Page 21 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 21

‫טור אישי‬

      ‫הסמכות ההלכתית בימינו‬

    ‫הרב יעקב אריאל ∙ רב העיר רמת גן וראש ישיבת ההסדר בעיר‬

    ‫אלעד ליפשיץ‬

‫כיום לכול‪ .‬האם יכול אדם לסמוך רק על עצמו מבלי‬           ‫במאתיים השנים האחרונות העולם עובר טלטלה‬                     ‫האם יכול‬
‫להתייעץ עם בני‪-‬סמכא? מי שסומך רק על הידע שרכש‬           ‫ערכית ומוסרית עזה‪ .‬ערכי החרות והשוויון‪ ,‬שהם‬               ‫אדם לסמוך‬
‫בעצמו במרשתת ובספרות פופולרית‪ ,‬הוא שחצן חסר‬             ‫יפים כשלעצמם‪ ,‬סחפו אתם לא רק משטרים עריצים‬               ‫רק על עצמו‬
‫אחריות המסכן את חייו‪ .‬במקרה פשוט ניתן להתייעץ‬           ‫ומסגרות נחשלות‪ ,‬אלא גם מוטטו במידה מסוימת את‬
‫עם חובש או אחות‪ ,‬אך במצבים מורכבים יותר‪ ,‬יש‬             ‫סולם הערכים עצמו‪ .‬התפתחותו המדהימה של המדע‬                   ‫בנושאים‬
‫לפנות לרופא מוסמך או אף לפרופסור‪ .‬אין בכך כניעה‬         ‫ששיטת מחקריו בנויה על ביקורת הדעות הקדומות‪,‬‬                  ‫רפואיים‬
‫לתכתיב חיצוני‪ .‬אדרבה‪ ,‬מתוך חירות עצמית ואחריות‬          ‫והקצב הדינמי של פיתוחים טכנולוגיים‪ ,‬תורמים אף‬               ‫המשתנים‬
                                                        ‫הם לערעור היציבות הערכית‪ .‬המצב החמיר בעידן‬                     ‫חדשים‬
        ‫אישית מעדיף אדם לקבל את דעת המומחה‪.‬‬             ‫הפוסט מודרני‪ ,‬שבו כל אחד קובע את ערכיו בעצמו‪.‬‬                ‫לבקרים‪,‬‬
‫אחת ההמצאות החשובות של הדורות האחרונים‬                  ‫נדמה לו לאדם המודרני שגם בתחום הערכי הוא מבין‬
‫היא התקשורת האלקטרונית ההמונית‪ .‬בעבר חי אדם‬             ‫יותר מקודמיו‪ ,‬ומכיוון שהוא חי בעולם דמוקרטי‪ ,‬קשה‬                 ‫מבלי‬
‫במסגרת מקומית‪ ,‬והקשר לעולם הרחב לא היה תדיר‪.‬‬                                                                     ‫להתייעץ עם‬
‫רב המקום‪ ,‬המרא דאתרא‪ ,‬היה הסמכות היחידה‪.‬‬                       ‫לו לקבל סמכות חיצונית אלא של עצמו בלבד‪.‬‬
‫היום‪ ,‬אדם פתוח לערוצי תקשורת רבים ומגוונים‪,‬‬             ‫הציבור הרחב לא יודע להבחין בין ערכים לבין‬                 ‫בני‪-‬סמכא?‬
‫הממטירים על האדם שפע של מידע‪ ,‬ללא כל דירוג‬              ‫מדע‪ ,‬טכנולוגיה ופוליטיקה‪ .‬המדע לא מתיימר לקבוע‬             ‫מי שסומך‬
‫בין מקור מוסמך יותר למקור מוסמך פחות‪ .‬האדם‬              ‫ערכים‪ .‬אולם משום מה‪ ,‬הציבור מייחס למדע גם‬                ‫רק על הידע‬
                                                        ‫סמכות ערכית‪ .‬כשמדען חורג מסמכותו ונוקט עמדה‬
