Page 14 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 14

‫(ברכות ו‪ ,‬א)‪ ,‬את דברי ריש לקיש ש"כל מי שיש לו‬        ‫צילום‪ :‬ניסים לב‪ ,‬עיתון בשבע‬  ‫ודברי רבותינו אינם אמת‪ ,‬אלא תוצאה של קריזות‬                 ‫הרב רונן‬
‫בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל ‪ -‬נקרא‬                                       ‫שוביניסטיות שבאו לחנוק אותנו‪ ,‬מצביעה על כך‬                     ‫לוביץ‪:‬‬
‫שכן רע" (ברכות ח‪ ,‬א)‪ ,‬ואת דברי הרמב"ם‪" :‬תפלת‬                                      ‫שצריכים לבסס את האמונה שהתורה מן השמים ‪-‬‬
‫הציבור נשמעת תמיד‪ ...‬ואין הקב"ה מואס בתפלתן‬                                       ‫גם תורה שבכתב וגם תורה שבעל‪-‬פה ‪ -‬ולבסס את‬                 ‫"אם נראה‬
‫של רבים‪ ,‬לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור‪,‬‬                                                                                                  ‫לך שהכי‬
                                                                                                                  ‫אמונת החכמים שלנו ‪.‬‬
          ‫ולא יתפלל ביחיד‪( "...‬הלכות תפילה ח‪ ,‬א)‪.‬‬                                 ‫ולעניין הצניעות‪ :‬הצניעות אמנם 'מכסה טפח'‪,‬‬                       ‫חשוב‬
‫ויתרתי על כל האמירות הללו משום שנזכרתי‬                                            ‫אך היא מאפשרת גילוי של עולם פנימי יותר‪ .‬אישה‬               ‫שהתפילה‬
‫שיהודים עונים תמיד בשאלה‪ ,‬ולכן החזרתי לו בשאלה‬                                    ‫היא יפה‪ ,‬כל כך יפה‪ ,‬שאם היא לא תצניע‪ ,‬עלולים‬            ‫תבוא מהלב‪,‬‬
‫אחת אפיים‪" :‬מה העניין ב ִמפקד בצבא? מה הצורך‬                                      ‫להתייחס אליה לפי יופייה ולא לפי אופייה‪ .‬הכיסוי‬
‫בנוכחות בקורס במכללה? מדוע אנשים הולכים לחוג‬                                      ‫מאפשר פגישה עם הפנימיות ‪ -‬פגישה של האישה‬                     ‫ותתבצע‬
‫התעמלות או לקבוצת שומרי משקל‪ ,‬כשהם יכולים‬                                                                                                 ‫בזמן ובמקום‬
‫לעשות אותו דבר לבד בבית? כל התשובות שתענה‪,‬‬                                                                  ‫עם עצמה ושל אחרים אתה‪.‬‬
‫אמרתי לו‪ ,‬נכונות גם לגבי תפילה במניין‪ .‬כמו ה ִמפקד‪,‬‬                               ‫יותר מזה‪ :‬צניעות היא יכולת נפשית ל ַפנות‬                     ‫ובמילים‬
‫המניין עוזר לך לשמור על סדר בחיים הדתיים ועל‬                                      ‫מקום למשהו אחר‪ ,‬לאדם אחר‪ ,‬לאידיאל גדול יותר‪:‬‬               ‫שבא לך –‬
‫סדר בחיים בכלל; כמו הנוכחות באוניברסיטה‪ ,‬רק‬                                       ‫היא לא אומרת שאין בך אלא יש בך‪ ,‬אך את מסוגלת‬            ‫סבבה‪ ,‬תוסיף‬
‫כשאתה מגיע לשיעורים אתה נשאר בעניינים; כמו‬                                        ‫להצטנע ולאפשר לחיים אחרים ולדברים אחרים‬                  ‫עוד תפילות‬
‫בחוג התעמלות‪ ,‬אם תעדיף להתעמל בבית‪ ,‬זה יחזיק‬                                                                                                ‫ספונטניות‬
‫מעמד כמה פעמים בודדות ותו לא‪ ,‬וכמו בשומרי‬                                                                                        ‫להופיע‪.‬‬
‫משקל‪ ,‬גם בתפילה אנחנו צריכים חיזוקים חברתיים‪.‬‬                                     ‫חז"ל אומרים על שאול‪ ,‬על רחל ועל אסתר‬                             ‫מתי‬
‫אז אם נראה לך שהכי חשוב שהתפילה תבוא מהלב‪,‬‬                                                                                                   ‫שיתחשק‬
‫ותתבצע בזמן ובמקום ובמילים שבא לך – סבבה‪,‬‬                                                    ‫שבשכר צניעותן זכו למלכות‪ .‬מה הקשר?‬            ‫לך‪ .‬אבל אל‬
‫תוסיף עוד תפילות ספונטניות מתי שיתחשק לך‪.‬‬                                         ‫מלך בישראל חייב להיות מישהו צנוע‪ ,‬מישהו‬                    ‫תוותר על‬
‫אבל אל תוותר על הקביעות המסודרת‪ ,‬כי בלעדיה‬                                        ‫שיכול להסיט את עצמו מהמרכז ולשים לנגד עיניו‬                 ‫הקביעות‬
‫לא תגיע גם לתפילה הספונטנית‪ ,‬ולאט אבל בטוח‬                                                                                                   ‫המסודרת‪,‬‬
‫תאבד קשר עם הקהילה‪ ,‬ותנתק מגע עם בורא עולם"‪.‬‬                                                            ‫את טובת נתיניו‪ ,‬את טובת עמו‪.‬‬        ‫כי בלעדיה‬
‫מחר בשבע בבוקר‪ ,‬קבענו? שאלתי אותו‪.‬‬                                                ‫אדם שמחצין את האישיות שלו בעצם תלוי‬                         ‫לא תגיע‬
                                                                                  ‫באחר‪ ,‬באישור שלו מאחרים‪ ,‬וודאי שאינו מסוגל‬               ‫גם לתפילה‬
       ‫"קבענו"‪ ,‬הוא אמר‪" ,‬אבל אני אוהב להקדים!"‪.‬‬                                                                                          ‫הספונטנית"‪.‬‬
                                                                                                                          ‫להוביל אחרים‪.‬‬
                    ‫הרב חיים נבון‬                                                 ‫כשחברה שלמה מתנהגת כך‪ ,‬זו חברה חולה‪,‬‬
‫רב קהילת השמשוני במודיעין‪,‬‬                                                        ‫שכן ערכיה הם חיצוניים ולא מהותיים‪ ,‬והיא מובלת‪,‬‬

