזכר בערגה בימים שבהם היה אוסף את החניכים
התאמה לתפקיד ,דרישות התפקיד וכו’ .כיום אנו רואים חוסר שלו ,מעביר פעולות ומדבר אתם על רוח ,גדלות ואידיאלים.
הלימה בין הרצון האדיר להיות מדריכים לבין איכות ההדרכה”. ברבות השנים הפך המותג ‘מדריך’ לסמל סטטוס שרבים
מה בנוגע לפרויקטים כמו גרעיני נחשון ואפיקי הגשמה נאבקים על הזכות או החובה לשאת אותו .ממשימה שאינה
נוספים שהתנועה כבר שנים מנסה לכוון אליהם? מדוע הם תמיד זוהרת במיוחד ,הפך לפתע עניין ההדרכה למדד החברתי
החדש שכולם רוצים בו ,לא משנה מה המחיר שהוא דורש .לא
אינם הופכים לאלטרנטיבה ראויה? מדובר על עוד תופעת שוליים ,אלא על עניין משמעותי שתנועת
“שמע מה קורה בכמה סניפים בתנועה ”,סנדלר מספר בני עקיבא נאלצת להתמודד איתו .אמיר סנדלר ,יחד עם יתר
ומבליע חיוך מתוסכל“ ,יש הורים שנלחמים ונאבקים כדי
לסגור את גרעיני נחשון .הסטטוס הזה תפס מקום חזק כל הנהגת התנועה התעוררו למציאות הזו והחליטו לפעול.
כך ,שגם אם אתה מציע משהו אחר ,אנשים אינם מוכנים באילו תגובות קיצון נתקלת?
לקבל את זה .לגרעיני נחשון יש אמנם עוד מקום לצמוח,
בעיקר בתחום של משימות ההגשמה ,אך כיום הם מתפתחים “אם בעבר הכרנו סיפורים על טלפונים בכל שעות היום והלילה
ומתקדמים מאוד ב”ה ,והחבר’ה שם עושים דברים מדהימים. מחברי כנסת ואישי ציבור ,שמנסים ללחוץ בהנהלה הארצית
אבל כל זה עדיין אינו מצליח להוות מענה .כל הניסיונות שלנו שחניך מסוים ֵיצא להדרכה ,עכשיו כבר יש מעורבות עמוקה
מתקבלים בצורה יפה ,אבל הכול מתמוסס ביום שבו מתחילה של הורים והידרדרות עד לתהומות של חניכים שמאיימים
תקופת הכניסה להדרכה .בוא נשים את הדברים על השולחן בהתאבדות אם לא יצאו להדרכה” ,סנדלר מספר בפנים
-היום חניך בשנותיו הראשונות בתנועה אינו רואה עוד צורות
של התפתחות מלבד ההדרכה .הגרעינים צריכים להיות בוגרים המלווים את התנועה עשרות בשנים מספרים
משמעותיים יותר ,ויש לנו מחלקות ייעודיות שמתעסקות כי עניין ההדרכה הפך היום ל’מותג’ .שנים של בניית
דמות המדריך האידיאלי ,וה ְכוונה לכך שמי שלא היה
בשינוי המהותי גם בנושא הזה”. מדריך איננו ְשווה-מעמד למי שהיה מדריך בתנועה,
ייתכן שניתן להאשים במצב הזה את הדור החדש שצמח כאן. יצרו מציאות שלפיה מי שמדריך הוא INומי שלא,
יותר ויותר אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש מזהירים כי
צומח כאן דור חדש שאינו יודע להתמודד עם אכזבה ולרוב פשוט OUT
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב 4