Page 10 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 10
העלייה להר הבית .כאשר שחררנו את ירושלים במלחמת האם יש ,לדעתך ,תחום הלכתי שבו נדרש היום מעשה
ששת הימים ,קבעה הרבנות הראשית שאסור לעלות להר שכזה?
הבית .המוני ישראל נהרו לכותל בהתרגשות ,אבל הר הבית
"אין חכם מחכמי התורה שפוסק הלכה שבעל פה שאינו עוסק
עצמו נשאר יתום בידי הוואקף המוסלמי. כל הזמן בשאלת מימוש דבר ה' ההלכתי בימינו .כל שאלה
לאט לאט ,לאורך השנים ,הלכה והתרחבה התופעה של שנוגעת אפילו להלכות תפילה (למשל ,מה המשמעות של
עלייה להר הבית .בהתחלה היה מדובר במעטים -רק גברים שינוי שעות הקימה על ההיתר להתפלל שחרית לפני הנץ),
שומרי מצוות שלמדו את ההלכה בדקדוק .כיום כבר ניתן שלא לדבר על נושאים הרבה יותר משמעותיים ,כגון דיני לשון
לראות מדי יום קבוצות שפוקדות את ההר .אמנם על ידי הרע או גזל ברשת האינטרנט ,מעמד כל בני האדם בשמירת
כך חוזר הר הבית לתודעה הציבורית ,אך התופעה כוללת גם ההלכה ולא רק תשומת לב לגברים הבריאים וכדומה – אלה
מגזרים נוספים שבעבר לא נהגו לעלות ,כגון נשים רווקות, לא רק שאלות בנושאים חדשים ,אלא הן מחייבות דרישה של
ויהודים שאינם שומרי מצוות ,ציבורים שלגביהם יש קושי התורה כחדשה בכל יום ויום .גדרים חדשים וקריאה מחודשת
של הלכות קודמות נעשית כל הזמן ובכל עת .ב"ה ,אני לא
הלכתי עם עצם עלייתם להר.
הנימוקים לצורך בעלייה נשענים בעיקר על שיקולים "הטבילה היא עניין אישי שלך ,וגם
פוליטיים ,והרצון לשמור על המקום הקדוש ביותר ליהודים זה מאוד תלוי איך אתה בא לזה .יש
בידיים שלנו .דיברנו עם רשל טוויטו ,אחת ממנהלי קבוצת אנשים שהקטע הדתי פחות מדבר
הפייסבוק 'סטודנטים למען הר הבית' .רשל לא מגדירה את אליהם ,ויותר חשוב להם הקטע
עצמה שומרת הלכה ,אך בכל זאת העלייה להר הבית חשובה הדמוקרטי ולשמור על הריבונות על
בעיניה מאוד" :אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, ההר .הנושא הזה מאוד חשוב לנו,
והעלייה להר הבית חשובה משתי הבחינות האלה .לא יכול לכן אנחנו לא דורשים ממי שרוצה
להיות שאני ,בתור יהודייה ,אהיה מופלית לרעה .זו זכותי לעלות על ההר לטבול .כל אחד
הדמוקרטית .חופש פולחן זה לא רק ססמאות באוויר ,זה ערך
דמוקרטי חשוב ,ואנחנו צריכים לשמור עליו .זה לא קורה יעשה מה שנוח לו"
במקום נידח ,זה קורה בלב לבה של המדינה ,בירושלים ,וזה
רואה באופק מהפכות גדולות ,אולם אני רואה כמעשים
פסול". שבכל יום התפתחות מתמדת ומפגש התורה ומציאות חיינו".
התרחבות העלייה להר כרוכה לא פעם בכיפוף הכללים גם הרב שלמה אבינר מסכים שנמצאים פתרונות לרוב הבעיות
ההלכתיים ,המחמירים מאוד עם הרוצים לעלות" .אני אהיה ההלכתיות .לדבריו ,הפתרונות נמצאים בתוך ההלכה עצמה.
כנה אתך .אני לא תמיד טובלת לפני שאני עולה להר .אנחנו "הקב"ה ,כשנתן לנו את המצוות ,נתן לנו גם דרכים לפתור את
גם לא דורשים את זה ממי שרוצה להצטרף אלינו .הטבילה הבעיה במקרים יוצאי דופן" .אך לדברי הרב אבינר ,לא כל רב
היא עניין אישי שלך ,וגם זה מאוד תלוי איך אתה בא לזה .יש יכול לתקן תקנה כדי לפתור בעיה שנראית חמורה בעיניו:
אנשים שהקטע הדתי פחות מדבר אליהם ,ויותר חשוב להם "כדי לתקן תקנות ,צריך גדולי עולם עם כתפיים רחבות.
הקטע הדמוקרטי ולשמור על הריבונות על ההר .הנושא הזה כמעט כל פעם שהייתה בעיה מצאו לה פתרון ,אבל לפעמים
מאוד חשוב לנו ,לכן אנחנו לא דורשים ממי שרוצה לעלות על אין פתרון .למשל במקרה של עגונות .ברוך השם אין הרבה,
אבל למעט המקרים שיש אין פתרון .גם השולחן ערוך כותב
ההר לטבול .כל אחד יעשה מה שנוח לו". שכשיש פתרון צריך להשתמש בו בשעת הדחק ,או במקום
צורך בחשיבה מחדש של הפסד מרובה".
נראה כי המתח בין הרצון לקיים את דבר השם ,לבין
רשל וחבריה קוראים לרבנות להוציא פסק הלכה חדש, הקושי שלפעמים הלכות מסוימות מביאות אותנו אליו,
ולהתיר עלייה המונית להר" .תדמייני לעצמך מה היה קורה הוא מתח בסיסי שמלווה אותנו במגוון רחב של תחומים .גם
אם רבנים היו יוצאים עם הצהרה כזאת .זה ישנה את כל מכירת חמץ והיתר מכירה בשנת השמיטה מנסים לתת מענה
המשחק אם המוני יהודים יעלו בהמוניהם .אני לא אומרת
שצריך להתיר הכול .צריכים להיות כללי משחק כלשהם. למתח הזה.
בכל זאת מדובר במקום קדוש .ניהול ההר צריך להיות
בידי הרבנים .אבל ברגע שזה יהיה מותר ,זה ישפיע על כל עלייה להר הבית
השליטה שלנו במקום". במישור הציבורי ,המתח עולה בזמן האחרון בקשר לסוגית
הרב שרלו מסכים שצריך לחבר את העם להר הבית ,אך
לדבריו יש לעשות זאת באמצעים אחרים" .כדי להתיר עלייה
המונית להר הבית גם ללא טבילה ,לצורך מצוות כיבוש,
צריך לא רק כתפיים הרבה יותר רחבות ,אלא תהליך הרבה
הרבה יותר מורכב ומסובך .כיבוש איננו נעשה על ידי אנשים
פרטיים ,אלא על ידי כלל הציבור; עלייה בטומאה נעשית
כמוצא אחרון ,ולא כהיתר כללי גורף; יש צורך בהערכת מצב
10