                     ‫סופר ועיתונאי‬                                                                         ‫עדרית‪ ,‬וללא הכוונה עצמית‪.‬‬
‫את מעלת התפילה בציבור ניסח‬                                                        ‫ייתכן שאדם שמצניע את פרטיותו משלם מחיר‬
‫גדול הפוסקים‪ ,‬שהיה גם גדול‬                                                        ‫באופן מידי‪ ,‬אך הוא בונה דברים כלליים יותר ולטווח‬
‫המנסחים‪" :‬תפילת הציבור נשמעת תמיד‪ ,‬ואפילו היו‬                                     ‫ארוך יותר‪ ,‬כמו בית נאמן בישראל‪ ,‬חברה בריאה‪,‬‬
‫בהן חוטאים ‪ -‬אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילתן‬
‫של רבים‪ .‬לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור‪,‬‬                                                                  ‫ממלכת כוהנים וגוי קדוש‪.‬‬
‫ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם‬                                            ‫אומר אור החיים הקדוש שהיכל ה' שייבנה יהיה‬
‫הציבור‪ .‬ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת‪,‬‬                                       ‫מרוצף ממסירות נפשן של בנות ירושלים על צניעותן‪.‬‬
‫שאין תפלתו נשמעת בכל עת אלא בבית הכנסת‪ ,‬וכל‬
‫מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו מתפלל בו עם‬                                                                                   ‫שנזכה‪.‬‬
‫הציבור נקרא שכן רע" (הלכות תפילה פרק ח)‪ .‬הרב‬
‫סולוביצ'יק ציין פעם בפני תלמידיו נימוק נוסף מדוע‬                                          ‫תפילה במניין‬
‫להתאמץ להתפלל במניין‪ .‬כשאני נאלץ להתפלל‬
‫ביחידות‪ ,‬אמר‪ ,‬התפילה שלי יוצאת הרבה פחות‬                                                             ‫הרב רונן לוביץ‬
                                                                                  ‫רב היישוב ניר עציון‪ ,‬נשיא נאמני‬
     ‫מוצלחת‪ .‬נדמה לי שרובנו יכולים להעיד על כך‪.‬‬                                   ‫תורה ועבודה ומרבני צהר ובית‬
‫ביקשוני להתייחס לשאלה מדוע יש בדור‬
‫האחרון ירידה תלולה בנכונות להתפלל במניין בבית‬                                                                     ‫הלל‬
‫הכנסת‪ .‬זו שאלה מורכבת ויש לה תשובות רבות‪.‬‬                                         ‫"מה העניין במניין?"‪ ,‬שאל אותי‬
‫אסתפק בתשובה אחת‪ :‬אין שום ירידה כזו‪ .‬בכל‬                                          ‫לאחרונה בחור צעיר‪ ,‬שבעבר‬
‫בתי הכנסת שבהם התפללתי בשנות ילדותי‪ ,‬נעוריי‬                                       ‫היה מעמודי התווך של בית‬
‫ובחרותי‪ ,‬תמיד היה פער גדול בין מספר המתפללים‬                                      ‫הכנסת ולאחרונה נעלמו‬
‫בימות החול לבין מספר המתפללים בשבת‪ .‬זו תופעה‬                                      ‫עקבותיו‪ .‬ברגע הראשון חשבתי‬
                                                                                  ‫להמטיר עליו כמה מטחים‬
       ‫עתיקה מאוד‪ .‬היצר הרע לא נולד במאה ה‪.21-‬‬                                    ‫מדויקים מדברי חכמים‪,‬‬
‫נכון שעם אורח החיים שלנו‪ ,‬תפילה במניין הפכה‬                                       ‫ולחסל את ההתנגדות‬
‫לאתגר של ממש‪ .‬בעיקר מדובר בתפילת שחרית‪ .‬קל‬                                        ‫למניין בנוק‪-‬אאוט מוחץ‪.‬‬
                                                                                  ‫חשבתי להזכיר לו את דברי‬
                                                                                  ‫הגמרא ש"אין תפלה של אדם‬
                                                                                  ‫נשמעת אלא בבית הכנסת"‬

                                                                                                                                                         ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19