Page 3 - זרעים - אדר תשע"ב
P. 3

‫הריאיון המרכזי‬

‫ההדרכה אינה “סמל סטטוס”‬

   ‫ראיון עם אמיר סנדלר‪ ,‬רכז ההדרכה של תנועת בני עקיבא‬

‫דואגות‪“ :‬אינני מצליח לישון בשקט מההכרה כי להחלטה אם‬                                                       ‫מאת‪ :‬יאיר קראוס‬
‫חניך מתאים להדרכה או לא יש משמעויות רבות וקריטיות כל‬
                                                               ‫“הרגע שבו הבנתי שיש בעיה‬
                                                         ‫כך‪”.‬‬  ‫וחייבים להתמודד עם סוגיית‬
‫בוגרים המלווים את התנועה עשרות בשנים מספרים כי עניין‬           ‫ההכנסה להדרכה היה בחנוכה‬
‫ההדרכה הפך היום ל’מותג’‪ .‬שנים של בניית דמות המדריך‬             ‫האחרון‪ .‬רצף האירועים החריגים‬
‫האידיאלי‪ ,‬וה ְכוונה לכך שמי שלא היה מדריך איננו ְשווה‪-‬מעמד‬     ‫הפך לשגרתי ‪ -‬חניכה תקפה‬
‫למי שהיה מדריך בתנועה‪ ,‬יצרו מציאות שלפיה מי שמדריך‬             ‫פיזית מדריכה כי לא הכניסה‬
‫הוא ‪ IN‬ומי שלא‪ ,‬פשוט ‪“ .OUT‬אנחנו עומדים ומשתאים אל‬             ‫אותה להדרכה‪ .‬כמה חניכים איימו‬
‫מול המפלצת שנוצרה כאן ומחפשים לה מענה” מספר סנדלר‪.‬‬             ‫בהתאבדות ונדרשה התערבות‬
‫כן‪,‬כן‪ ,‬אתם קוראים נכון‪ .‬המציאות בבני עקיבא הובילה להבנה‬        ‫מידית של אנשי מקצוע באמצע‬
‫שחייבים לדבר על התופעה גם מעל דפי “זרעים” בדרך לטיהור‬          ‫הלילה‪ .‬אז הבּנו שהגיע הזמן‬
‫ולתיקון‪“ :‬אין בזה היגיון‪ .‬אני מבקר בסניפים ושומע שכולם‬         ‫להתייחס יותר לנושא הזה ‪ -‬אי‬
‫רוצים להיות מדריכים ומדריכות‪ .‬איננו יודעים מה לעשות עם‬         ‫אפשר עוד להתעלם‪ ”.‬כך מספר ל”זרעים” בגילוי לב ובאומץ‬
‫זה‪ .‬אם חניך לא נבחר כמתאים להדרכה מתקשרים אלינו ראשי‬           ‫אמיר סנדלר‪ ,‬ראש מחלקת ההדרכה בהנהלה הארצית בבני‬
‫ישיבות וראשי אולפנות ואומרים לנו ‘הילד מפורק’‪ ,‬הוא איננו‬
‫בא לבית הספר והפסיק לגמרי לתפקד‪ .‬לעתים קרובות אנחנו‬                                                                  ‫עקיבא‪.‬‬
‫מרגישים שאין מדובר בכמיהה להדרכה מתוך רצון להתנדב‬              ‫נראה כי אין מדריך בדימוס אחד במדורת השבט הציונית‪-‬דתית‬
‫בהכרח‪ ,‬אלא דווקא לשם הסטטוס‪ ,‬ללא בדיקה אמיתית של‬               ‫שלנו שלא נזכר בערגה בימים שבהם היה אוסף את החניכים‬
‫התאמה לתפקיד‪ ,‬דרישות התפקיד וכו’‪ .‬כיום אנו רואים חוסר‬          ‫שלו‪ ,‬מעביר פעולות ומדבר אתם על רוח‪ ,‬גדלות ואידיאלים‪.‬‬
‫הלימה בין הרצון האדיר להיות מדריכים לבין איכות ההדרכה”‪.‬‬        ‫ברבות השנים הפך המותג ‘מדריך’ לסמל סטטוס שרבים‬
‫מה בנוגע לפרויקטים כמו גרעיני נחשון ואפיקי הגשמה‬               ‫נאבקים על הזכות או החובה לשאת אותו‪ .‬ממשימה שאינה‬
