Page 13 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 13

‫זהות דתית ‪ .‬סיוון תשע"ה ‪ .‬מאי ‪2015‬‬

                          ‫פוקס בעייתי גם מבחינה‬             ‫לבישת מכנסיים לבנות‬                                   ‫אוריה מבורך‪:‬‬
                       ‫מוסרית‪ ,‬משום שהוא גורס‪:‬‬                                                                   ‫"מי שנדמה לו‬
‫"ואהבת לרעך (כל עוד הוא) כמוך"‪ .‬כך אנו גדלים‬                            ‫הרב אלעאי עופרן‬                           ‫שהלבוש שלו‬
                                                                      ‫רבה של קבוצת יבנה‬                         ‫'סתמי‪ ,‬נוח‪ ,‬ולא‬
                                   ‫על טשטוש זהויות‪.‬‬     ‫הסערה המגזרית שהתעוררה‬
‫עלינו לשים לב לכך ש"טשטוש זהות" איננו‬                   ‫בעקבות סילוק בוגרות האולפנה‬                                ‫צריך לעשות‬
‫מתרחש בחלל ריק‪ ,‬אלא תמיד נופל לקבלת הזהות‬               ‫שהגיעו במכנסי מדים לטקס יום‬                                  ‫עניין גדול‬
‫של הרוב‪ .‬לפני כשלושה חודשים התפרסם במוסף‬                ‫הזיכרון מציפה שוב את השאלה המתעוררת מעת‬
‫'שבת' של מקור ראשון מאמר שכתבתי וכותרתו‪:‬‬                ‫לעת – האם מותר‪ ,‬נכון וראוי כי בנות תלבשנה‬                 ‫מהמשמעויות‬
‫"הדתיות הליברלית עומדת להיעלם"‪ .‬במאמר‬                                                                            ‫שלו'‪ ,‬מעיד על‬
‫הצבעתי על תופעת ה"דתיים השקופים"‪ ,‬כתופעה‬                                                              ‫מכנסיים‪.‬‬
‫שהיחס שלנו אליה מוכרח לדעתי לעבור ריענון‪:‬‬               ‫לאור דבריו הברורים של הרב עובדיה יוסף‪,‬‬                      ‫עצמו בזאת‬
‫במקום לראות את הדתי השקוף כמגניב וכמשוחרר‪,‬‬              ‫והסברא הישרה שלפיה במכנסיים המיוצרות במיוחד‬             ‫שהוא 'קנה' את‬
‫משום שהוא סוף סוף "לובש מה שנוח לו ומפסיק‬               ‫עבור נשים אין איסור "כלי גבר"‪ ,‬הרי שהשאלות‬
‫להעמיס על ארון הבגדים שלו אידיאולוגיה דתית‬              ‫העיקריות שנותר לדון בהן הן האם בלבישת מכנסיים‬            ‫האידיאולוגיה‬
‫מוגזמת"‪ ,‬הצעתי לראות אותו כמי שבחר להידמות‬              ‫על ידי אישה יש משום פגיעה בצניעות‪ ,‬וכיצד‬                        ‫הסמויה‬
‫לרוב החילוני‪ ,‬החליף אידיאולוגיה גלויה (דתית)‬            ‫משפיעה לבישת מכנסיים על ה"נראות" ועל שאר‬
                                                                                                                     ‫של העולם‬
            ‫באידיאולוגיה סמויה (מערבית‪-‬מחולנת)‪.‬‬                        ‫ההיבטים החברתיים הקשורים בלבוש‪.‬‬               ‫המערבי"‪.‬‬
‫מי שנדמה לו שהלבוש שלו "סתמי‪ ,‬נוח‪ ,‬ולא‬                  ‫יש מידה מסוימת של חוסר צניעות בכך שגברים‬
‫צריך לעשות עניין גדול מהמשמעויות שלו"‪ ,‬מעיד על‬          ‫ידונו מעל במה פומבית בשאלה "מה נחשב צנוע"‪ ,‬או‬
‫עצמו בזאת שהוא "קנה" את האידיאולוגיה הסמויה‬             ‫בהשלכות החברתיות שיש ללבישת בגד מסוים על‬
‫של העולם המערבי‪ ,‬שבמקום ציוויים חונקים‬                  ‫ידי נשים‪ .‬אמנם רבנים‪ ,‬בדומה לרופאים‪ ,‬פסיכולוגים‬
‫של איסורים‪ ,‬מצווה עלינו ציוויים סמויים‪ :‬היה‬             ‫ושאר בעלי מקצוע‪ ,‬נדרשים לא פעם לסוגיות‬
‫משוחרר (אבל לא משוחרר מהנורמה המצווה עליך‬               ‫אינטימיות ביותר הנוגעות לחייהן של נשים‪ ,‬ואין‬
‫להשתחרר); היה "אתה" (כל עוד ה"אתה" שלך דומה‬             ‫לטעון חלילה שיש בעצם עיסוקם חוסר צניעות‪ .‬אך‬
‫ל"אתה" שבפרסומת); התלבש איך שנוח לך (למרות‬              ‫הצד השווה לאנשי מקצוע אלו‪ ,‬בדומה למשל לפנייה‬
‫שלבישת סארי הודי היא מחוץ לתחום‪ ,‬על אף שהוא‬             ‫אל הרב בהלכות נידה‪ ,‬הוא בכך שהדיון בסוגיות הללו‬

