Page 11 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 11
שמיטה .חודש ארגון .כסלו תשע"ה .דצמבר 2014
'לשכנו תדרשו ובאת שמה'". "המתנזרים מעלייה לבחון את עצמם
מה הם כן עושים כדי לחדש את הברית
הרב אבינר ,לעומת זאת ,מתנגד באופן נחרץ לעלייה להר" .זו בינינו ובין המקום אשר יבחר ה' .המצב
דוגמה לבעיה בלתי פתירה .גדולי ישראל אמרו לא לעלות היום ,שבו הריחוק של שומרי ההלכה
להר הבית .למרות שהם היו ציונים .אני לא יותר ציוני מהרב עצמם מהר הבית כה רב וכה גדול ,הוא
קוק ומהרבנות ,אז איך אני יכול לומר כן לעלות להר? את הר
הבית לא כובשים על ידי נוכחות .את ארץ ישראל כובשים מצב מחפיר"
באמצעות נוכחות ,באמצעות צבא והתיישבות .את הר הבית
כובשים באמצעות שכינה .הרב קוק אמר שפגיעה בקדושת שזה בכלל יקדם את הנושא ולא יזיק לו – גם מבחינת הזיקה
הר הבית ,אפילו כציפורן ,שקולה להקמת אלף יישובים .הר להר הקדוש ,וגם מבחינה פוליטית ובינלאומית .אולי זה יכול
הבית כרגע זו לא העבודה שלנו .גם הרבנות פסקה כך .אנחנו להיות מוצא אחרון ,אבל יש לנו כל כך הרבה מה לעשות
מחכים שיבוא הזמן לבנות בו את בית המקדש .אם הערבים בדרך לפיתרון כה רדיקאלי ,שקודם חייבים לעשות אותו ,ורק
רוצים להשתולל על ההר ,מקום שכתוב עליו 'והזר הקרב
לאחר מכן לחשוב באופן פרוע כזה".
יומת' ,זו בעיה שלהם ,לא שלנו". "אני מבקש להדגיש כי חובה על כל העולים להר הבית
לטבול כדין" ,הוא מוסיף" ,ומנגד ,להבנתי חובה על כל אלה
תקנת הפרוזבול של הלל הייתה צעד חריג וקיצוני ,שרק המתנזרים מעלייה לבחון את עצמם מה הם כן עושים כדי
פוסק עם כתפיים רחבות ,שרואה שאין אפשרות אחרת, לחדש את הברית בינינו ובין המקום אשר יבחר ה' .המצב
יכול לתקן .לא בטוח שעלייה להר הבית דורשת צעד שכזה, היום ,שבו הריחוק של שומרי ההלכה עצמם מהר הבית כה
וניתן להבין את החשש של הרבנים עם זאת ,אין לנו אלא רב וכה גדול ,הוא מצב מחפיר ,שהוא הפוך ממצוות התורה
להתגעגע לתקופות שבהן הרבנות והתורה היו חזקות ,ורבנים
יכלו לתקן תקנות "מפני תיקון העולם".
11

