Page 13 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 13
זהות דתית .סיוון תשע"ה .מאי 2015
פוקס בעייתי גם מבחינה לבישת מכנסיים לבנות אוריה מבורך:
מוסרית ,משום שהוא גורס: "מי שנדמה לו
"ואהבת לרעך (כל עוד הוא) כמוך" .כך אנו גדלים הרב אלעאי עופרן שהלבוש שלו
רבה של קבוצת יבנה 'סתמי ,נוח ,ולא
על טשטוש זהויות. הסערה המגזרית שהתעוררה
עלינו לשים לב לכך ש"טשטוש זהות" איננו בעקבות סילוק בוגרות האולפנה צריך לעשות
מתרחש בחלל ריק ,אלא תמיד נופל לקבלת הזהות שהגיעו במכנסי מדים לטקס יום עניין גדול
של הרוב .לפני כשלושה חודשים התפרסם במוסף הזיכרון מציפה שוב את השאלה המתעוררת מעת
'שבת' של מקור ראשון מאמר שכתבתי וכותרתו: לעת – האם מותר ,נכון וראוי כי בנות תלבשנה מהמשמעויות
"הדתיות הליברלית עומדת להיעלם" .במאמר שלו' ,מעיד על
הצבעתי על תופעת ה"דתיים השקופים" ,כתופעה מכנסיים.
שהיחס שלנו אליה מוכרח לדעתי לעבור ריענון: לאור דבריו הברורים של הרב עובדיה יוסף, עצמו בזאת
במקום לראות את הדתי השקוף כמגניב וכמשוחרר, והסברא הישרה שלפיה במכנסיים המיוצרות במיוחד שהוא 'קנה' את
משום שהוא סוף סוף "לובש מה שנוח לו ומפסיק עבור נשים אין איסור "כלי גבר" ,הרי שהשאלות
להעמיס על ארון הבגדים שלו אידיאולוגיה דתית העיקריות שנותר לדון בהן הן האם בלבישת מכנסיים האידיאולוגיה
מוגזמת" ,הצעתי לראות אותו כמי שבחר להידמות על ידי אישה יש משום פגיעה בצניעות ,וכיצד הסמויה
לרוב החילוני ,החליף אידיאולוגיה גלויה (דתית) משפיעה לבישת מכנסיים על ה"נראות" ועל שאר
של העולם
באידיאולוגיה סמויה (מערבית-מחולנת). ההיבטים החברתיים הקשורים בלבוש. המערבי".
מי שנדמה לו שהלבוש שלו "סתמי ,נוח ,ולא יש מידה מסוימת של חוסר צניעות בכך שגברים
צריך לעשות עניין גדול מהמשמעויות שלו" ,מעיד על ידונו מעל במה פומבית בשאלה "מה נחשב צנוע" ,או
עצמו בזאת שהוא "קנה" את האידיאולוגיה הסמויה בהשלכות החברתיות שיש ללבישת בגד מסוים על
של העולם המערבי ,שבמקום ציוויים חונקים ידי נשים .אמנם רבנים ,בדומה לרופאים ,פסיכולוגים
של איסורים ,מצווה עלינו ציוויים סמויים :היה ושאר בעלי מקצוע ,נדרשים לא פעם לסוגיות
משוחרר (אבל לא משוחרר מהנורמה המצווה עליך אינטימיות ביותר הנוגעות לחייהן של נשים ,ואין
להשתחרר); היה "אתה" (כל עוד ה"אתה" שלך דומה לטעון חלילה שיש בעצם עיסוקם חוסר צניעות .אך
ל"אתה" שבפרסומת); התלבש איך שנוח לך (למרות הצד השווה לאנשי מקצוע אלו ,בדומה למשל לפנייה
שלבישת סארי הודי היא מחוץ לתחום ,על אף שהוא אל הרב בהלכות נידה ,הוא בכך שהדיון בסוגיות הללו
נוח הרבה יותר ממכנסיים). נעשה במרחב פרטי ובטוח ,ולא מעל גלי האתר.
אין הכוונה שכולנו נכנעים לפרסומות ולובשים אשרינו שזכינו לחיות בדור שאחרי מהפכת
מכנסיים כי "כה אמרה בר רפאלי" .אלא שגם אם לימוד התורה לנשים .אשרינו שזכינו וחיות בינינו
אישה לובשת מכנסיים משום שהיא גדלה בקיבוץ תלמידות חכמים מובהקות ,הבקיאות בדברי קדמונינו
או משום שהיא עולה חדשה ,היא עדיין איננה יכולה הראשונים והאחרונים .הן אלו שצריכות להשיב
להתכחש למשמעות התרבותית שלהם :והמשמעות לשאלות בנושאים הללו .הן אלו שיבינו טוב מכל
היא שמכנסיים אינם "לבוש ניטרלי" ,אלא לבוש רב את עומק החוויה של השואלת ואת מורכבות
"חילוני" .זאת משום שבמדינתנו הקדושה ,כמו בעולם הסיטואציה .הן ורק הן תוכלנה להשיב תשובה
המערבי כולו ,אין דבר כזה "ניטרלי" .הניטרלי הוא
תמיד חילוני .זוהי המשמעות של לבישת מכנסיים, ראויה ,על פי ההלכה ,מתוך צניעות וקדושה.
וכל שארצה הוא להציע למי שלובשת אותם ,מכל
סיבה שהיא ,פשוטה והגיונית ככל שתהיה ,לעשות אוריה מבורך
זאת בעיניים פקוחות ולא עצומות ,במבט מפוכח ,ולא יועצת הלכה מטעם מדרשת
לינדנבאום (ברוריה) ודוקטורנטית
מיתמם. בתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת
הרבנית אהובה צוקרמן בר אילן
מלמדת במדרשת הרובע ,מעבירה מכירים את הפרסומת של פוקס ,שפותחת בהצגת
חוגי ייעוץ ,מודעות והנחיית הורים שתי נשים הלבושות האחת כדתית והאחת כחילונית,
ומסיימת בכך ששתיהן נראות בדיוק אותו דבר,
על פי גישת שפר תחת הסלוגן "בבסיס ,כולנו אותו דבר"? מעניין
לבישת מכנסיים לבנות איננה שהפרסומת הזו הבינה את מה שחלק מאתנו עדיין
דרכה של בת ישראל ,אבל מדובר בשאלה הרבה מכחישים :זהות פנימית באה לידי ביטוי בלבוש
יותר עקרונית וכללית .היא קשורה בהנחת היסוד חיצוני .אני מסכימה עם הנחת היסוד הזו ,אך מעבר
שלנו ביחס לתורה :האם התורה והרבנים הם הבעיה לכך ,הפרסומת הזו בעייתית בעיניי :ראשית' ,מציאת
שמגבילה אותנו בחיים ,או שמא הם הפתרון, מכנה משותף בין דתיים לחילונים' כבר מזמן הפכה
מתווי הדרך לחיות את החיים באופן הראוי להם - לטע ִמי לפרויקט משעמם וחסר עומק ,שהגיע הזמן
שהקב"ה בטובו נתן לנו הלכה כדי שנוכל ללכת להתקדם הלאה ממנו ולהתחיל לדון על משמעות
בדרכיו ,להתקרב אליו ,לחיות לפי הסדר הפנימי של ההבדלים ,ועל החשיבות להכיל את מה שאיננו
דומה לי ואפילו מנוגד לי בשורש .אך המסר של
המציאות -ומתוך כך לחיות נכון ובחירות אמתית.
גם המחשבה שאולי התורה אמת אבל דברי חז"ל
13