Page 20 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 20

‫טור אישי‬

‫עבודת השם בעידן הפוסטמודרני‬

‫הרב ד"ר יהודה ברנדס ∙ נשיא המכללה האקדמית הרצוג‬

‫אלעד ליפשיץ‬

‫נמצאת"‪ .‬יש מפרשים "נעדרת" במובן של "נעשית‬            ‫אנו נמצאים בעידן הפוסטמודרני‪ .‬זהו עידן אנושי‬             ‫כל נער‬
 ‫עדרים עדרים" – כל עדר וכל קבוצה והאמת שלהם‪.‬‬         ‫ותרבותי שנוצר מתוך התמוססותן של האידיאולוגיות‬              ‫ונערה‬
‫מהם החסרונות של המצב הזה‪ ,‬יודעים הכול‪:‬‬               ‫הישנות ואבדן האמון בעצם מושג האידיאולוגיה‪.‬‬          ‫יכולים במגע‬
‫הבלבול והמבוכה‪ ,‬החופש וערעור הסמכות וההנהגה‪.‬‬                                                                  ‫מקלדת‬
                                                        ‫שתי תופעות בולטות במצב הפוסטמודרני בעולם‪:‬‬              ‫לגלוש‬
                                 ‫האם יש גם יתרונות?‬  ‫התמוטטות ערך האמת‪ :‬ערעור על יכולת האדם‬               ‫ולפגוש את‬
‫נמנה שניים מהם‪ .‬האחד ‪ -‬סובלנות‪ :‬ניתוץ‬                ‫להגיע בשכלו להכרת אמת אובייקטיבית‪ .‬כל אחד‬            ‫כל היבטיה‬
‫האידיאולוגיות הוא כניתוץ האלילים בימי הנבואה‪.‬‬        ‫יכול לטעון כנגד כל אחר‪ :‬מנין לך שאתה צודק?‬          ‫של התרבות‬
‫כשכל האלילים יחלפו‪ ,‬יהיה ה' אחד ושמו אחד‪ .‬הדבר‬       ‫הוכחת הצדק אינה אפשרית‪ ,‬שכן לא קיימות הנחות‬           ‫העכשווית‪,‬‬
‫היחיד שקיים באופן מוחלט‪ ,‬הוא ואין בלתו‪ ,‬הוא‬          ‫יסוד משותפות‪ ,‬מוסכמות ומחייבות‪ .‬כל הערכים הם‬          ‫וגם את כל‬
‫הבורא יתברך‪ .‬התפיסה הרב‪-‬גונית של אמתות הרבה‬          ‫תלויי תרבות וסביבה‪ ,‬ואין כל קנה מידה אובייקטיבי‬     ‫מגוון הדעות‬
‫לא מחריבה הכול‪ ,‬אלא מקיימת הכול ומאפשרת‬              ‫לבירור האמת‪ .‬בתרבות האסקימואית מוסרי להשאיר‬             ‫הרבניות‬
‫לכול להיכלל בכלל ייחוד ה'‪ .‬כך מתאפשר למי שלא‬         ‫זקנים למות בשלג‪ ,‬ובתרבות האירופית מוסרי לפעול‬         ‫והתורניות‬
‫היה לו מקום למצוא את חלקו בעבודת השם ובקהל‬           ‫להצלתם בכל מחיר‪ .‬אין שום דרך להוכיח מה מוסרי‬          ‫בכל נושא‬
‫המאמינים‪ .‬פעם‪ ,‬מי שלא התיישר עם הקו הנכון בעיני‬                                                                 ‫ועניין‪.‬‬
‫המשפחה‪ ,‬התנועה‪ ,‬או הישיבה והאולפנה‪ ,‬מצא את‬                           ‫יותר‪ ,‬כי אין מקור להגדרה מהו מוסר‪.‬‬      ‫גם בתוך‬
