Page 9 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 9
שמיטה .חודש ארגון .כסלו תשע"ה .דצמבר 2014
"מפני תיקון העולם"
כרמל הורוביץ
מלא לקבל הלוואה בכלל... פני יותר מאלפיים שנה ,ראה ל
שאלנו את הרב יובל שרלו ,ראש ישיבת ההסדר "אורות הלל הזקן שמצוות שמיטת
שאול" ברעננה ,איך יכול היה הלל לבטל דברי תורה" .חלק כספים מביאה את הציבור
מהראשונים טוענים שלמעשה ,כמעט ולא היה חידוש לחטוא ,ותיקן פרוזבול .האם
בדבריו של הלל" ,אומר הרב שרלו" ,ההלכה המקורית עצמה ניתן להשליך ממעשה זה
מאפשרת למסור שטרות לבית דין ,שזהו למעשה יסוד תקנת גם על הסוגיה הבוערת של
פרוזבול .הלל עסק בנושאים טכניים ,ולא עשה שום מהפכה עליית יהודים להר הבית?
של ממש .מאידך גיסא ,יש קבוצה של ראשונים שמדבריהם
עולה שהלל אכן עשה מהפכה של ממש ,בכלים הלכתיים עבור רבים מאתנו ,לשנת השמיטה אין השלכות מעשיות.
(כמו 'הפקר בית דין הפקר') ,ומתוך נאמנות למהות העקרונית חוץ מהתלבטויות כלכליות בשאלה אילו פירות וירקות
של ציווי התורה – תיקן את הפרוזבול .מתוך המחלוקת הזו לקנות ,אנחנו לא מרגישים את הנוכחות של השמיטה באופן
נובע הבדל מהותי בין השיטות השונות ביחס ליכולת התיקון יום-יומי .נראה שלאדם המודרני ,המנותק מהקרקע ,דווקא
של חכמי התורה שבעל פה .ככל שהפרשנות על מה שעשה שמיטת כספים שתחול בסוף השנה חשובה ומשמעותית פי
הלל קרובה יותר לשיטה הטוענת שמכוח נאמנותו לציווי כמה .לפי התורה ,פעם בשבע שנים אנחנו חייבים לוותר על
התורה עצמה ,הוא עשה שינוי בדרכי המימוש של התורה ,כך כל ההלוואות שנתנו ,ולמחול עליהן; לאפשר לעניים לפתוח
דף חדש ,ולא להמשיך במרדף אחרי תשלום ההלוואות שהם
הדבר פותח דיונים מאוד משמעותיים ביחס להיום". כבר לקחו .אך למרות הערך החשוב של המצווה הזו ,ולמרות
האפשרות לתקן תקנות שתאפשרנה לנו לבטל דברי הפוטנציאל הרב שיש בה דווקא בחברה מודרנית ,אנחנו כבר
תורה שמעוררים בנו קשיים מוסריים נראית אמנם מפתה, לא מקיימים אותה .הסיבה לכך היא הפרוזבול שתיקן הלל
אבל הרב שרלו מזהיר מהסכנות שיש במהלכים כאלה, הזקן ,שמאפשר לכל מלווה למסור חובותיו לבית הדין ,ואז
ומסביר ממה צריך להיזהר" .הזהירות העיקרית צריכה להיות
משעבוד התורה לערכים שלנו" ,הוא אומר" ,אנחנו צריכים החובות לא בטלים.
לפגוש את התורה ,להיענות לה ,לבוא עם כלי הפרשנות מדוע ,בעצם ,תיקן הלל את הפרוזבול ,שמאפשר לנו
שלנו ,לשמוע דרכה את ציווי ה' ,ובמפגש שבינינו ובין התורה, להתחמק מהמצווה החשובה והיפה הזו של שמיטת כספים?
לממש את ההנהגה האלוקית שבה .אפשרות הגלישה הרעיון שעומד מאחורי שמיטת כספים נשמע מקסים ,אבל
המסוכנת היא לשני כיוונים :כיוון אחד הוא כיפוף התורה ,חס במבחן התוצאה ,הוא לא כל כך עבד ...עם יד על הלב ,הייתם
ושלום ,למה שאנחנו היינו רוצים שהיא תגיד .יסוד הברכה מסכימים להלוות למישהו כסף כשאתם יודעים שהשנה
הוא 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו' ,כלומר -אנחנו נתבעים הבאה היא שנת שמיטה ,והכסף לא יחזור אליכם? התורה
לעשות את מה שהתורה ציוותה ,ולא את מה שהיינו רוצים מזהירה אותנו מפני המצב הזה ,ואומרת שמי שלא מלווה
שהיא תצווה .הצד המסוכן השני הוא איטום התורה והפיכה מפחד שהחוב יישמט הוא 'בן בליעל' .למרות זאת ,אנשים
שלה ללא-רלוונטית ,או למנוגדת למהותה עצמה .התורה לא הפסיקו להלוות ,ומצבם של העניים נהיה רק גרוע יותר .עדיף
נועדה להקפאה ,אלא להליכה – הלכה .היא נישאת על ידי לקבל הלוואה מבלי אפשרות לשמוט אותה אחרי שבע שנים,
חכמי התורה שבעל פה מדור לדור ,ובכל דור 'אין לך אלא
שופט שבימיך' ,והיא נדרשת מחדש".
9