                           ‫נוח הרבה יותר ממכנסיים)‪.‬‬         ‫נעשה במרחב פרטי ובטוח‪ ,‬ולא מעל גלי האתר‪.‬‬
‫אין הכוונה שכולנו נכנעים לפרסומות ולובשים‬               ‫אשרינו שזכינו לחיות בדור שאחרי מהפכת‬
‫מכנסיים כי "כה אמרה בר רפאלי"‪ .‬אלא שגם אם‬               ‫לימוד התורה לנשים‪ .‬אשרינו שזכינו וחיות בינינו‬
‫אישה לובשת מכנסיים משום שהיא גדלה בקיבוץ‬                ‫תלמידות חכמים מובהקות‪ ,‬הבקיאות בדברי קדמונינו‬
‫או משום שהיא עולה חדשה‪ ,‬היא עדיין איננה יכולה‬           ‫הראשונים והאחרונים‪ .‬הן אלו שצריכות להשיב‬
‫להתכחש למשמעות התרבותית שלהם‪ :‬והמשמעות‬                  ‫לשאלות בנושאים הללו‪ .‬הן אלו שיבינו טוב מכל‬
‫היא שמכנסיים אינם "לבוש ניטרלי"‪ ,‬אלא לבוש‬               ‫רב את עומק החוויה של השואלת ואת מורכבות‬
‫"חילוני"‪ .‬זאת משום שבמדינתנו הקדושה‪ ,‬כמו בעולם‬          ‫הסיטואציה‪ .‬הן ורק הן תוכלנה להשיב תשובה‬
‫המערבי כולו‪ ,‬אין דבר כזה "ניטרלי"‪ .‬הניטרלי הוא‬
‫תמיד חילוני‪ .‬זוהי המשמעות של לבישת מכנסיים‪,‬‬              ‫ראויה‪ ,‬על פי ההלכה‪ ,‬מתוך צניעות וקדושה‪.‬‬
‫וכל שארצה הוא להציע למי שלובשת אותם‪ ,‬מכל‬
‫סיבה שהיא‪ ,‬פשוטה והגיונית ככל שתהיה‪ ,‬לעשות‬                                    ‫אוריה מבורך‬
‫זאת בעיניים פקוחות ולא עצומות‪ ,‬במבט מפוכח‪ ,‬ולא‬          ‫יועצת הלכה מטעם מדרשת‬
                                                        ‫לינדנבאום (ברוריה) ודוקטורנטית‬
                                                ‫מיתמם‪.‬‬  ‫בתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת‬

          ‫הרבנית אהובה צוקרמן‬                                                       ‫בר אילן‬
‫מלמדת במדרשת הרובע‪ ,‬מעבירה‬                              ‫מכירים את הפרסומת של פוקס‪ ,‬שפותחת בהצגת‬
‫חוגי ייעוץ‪ ,‬מודעות והנחיית הורים‬                        ‫שתי נשים הלבושות האחת כדתית והאחת כחילונית‪,‬‬
                                                        ‫ומסיימת בכך ששתיהן נראות בדיוק אותו דבר‪,‬‬
                  ‫על פי גישת שפר‬                        ‫תחת הסלוגן "בבסיס‪ ,‬כולנו אותו דבר"? מעניין‬
‫לבישת מכנסיים לבנות איננה‬                               ‫שהפרסומת הזו הבינה את מה שחלק מאתנו עדיין‬
‫דרכה של בת ישראל‪ ,‬אבל מדובר בשאלה הרבה‬                  ‫מכחישים‪ :‬זהות פנימית באה לידי ביטוי בלבוש‬
‫יותר עקרונית וכללית‪ .‬היא קשורה בהנחת היסוד‬              ‫חיצוני‪ .‬אני מסכימה עם הנחת היסוד הזו‪ ,‬אך מעבר‬
‫שלנו ביחס לתורה‪ :‬האם התורה והרבנים הם הבעיה‬             ‫לכך‪ ,‬הפרסומת הזו בעייתית בעיניי‪ :‬ראשית‪' ,‬מציאת‬
‫שמגבילה אותנו בחיים‪ ,‬או שמא הם הפתרון‪,‬‬                  ‫מכנה משותף בין דתיים לחילונים' כבר מזמן הפכה‬
‫מתווי הדרך לחיות את החיים באופן הראוי להם ‪-‬‬             ‫לטע ִמי לפרויקט משעמם וחסר עומק‪ ,‬שהגיע הזמן‬
‫שהקב"ה בטובו נתן לנו הלכה כדי שנוכל ללכת‬                ‫להתקדם הלאה ממנו ולהתחיל לדון על משמעות‬
‫בדרכיו‪ ,‬להתקרב אליו‪ ,‬לחיות לפי הסדר הפנימי של‬           ‫ההבדלים‪ ,‬ועל החשיבות להכיל את מה שאיננו‬
                                                        ‫דומה לי ואפילו מנוגד לי בשורש‪ .‬אך המסר של‬
   ‫המציאות ‪ -‬ומתוך כך לחיות נכון ובחירות אמתית‪.‬‬
‫גם המחשבה שאולי התורה אמת אבל דברי חז"ל‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18