Page 14 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 14
(ברכות ו ,א) ,את דברי ריש לקיש ש"כל מי שיש לו צילום :ניסים לב ,עיתון בשבע ודברי רבותינו אינם אמת ,אלא תוצאה של קריזות הרב רונן
בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל -נקרא שוביניסטיות שבאו לחנוק אותנו ,מצביעה על כך לוביץ:
שכן רע" (ברכות ח ,א) ,ואת דברי הרמב"ם" :תפלת שצריכים לבסס את האמונה שהתורה מן השמים -
הציבור נשמעת תמיד ...ואין הקב"ה מואס בתפלתן גם תורה שבכתב וגם תורה שבעל-פה -ולבסס את "אם נראה
של רבים ,לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, לך שהכי
אמונת החכמים שלנו .
ולא יתפלל ביחיד( "...הלכות תפילה ח ,א). ולעניין הצניעות :הצניעות אמנם 'מכסה טפח', חשוב
ויתרתי על כל האמירות הללו משום שנזכרתי אך היא מאפשרת גילוי של עולם פנימי יותר .אישה שהתפילה
שיהודים עונים תמיד בשאלה ,ולכן החזרתי לו בשאלה היא יפה ,כל כך יפה ,שאם היא לא תצניע ,עלולים תבוא מהלב,
אחת אפיים" :מה העניין ב ִמפקד בצבא? מה הצורך להתייחס אליה לפי יופייה ולא לפי אופייה .הכיסוי
בנוכחות בקורס במכללה? מדוע אנשים הולכים לחוג מאפשר פגישה עם הפנימיות -פגישה של האישה ותתבצע
התעמלות או לקבוצת שומרי משקל ,כשהם יכולים בזמן ובמקום
לעשות אותו דבר לבד בבית? כל התשובות שתענה, עם עצמה ושל אחרים אתה.
אמרתי לו ,נכונות גם לגבי תפילה במניין .כמו ה ִמפקד, יותר מזה :צניעות היא יכולת נפשית ל ַפנות ובמילים
המניין עוזר לך לשמור על סדר בחיים הדתיים ועל מקום למשהו אחר ,לאדם אחר ,לאידיאל גדול יותר: שבא לך –
סדר בחיים בכלל; כמו הנוכחות באוניברסיטה ,רק היא לא אומרת שאין בך אלא יש בך ,אך את מסוגלת סבבה ,תוסיף
כשאתה מגיע לשיעורים אתה נשאר בעניינים; כמו להצטנע ולאפשר לחיים אחרים ולדברים אחרים עוד תפילות
בחוג התעמלות ,אם תעדיף להתעמל בבית ,זה יחזיק ספונטניות
מעמד כמה פעמים בודדות ותו לא ,וכמו בשומרי להופיע.
משקל ,גם בתפילה אנחנו צריכים חיזוקים חברתיים. חז"ל אומרים על שאול ,על רחל ועל אסתר מתי
אז אם נראה לך שהכי חשוב שהתפילה תבוא מהלב, שיתחשק
ותתבצע בזמן ובמקום ובמילים שבא לך – סבבה, שבשכר צניעותן זכו למלכות .מה הקשר? לך .אבל אל
תוסיף עוד תפילות ספונטניות מתי שיתחשק לך. מלך בישראל חייב להיות מישהו צנוע ,מישהו תוותר על
אבל אל תוותר על הקביעות המסודרת ,כי בלעדיה שיכול להסיט את עצמו מהמרכז ולשים לנגד עיניו הקביעות
לא תגיע גם לתפילה הספונטנית ,ולאט אבל בטוח המסודרת,
תאבד קשר עם הקהילה ,ותנתק מגע עם בורא עולם". את טובת נתיניו ,את טובת עמו. כי בלעדיה
מחר בשבע בבוקר ,קבענו? שאלתי אותו. אדם שמחצין את האישיות שלו בעצם תלוי לא תגיע
באחר ,באישור שלו מאחרים ,וודאי שאינו מסוגל גם לתפילה
"קבענו" ,הוא אמר" ,אבל אני אוהב להקדים!". הספונטנית".
להוביל אחרים.
הרב חיים נבון כשחברה שלמה מתנהגת כך ,זו חברה חולה,
רב קהילת השמשוני במודיעין, שכן ערכיה הם חיצוניים ולא מהותיים ,והיא מובלת,
סופר ועיתונאי עדרית ,וללא הכוונה עצמית.
את מעלת התפילה בציבור ניסח ייתכן שאדם שמצניע את פרטיותו משלם מחיר
גדול הפוסקים ,שהיה גם גדול באופן מידי ,אך הוא בונה דברים כלליים יותר ולטווח
המנסחים" :תפילת הציבור נשמעת תמיד ,ואפילו היו ארוך יותר ,כמו בית נאמן בישראל ,חברה בריאה,
בהן חוטאים -אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילתן
של רבים .לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ממלכת כוהנים וגוי קדוש.
ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם אומר אור החיים הקדוש שהיכל ה' שייבנה יהיה
הציבור .ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת, מרוצף ממסירות נפשן של בנות ירושלים על צניעותן.
שאין תפלתו נשמעת בכל עת אלא בבית הכנסת ,וכל
מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו מתפלל בו עם שנזכה.
הציבור נקרא שכן רע" (הלכות תפילה פרק ח) .הרב
סולוביצ'יק ציין פעם בפני תלמידיו נימוק נוסף מדוע תפילה במניין
להתאמץ להתפלל במניין .כשאני נאלץ להתפלל
ביחידות ,אמר ,התפילה שלי יוצאת הרבה פחות הרב רונן לוביץ
רב היישוב ניר עציון ,נשיא נאמני
מוצלחת .נדמה לי שרובנו יכולים להעיד על כך. תורה ועבודה ומרבני צהר ובית
ביקשוני להתייחס לשאלה מדוע יש בדור
האחרון ירידה תלולה בנכונות להתפלל במניין בבית הלל
הכנסת .זו שאלה מורכבת ויש לה תשובות רבות. "מה העניין במניין?" ,שאל אותי
אסתפק בתשובה אחת :אין שום ירידה כזו .בכל לאחרונה בחור צעיר ,שבעבר
בתי הכנסת שבהם התפללתי בשנות ילדותי ,נעוריי היה מעמודי התווך של בית
ובחרותי ,תמיד היה פער גדול בין מספר המתפללים הכנסת ולאחרונה נעלמו
בימות החול לבין מספר המתפללים בשבת .זו תופעה עקבותיו .ברגע הראשון חשבתי
להמטיר עליו כמה מטחים
עתיקה מאוד .היצר הרע לא נולד במאה ה.21- מדויקים מדברי חכמים,
נכון שעם אורח החיים שלנו ,תפילה במניין הפכה ולחסל את ההתנגדות
לאתגר של ממש .בעיקר מדובר בתפילת שחרית .קל למניין בנוק-אאוט מוחץ.
חשבתי להזכיר לו את דברי
הגמרא ש"אין תפלה של אדם
נשמעת אלא בבית הכנסת"
14