Page 21 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 21
טור אישי
הסמכות ההלכתית בימינו
הרב יעקב אריאל ∙ רב העיר רמת גן וראש ישיבת ההסדר בעיר
אלעד ליפשיץ
כיום לכול .האם יכול אדם לסמוך רק על עצמו מבלי במאתיים השנים האחרונות העולם עובר טלטלה האם יכול
להתייעץ עם בני-סמכא? מי שסומך רק על הידע שרכש ערכית ומוסרית עזה .ערכי החרות והשוויון ,שהם אדם לסמוך
בעצמו במרשתת ובספרות פופולרית ,הוא שחצן חסר יפים כשלעצמם ,סחפו אתם לא רק משטרים עריצים רק על עצמו
אחריות המסכן את חייו .במקרה פשוט ניתן להתייעץ ומסגרות נחשלות ,אלא גם מוטטו במידה מסוימת את
עם חובש או אחות ,אך במצבים מורכבים יותר ,יש סולם הערכים עצמו .התפתחותו המדהימה של המדע בנושאים
לפנות לרופא מוסמך או אף לפרופסור .אין בכך כניעה ששיטת מחקריו בנויה על ביקורת הדעות הקדומות, רפואיים
לתכתיב חיצוני .אדרבה ,מתוך חירות עצמית ואחריות והקצב הדינמי של פיתוחים טכנולוגיים ,תורמים אף המשתנים
הם לערעור היציבות הערכית .המצב החמיר בעידן חדשים
אישית מעדיף אדם לקבל את דעת המומחה. הפוסט מודרני ,שבו כל אחד קובע את ערכיו בעצמו. לבקרים,
אחת ההמצאות החשובות של הדורות האחרונים נדמה לו לאדם המודרני שגם בתחום הערכי הוא מבין
היא התקשורת האלקטרונית ההמונית .בעבר חי אדם יותר מקודמיו ,ומכיוון שהוא חי בעולם דמוקרטי ,קשה מבלי
במסגרת מקומית ,והקשר לעולם הרחב לא היה תדיר. להתייעץ עם
רב המקום ,המרא דאתרא ,היה הסמכות היחידה. לו לקבל סמכות חיצונית אלא של עצמו בלבד.
היום ,אדם פתוח לערוצי תקשורת רבים ומגוונים, הציבור הרחב לא יודע להבחין בין ערכים לבין בני-סמכא?
הממטירים על האדם שפע של מידע ,ללא כל דירוג מדע ,טכנולוגיה ופוליטיקה .המדע לא מתיימר לקבוע מי שסומך
בין מקור מוסמך יותר למקור מוסמך פחות .האדם ערכים .אולם משום מה ,הציבור מייחס למדע גם רק על הידע
סמכות ערכית .כשמדען חורג מסמכותו ונוקט עמדה
מבולבל. ערכית ,הציבור מתייחס לכך כאילו זו "אמת מדעית" שרכש
הנגישות לקבלת חוות דעת הלכתית בכל נושא בעצמו
תוך שניות ספורות היא דבר גדול .עם זאת ,יש בכך כביכול. במרשתת
עידוד לעצלנים .דווקא מאדם מודרני ומשכיל מצופה בעיקרון ,יש להתייחס בחיוב לרצון האוטונומי ובספרות
שלפחות בשאלה פשוטה יפתח ספר וילמד ,ובשאלה הדמוקרטי .טוב שאדם בוחר את דרכו מתוך הכרה פופולרית,
מורכבת יותר יפנה לסמכות הלכתית .אך העצלנים, פנימית ולא בגלל היגררות חיצונית .אולם לא ייתכן שכל הוא שחצן
פונים לכל מיני אתרים ,שאין להם ידע לרמת פסיקתם אחד ימציא את הגלגל מחדש .יש ניסיון עשיר וידע רב חסר אחריות
של המשיבים בהם .התשובות לא תמיד מוסמכות, שנצבר במשך הדורות .ובעיקר באשר לערכים ,בפרט המסכן את
אלו שניתנו לנו מסיני .יש לבחור בערכים הללו ולהמשיך
ומתגלות ביניהן לא מעט סתירות. חייו
אם נצרף את כל הגורמים יחד ,נבין את הסיבות לעלות באמצעותם במסילה הכבושה העולה בית אל.
למבוכה .וכשיצרו של האדם מתגבר עליו ,נוח לו מצד אחד ,ניתן לראות מעלה בכך שהאדם שומר
להעדיף את התשובה המקלה יותר ,למרות שהיא הלכה לא בגלל ציות עיוור לאחרים ,אלא מתוך רצון
אינה מגיעה מגורם מוסמך .ואם כבר זה הגורם ,למה אוטונומי משלו .אך מאידך ,ההלכה היא מערכת
ייגרע הוא עצמו מכל גורם לא מוסמך אחר? ומדוע מסועפת הנוגעת לכל תחומי החיים .עקרונותיה
שלא לסמוך על דעתו האישית הדלה? וכך התורה קבועים אך יישומיה מתחדשים בהתאם לקצב החיים
הדינמי .ולשם כך ,יש צורך בהכרעה על סמך ידע רב
נעשית קרעים קרעים חלילה.
לא זו דרכה של תורה ,אלא "עשה לך רב והסתלק והבנה עמוקה של גדולי הפוסקים.
ניתן דוגמה מתחום הרפואה :הידע הרפואי נגיש
מן הספק".
21