Page 6 - זרעים-גליון תשרי תשפ"ד-סוכות- ספטמבר 23
P. 6

‫בשנה וחצי האחרונות מחלקת הדרכה בתנועה מובילה תהליך‬                          ‫חחאאוימחפסורוןנייש‬
  ‫של בירור מעמיק בחיפוש המרכיבים לחוסן אמוני ובחיזוקו‬
   ‫בקרב חברי התנועה‪ .‬המטרה היא להבין מה עוזר לצעירים‬
    ‫לפתח עמוד שדרה רוחני שילווה אותם עוד שנים קדימה‬
     ‫ולחזק את המרכיבים האלה בחינוך שלנו בתנועה‪ .‬בעיניי‬
   ‫חיזוק החוסן האמוני הוא המשימה של הדור‪ .‬לאורך הדרך‬

‫פגשנו פגשנו צעירים ובוגרים‪ ,‬סטודנטים ורבנים‪ ,‬אנשי מחקר‬
  ‫ואנשי חינוך‪ ,‬והמסקנות הראשוניות מיושמות בתנועה כבר‬

‫בשנת הפעילות הנוכחית‪ .‬במסגרת הבירור הזה‪ ,‬יצאתי לפגוש‬
‫מחנכים ומחנכות כדי ללמוד מהם איך חיים את התורה בעולם‬

    ‫>>> מבשר קאפח‪ ,‬ראש‪ ,‬מחלקת הדרכה בתנועה‬

  ‫להעצים את השיח‬

           ‫הרב שלמה וייס‬

‫רב המושב בני דרום וראש האולפנה באבן שמואל‬

‫לעניין הזה של‬   ‫אני לא חושב שיש למישהו נוסחה‬
‫חוסן אמוני‪ .‬מה‬
‫שכן‪ ,‬בשנים האחרונות אני מרגיש שהשאלה האמונית היא הרבה פעמים‬
‫שאלה נפשית‪ .‬אם אדם רוצה להסיר את הכיפה‪ ,‬לימוד סוגיות באמונה‬
‫לא ייתן את הפתרון‪ .‬הנוער רוצה לחוש את הדברים‪ ,‬הקשבה‪ ,‬שיתוף‪ .‬אלו‬
‫מילות המפתח‪ .‬לא בכדי עולם החסידות עולה היום‪ .‬הנפש שלנו תופסת‬
‫הרבה מקום‪ ,‬וזה מה שצריך לטפל בו‪ .‬כשנער או נערה מתרחקים צריך‬
                ‫להעצים את השיח‪.‬‬
‫"יש היום דרישה לעשות את הדברים בעומק‪ .‬זו תביעה מאוד גדולה‪ ,‬ויש‬
‫לה גם מחירים לא פשוטים‪ .‬למשל‪ ,‬שיעור הגירושין היום עולה‪ .‬יש לזה‬
‫הרבה סיבות שליליות והרבה השלכות שליליות‪ ,‬אבל בעומק יש כאן גם‬
‫רצון לזוגיות שלמה ומשמעותית יותר‪ .‬אבות אבותינו היו בזוגיות כי צריך‬
‫פרנסה‪ ,‬כי זו דרך העולם‪ ,‬ככה זה‪ .‬היום זוג לא מסתפק בזה‪ ,‬מחפשים עומק‬
‫של זוגיות‪ .‬זו נקודת האמת שבמצב הזה‪ ,‬במתח בין המחויבות ובין הנפש‪.‬‬
‫"מחנכים ומחנכות נדרשים להיות בעלי שאר רוח‪ .‬פעם מורה היה צריך‬
‫להעביר ידע‪ .‬היום יש ידע באינטרנט ובבינה המלאכותית‪ .‬מה נשאר‬
‫מהמחנך? האישיות שלו‪ ,‬הגודל שלו‪ .‬לא נקבל את זה בסמינר‪ .‬כוחו של‬
‫המחנך הוא לא בזה שהוא יושב ב'מזרח' או בסמכות שלו לשלוח אותנו‬
‫הביתה לשלושה ימים אלא באישיות שלו‪ .‬הסמכות חיצונית; היא אינה‬
                ‫יכולה להיות הגרעין המרכזי שעליו בנוי החינוך‪.‬‬

‫אבל אני לא אוהב את‬

‫המושג הזה‪ .‬כשחז"ל אמרו"מדברים על דוגמה אישית‪,‬‬

‫'יישא אדם בת תלמיד חכם'‪ ,‬וזה כמובן נכון גם להפך‪ ,‬זה לא כי היא יודעת‬
‫לשים סירים על הפלטה בשבת והיא מכירה את כל ההלכות‪ .‬העומק הוא‬
‫שאותה בת ראתה את אבא שלה בבית‪ ,‬לא כשהוא יוצא החוצה במגבעת‬
‫ופראק ונושא דרשות ושיעורים‪ .‬זה נהדר‪ ,‬אבל השאלה היא אם התורה שהוא‬
‫מדבר עליה היא חלק מהותי באישיות שלו‪ .‬הוא יכול להעביר שיעור נהדר‬

             ‫על מידת הכעס‪ ,‬אבל איך הוא מתנהג כשנשברת צלחת בבית?‬
‫"התורה צריכה שיחיו אותה‪ .‬אם התורה היא השורשים שלנו‪ ,‬זה יחזיק‬
‫מעמד‪ .‬אבל ככל שהתורה היא פחות 'אנחנו'‪ ,‬ככה ההשפעות החיצוניות‬
‫יהיו ניכרות יותר‪ .‬במיוחד היום‪ .‬הורה שיגיד לילד שלו עשרים פעם ללמוד‬
‫תורה ולקום למניין אבל הוא עצמו ישב כל היום מול הטלפון והמחשב‪ ,‬שום‬

                                                             ‫דבר לא יעזור‪.‬‬
‫"כשאנחנו רואים בעיה במציאות‪ ,‬במקום כלשהו זו בעיה בנו‪ .‬כמים הפנים‬
‫לפנים‪ .‬ככל שנהיה אנשים גדולים יותר‪ ,‬בעלי אישיות גדולה יותר‪ ,‬זה יקרין‬

                                                ‫החוצה‪ .‬זו המשימה שלנו"‪.‬‬

                                                                            ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬  ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11