Page 10 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 10

‫העלייה להר הבית‪ .‬כאשר שחררנו את ירושלים במלחמת‬                    ‫האם יש‪ ,‬לדעתך‪ ,‬תחום הלכתי שבו נדרש היום מעשה‬
‫ששת הימים‪ ,‬קבעה הרבנות הראשית שאסור לעלות להר‬                                                                              ‫שכזה?‬
‫הבית‪ .‬המוני ישראל נהרו לכותל בהתרגשות‪ ,‬אבל הר הבית‬
                                                                  ‫"אין חכם מחכמי התורה שפוסק הלכה שבעל פה שאינו עוסק‬
                     ‫עצמו נשאר יתום בידי הוואקף המוסלמי‪.‬‬          ‫כל הזמן בשאלת מימוש דבר ה' ההלכתי בימינו‪ .‬כל שאלה‬
‫לאט לאט‪ ,‬לאורך השנים‪ ,‬הלכה והתרחבה התופעה של‬                      ‫שנוגעת אפילו להלכות תפילה (למשל‪ ,‬מה המשמעות של‬
‫עלייה להר הבית‪ .‬בהתחלה היה מדובר במעטים ‪ -‬רק גברים‬                ‫שינוי שעות הקימה על ההיתר להתפלל שחרית לפני הנץ)‪,‬‬
‫שומרי מצוות שלמדו את ההלכה בדקדוק‪ .‬כיום כבר ניתן‬                  ‫שלא לדבר על נושאים הרבה יותר משמעותיים‪ ,‬כגון דיני לשון‬
‫לראות מדי יום קבוצות שפוקדות את ההר‪ .‬אמנם על ידי‬                  ‫הרע או גזל ברשת האינטרנט‪ ,‬מעמד כל בני האדם בשמירת‬
‫כך חוזר הר הבית לתודעה הציבורית‪ ,‬אך התופעה כוללת גם‬               ‫ההלכה ולא רק תשומת לב לגברים הבריאים וכדומה – אלה‬
‫מגזרים נוספים שבעבר לא נהגו לעלות‪ ,‬כגון נשים רווקות‪,‬‬              ‫לא רק שאלות בנושאים חדשים‪ ,‬אלא הן מחייבות דרישה של‬
‫ויהודים שאינם שומרי מצוות‪ ,‬ציבורים שלגביהם יש קושי‬                ‫התורה כחדשה בכל יום ויום‪ .‬גדרים חדשים וקריאה מחודשת‬
                                                                  ‫של הלכות קודמות נעשית כל הזמן ובכל עת‪ .‬ב"ה‪ ,‬אני לא‬
                                 ‫הלכתי עם עצם עלייתם להר‪.‬‬
‫הנימוקים לצורך בעלייה נשענים בעיקר על שיקולים‬                            ‫"הטבילה היא עניין אישי שלך‪ ,‬וגם‬
‫פוליטיים‪ ,‬והרצון לשמור על המקום הקדוש ביותר ליהודים‬                      ‫זה מאוד תלוי איך אתה בא לזה‪ .‬יש‬
‫בידיים שלנו‪ .‬דיברנו עם רשל טוויטו‪ ,‬אחת ממנהלי קבוצת‬                      ‫אנשים שהקטע הדתי פחות מדבר‬
‫הפייסבוק 'סטודנטים למען הר הבית'‪ .‬רשל לא מגדירה את‬                       ‫אליהם‪ ,‬ויותר חשוב להם הקטע‬
‫עצמה שומרת הלכה‪ ,‬אך בכל זאת העלייה להר הבית חשובה‬                        ‫הדמוקרטי ולשמור על הריבונות על‬
‫בעיניה מאוד‪" :‬אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית‪,‬‬                        ‫ההר‪ .‬הנושא הזה מאוד חשוב לנו‪,‬‬
‫והעלייה להר הבית חשובה משתי הבחינות האלה‪ .‬לא יכול‬                        ‫לכן אנחנו לא דורשים ממי שרוצה‬
‫להיות שאני‪ ,‬בתור יהודייה‪ ,‬אהיה מופלית לרעה‪ .‬זו זכותי‬                     ‫לעלות על ההר לטבול‪ .‬כל אחד‬
‫הדמוקרטית‪ .‬חופש פולחן זה לא רק ססמאות באוויר‪ ,‬זה ערך‬
‫דמוקרטי חשוב‪ ,‬ואנחנו צריכים לשמור עליו‪ .‬זה לא קורה‬                                ‫יעשה מה שנוח לו"‬
‫במקום נידח‪ ,‬זה קורה בלב לבה של המדינה‪ ,‬בירושלים‪ ,‬וזה‬
                                                                  ‫רואה באופק מהפכות גדולות‪ ,‬אולם אני רואה כמעשים‬
                                                          ‫פסול"‪.‬‬  ‫שבכל יום התפתחות מתמדת ומפגש התורה ומציאות חיינו"‪.‬‬
‫התרחבות העלייה להר כרוכה לא פעם בכיפוף הכללים‬                     ‫גם הרב שלמה אבינר מסכים שנמצאים פתרונות לרוב הבעיות‬
‫ההלכתיים‪ ,‬המחמירים מאוד עם הרוצים לעלות‪" .‬אני אהיה‬                ‫ההלכתיות‪ .‬לדבריו‪ ,‬הפתרונות נמצאים בתוך ההלכה עצמה‪.‬‬
‫כנה אתך‪ .‬אני לא תמיד טובלת לפני שאני עולה להר‪ .‬אנחנו‬              ‫"הקב"ה‪ ,‬כשנתן לנו את המצוות‪ ,‬נתן לנו גם דרכים לפתור את‬
‫גם לא דורשים את זה ממי שרוצה להצטרף אלינו‪ .‬הטבילה‬                 ‫הבעיה במקרים יוצאי דופן"‪ .‬אך לדברי הרב אבינר‪ ,‬לא כל רב‬
‫היא עניין אישי שלך‪ ,‬וגם זה מאוד תלוי איך אתה בא לזה‪ .‬יש‬           ‫יכול לתקן תקנה כדי לפתור בעיה שנראית חמורה בעיניו‪:‬‬
‫אנשים שהקטע הדתי פחות מדבר אליהם‪ ,‬ויותר חשוב להם‬                  ‫"כדי לתקן תקנות‪ ,‬צריך גדולי עולם עם כתפיים רחבות‪.‬‬
‫הקטע הדמוקרטי ולשמור על הריבונות על ההר‪ .‬הנושא הזה‬                ‫כמעט כל פעם שהייתה בעיה מצאו לה פתרון‪ ,‬אבל לפעמים‬
‫מאוד חשוב לנו‪ ,‬לכן אנחנו לא דורשים ממי שרוצה לעלות על‬             ‫אין פתרון‪ .‬למשל במקרה של עגונות‪ .‬ברוך השם אין הרבה‪,‬‬
                                                                  ‫אבל למעט המקרים שיש אין פתרון‪ .‬גם השולחן ערוך כותב‬
                    ‫ההר לטבול‪ .‬כל אחד יעשה מה שנוח לו‪".‬‬           ‫שכשיש פתרון צריך להשתמש בו בשעת הדחק‪ ,‬או במקום‬

