Page 16 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 16

‫הרב ישראל סמט‬                           ‫איך מחליטים האם כדאי לפתוח את האוזניים‬                   ‫הרב חיים נבון‪:‬‬
‫ראש תוכנית "ראשית" באוניברסיטת‬                                                         ‫למוזיקה שמגיעה אליי?‬            ‫"בכל בתי‬

   ‫בר אילן ורב הגרעין התורני בלוד‬                        ‫ראשית‪ ,‬מכירים בכך שמוזיקה איננה דבר‬                      ‫הכנסת שבהם‬
‫האם יש מוזיקה טובה ומוזיקה‬                               ‫'פרווה'‪ .‬היא נושאת אתה תוכן‪ .‬משום מה אנחנו‬                    ‫התפללתי‬
‫רעה? כזו שראוי לשמוע וכזו שאין‬                           ‫מאוד בררנים ואניני טעם לגבי מה שנכנס לנו לתוך‬                    ‫בשנות‬
                                                         ‫הפה‪ ,‬אך די מזלזלים כשמדובר במה שנכנס לנו לתוך‬
                                                  ‫ראוי?‬  ‫הנפש‪ .‬זה נכון לגבי סרטים וספרים‪ ,‬וזה נכון כמובן‬          ‫ילדותי‪ ,‬נעוריי‬
                  ‫נבחן זאת משלוש נקודות מבט‪:‬‬                                                                      ‫ובחרותי‪ ,‬תמיד‬
‫מוזיקה‪ :‬יש מוזיקה שמוליכה להתעלות‪ .‬אך ישנן‬                                                         ‫לגבי מוזיקה‪.‬‬   ‫היה פער גדול‬
‫גם מנגינות ש'דופקות את הראש'‪ .‬ישנם סוגי מוזיקה‬           ‫המשימה שלנו היא להיות אמתיים עם עצמנו‬
‫שמעוררים באדם יצרים אפלים או אלימות‪ .‬אלו‬                 ‫ולפתח חיישנים רגישים‪ .‬להתחיל להיות בררנים‬                     ‫בין מספר‬
‫ודאי שליליים‪ .‬אך בדרך כלל בעם ישראל מקובלת‬               ‫יותר גם לגבי המוזיקה שאנחנו שומעים‪ .‬לזכור שגם‬               ‫המתפללים‬
‫האמירה‪ :‬מנגינה אינה מקבלת טומאה‪ .‬בארצות‬                  ‫אם נדמה לנו שהיא רק נכנסת מאוזן אחת ויוצאת‬                 ‫בימות החול‬
‫המזרח וגם בארצות המערב הייתה המוזיקה היהודית‬             ‫מהשנייה‪ ,‬היא מותירה בנפש שלנו טביעת אצבע‪.‬‬                    ‫לבין מספר‬
‫דומה לזו של השכנים הלא‪-‬יהודים‪ .‬הרב עובדיה יוסף‬           ‫האם נהיה יותר אגרסיביים‪ ,‬תזזיתיים ושליליים‪,‬‬                 ‫המתפללים‬
‫זצ"ל היה משתמש בתפילה במנגינות של זמרת‬                   ‫או שאולי יותר עדינים‪ ,‬שמחים וחיוביים? למוזיקה‬
                                                         ‫שאנחנו שומעים ולמי שיצר אותה יש השפעה גדולה‬                   ‫בשבת‪ .‬זו‬
                                                ‫מצרית‪.‬‬                                                            ‫תופעה עתיקה‬
‫מילים‪ :‬רוב השירים מלווים במילים שמבטאות‬                                                                   ‫על כך‪.‬‬
‫תכנים שונים‪ .‬האם תכנים אלו ראויים? שאלה זו‬                                                                                ‫מאוד"‪.‬‬
‫קיימת ביחס לכל צריכה של תרבות‪ ,‬בין אם היא‬                                    ‫יהונתן יעקובי‬                        ‫יהונתן יעקובי‪:‬‬
‫לועזית ובין אם היא עברית‪ .‬אנחנו חייבים לפתח‬              ‫ר"מ בישיבת בני צבי‪ ,‬כותב ופעיל‬
‫בעצמנו מידה של ביקורת ביחס לתכנים‪ ,‬אלו מהם‬               ‫במוקד "חברים מקשיבים" ומנגן‬                                    ‫אני מנגן‬
                                                                                                                        ‫בחתונות‬
                              ‫ניתן לצרוך ואלו לדחות‪.‬‬                                ‫בחתונות‬                         ‫ונחשף לסוגי‬
‫הרב ליכטנשטיין זצ"ל‪ ,‬ראש ישיבת הר‪-‬עציון‪,‬‬                 ‫כל מעשה צריך להיבחן בשתי‬                                  ‫מוזיקה רבים‪.‬‬
‫היה נוהג לתבל את שיחותיו בשירים פרי עטם של‬               ‫רמות‪ :‬ההלכה והכדאיות‪ .‬ההלכה אומרת מה מותר‬                  ‫יש במוזיקה‬
‫משוררים לא‪-‬יהודים‪ .‬היו שתמהו על ההנהגה הזו‪.‬‬              ‫לעשות‪ .‬כידוע‪ ,‬לא כל דבר שמותר לעשות גם כדאי‬               ‫לועזית הרבה‬
