Page 23 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 23
זהות דתית .סיוון תשע"ה .מאי 2015
מבקר את זולתו ,וחותר להגביל אותו ,כי ההפרזה דברים אלו ,אף על פי שנכתבו לפני קרוב למאה שנה, "הראי"ה
היא הקלקלה המסוכנת של חיי הציבור .לכן ,טוב יש בהם חידושים מרחיקי לכת שרלוונטיים לימינו. פותח פתח
וראוי שהלאומיות תגביל את הדתיות (=הקודש אנסה להצביע על כמה מהם ,שיכולים לסייע לנו ללגיטימיות
התחתון) ותעצור אותה מלהשתלט על כל החיים, להעשיר את הדיון בימינו על חידושים ליברליים ,ועל של הערכים
כשם שהדתיות (=הקודש התחתון) צריכה להגביל הליברליים
את הלאומיות ,ולעצור בעדה מלחלן את חיי האומה השאלה האם יש לקבל או לדחות אותם. והלאומיים,
המיוחדת ,שעולמה הרוחני קשור בקודש (=העליון) א .יש להבחין בין 'קודש עליון' לבין 'קודש וגם לביקורת
ונובע ממנו .עוד למעלה מזה – טוב וראוי שגם תחתון' .הדתיות האורתודוקסית מתחברת עם הליברלית
הליברליות תגביל את הדתיות ואת הלאומיות (למשל, 'הקודש התחתון' ,ואילו התורה הכוללת-כול זהה עם והלאומית
'זכויות אדם' במובן האוניברסלי; ערכי שוויון; ערכי 'הקודש העליון' ,ששופע על הכול וברכתו שלוחה מול הכוחות
חופש) ,כשם שהדתיות והלאומיות חייבות להגביל בכול .לפיכך ,גם הלאומיות וגם הליברליות יונקות מן
את הליברליות ,שלא תמחק את פרצופה היהודי של הקודש (=העליון) את שפע ברכתן ,את שורש קיומן הדתיים"
"הסיכוי
האומה (וממילא גם של המדינה היהודית). ואת הלגיטימיות שלהן. לאחדות
ג" .לא נמצא ולא נוכל למצוא שום צורה של כמעט בכל מפגש בין דתיים לחילונים עולה כוללת יוכל
חיים (=ראויים) שלא תהיה מורכבת משלושתם..."2 שאלת הלגיטימיות של ציבור יהודי ששומר מעט להתממש
בכל המחנות יחלחלו וישקעו ההשפעות של המחנות מסורת יהודית ,אולם איננו שומר תורה ומצוות .אין רק אם כל
האחרים ,ויתברר שאצל כולם יש תרכובת של אצל הראי"ה לגיטימיות לחילוניות בתור פריקת עול המחנות יכירו
שלושת הכוחות ,אלא שהם עומדים ביחס שונה תורה ומצוות ,בשום פנים; אולם הראי"ה פותח כאן בערכם של
(כמותית ואיכותית) – "יהיו המניות של ההרכבה פתח ללגיטימיות של הערכים הליברליים והלאומיים, האחרים"
הזאת איך שיהיו" .באמת ,הסיכוי לאחדות כוללת וגם לביקורת הליברלית והלאומית אל מול הכוחות
יוכל להתממש רק אם כל המחנות יכירו בערכם הדתיים .בכך הוא מאפשר להציג פתרון לשאלת
של האחרים ,לא מבחוץ אלא מבפנים ,על ידי כך הלגיטימיות – לא של החילוניות כשלעצמה ,אולם
שהם ימצאו את "ערכי הקודש ,האומה והאדם" בהחלט כן ביחס ללאומיות ולליברליות כתפיסות
גם בנשמותיהם שלהם .אז יוכלו להיוועד יחדיו עולם ערכיות .זו מהפכה של ממש בתפיסת העולם
"היחידים וגם הסיעות" ,וליצור גם אחדות פוליטית
הדתית.
מעשית 3שתבטא את האחדות הרוחנית העליונה. ב .יש צדק ואמת לא רק במה שכל אחד משלושת
הכוחות מגן על קיומו ועל ערכיו ,למען הכלל כולו .יש
צדק ואמת גם בביקורת ,שכל אחד משלושת הכוחות
.1מתוך ספרו של הרב יואל בן-נון ,המקור הכפול – השראה וסמכות במשנת הרב קוק ,עמ' 227-221
.2משפט זה שכתב הראי"ה בתחילת הפסקה הראשונה ,עליו ביססתי את עמדתי בוויכוח עם הרב יהושע צוקרמן (זרעים תקכ"ט ,תשרי תשמ"ו) אשר טען ,שכל אחד מהכוחות
צריך להתמסר אך ורק לרעיון שלו ,ולפעול רק למענו ,ורק במפגש הכולל הם ישפיעו אלה על אלה .ואני טוען ,שאם כל כוח יפעל רק למען רעיונו העצמי ,לא יוכל להיווצר שום
מפגש .המשפט הנ"ל מוכיח שבכל תנועה או סיעה נמצא את שלושת הכוחות ,רק בהרכב שונה
.3אחדות פוליטית בעלת משמעות מעשית ורעיונית ,יש רק בממשלה (קואליציה) ,ולא בכנסת ,אף-על-פי ,שאפשר לפרש את דברי הראי"ה כמתממשים בכנסת ,אם היא נוהגת
בצורה מכובדת וראויה .ניתן לומר ,שבתנאים רגילים ,אולי אפשר להסתפק במפגש המתחולל בכנסת ,ואולם כאשר שאלות מכריעות וקיומיות עומדות על סדר היום ,עולה
התביעה הציבורית לממשלת אחדות לאומית ,ובזו יש ביטוי נאמן ומקיף הרבה יותר לאחדות כוללת של האומה
23