                              ‫צורך בחשיבה מחדש‬                                                                 ‫של הפסד מרובה"‪.‬‬
                                                                  ‫נראה כי המתח בין הרצון לקיים את דבר השם‪ ,‬לבין‬
‫רשל וחבריה קוראים לרבנות להוציא פסק הלכה חדש‪,‬‬                     ‫הקושי שלפעמים הלכות מסוימות מביאות אותנו אליו‪,‬‬
‫ולהתיר עלייה המונית להר‪" .‬תדמייני לעצמך מה היה קורה‬               ‫הוא מתח בסיסי שמלווה אותנו במגוון רחב של תחומים‪ .‬גם‬
‫אם רבנים היו יוצאים עם הצהרה כזאת‪ .‬זה ישנה את כל‬                  ‫מכירת חמץ והיתר מכירה בשנת השמיטה מנסים לתת מענה‬
‫המשחק אם המוני יהודים יעלו בהמוניהם‪ .‬אני לא אומרת‬
‫שצריך להתיר הכול‪ .‬צריכים להיות כללי משחק כלשהם‪.‬‬                                                                       ‫למתח הזה‪.‬‬
‫בכל זאת מדובר במקום קדוש‪ .‬ניהול ההר צריך להיות‬
‫בידי הרבנים‪ .‬אבל ברגע שזה יהיה מותר‪ ,‬זה ישפיע על כל‬                                                  ‫עלייה להר הבית‬

                                       ‫השליטה שלנו במקום"‪.‬‬        ‫במישור הציבורי‪ ,‬המתח עולה בזמן האחרון בקשר לסוגית‬
‫הרב שרלו מסכים שצריך לחבר את העם להר הבית‪ ,‬אך‬
‫לדבריו יש לעשות זאת באמצעים אחרים‪" .‬כדי להתיר עלייה‬
‫המונית להר הבית גם ללא טבילה‪ ,‬לצורך מצוות כיבוש‪,‬‬
‫צריך לא רק כתפיים הרבה יותר רחבות‪ ,‬אלא תהליך הרבה‬
‫הרבה יותר מורכב ומסובך‪ .‬כיבוש איננו נעשה על ידי אנשים‬
‫פרטיים‪ ,‬אלא על ידי כלל הציבור; עלייה בטומאה נעשית‬
‫כמוצא אחרון‪ ,‬ולא כהיתר כללי גורף; יש צורך בהערכת מצב‬

                                                                                                                                  ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15