Page 22 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 22
החזרובן 'קושקל:ושת הכוחות'
נראה כי בשנים האחרונות יותר ויותר ערכים מערביים נכנסים לתוך השיח על העולם הדתי שלנו.
בעזרת תורתו של הרב קוק ,מציע הרב יואל בן נון איך להתייחס לערכים הללו ,כיצד להחליט
בקרבה הרבה מהטבעיות הטהורה של נטיית אומה 1אילו ערכים לקבל ואילו לדחות
החפצה לחדש את החיים הלאומיים שלה ,אחרי
שהיו זמן רב עלומים בקרבה מתגרת ידה של הגלות שנים האחרונות אנחנו עדים למגמה שבה ערכיםהרב יואל בן נון
המרה ,והרבה ממה שהיא חפצה להכיר לטובה את
מה שקלטה מרוחם של עמים אחרים ,באותה המידה ליברליים מחלחלים לתוך היהדות ,ומשפיעים על
תפיסת עולמם של יהודים שומרי מצוות .השאלה
שהיא מכרת שהם טובים ונאותים גם לפניה. כיצד עלינו להתייחס לערכים אלו היא שאלת יסוד
השלישית היא הליברלית ,שהיתה נושאת את שמשפיעה כמעט על כל מחלוקת שניתן לראות
דגל ההשכלה בעבר לא רחוק ,ועדיין ידה תקיפה בציבור הדתי כיום .נראה כי דבריו של הרב קוק
בחוגים רחבים .היא אינה מתכנסת בחטיבה ב'אורות התחייה' פרק יח ,יכולים לסייע לנו בדיון זה,
הלאומית ,ודורשת את התוכן האנושי של ההשכלה,
ולהציע התייחסות חדשה אל אותם ערכים.
התרבות ,המוסר ,ועוד.
הדבר מובן(!) שבמצב בריא יש צורך בשלושת " ...הקודש ,האומה ,האנושיות ,אלה הן שלושת
הכוחות יחד .ותמיד צריכים אנו לשאוף לבוא לידי התביעות העיקריות ,שהחיים כולם ,שלנו ושל כל
המצב הבריא הזה ,באופן ששלושת הכוחות הללו
יחד יהיו שולטים בנו בכל מילואם וטובם ,במצב אדם ,של איזו צורה שהיא [של חיים אנושיים]ַ,בּ
הרמוני מתוקן ,שאין בו לא חסר ולא יתר ,ואז יתדבקו
יחד באהבה אצילית ומעשית ,הקודש ,האומה מורכבים הם מהם .יהיו המניות של ההרכבה הזאת
והאדם ,ויחד יתוועדו היחידים וגם הסיעות ,שכל אחד איך שיהיו ,יהיה חלק אחד תופס מקום יותר עיקרי
מהם מצא את כשרונותיו יותר מסוגלים לחלק אחד אצל איזה יחיד או אצל איזה ציבור ,אבל לא נמצא
משלושת החלקים הללו ,בידידות הראויה ,להכיר ולא נוכל למצוא שום צורה של חיים שלא תהיה
בעין יפה כל אחד את התפקיד החיובי של חבירו... מורכבת משלושתם...
מובן הדבר ,שמה שהכנסנו את הקודש בשדרה אומללים נהיה אם נניח לשלושת הכוחות הללו
של שלושת הכוחות ,שכל אחד צריך לצמצם את — שהם מוכרחים להתאחד אצלנו ,לסייע כל אחד
עצמו לפעמים כדי להניח מקום לחבירו ,איננו מובן מהם את חבירו ולשכללו ,לבצר כל אחד מהם את
כי אם בצד הטכני והמעשי של הקודש ,ובצדדים הקיצוניות שחבירו יוכל להביא בצורה מקולקלת
המחשביים והרגשיים המתייחסים לו .אבל עצם כשלא יסוייג דרכו – [אם נניח אותם] בפיזורם,
הקודש העליון הרי הוא הנושא הכללי (=הכולל את במרידתם זה על זה ,וב ֵהחלקם כל אחד למחנה
כל הכוחות) ,שהצמצום הזה עצמו הרי הוא עבודתו, (=למפלגה) מיוחדת ,העומדת כצר למחנה השנייה...
כמו כל העבודות באות לשכלול העולם והחיים בכל
שלושת הסיעות היותר רשמיות באומה הן,
המובנים ,שכולם ברכתם מקודש הם נושאים" ... האחת ,האורתודוכסית ,כמו שרגילים לקראת
(=לקרוא) ,הנושאת את דגל הקודש ,טוענת באומץ,
(קובץ ג' ,א-ב ,נדפס ב'אורות התחייה' יח). בקנאה ובמרירות ,בעד התורה ,המצווה ,האמונה וכל
קודש בישראל.
השנייה היא הלאומית החדשה ,הלוחמת בעד
כל דבר שהנטייה הלאומית שואפת אליה ,שכוללת
22