Page 9 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 9

‫שמיטה ‪ .‬חודש ארגון ‪ .‬כסלו תשע"ה ‪ .‬דצמבר ‪2014‬‬

   ‫"מפני תיקון העולם"‬

                    ‫כרמל הורוביץ‬

                                       ‫מלא לקבל הלוואה בכלל‪...‬‬  ‫פני יותר מאלפיים שנה‪ ,‬ראה‬   ‫ל‬
   ‫שאלנו את הרב יובל שרלו‪ ,‬ראש ישיבת ההסדר "אורות‬                 ‫הלל הזקן שמצוות שמיטת‬
   ‫שאול" ברעננה‪ ,‬איך יכול היה הלל לבטל דברי תורה‪" .‬חלק‬             ‫כספים מביאה את הציבור‬
   ‫מהראשונים טוענים שלמעשה‪ ,‬כמעט ולא היה חידוש‬                   ‫לחטוא‪ ,‬ותיקן פרוזבול‪ .‬האם‬
   ‫בדבריו של הלל"‪ ,‬אומר הרב שרלו‪" ,‬ההלכה המקורית עצמה‬               ‫ניתן להשליך ממעשה זה‬
   ‫מאפשרת למסור שטרות לבית דין‪ ,‬שזהו למעשה יסוד תקנת‬              ‫גם על הסוגיה הבוערת של‬
   ‫פרוזבול‪ .‬הלל עסק בנושאים טכניים‪ ,‬ולא עשה שום מהפכה‬              ‫עליית יהודים להר הבית?‬
   ‫של ממש‪ .‬מאידך גיסא‪ ,‬יש קבוצה של ראשונים שמדבריהם‬
   ‫עולה שהלל אכן עשה מהפכה של ממש‪ ,‬בכלים הלכתיים‬                ‫עבור רבים מאתנו‪ ,‬לשנת השמיטה אין השלכות מעשיות‪.‬‬
   ‫(כמו 'הפקר בית דין הפקר')‪ ,‬ומתוך נאמנות למהות העקרונית‬       ‫חוץ מהתלבטויות כלכליות בשאלה אילו פירות וירקות‬
   ‫של ציווי התורה – תיקן את הפרוזבול‪ .‬מתוך המחלוקת הזו‬          ‫לקנות‪ ,‬אנחנו לא מרגישים את הנוכחות של השמיטה באופן‬
   ‫נובע הבדל מהותי בין השיטות השונות ביחס ליכולת התיקון‬         ‫יום‪-‬יומי‪ .‬נראה שלאדם המודרני‪ ,‬המנותק מהקרקע‪ ,‬דווקא‬
   ‫של חכמי התורה שבעל פה‪ .‬ככל שהפרשנות על מה שעשה‬               ‫שמיטת כספים שתחול בסוף השנה חשובה ומשמעותית פי‬
   ‫הלל קרובה יותר לשיטה הטוענת שמכוח נאמנותו לציווי‬             ‫כמה‪ .‬לפי התורה‪ ,‬פעם בשבע שנים אנחנו חייבים לוותר על‬
   ‫התורה עצמה‪ ,‬הוא עשה שינוי בדרכי המימוש של התורה‪ ,‬כך‬          ‫כל ההלוואות שנתנו‪ ,‬ולמחול עליהן; לאפשר לעניים לפתוח‬
                                                                ‫דף חדש‪ ,‬ולא להמשיך במרדף אחרי תשלום ההלוואות שהם‬
            ‫הדבר פותח דיונים מאוד משמעותיים ביחס להיום"‪.‬‬        ‫כבר לקחו‪ .‬אך למרות הערך החשוב של המצווה הזו‪ ,‬ולמרות‬
   ‫האפשרות לתקן תקנות שתאפשרנה לנו לבטל דברי‬                    ‫הפוטנציאל הרב שיש בה דווקא בחברה מודרנית‪ ,‬אנחנו כבר‬
   ‫תורה שמעוררים בנו קשיים מוסריים נראית אמנם מפתה‪,‬‬             ‫לא מקיימים אותה‪ .‬הסיבה לכך היא הפרוזבול שתיקן הלל‬
   ‫אבל הרב שרלו מזהיר מהסכנות שיש במהלכים כאלה‪,‬‬                 ‫הזקן‪ ,‬שמאפשר לכל מלווה למסור חובותיו לבית הדין‪ ,‬ואז‬
   ‫ומסביר ממה צריך להיזהר‪" .‬הזהירות העיקרית צריכה להיות‬
   ‫משעבוד התורה לערכים שלנו"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬אנחנו צריכים‬                                                       ‫החובות לא בטלים‪.‬‬
   ‫לפגוש את התורה‪ ,‬להיענות לה‪ ,‬לבוא עם כלי הפרשנות‬              ‫מדוע‪ ,‬בעצם‪ ,‬תיקן הלל את הפרוזבול‪ ,‬שמאפשר לנו‬
   ‫שלנו‪ ,‬לשמוע דרכה את ציווי ה'‪ ,‬ובמפגש שבינינו ובין התורה‪,‬‬     ‫להתחמק מהמצווה החשובה והיפה הזו של שמיטת כספים?‬
   ‫לממש את ההנהגה האלוקית שבה‪ .‬אפשרות הגלישה‬                    ‫הרעיון שעומד מאחורי שמיטת כספים נשמע מקסים‪ ,‬אבל‬
   ‫המסוכנת היא לשני כיוונים‪ :‬כיוון אחד הוא כיפוף התורה‪ ,‬חס‬      ‫במבחן התוצאה‪ ,‬הוא לא כל כך עבד‪ ...‬עם יד על הלב‪ ,‬הייתם‬
   ‫ושלום‪ ,‬למה שאנחנו היינו רוצים שהיא תגיד‪ .‬יסוד הברכה‬          ‫מסכימים להלוות למישהו כסף כשאתם יודעים שהשנה‬
   ‫הוא 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו'‪ ,‬כלומר ‪ -‬אנחנו נתבעים‬       ‫הבאה היא שנת שמיטה‪ ,‬והכסף לא יחזור אליכם? התורה‬
   ‫לעשות את מה שהתורה ציוותה‪ ,‬ולא את מה שהיינו רוצים‬            ‫מזהירה אותנו מפני המצב הזה‪ ,‬ואומרת שמי שלא מלווה‬
   ‫שהיא תצווה‪ .‬הצד המסוכן השני הוא איטום התורה והפיכה‬           ‫מפחד שהחוב יישמט הוא 'בן בליעל'‪ .‬למרות זאת‪ ,‬אנשים‬
   ‫שלה ללא‪-‬רלוונטית‪ ,‬או למנוגדת למהותה עצמה‪ .‬התורה לא‬           ‫הפסיקו להלוות‪ ,‬ומצבם של העניים נהיה רק גרוע יותר‪ .‬עדיף‬
   ‫נועדה להקפאה‪ ,‬אלא להליכה – הלכה‪ .‬היא נישאת על ידי‬            ‫לקבל הלוואה מבלי אפשרות לשמוט אותה אחרי שבע שנים‪,‬‬
   ‫חכמי התורה שבעל פה מדור לדור‪ ,‬ובכל דור 'אין לך אלא‬

                            ‫שופט שבימיך'‪ ,‬והיא נדרשת מחדש"‪.‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14