Page 18 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 18

‫רה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הזי‬

  ‫לשנלוהפתאתםיאחרתובתנהיהםשללכצההרידבוכיהרםת?אם‬

‫בעד >> נגד‬‫>>‬
  ‫ליאור אליאס‪-‬אמריך‪ ,‬שבט אחיה‪ ,‬סניף הרצליה‬                                           ‫אליה קנטמן‪ ,‬שבט אלעד‪ ,‬סניף קשת‬

‫הבה נדמיין לרגע שאנחנו חיים בממלכה מפוארת ממלכה שיש לה‬                                                                              ‫הציבור השתנה‪.‬‬
‫ספר חוקים ישן מימי המלך הראשון‪ .‬מאז הממלכה הלכה והתקדמה‪,‬‬                    ‫לאט לאט מתרחקים הקצוות‪ :‬יש ששומרים באדיקות גדולה‬
‫וספר החוקים הוכיח את עצמו שוב ושוב (כמובן שבמהלך השנים‬                      ‫יותר על דתיותם‪ ,‬ויש השומרים יותר על חילוניותם‪ .‬שינויים אלו הם‬
‫המציאות השתנתה‪ ,‬ומדי פעם היה צריך להתאים את הספר למצב‬
‫הקיים‪ ,‬אך השינויים היו קטנים ואטיים‪ ,‬ועל פי הכללים שנתן המלך‬                          ‫נחלת כלל העולם‪ ,‬והם לא פסחו על החברה הדתית בארץ‪.‬‬
                                                                            ‫המזל שלנו הוא שיש לנו תורה אחת‪ .‬גם בתוך סבך הפרשנויות‬
                                                                 ‫בעצמו)‪.‬‬
‫לאחר תקופה‪ ,‬יושבי הממלכה הרגישו שהמסורת מיושנת ולא‬                                                ‫והמנהגים‪ ,‬אנחנו עדיין שומרים על אותה תורה‪.‬‬
‫מתאימה לאופי היושבים בה‪ ,‬והחליטו לשנות ולחדש את ספר‬                         ‫אבל אני חושש שכל זה עומד להשתנות‪ ,‬ומחלוקות מסוימות‬
‫החוקים‪ .‬לאט לאט שמו לב לחילוקי דעות בין מציעי החוק החדשים‪,‬‬                  ‫שעד עתה היו לשם שמים תהפוכנה למחלוקות המחלקות את‬
‫והממלכה החלה להתפלג‪ .‬ראה זאת המלך והחליט שלא לחינם קבעו‬                     ‫התורה‪ ,‬ולא תהיה תורה אחת לישראל‪ .‬בגלל החשש הזה‪ ,‬אני חושב‬

                  ‫זקני הממלכה את החוקים הללו‪ ,‬ועלינו לדבוק בהם‪.‬‬                                                         ‫שראוי ליצור שינוי בהלכה‪.‬‬
                                               ‫כך גם אנחנו ומורי דורנו‪.‬‬     ‫השינוי שאני מייחל לו הוא לא שינוי של התורה‪ ,‬אלא שינוי של‬
                                                                            ‫הגזרות שגזרו חכמים בימים עברו‪ .‬גזרות נועדו לשמור על אחדות העם‬
‫אנחנו חושבים שככל שאנחנו מתפתחים ומתקדמים‪ ,‬הרבנים צריכים‬                    ‫היהודי‪ .‬במאות השנים האחרונות לא ישבו כלל חכמי ישראל לדון‬
‫"להיפתח" לכיווננו‪ .‬אך לדעתי‪ ,‬אם נפתח פתח לשינוי‪ ,‬לא תהיה לנו‬                ‫בשינוי החברתי שהתחולל בעם שלנו‪ ,‬וכפי שפתחתי ‪ -‬הציבור השתנה‪.‬‬
                                                                            ‫אני מבין שכשם שאני רוצה שינוי‪ ,‬כך ישנם אנשים שמתנגדים‬
                       ‫יציבות ודרך ברורה‪ .‬ייווצרו בלגן ופילוג בתוכנו‪.‬‬       ‫לשינוי‪ .‬אך נולדנו לדור שמשתנה במהירות הבזק‪ .‬אנחנו מטילים‬
‫ההלכה צריכה להישאר כמו שהיא במקור‪ .‬יש לשנות את המילים‬                       ‫ספק בכל דבר ומנסים לרדת לרציונל של כל דבר‪ .‬מכיוון שכך‪ ,‬קשה‬
‫והמונחים כדי שיתאימו לדור‪ ,‬כדי שההלכה לא תיראה לחלק‬                         ‫לנו להבין מדוע בני עדות המזרח אוכלים קטניות בפסח‪ ,‬למה הולנדים‬
                                                                            ‫שומרים שעה בין בשר לחלב ולמה אשכנזים ומזרחים מניחים תפילין‬
                                         ‫מהציבור מיושנת וחסרת עניין‪.‬‬        ‫בצורה שונה‪ .‬הגיע הזמן לתורת ארץ ישראל‪ ,‬תורה אחת שמקובלת‬
‫לפעמים ההלכה נראית מפחידה וחסרת כל קשר למציאות‪ .‬אם‬                          ‫על כולם ומאחדת את כל קצוות העם‪ ,‬תורה שרלוונטית לאתגרים‬
‫נעמיק‪ ,‬והרבנים יתנו לנו דוגמאות מהיום‪-‬יום‪ ,‬אולי זה פחות ירתיע‬
‫ויפחיד אנשים מלקיים את המצוות‪ ,‬ויחבר אותנו להלכה מבלי שהיא‬                                                                   ‫הניצבים בפני הציבור‪.‬‬
                                                                            ‫בתורה כתוב‪" :‬ועשית ככל אשר יורוך"‪ .‬כלומר‪ ,‬התורה נותנת‬
                                                      ‫תצטרך להשתנות‪.‬‬        ‫אפשרות לחכמי הדור להורות הלכה שאינה כתובה בתורה‪ .‬עד עתה‪,‬‬
‫הלוואי שנצליח לקבל באהבה את קיום המצוות‪ ,‬ונראה ברבנים שליחי‬                 ‫השימוש הזה היה בעיקר כדי לגדור עוד גדרים‪ .‬לדעתי‪ ,‬הגיע הזמן‬
                                                                            ‫להתיר גדרים ולפתוח שערים‪ .‬המשנה מלמדת אותנו שלוש סיבות‬
                                                                       ‫ה'‪.‬‬  ‫שבגללן "מותר לשנות מפני השלום"‪ .‬אחת הסיבות היא "שלום בית"‪.‬‬
‫מלבד זאת‪ :‬אם יש הלכה שנראית למישהו לא ממש קשורה למציאות‬
‫ולחיים שלנו‪ ,‬אולי שווה להעמיק בה ולברר אותה‪ ,‬ואז היא תוכל‬                                ‫לענייננו‪ ,‬שלום בית יכול להיות גם שלמותו של הציבור‪.‬‬
‫אפילו להתחבב על אותו אדם‪ ,‬ולא לבחור בפתרון הקל אך המסוכן‬

                                                   ‫של ויתור על ההלכה‪.‬‬

‫ירה* ‪8‬ה‪1‬זירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הז‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23