Page 22 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 22

‫החזרובן 'קושקל‪:‬ושת הכוחות'‬
‫נראה כי בשנים האחרונות יותר ויותר ערכים מערביים נכנסים לתוך השיח על העולם הדתי שלנו‪.‬‬

‫בעזרת תורתו של הרב קוק‪ ,‬מציע הרב יואל בן נון איך להתייחס לערכים הללו‪ ,‬כיצד להחליט‬

‫בקרבה הרבה מהטבעיות הטהורה של נטיית אומה‬                                ‫‪1‬אילו ערכים לקבל ואילו לדחות‬
‫החפצה לחדש את החיים הלאומיים שלה‪ ,‬אחרי‬
‫שהיו זמן רב עלומים בקרבה מתגרת ידה של הגלות‬                             ‫שנים האחרונות אנחנו עדים למגמה שבה ערכיםהרב יואל בן נון‬
‫המרה‪ ,‬והרבה ממה שהיא חפצה להכיר לטובה את‬
‫מה שקלטה מרוחם של עמים אחרים‪ ,‬באותה המידה‬                               ‫ליברליים מחלחלים לתוך היהדות‪ ,‬ומשפיעים על‬
                                                                        ‫תפיסת עולמם של יהודים שומרי מצוות‪ .‬השאלה‬
        ‫שהיא מכרת שהם טובים ונאותים גם לפניה‪.‬‬                           ‫כיצד עלינו להתייחס לערכים אלו היא שאלת יסוד‬
‫השלישית היא הליברלית‪ ,‬שהיתה נושאת את‬                                    ‫שמשפיעה כמעט על כל מחלוקת שניתן לראות‬
‫דגל ההשכלה בעבר לא רחוק‪ ,‬ועדיין ידה תקיפה‬                               ‫בציבור הדתי כיום‪ .‬נראה כי דבריו של הרב קוק‬
‫בחוגים רחבים‪ .‬היא אינה מתכנסת בחטיבה‬                                    ‫ב'אורות התחייה' פרק יח‪ ,‬יכולים לסייע לנו בדיון זה‪,‬‬
‫הלאומית‪ ,‬ודורשת את התוכן האנושי של ההשכלה‪,‬‬
                                                                                  ‫ולהציע התייחסות חדשה אל אותם ערכים‪.‬‬
                                ‫התרבות‪ ,‬המוסר‪ ,‬ועוד‪.‬‬
‫הדבר מובן(!) שבמצב בריא יש צורך בשלושת‬                                  ‫"‪ ...‬הקודש‪ ,‬האומה‪ ,‬האנושיות‪ ,‬אלה הן שלושת‬
‫הכוחות יחד‪ .‬ותמיד צריכים אנו לשאוף לבוא לידי‬                            ‫התביעות העיקריות‪ ,‬שהחיים כולם‪ ,‬שלנו ושל כל‬
‫המצב הבריא הזה‪ ,‬באופן ששלושת הכוחות הללו‬
‫יחד יהיו שולטים בנו בכל מילואם וטובם‪ ,‬במצב‬                              ‫אדם‪ ,‬של איזו צורה שהיא [של חיים אנושיים]‪ַ,‬בּ‬
‫הרמוני מתוקן‪ ,‬שאין בו לא חסר ולא יתר‪ ,‬ואז יתדבקו‬
‫יחד באהבה אצילית ומעשית‪ ,‬הקודש‪ ,‬האומה‬                                   ‫מורכבים הם מהם‪ .‬יהיו המניות של ההרכבה הזאת‬
‫והאדם‪ ,‬ויחד יתוועדו היחידים וגם הסיעות‪ ,‬שכל אחד‬                         ‫איך שיהיו‪ ,‬יהיה חלק אחד תופס מקום יותר עיקרי‬
‫מהם מצא את כשרונותיו יותר מסוגלים לחלק אחד‬                              ‫אצל איזה יחיד או אצל איזה ציבור‪ ,‬אבל לא נמצא‬
‫משלושת החלקים הללו‪ ,‬בידידות הראויה‪ ,‬להכיר‬                               ‫ולא נוכל למצוא שום צורה של חיים שלא תהיה‬

  ‫בעין יפה כל אחד את התפקיד החיובי של חבירו‪...‬‬                                                           ‫מורכבת משלושתם‪...‬‬
‫מובן הדבר‪ ,‬שמה שהכנסנו את הקודש בשדרה‬                                   ‫אומללים נהיה אם נניח לשלושת הכוחות הללו‬
‫של שלושת הכוחות‪ ,‬שכל אחד צריך לצמצם את‬                                  ‫— שהם מוכרחים להתאחד אצלנו‪ ,‬לסייע כל אחד‬
‫עצמו לפעמים כדי להניח מקום לחבירו‪ ,‬איננו מובן‬                           ‫מהם את חבירו ולשכללו‪ ,‬לבצר כל אחד מהם את‬
‫כי אם בצד הטכני והמעשי של הקודש‪ ,‬ובצדדים‬                                ‫הקיצוניות שחבירו יוכל להביא בצורה מקולקלת‬
‫המחשביים והרגשיים המתייחסים לו‪ .‬אבל עצם‬                                 ‫כשלא יסוייג דרכו – [אם נניח אותם] בפיזורם‪,‬‬
‫הקודש העליון הרי הוא הנושא הכללי (=הכולל את‬                             ‫במרידתם זה על זה‪ ,‬וב ֵהחלקם כל אחד למחנה‬
‫כל הכוחות)‪ ,‬שהצמצום הזה עצמו הרי הוא עבודתו‪,‬‬                            ‫(=למפלגה) מיוחדת‪ ,‬העומדת כצר למחנה השנייה‪...‬‬
‫כמו כל העבודות באות לשכלול העולם והחיים בכל‬
                                                                              ‫שלושת הסיעות היותר רשמיות באומה הן‪,‬‬
     ‫המובנים‪ ,‬שכולם ברכתם מקודש הם נושאים‪" ...‬‬                          ‫האחת‪ ,‬האורתודוכסית‪ ,‬כמו שרגילים לקראת‬
                                                                        ‫(=לקרוא)‪ ,‬הנושאת את דגל הקודש‪ ,‬טוענת באומץ‪,‬‬
                              ‫(קובץ ג'‪ ,‬א‪-‬ב‪ ,‬נדפס ב'אורות התחייה' יח)‪.‬‬  ‫בקנאה ובמרירות‪ ,‬בעד התורה‪ ,‬המצווה‪ ,‬האמונה וכל‬

                                                                                                                ‫קודש בישראל‪.‬‬
                                                                        ‫השנייה היא הלאומית החדשה‪ ,‬הלוחמת בעד‬
                                                                        ‫כל דבר שהנטייה הלאומית שואפת אליה‪ ,‬שכוללת‬

                                                                        ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27