Page 5 - זרעים-גליון תשרי תשפ"ד-סוכות- ספטמבר 23
P. 5

‫ללמוד לבגרות מעבודות שאחרים כבר‬                      ‫לצערנו כן נדחקת לקרן זווית‪.‬‬    ‫צילום‪ :‬יעל אילן | באדיבות פרשה ואישה‬
‫כתבו ומשאלות שאחרים כבר ענו עליהן‪.‬‬        ‫"כאן הייתי מציעה לעשות מה שאני זוכה‬
‫היום התפקיד של המורה הוא לחבר‬             ‫לעשות עם האיש שלי‪ :‬חברותא‪ .‬אנחנו‬
‫באהבה‪ .‬לחבר לטקסט מסוים‪ ,‬לנרטיב של‬        ‫לא הולכים לישון בלעדיה‪ .‬נשב ונלמד‬
‫עם‪ ,‬לשפה‪ .‬כל המורים הם מורים לחיבור‪.‬‬
‫"יש לנו ישיבה לנושרים‪ ,‬אבני קודש‪.‬‬              ‫אנשים מדברים על תפילה ועל התבודדות‪ ,‬אבל‬
‫מגיעים אליה תלמידים שעפו מכל‬                      ‫כדי לשפוך את הלב באמת אני צריכה למלא‬
‫הישיבות‪ .‬כשאני שואלת את התלמידים‬
‫מה הם זוכרים ממורה מסוים‪ ,‬התשובות‬             ‫אותו במילים לא מתוך הארסנל שלי אלא ממקום‬
‫הן אחת משתיים‪ :‬או 'את המילה האיומה‬               ‫הרבה יותר גבוה‪ .‬אז אני יכולה לעשות את מה‬
‫שהוא אמר לי' או 'את המילה האוהבת‬                  ‫שרבי נחמן אומר‪ ,‬להפוך את התורה לתפילה‬
‫שעזרה לי לשרוד'‪ .‬זה אף פעם לא מה‬
‫הוא לימד‪ .‬התורה מלמדת אותנו להביט‬         ‫משהו ביחד כדי שהאוויר שלנו פתאום‬
                                          ‫יתרכך‪ ,‬פתאום ייכנסו מילים שהן לא שלי‬
    ‫בפנים של מישהו אחר‪ ,‬להיות איתו"‪.‬‬      ‫ולא שלו אלא מילים קדושות שמתחזקות‬
     ‫איך נדע שאנחנו במקום טוב מבחינת‬
                                                              ‫את הקידושין שלנו"‪.‬‬
                     ‫הקשר שלנו לתורה?‬
‫"כשאני מדברת עם נערות באולפנות‬                  ‫מה אימא הייתה אומרת‬
‫ובתיכונים אני אומרת‪ :‬איך תדעי שאת‬
‫מכורה לסלולרי? אם את משוחחת עם‬                                           ‫זה לא קל‪.‬‬
‫חברה והטלפון כל הזמן קופץ וקורא לך‪,‬‬       ‫"נכון‪ .‬אבל הכול תלוי בגישה‪ .‬אדם צריך‬
‫זו פשוט המציאות‪ ,‬את לא מכורה‪ .‬אבל‬         ‫לשאול את עצמו מדי בוקר 'איך אני‬
‫אם כשאת במסך בכל רגע בן אדם מפריע‬         ‫יוצא לעולם כשאני חי את התורה באמת‪,‬‬

                       ‫לך‪ ,‬אז את מכורה‪.‬‬              ‫באיברים שלי ובחשיבה שלי?'‬
‫"השאלה היא מי מפריע למי‪ .‬אם העבודה‬        ‫"הגעגוע הזה לחיים של תורה הוא מה‬
‫והטרדות מפריעות לי כשאני מדברת פנים‬       ‫שצריך‪ .‬הכי נורא לחשוב שהתורה שייכת‬
‫אל פנים או שהאנשים מפריעים לי כשאני‬       ‫לבית המדרש ושהעבודה מנותקת ממנה‪.‬‬
‫במסך‪ .‬השאלה היא עד כמה אנחנו אנשי‬
‫פנים‪ .‬התורה מצווה אותנו על יחס לחבר‪,‬‬
‫'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך'‪,‬‬
‫זאת כל התורה כולה‪ .‬הכול זה בן אדם‬

                                 ‫לחברו"‪.‬‬
‫לסיכום הריאיון אני מבקש מהרבנית‬
‫לברך את חברי בני עקיבא לרגל החג‪.‬‬
‫"אני רוצה לברך את בני עקיבא שיהיו‬