                                               ‫מבולבל‪.‬‬  ‫ערכית‪ ,‬הציבור מתייחס לכך כאילו זו "אמת מדעית"‬                  ‫שרכש‬
‫הנגישות לקבלת חוות דעת הלכתית בכל נושא‬                                                                                 ‫בעצמו‬
‫תוך שניות ספורות היא דבר גדול‪ .‬עם זאת‪ ,‬יש בכך‬                                                           ‫כביכול‪.‬‬     ‫במרשתת‬
‫עידוד לעצלנים‪ .‬דווקא מאדם מודרני ומשכיל מצופה‬           ‫בעיקרון‪ ,‬יש להתייחס בחיוב לרצון האוטונומי‬                    ‫ובספרות‬
‫שלפחות בשאלה פשוטה יפתח ספר וילמד‪ ,‬ובשאלה‬               ‫הדמוקרטי‪ .‬טוב שאדם בוחר את דרכו מתוך הכרה‬                  ‫פופולרית‪,‬‬
‫מורכבת יותר יפנה לסמכות הלכתית‪ .‬אך העצלנים‪,‬‬             ‫פנימית ולא בגלל היגררות חיצונית‪ .‬אולם לא ייתכן שכל‬         ‫הוא שחצן‬
‫פונים לכל מיני אתרים‪ ,‬שאין להם ידע לרמת פסיקתם‬          ‫אחד ימציא את הגלגל מחדש‪ .‬יש ניסיון עשיר וידע רב‬          ‫חסר אחריות‬
‫של המשיבים בהם‪ .‬התשובות לא תמיד מוסמכות‪,‬‬                ‫שנצבר במשך הדורות‪ .‬ובעיקר באשר לערכים‪ ,‬בפרט‬                ‫המסכן את‬
                                                        ‫אלו שניתנו לנו מסיני‪ .‬יש לבחור בערכים הללו ולהמשיך‬
                    ‫ומתגלות ביניהן לא מעט סתירות‪.‬‬                                                                         ‫חייו‬
‫אם נצרף את כל הגורמים יחד‪ ,‬נבין את הסיבות‬                  ‫לעלות באמצעותם במסילה הכבושה העולה בית אל‪.‬‬
‫למבוכה‪ .‬וכשיצרו של האדם מתגבר עליו‪ ,‬נוח לו‬              ‫מצד אחד‪ ,‬ניתן לראות מעלה בכך שהאדם שומר‬
‫להעדיף את התשובה המקלה יותר‪ ,‬למרות שהיא‬                 ‫הלכה לא בגלל ציות עיוור לאחרים‪ ,‬אלא מתוך רצון‬
‫אינה מגיעה מגורם מוסמך‪ .‬ואם כבר זה הגורם‪ ,‬למה‬           ‫אוטונומי משלו‪ .‬אך מאידך‪ ,‬ההלכה היא מערכת‬
‫ייגרע הוא עצמו מכל גורם לא מוסמך אחר? ומדוע‬             ‫מסועפת הנוגעת לכל תחומי החיים‪ .‬עקרונותיה‬
‫שלא לסמוך על דעתו האישית הדלה? וכך התורה‬                ‫קבועים אך יישומיה מתחדשים בהתאם לקצב החיים‬
                                                        ‫הדינמי‪ .‬ולשם כך‪ ,‬יש צורך בהכרעה על סמך ידע רב‬
                        ‫נעשית קרעים קרעים חלילה‪.‬‬
‫לא זו דרכה של תורה‪ ,‬אלא "עשה לך רב והסתלק‬                                   ‫והבנה עמוקה של גדולי הפוסקים‪.‬‬
                                                        ‫ניתן דוגמה מתחום הרפואה‪ :‬הידע הרפואי נגיש‬
                                            ‫מן הספק"‪.‬‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26