Page 6 - זרעים-גליון תשרי תשפ"ד-סוכות- ספטמבר 23
P. 6
בשנה וחצי האחרונות מחלקת הדרכה בתנועה מובילה תהליך חחאאוימחפסורוןנייש
של בירור מעמיק בחיפוש המרכיבים לחוסן אמוני ובחיזוקו
בקרב חברי התנועה .המטרה היא להבין מה עוזר לצעירים
לפתח עמוד שדרה רוחני שילווה אותם עוד שנים קדימה
ולחזק את המרכיבים האלה בחינוך שלנו בתנועה .בעיניי
חיזוק החוסן האמוני הוא המשימה של הדור .לאורך הדרך
פגשנו פגשנו צעירים ובוגרים ,סטודנטים ורבנים ,אנשי מחקר
ואנשי חינוך ,והמסקנות הראשוניות מיושמות בתנועה כבר
בשנת הפעילות הנוכחית .במסגרת הבירור הזה ,יצאתי לפגוש
מחנכים ומחנכות כדי ללמוד מהם איך חיים את התורה בעולם
>>> מבשר קאפח ,ראש ,מחלקת הדרכה בתנועה
להעצים את השיח
הרב שלמה וייס
רב המושב בני דרום וראש האולפנה באבן שמואל
לעניין הזה של אני לא חושב שיש למישהו נוסחה
חוסן אמוני .מה
שכן ,בשנים האחרונות אני מרגיש שהשאלה האמונית היא הרבה פעמים
שאלה נפשית .אם אדם רוצה להסיר את הכיפה ,לימוד סוגיות באמונה
לא ייתן את הפתרון .הנוער רוצה לחוש את הדברים ,הקשבה ,שיתוף .אלו
מילות המפתח .לא בכדי עולם החסידות עולה היום .הנפש שלנו תופסת
הרבה מקום ,וזה מה שצריך לטפל בו .כשנער או נערה מתרחקים צריך
להעצים את השיח.
"יש היום דרישה לעשות את הדברים בעומק .זו תביעה מאוד גדולה ,ויש
לה גם מחירים לא פשוטים .למשל ,שיעור הגירושין היום עולה .יש לזה
הרבה סיבות שליליות והרבה השלכות שליליות ,אבל בעומק יש כאן גם
רצון לזוגיות שלמה ומשמעותית יותר .אבות אבותינו היו בזוגיות כי צריך
פרנסה ,כי זו דרך העולם ,ככה זה .היום זוג לא מסתפק בזה ,מחפשים עומק
של זוגיות .זו נקודת האמת שבמצב הזה ,במתח בין המחויבות ובין הנפש.
"מחנכים ומחנכות נדרשים להיות בעלי שאר רוח .פעם מורה היה צריך
להעביר ידע .היום יש ידע באינטרנט ובבינה המלאכותית .מה נשאר
מהמחנך? האישיות שלו ,הגודל שלו .לא נקבל את זה בסמינר .כוחו של
המחנך הוא לא בזה שהוא יושב ב'מזרח' או בסמכות שלו לשלוח אותנו
הביתה לשלושה ימים אלא באישיות שלו .הסמכות חיצונית; היא אינה
יכולה להיות הגרעין המרכזי שעליו בנוי החינוך.
אבל אני לא אוהב את
המושג הזה .כשחז"ל אמרו"מדברים על דוגמה אישית,
'יישא אדם בת תלמיד חכם' ,וזה כמובן נכון גם להפך ,זה לא כי היא יודעת
לשים סירים על הפלטה בשבת והיא מכירה את כל ההלכות .העומק הוא
שאותה בת ראתה את אבא שלה בבית ,לא כשהוא יוצא החוצה במגבעת
ופראק ונושא דרשות ושיעורים .זה נהדר ,אבל השאלה היא אם התורה שהוא
מדבר עליה היא חלק מהותי באישיות שלו .הוא יכול להעביר שיעור נהדר
על מידת הכעס ,אבל איך הוא מתנהג כשנשברת צלחת בבית?
"התורה צריכה שיחיו אותה .אם התורה היא השורשים שלנו ,זה יחזיק
מעמד .אבל ככל שהתורה היא פחות 'אנחנו' ,ככה ההשפעות החיצוניות
יהיו ניכרות יותר .במיוחד היום .הורה שיגיד לילד שלו עשרים פעם ללמוד
תורה ולקום למניין אבל הוא עצמו ישב כל היום מול הטלפון והמחשב ,שום
דבר לא יעזור.
"כשאנחנו רואים בעיה במציאות ,במקום כלשהו זו בעיה בנו .כמים הפנים
לפנים .ככל שנהיה אנשים גדולים יותר ,בעלי אישיות גדולה יותר ,זה יקרין
החוצה .זו המשימה שלנו".
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 6

