Page 18 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 18
רה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הזי
לשנלוהפתאתםיאחרתובתנהיהםשללכצההרידבוכיהרםת?אם
בעד >> נגד>>
ליאור אליאס-אמריך ,שבט אחיה ,סניף הרצליה אליה קנטמן ,שבט אלעד ,סניף קשת
הבה נדמיין לרגע שאנחנו חיים בממלכה מפוארת ממלכה שיש לה הציבור השתנה.
ספר חוקים ישן מימי המלך הראשון .מאז הממלכה הלכה והתקדמה, לאט לאט מתרחקים הקצוות :יש ששומרים באדיקות גדולה
וספר החוקים הוכיח את עצמו שוב ושוב (כמובן שבמהלך השנים יותר על דתיותם ,ויש השומרים יותר על חילוניותם .שינויים אלו הם
המציאות השתנתה ,ומדי פעם היה צריך להתאים את הספר למצב
הקיים ,אך השינויים היו קטנים ואטיים ,ועל פי הכללים שנתן המלך נחלת כלל העולם ,והם לא פסחו על החברה הדתית בארץ.
המזל שלנו הוא שיש לנו תורה אחת .גם בתוך סבך הפרשנויות
בעצמו).
לאחר תקופה ,יושבי הממלכה הרגישו שהמסורת מיושנת ולא והמנהגים ,אנחנו עדיין שומרים על אותה תורה.
מתאימה לאופי היושבים בה ,והחליטו לשנות ולחדש את ספר אבל אני חושש שכל זה עומד להשתנות ,ומחלוקות מסוימות
החוקים .לאט לאט שמו לב לחילוקי דעות בין מציעי החוק החדשים, שעד עתה היו לשם שמים תהפוכנה למחלוקות המחלקות את
והממלכה החלה להתפלג .ראה זאת המלך והחליט שלא לחינם קבעו התורה ,ולא תהיה תורה אחת לישראל .בגלל החשש הזה ,אני חושב
זקני הממלכה את החוקים הללו ,ועלינו לדבוק בהם. שראוי ליצור שינוי בהלכה.
כך גם אנחנו ומורי דורנו. השינוי שאני מייחל לו הוא לא שינוי של התורה ,אלא שינוי של
הגזרות שגזרו חכמים בימים עברו .גזרות נועדו לשמור על אחדות העם
אנחנו חושבים שככל שאנחנו מתפתחים ומתקדמים ,הרבנים צריכים היהודי .במאות השנים האחרונות לא ישבו כלל חכמי ישראל לדון
"להיפתח" לכיווננו .אך לדעתי ,אם נפתח פתח לשינוי ,לא תהיה לנו בשינוי החברתי שהתחולל בעם שלנו ,וכפי שפתחתי -הציבור השתנה.
אני מבין שכשם שאני רוצה שינוי ,כך ישנם אנשים שמתנגדים
יציבות ודרך ברורה .ייווצרו בלגן ופילוג בתוכנו. לשינוי .אך נולדנו לדור שמשתנה במהירות הבזק .אנחנו מטילים
ההלכה צריכה להישאר כמו שהיא במקור .יש לשנות את המילים ספק בכל דבר ומנסים לרדת לרציונל של כל דבר .מכיוון שכך ,קשה
והמונחים כדי שיתאימו לדור ,כדי שההלכה לא תיראה לחלק לנו להבין מדוע בני עדות המזרח אוכלים קטניות בפסח ,למה הולנדים
שומרים שעה בין בשר לחלב ולמה אשכנזים ומזרחים מניחים תפילין
מהציבור מיושנת וחסרת עניין. בצורה שונה .הגיע הזמן לתורת ארץ ישראל ,תורה אחת שמקובלת
לפעמים ההלכה נראית מפחידה וחסרת כל קשר למציאות .אם על כולם ומאחדת את כל קצוות העם ,תורה שרלוונטית לאתגרים
נעמיק ,והרבנים יתנו לנו דוגמאות מהיום-יום ,אולי זה פחות ירתיע
ויפחיד אנשים מלקיים את המצוות ,ויחבר אותנו להלכה מבלי שהיא הניצבים בפני הציבור.
בתורה כתוב" :ועשית ככל אשר יורוך" .כלומר ,התורה נותנת
תצטרך להשתנות. אפשרות לחכמי הדור להורות הלכה שאינה כתובה בתורה .עד עתה,
הלוואי שנצליח לקבל באהבה את קיום המצוות ,ונראה ברבנים שליחי השימוש הזה היה בעיקר כדי לגדור עוד גדרים .לדעתי ,הגיע הזמן
להתיר גדרים ולפתוח שערים .המשנה מלמדת אותנו שלוש סיבות
ה'. שבגללן "מותר לשנות מפני השלום" .אחת הסיבות היא "שלום בית".
מלבד זאת :אם יש הלכה שנראית למישהו לא ממש קשורה למציאות
ולחיים שלנו ,אולי שווה להעמיק בה ולברר אותה ,ואז היא תוכל לענייננו ,שלום בית יכול להיות גם שלמותו של הציבור.
אפילו להתחבב על אותו אדם ,ולא לבחור בפתרון הקל אך המסוכן
של ויתור על ההלכה.
ירה* 8ה1זירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הז