Page 15 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 15
זהות דתית .סיוון תשע"ה .מאי 2015
חז"ל תיקנו כך את עם ישראל ,סימן שהייתה להם למצוא מניין לערבית בשעות הערב .בשביל להתפלל יוני לביא:
סיבה מאוד מאוד טובה .כל קהילות ישראל בכל מנחה במניין צריך בדרך כלל מניין בעבודה .אך בשביל "בביטוי
הגלויות במשך אלפי שנים הקפידו מאוד להתפלל להתפלל שחרית במניין ,בחברה שכמעט כל אנשיה 'מוזיקה
במניין .לא היה לאבותינו קל יותר ולא היה להם צריכים לנסוע לעבודתם הרחק ממקום מגוריהם, לועזית'
יותר זמן פנוי ,ובכל זאת הם נלחמו על זה גם כשלא צריך לקום מאוד מוקדם .המניין המרכזי בקהילתי
היה זמן והלחץ גדול .לא הייתה קהילה בלי בית מתקיים בשעה ,6:00והמתפללים בו משכימים בכל יש משהו
כנסת במרכז .המונח 'קהילה' נגזר מההתקהלות, בוקר בשעה .5:30זה לא קל .אבל הקושי אינו תירוץ. מטעה ,כיוון
מההתכנסות בבית הכנסת .מי שיש לו כבוד למורשת ההבדל בין בוקר שבו התפללת בבית הכנסת במניין
שלנו ומאמין שבהלכה גלומה גם חכמת חיים אדירה ובין בוקר שבו התפללת ביחידות בסלון הוא עצום .כל שהוא שם
לא יכול שלא לכבד את זה .הגמרא אומרת שהגאולה היום נראה אחרת כשהוא מתחיל במפגש של חבורה את הפוקוס
מגיעה בזכות אלו שמתאספים בבתי כנסיות .אבל המשכימה ומתכנסת יחדיו כדי לקבל את פני קונ ּה. על ה'שפה'
אפשר גם להבין שהמקום הראשוני שבזכותו אנחנו של המילים,
עם אחד ,למרות כל מה שעברנו ,הוא התפילה "תפילת הציבור נשמעת תמיד".
בציבור .כשאתה מתפלל בציבור אתה חלק מעם וכמעט
ישראל ,המניין שלך הוא הנציגות של עם ישראל, הרב חננאל אתרוג מתעלם מן
אתה מתפלל לא רק אתו אלא עם האומה כולה. ראש ישיבת שבי חברון השפה של
בבית כנסת גם קל הרבה יותר להתעסק רק בתפילה כתב הרמב"ם (הלכות תפילה א, ה'מנגינה'
ולא באינסוף גורמים מפריעים .לא אתה קבעת את א)" :מצוות עשה להתפלל בכל
הקצב ,אבל תן סיכוי ותראה שלא קשה להתחבר יום" .זמן רב בכל יום חול מקדיש עצמה".
יהודי מאמין לתפילה; בשבתות ובחגים עוד יותר.
אליו ולזרום אתו. לא תמיד קל להתפלל ,לא תמיד קל להתכוון ,ואז
אז קדימה חבר ,קצת קשה לקום מהמיטה או עבודת התפילה דורשת יותר כוחות .למרות שמהות
להפסיק לקרוא את הספר ,אבל אתה מסוגל .קום התפילה היא עבודה שבלב ,עם ישראל מתפלל לא
ולך לבית הכנסת! תתפלל במניין ותהיה כללי! כשזה באופן חופשי וספונטני אלא על פי הגדרות הלכתיות
יבוא מהחלטה שלך ,מהר מאוד תרגיש כמה טוב שכך מפורטות .לפעמים נדמה שההלכות הרבות מקשות
על הכוונה ועל ההתחברות לתפילה .אתה לא פורץ
החלטת. בתפילה שזורמת לה מתוך הרגשות אלא מתפלל
בנוסח הקבוע ,ולא בשעות שתמיד מתאימות אלא
מוזיקה לועזית בזמנים שנקבעו לא לפי מצב הרוח שלנו .נוסף על כל
זה צריך גם להתפלל במניין ,עובדה שמצמצמת עוד
יוני לביא יותר את זמני התפילה וגם מחייבת אותנו להתפלל
מנהל מוקד "חברים מקשיבים" בקצב של החזן .בתפילה בציבור יש גם את חזרת
לנוער הש"ץ ,שבה חוזרים שוב על התפילה.
מוזיקה היא סוג של שפה .מה אז למה כן?
שטוב הוא שלא צריך ללמוד אותה
במשך שנים ,וגם לא חייבים לעשות עליה בגרות. התשובה הראשונה היא שאם למרות כל הקושיות
החיבור אליה בא באופן טבעי.
למוזיקה יש כוח אדיר להשפיע על הנפש :לעורר
או לדכא ,להתסיס או להרגיע .היא נוגעת במקום
עמוק שמעבר למילים ולהבנה השכלית.
זו הסיבה שיש לה תפקיד מרכזי כל
כך בבית המקדש .במקום הכי קדוש
בעולם נשמעה נגינת הלוויים ,והיא
הייתה חלק בלתי נפרד מן העבודה
הרוחנית שנעשתה שם.
בביטוי 'מוזיקה לועזית' יש
משהו מטעה ,כיוון שהוא שם את
הפוקוס על ה'שפה' של המילים,
וכמעט מתעלם מן השפה של
ה'מנגינה' עצמה .נאמר זאת כך :ייתכן
שיר שנכתב בלשון הקודש אך המוזיקה
שלו מעבירה מסרים זרים ושליליים,
וייתכן שיר בשפה זרה שהתוכן שלו
והמסר של המנגינה טובים וחיוביים.
15