‫עצמו בחוץ‪ .‬כיום‪ ,‬כשהגבולות התרחבו‪ ,‬היתוספו הרבה‬      ‫ביטול המעמדות‪ :‬כתוצאה מאבדן ההסכמה על‬                    ‫המרחב‬
                                                     ‫האמת‪ ,‬על הדרך להוכיחה ועל הכלים לשיפוטה‪,‬‬             ‫הדתי קשה‬
                                ‫ספסלים בבתי המדרש‪.‬‬   ‫נוצר מצב שבו אי אפשר להעדיף או לשקול את‬                ‫לברור מי‬
‫השני ‪ -‬מתינות‪ :‬הכרת האדם באזלת ידו ובקוצר‬            ‫ערכם של רעיונות ותרבויות זו כנגד זו‪ .‬אין יתרון‬         ‫צודק ומה‬
‫השגתו תועיל גם למוסריותו‪ .‬כשלא מוכרחים להיות‬         ‫לחכם על התם‪ .‬השבט הפרימיטיבי באפריקה והאדם‬                 ‫מחייב‬
‫צודק תמיד‪ ,‬ומושג ה"צודק" כערך קיומי נחלש‪ ,‬נוצר‬       ‫הנאור באירופה זהים מבחינה ערכית‪ .‬בזה אחר זה‬
‫מרחב להזדהות עם האחר‪ ,‬ליותר כבוד כלפי התרבות‬         ‫מתמוטטים הממסדים הוותיקים ומעמדם היוקרתי‪:‬‬                              ‫‪20‬‬
‫האחרת‪ .‬אדם נהיה מתון יותר כשהוא מבין שלא כל‬          ‫הכנסת‪ ,‬האקדמיה‪ ,‬הרבנות‪ ,‬התנועות הרעיוניות‬
‫האמת בידו‪ ,‬שיש אפשרות שגם האחר צודק‪ .‬הוא‬
‫מבין שצריך לפנות מקום גם לזולת ולכבדו‪ ,‬כי גם‬                          ‫הוותיקות והמפלגות המייצגות אותן‪.‬‬
                                                     ‫מכיוון שאין מדובר כאן על עיקר אמונה‬
                  ‫נקודת המבט של החבר לגיטימית‪.‬‬       ‫ואידיאולוגיה אלא בעיקר על מצב חברתי ונפשי‪ ,‬גם‬
‫הצורך של אדם בהוכחות לצדקתו נובע משני‬                ‫החברה הדתית מושפעת מן המצב הפוסטמודרני‪.‬‬
‫גורמים‪ .‬האחד ‪ -‬חוסר אמונה‪ .‬הוא אינו מאמין‬            ‫תורמת לכך טכנולוגיית הפצת המידע החדישה‪ .‬כל‬
‫בדרכו ולכן זקוק כל הזמן לצידוקים‪ .‬השני ‪ -‬צורך‬        ‫נער ונערה יכולים במגע מקלדת לגלוש ולפגוש את‬
‫בשליטה‪ .‬האדם צריך להוכיח לזולת את צדקתו‪,‬‬             ‫כל היבטיה של התרבות העכשווית‪ ,‬וגם ‪ -‬את כל‬
‫לשכנע‪ ,‬ולהשליט את האמת שלו על הכול‪ .‬העידן‬            ‫מגוון הדעות הרבניות והתורניות בכל נושא ועניין‪ .‬גם‬
‫הפוסטמודרני מאפשר לחדול מן המאמץ הזה‪ .‬כך‬             ‫בתוך המרחב הדתי קשה לברור מי צודק ומה מחייב‪.‬‬
‫נוכל להתפנות למשימה החשובה יותר‪ :‬למצוא חן‬            ‫בעקבות המשיח‪ ,‬אמרו חז"ל על פי הנבואה כי "האמת‬
                                                     ‫תהיה נעדרת"‪ .‬יש מפרשים "נעדרת" במובן של "לא‬
                       ‫ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם‪.‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25