  ‫יש רק שני סוגים של ספרים שמודפסים‬                                                 ‫חוקי חיים'‪ ,‬כמה אנחנו מבקשים חוכמת‬
  ‫בפורמט ענק‪ :‬ספרי ילדים וספרי תלמוד‪.‬‬                                               ‫חיים‪ ,‬זה הדבר הכי נחוץ בעולם‪ .‬אנחנו‬
  ‫כי יותר משחשוב מה שכתוב בהם‪ ,‬חשוב‬
‫שיושבים לצד מישהו אחר כשקוראים בהם‬                                                                  ‫צריכים להתפלל על זה"‪.‬‬
                                                                                          ‫ומה בפועל את מייעצת למי ששואל‬
‫תנועה‪ .‬העם הזה נמצא בתקיעה גדולה‪,‬‬         ‫כשיש תודעה של בן תורה או של בת‬
‫אנחנו לא זזים לא לכאן ולא לכאן‪ .‬אנחנו‬     ‫תורה‪ ,‬מבינים שמדובר בקשר דם‪ ,‬כמו בת‬                                          ‫אותך?‬
‫צריכים מישהו כמו עקיבא‪ ,‬שאנחנו בניו‪,‬‬      ‫ואימא‪ .‬את לא מדברת עם אימא כל היום‬        ‫"חז"ל מספרים שאחת מהשאלות‬
‫שכמו בימי הקרע הכי גדול שהיה אחרי‬         ‫בטלפון‪ ,‬אבל תמיד תישארי הבת שלה‪.‬‬          ‫ששואלים את האדם כשהוא עולה‬
‫חורבן בית שני יגרום לנו לנוע קדימה‪,‬‬       ‫כשיש התלבטויות את שואלת את עצמך‬           ‫לשמיים היא אם קבע עיתים לתורה‪.‬‬
‫לתורה שבעל פה‪ ,‬של ויכוח מקודש‪ ,‬של‬                                                   ‫צריכים לקבוע עיתים ללימוד‪ ,‬לגנוב כמה‬
                                                   ‫מה אימא הייתה אומרת עכשיו‪.‬‬       ‫דקות ביום שבהן פותחים ספר‪ ,‬לא משנה‬
                       ‫פנייה פנים בפנים‪.‬‬  ‫"אנחנו נושאים איתנו מטען גנטי‪ ,‬נרצה‬       ‫איזה‪' .‬אין אדם לומד תורה אלא במקום‬
‫"אני מטילה משא כבד על הנוער כי אני‬        ‫או לא נרצה‪ ,‬ולפעמים כל מה שצריך זה‬        ‫שליבו חפץ'‪ ,‬ואין לימוד שלא מרכך ולא‬
‫מאמינה בו בכל מאודי‪ ,‬שיצליח לברוא‬         ‫להיזכר לאן אנחנו שייכים‪ .‬כמה מילים‬
‫תנועה בצנטריפוגה הזו שאנחנו לכודים‬                                                            ‫מאהיב‪ .‬זה משנה חיים‪ ,‬באמת‪.‬‬
‫בה‪ .‬אני מייחלת שתנועת בני עקיבא‬                       ‫ממנה כבר מדליקות אותנו"‪.‬‬      ‫"אנשים מדברים על תפילה ועל‬
‫היקרה תברא את התנועה הזו ושהזרעים‬          ‫ומה התפקיד של המחנך בהאהבת התורה‬         ‫התבודדות‪ ,‬אבל כדי לשפוך את הלב‬
                                                                                    ‫באמת אני צריכה למלא אותו במילים לא‬
            ‫יפרחו ותימלא הארץ אותם"‪.‬‬                                    ‫על חניכיו?‬  ‫מתוך הארסנל שלי אלא ממקום הרבה‬
                                          ‫"לא צריך את המחנך כדי ללמוד‪ .‬אפשר‬         ‫יותר גבוה‪ .‬אז אני יכולה לעשות את‬
                                                                                    ‫מה שרבי נחמן אומר‪ ,‬להפוך את התורה‬
                                                                                    ‫לתפילה‪ .‬כשנמצאים בזוגיות ובהורות זה‬
                                                                                    ‫מאתגר אפילו יותר‪ :‬את באה מהעבודה‬
                                                                                    ‫תשושה‪ ,‬הילדים מחכים בבית‪ ,‬והתורה‬

‫תשרי תשפ״ד ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10