Page 20 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 20
טור אישי
עבודת השם בעידן הפוסטמודרני
הרב ד"ר יהודה ברנדס ∙ נשיא המכללה האקדמית הרצוג
אלעד ליפשיץ
נמצאת" .יש מפרשים "נעדרת" במובן של "נעשית אנו נמצאים בעידן הפוסטמודרני .זהו עידן אנושי כל נער
עדרים עדרים" – כל עדר וכל קבוצה והאמת שלהם. ותרבותי שנוצר מתוך התמוססותן של האידיאולוגיות ונערה
מהם החסרונות של המצב הזה ,יודעים הכול: הישנות ואבדן האמון בעצם מושג האידיאולוגיה. יכולים במגע
הבלבול והמבוכה ,החופש וערעור הסמכות וההנהגה. מקלדת
שתי תופעות בולטות במצב הפוסטמודרני בעולם: לגלוש
האם יש גם יתרונות? התמוטטות ערך האמת :ערעור על יכולת האדם ולפגוש את
נמנה שניים מהם .האחד -סובלנות :ניתוץ להגיע בשכלו להכרת אמת אובייקטיבית .כל אחד כל היבטיה
האידיאולוגיות הוא כניתוץ האלילים בימי הנבואה. יכול לטעון כנגד כל אחר :מנין לך שאתה צודק? של התרבות
כשכל האלילים יחלפו ,יהיה ה' אחד ושמו אחד .הדבר הוכחת הצדק אינה אפשרית ,שכן לא קיימות הנחות העכשווית,
היחיד שקיים באופן מוחלט ,הוא ואין בלתו ,הוא יסוד משותפות ,מוסכמות ומחייבות .כל הערכים הם וגם את כל
הבורא יתברך .התפיסה הרב-גונית של אמתות הרבה תלויי תרבות וסביבה ,ואין כל קנה מידה אובייקטיבי מגוון הדעות
לא מחריבה הכול ,אלא מקיימת הכול ומאפשרת לבירור האמת .בתרבות האסקימואית מוסרי להשאיר הרבניות
לכול להיכלל בכלל ייחוד ה' .כך מתאפשר למי שלא זקנים למות בשלג ,ובתרבות האירופית מוסרי לפעול והתורניות
היה לו מקום למצוא את חלקו בעבודת השם ובקהל להצלתם בכל מחיר .אין שום דרך להוכיח מה מוסרי בכל נושא
המאמינים .פעם ,מי שלא התיישר עם הקו הנכון בעיני ועניין.
המשפחה ,התנועה ,או הישיבה והאולפנה ,מצא את יותר ,כי אין מקור להגדרה מהו מוסר. גם בתוך
עצמו בחוץ .כיום ,כשהגבולות התרחבו ,היתוספו הרבה ביטול המעמדות :כתוצאה מאבדן ההסכמה על המרחב
האמת ,על הדרך להוכיחה ועל הכלים לשיפוטה, הדתי קשה
ספסלים בבתי המדרש. נוצר מצב שבו אי אפשר להעדיף או לשקול את לברור מי
השני -מתינות :הכרת האדם באזלת ידו ובקוצר ערכם של רעיונות ותרבויות זו כנגד זו .אין יתרון צודק ומה
השגתו תועיל גם למוסריותו .כשלא מוכרחים להיות לחכם על התם .השבט הפרימיטיבי באפריקה והאדם מחייב
צודק תמיד ,ומושג ה"צודק" כערך קיומי נחלש ,נוצר הנאור באירופה זהים מבחינה ערכית .בזה אחר זה
מרחב להזדהות עם האחר ,ליותר כבוד כלפי התרבות מתמוטטים הממסדים הוותיקים ומעמדם היוקרתי: 20
האחרת .אדם נהיה מתון יותר כשהוא מבין שלא כל הכנסת ,האקדמיה ,הרבנות ,התנועות הרעיוניות
האמת בידו ,שיש אפשרות שגם האחר צודק .הוא
מבין שצריך לפנות מקום גם לזולת ולכבדו ,כי גם הוותיקות והמפלגות המייצגות אותן.
מכיוון שאין מדובר כאן על עיקר אמונה
נקודת המבט של החבר לגיטימית. ואידיאולוגיה אלא בעיקר על מצב חברתי ונפשי ,גם
הצורך של אדם בהוכחות לצדקתו נובע משני החברה הדתית מושפעת מן המצב הפוסטמודרני.
גורמים .האחד -חוסר אמונה .הוא אינו מאמין תורמת לכך טכנולוגיית הפצת המידע החדישה .כל
בדרכו ולכן זקוק כל הזמן לצידוקים .השני -צורך נער ונערה יכולים במגע מקלדת לגלוש ולפגוש את
בשליטה .האדם צריך להוכיח לזולת את צדקתו, כל היבטיה של התרבות העכשווית ,וגם -את כל
לשכנע ,ולהשליט את האמת שלו על הכול .העידן מגוון הדעות הרבניות והתורניות בכל נושא ועניין .גם
הפוסטמודרני מאפשר לחדול מן המאמץ הזה .כך בתוך המרחב הדתי קשה לברור מי צודק ומה מחייב.
נוכל להתפנות למשימה החשובה יותר :למצוא חן בעקבות המשיח ,אמרו חז"ל על פי הנבואה כי "האמת
תהיה נעדרת" .יש מפרשים "נעדרת" במובן של "לא
ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם.