Page 8 - זרעים-גליון תשרי תשפ"ד-סוכות- ספטמבר 23
P. 8
אמונה בצדקת הדרך
הרב אלישע אבינר
ראש הכולל בישיבת ברכת משה ומחבר ספרים רבים בנושא חינוך
הוא לברר את הנוער ותנועות החינוך מערכות של תפקידן
משנתנו הציונית-
דתית .אספר לך סיפור מכונן מבחינתי :בישיבה לפעמים שולחים אותנו לדבר עם שבו"שים
(תלמידי י"ב שרוצים להתקבל לישיבה ,קיצור של 'שבוע ישיבה' ,צ"ה) .נתתי להם שיעור על
סוגיית הפתיחות.
"שאלתי אותם :מי פתוח יותר ,אנחנו או החרדים? אמרו לי :אנחנו .במה זה בא לידי ביטוי?
בלבוש ,בלימודי חול ,במעורבות בחברה ,בשימוש בטלוויזיה ובאינטרנט .בסדר ,שאלתי ,אבל
למה אנחנו יותר פתוחים? כי הם מפחדים ואנחנו לא ,ענו לי .ולמה הם מפחדים? כי הם חיים
בגלות ,ואנחנו מבינים שזה דור של גאולה .עד שאחד מהם אמר משהו שבסוף כל הקבוצה
הסכימה איתו :כי אנחנו חצי דתיים וחצי חילונים.
"יש תחושה בגיל תיכון שבחור דתי פוסח על שתי הסעיפים .זה הכי הרסני שיש ,וזה נובע
מחוסר הבנה של התפיסה הציונית-דתית .אני לא מרגיש את עצמי פתוח יותר מהחרדים .עיקר
הוויכוח בינינו הוא מה זו התורה .לתפיסתי להיות בצבא זה תורה ,ולומדים לימודי חול מתוך
תפיסה תורנית ,ומעורבות בחברה זה מכוח התורה .מה שלא תורני – לא נמצא שם .ואת זה צריך
ללמוד לעומק.
"הייתה תקופה שכתבתי בעלון של מכון מאיר על ערך של לימודי חול .לימדתי אז בישיבת מרכז
הרב ,ובאו אליי חבר'ה ושאלו אותי :אתה כותב על הערך של לימודי חול .דבר במקום זה על
הערך של לימודי קודש! אמרתי להם שהם לא מבינים .אם בחור חושב שלימודי חול זה לצאת
החוצה ,לא להיות בקודש ,אז הוא חצוי מבפנים .בדור שלי היו לנו ר"מים חרדים ,והיינו חייבים
להעמיק בתפיסה הציונית-דתית .היום ,כשהר"מים בישיבות הם דתיים-לאומיים ,כביכול נגמר
המאבק ,כבר לא צריך לבסס ולהוכיח ,וזה יוצר 'מצוות אנשים מלומדה'.
"נתתי שיחה לר"מים במכינות על תרבות הפנאי .אמרתי להם שלפני שאני מתחיל
את השיחה ,בינינו ,הרבה מכם חושבים שהכול שלילי בתרבות .אבל אי אפשר רק
להגיד מה לא; השאלה היא מה כן .צריך לברר .זה מסובך וקשה ויוצר מתח ,אבל צריך
להתמודד עם השאלה הזאת.
משילוב של עומק וחוויות של קודש.
אנחנו צריכים ליצור חלופה"הפתרון לסוגיות האלה יבוא
מדליקה ,מדהימה ,דברים מלהיבים .להביא זמר שיודע להשחיל ביטויים
מחזקים ומרוממים .זה נותן חוסן .זה לא מספיק ,כי צריך גם ממד של עומק
ומשמעות .אבל שני אלה יחד יחזקו את החוסן האמוני שלנו.
"ככל שתהיה לנו יותר בהירות שהדרך שלמה והכול מחובר אל הקודש,
אדם לא ירגיש שהוא חצי-חצי .ברגע שהתורה תהיה חלק מהזהות שלנו,
מהאישיות שלנו ,נחזק את האמונה בצדקת הדרך ואת גאוות היחידה .זה
יהיה משמעותי".
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 8

