Page 8 - זרעים-גליון תשרי תשפ"ד-סוכות- ספטמבר 23
P. 8

‫אמונה בצדקת הדרך‬

                ‫הרב אלישע אבינר‬

‫ראש הכולל בישיבת ברכת משה ומחבר ספרים רבים בנושא חינוך‬

‫הוא לברר את‬      ‫הנוער‬  ‫ותנועות‬  ‫החינוך‬  ‫מערכות‬  ‫של‬  ‫תפקידן‬
‫משנתנו הציונית‪-‬‬
‫דתית‪ .‬אספר לך סיפור מכונן מבחינתי‪ :‬בישיבה לפעמים שולחים אותנו לדבר עם שבו"שים‬
‫(תלמידי י"ב שרוצים להתקבל לישיבה‪ ,‬קיצור של 'שבוע ישיבה'‪ ,‬צ"ה)‪ .‬נתתי להם שיעור על‬
                                                 ‫סוגיית הפתיחות‪.‬‬
‫"שאלתי אותם‪ :‬מי פתוח יותר‪ ,‬אנחנו או החרדים? אמרו לי‪ :‬אנחנו‪ .‬במה זה בא לידי ביטוי?‬
‫בלבוש‪ ,‬בלימודי חול‪ ,‬במעורבות בחברה‪ ,‬בשימוש בטלוויזיה ובאינטרנט‪ .‬בסדר‪ ,‬שאלתי‪ ,‬אבל‬
‫למה אנחנו יותר פתוחים? כי הם מפחדים ואנחנו לא‪ ,‬ענו לי‪ .‬ולמה הם מפחדים? כי הם חיים‬
‫בגלות‪ ,‬ואנחנו מבינים שזה דור של גאולה‪ .‬עד שאחד מהם אמר משהו שבסוף כל הקבוצה‬
                        ‫הסכימה איתו‪ :‬כי אנחנו חצי דתיים וחצי חילונים‪.‬‬
‫"יש תחושה בגיל תיכון שבחור דתי פוסח על שתי הסעיפים‪ .‬זה הכי הרסני שיש‪ ,‬וזה נובע‬
‫מחוסר הבנה של התפיסה הציונית‪-‬דתית‪ .‬אני לא מרגיש את עצמי פתוח יותר מהחרדים‪ .‬עיקר‬
‫הוויכוח בינינו הוא מה זו התורה‪ .‬לתפיסתי להיות בצבא זה תורה‪ ,‬ולומדים לימודי חול מתוך‬
‫תפיסה תורנית‪ ,‬ומעורבות בחברה זה מכוח התורה‪ .‬מה שלא תורני – לא נמצא שם‪ .‬ואת זה צריך‬
                                                 ‫ללמוד לעומק‪.‬‬
‫"הייתה תקופה שכתבתי בעלון של מכון מאיר על ערך של לימודי חול‪ .‬לימדתי אז בישיבת מרכז‬
‫הרב‪ ,‬ובאו אליי חבר'ה ושאלו אותי‪ :‬אתה כותב על הערך של לימודי חול‪ .‬דבר במקום זה על‬
‫הערך של לימודי קודש! אמרתי להם שהם לא מבינים‪ .‬אם בחור חושב שלימודי חול זה לצאת‬
‫החוצה‪ ,‬לא להיות בקודש‪ ,‬אז הוא חצוי מבפנים‪ .‬בדור שלי היו לנו ר"מים חרדים‪ ,‬והיינו חייבים‬
‫להעמיק בתפיסה הציונית‪-‬דתית‪ .‬היום‪ ,‬כשהר"מים בישיבות הם דתיים‪-‬לאומיים‪ ,‬כביכול נגמר‬
                 ‫המאבק‪ ,‬כבר לא צריך לבסס ולהוכיח‪ ,‬וזה יוצר 'מצוות אנשים מלומדה'‪.‬‬
‫"נתתי שיחה לר"מים במכינות על תרבות הפנאי‪ .‬אמרתי להם שלפני שאני מתחיל‬
‫את השיחה‪ ,‬בינינו‪ ,‬הרבה מכם חושבים שהכול שלילי בתרבות‪ .‬אבל אי אפשר רק‬
‫להגיד מה לא; השאלה היא מה כן‪ .‬צריך לברר‪ .‬זה מסובך וקשה ויוצר מתח‪ ,‬אבל צריך‬
                                         ‫להתמודד עם השאלה הזאת‪.‬‬

‫משילוב של עומק וחוויות של קודש‪.‬‬

   ‫אנחנו צריכים ליצור חלופה"הפתרון לסוגיות האלה יבוא‬

           ‫מדליקה‪ ,‬מדהימה‪ ,‬דברים מלהיבים‪ .‬להביא זמר שיודע להשחיל ביטויים‬
            ‫מחזקים ומרוממים‪ .‬זה נותן חוסן‪ .‬זה לא מספיק‪ ,‬כי צריך גם ממד של עומק‬

                           ‫ומשמעות‪ .‬אבל שני אלה יחד יחזקו את החוסן האמוני שלנו‪.‬‬
            ‫"ככל שתהיה לנו יותר בהירות שהדרך שלמה והכול מחובר אל הקודש‪,‬‬
           ‫אדם לא ירגיש שהוא חצי‪-‬חצי‪ .‬ברגע שהתורה תהיה חלק מהזהות שלנו‪,‬‬
           ‫מהאישיות שלנו‪ ,‬נחזק את האמונה בצדקת הדרך ואת גאוות היחידה‪ .‬זה‬

                                                                       ‫יהיה משמעותי"‪.‬‬

                                         ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬                  ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13