‫נוספים שהתנועה כבר שנים מנסה לכוון אליהם? מדוע הם‬              ‫תמיד זוהרת במיוחד‪ ,‬הפך לפתע עניין ההדרכה למדד החברתי‬
                                                               ‫החדש שכולם רוצים בו‪ ,‬לא משנה מה המחיר שהוא דורש‪ .‬לא‬
                        ‫אינם הופכים לאלטרנטיבה ראויה?‬          ‫מדובר על עוד תופעת שוליים‪ ,‬אלא על עניין משמעותי שתנועת‬
‫“שמע מה קורה בכמה סניפים בתנועה‪ ”,‬סנדלר מספר‬                   ‫בני עקיבא נאלצת להתמודד איתו‪ .‬אמיר סנדלר‪ ,‬יחד עם יתר‬
‫ומבליע חיוך מתוסכל‪“ ,‬יש הורים שנלחמים ונאבקים כדי‬
‫לסגור את גרעיני נחשון‪ .‬הסטטוס הזה תפס מקום חזק כל‬                    ‫הנהגת התנועה התעוררו למציאות הזו והחליטו לפעול‪.‬‬
‫כך‪ ,‬שגם אם אתה מציע משהו אחר‪ ,‬אנשים אינם מוכנים‬                                               ‫באילו תגובות קיצון נתקלת?‬
‫לקבל את זה‪ .‬לגרעיני נחשון יש אמנם עוד מקום לצמוח‪,‬‬
‫בעיקר בתחום של משימות ההגשמה‪ ,‬אך כיום הם מתפתחים‬               ‫“אם בעבר הכרנו סיפורים על טלפונים בכל שעות היום והלילה‬
‫ומתקדמים מאוד ב”ה‪ ,‬והחבר’ה שם עושים דברים מדהימים‪.‬‬             ‫מחברי כנסת ואישי ציבור‪ ,‬שמנסים ללחוץ בהנהלה הארצית‬
‫אבל כל זה עדיין אינו מצליח להוות מענה‪ .‬כל הניסיונות שלנו‬       ‫שחניך מסוים ֵיצא להדרכה‪ ,‬עכשיו כבר יש מעורבות עמוקה‬
‫מתקבלים בצורה יפה‪ ,‬אבל הכול מתמוסס ביום שבו מתחילה‬             ‫של הורים והידרדרות עד לתהומות של חניכים שמאיימים‬
‫תקופת הכניסה להדרכה‪ .‬בוא נשים את הדברים על השולחן‬              ‫בהתאבדות אם לא יצאו להדרכה”‪ ,‬סנדלר מספר בפנים‬
‫‪ -‬היום חניך בשנותיו הראשונות בתנועה אינו רואה עוד צורות‬
‫של התפתחות מלבד ההדרכה‪ .‬הגרעינים צריכים להיות‬                     ‫בוגרים המלווים את התנועה עשרות בשנים מספרים‬
‫משמעותיים יותר‪ ,‬ויש לנו מחלקות ייעודיות שמתעסקות‬                  ‫כי עניין ההדרכה הפך היום ל’מותג’‪ .‬שנים של בניית‬
                                                                  ‫דמות המדריך האידיאלי‪ ,‬וה ְכוונה לכך שמי שלא היה‬
                             ‫בשינוי המהותי גם בנושא הזה‪”.‬‬         ‫מדריך איננו ְשווה‪-‬מעמד למי שהיה מדריך בתנועה‪,‬‬
‫ייתכן שניתן להאשים במצב הזה את הדור החדש שצמח כאן‪.‬‬                ‫יצרו מציאות שלפיה מי שמדריך הוא ‪ IN‬ומי שלא‪,‬‬
‫יותר ויותר אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש מזהירים כי‬
‫צומח כאן דור חדש שאינו יודע להתמודד עם אכזבה ולרוב‬                                                           ‫פשוט ‪OUT‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר תשע"ב‬                ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8