‫האם הדבר ראוי ומתאים? קודם מתן תורה‪ ,‬קיבל‬                ‫לעשות‪ .‬ההלכה לא אוסרת מוזיקה בגלל שהיא‬                           ‫עוצמה‪,‬‬
‫משה רבינו את עצת יתרו על דרך הנהגת העם‪ .‬האור‬             ‫לועזית! המוזיקה היחידה שאסורה היא מוזיקה‬                   ‫אמנות ורגש‬
‫החיים הקדוש כתב על כך כי "יש באומות גדולים‬               ‫של עבודה זרה או מוזיקה שמעוררת באדם הרהורי‬                 ‫משמעותיים‬
‫בהבנה ובהשכלה"‪ .‬אם כן‪ ,‬אין לדחות תכנים רק מפני‬           ‫עבירה‪ .‬אבל לא כל מה שמותר כדאי‪ .‬כבר ידועה‬                 ‫מאוד שקשה‬
‫שלא‪-‬יהודים אמרו אותם‪ .‬יש להפעיל שיקול דעת‬                ‫עוצמתה של המוזיקה והשפעת המקצב‪ ,‬הכלים‪,‬‬
                                                         ‫המילים‪ ,‬נפש המלחין וכדומה‪ .‬ודאי שעל השומע‬                        ‫למצוא‬
                                ‫בשעה שפוגשים בהם!‬                                                                       ‫במוזיקה‬
‫תרבות‪ :‬מוזיקה איננה רק מנגינה ותוכן‪ .‬מוזיקה‬                           ‫לבחון את הדברים האלה לפני השמיעה‪.‬‬           ‫'יהודית'‪ .‬מותר‬
‫היא גם זהות! שמיעת מוזיקה לועזית היא חלק‬                 ‫עניין מיוחד למוזיקה לועזית הוא ההקשר‬                          ‫להשתמש‬
‫ממגמה של יצירת הזדהות עם התרבות שבה נוצרה‬                ‫החברתי‪ .‬הציבור החליט‪ ,‬בתופעות ארוכות טווח‪,‬‬                 ‫בעוצמה הזו‪,‬‬
‫המוזיקה הזו‪ .‬את המוזיקה מלווה גם סוג מסוים של‬            ‫להתייחס לדברים מסוימים כמגדירים את האדם‪.‬‬                  ‫אך בזהירות!"‬
‫ריקוד‪ ,‬לבוש‪ ,‬התעניינות בזמר ובאורחות חייו וכדומה‪.‬‬        ‫מי שיאמר לשון הרע לא חצה את הקווים‪ ,‬אבל מי‬
‫זו לא שאלה של תוכן כזה או אחר‪ ,‬אלא של זהות‬               ‫שאכל חזיר עבר את הגבול‪ .‬לא בגלל האיסור‪ ,‬אלא‬
‫ועולם ערכים‪ .‬שמיעת מוזיקה לועזית מצריכה הבנה‬
 ‫ומודעות למסרים ולעולם התרבותי המתלווה אליה‪.‬‬                                      ‫בגלל המוסכמות החברתיות‪.‬‬
‫לסיכום‪ :‬אין מניעה ולעתים יש גם ערך בשמיעת‬                ‫מי ששומע מוזיקה לועזית בחברה שאינה רגילה‬
‫מוזיקה לועזית‪ ,‬אך ככל צריכה של תרבות זרה‪ ,‬הדבר‬           ‫לכך משדר לעצמו ולאחרים שהוא נמצא במקום‬
                                                         ‫אחר‪ .‬עלולה להיות כאן 'נבואה שמגשימה את עצמה'‬
       ‫צריך להיעשות במידה ועם מסננים מתאימים‪.‬‬            ‫– השומע משתייך‪ ,‬בגלל מוסכמה ציבורית‪ ,‬לאנשים‬
                                                         ‫ש'פחות מקפידים'‪ .‬תהליך כזה עלול להשפיע על‬
                                                         ‫השומע בצורה שלילית‪ .‬אינני אומר שחובה על כל‬
                                                         ‫אדם לענות תמיד על ציפיות החברה‪ .‬אני כן אומר‬
                                                         ‫שצריך לקחת בחשבון את כל ההשפעות והסיכונים‬

                                                                                 ‫שבדבר‪ .‬גם את ההשפעה הזו‪.‬‬
                                                         ‫אני מנגן בחתונות ונחשף לסוגי מוזיקה רבים‪.‬‬
                                                         ‫יש במוזיקה לועזית הרבה עוצמה‪ ,‬אמנות ורגש‬
                                                         ‫משמעותיים מאוד שקשה למצוא במוזיקה 'יהודית'‪.‬‬
                                                         ‫מותר להשתמש בעוצמה הזו‪ ,‬אך בזהירות! לילדיי‬
                                                         ‫אמליץ להיחשף לעניין מאוד בזהירות ובהדרגה‪ ,‬ורק‬

                                                                            ‫אם הם חשים בכך צורך‪ .‬בהצלחה‪.‬‬

                                                                                                                                  ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21