Page 5 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 5

‫שמיטה ‪ .‬חודש ארגון ‪ .‬כסלו תשע"ה ‪ .‬דצמבר ‪2014‬‬

   ‫השמיטה כערבות הדדית‬
   ‫על אהבת האדם והאדמה‬

                      ‫הרב יעקב אריאל‬

                          ‫שני צדדים של מטבע אחד‬                       ‫ני פנים לשמיטה‪ :‬שמיטת‬     ‫ש‬
                                                                    ‫הקרקעות ונטישת הפירות‪.‬‬
   ‫לשני פנים אלו של השמיטה יש משמעויות הלכתיות‪:‬‬                      ‫שמיטת הקרקעות מבטאת‬
   ‫הריבונות הא‪-‬להית על הארץ מתבטאת בשמירה על‬                      ‫את הצד ה'דתי' של השמיטה‪:‬‬
   ‫קדושת האדמה‪ ,‬על ידי הימנעות מזריעה וזמירה‪ .‬האחריות‬                 ‫"ושבתה הארץ שבת לה'"‪.‬‬
   ‫החברתית והרגישות המוסרית מתבטאות באיסור הקצירה‬                    ‫נטישת היבול מבטאת את‬
   ‫והבצירה‪ .‬התורה לא אסרה את עצם הקטיף; אדרבה‪ ,‬הפרי‬                ‫הצד ה'חברתי' של השמיטה‪:‬‬
   ‫מיועד לאכילה‪ .‬התורה אסרה רק את איסוף הפרי לבעלים‪,‬‬
   ‫כמו בכל השנים‪ .‬השנה הפרי לא שייך לבעלים; הוא הפקר‬                        ‫"ואכלו אביוני עמך"‬

                                      ‫לכולם‪ ,‬ונועד בעיקר לעניים‪.‬‬                            ‫שבת הארץ ושבת האדם‬
   ‫והא בהא תליא‪ .‬ללא המקור הא‪-‬להי‪ ,‬גם הערך הסוציאלי‬
   ‫מתרוקן ממשמעותו‪ .‬יצר האגואיזם קיים בכל אדם‪ .‬לא‬                 ‫המסר הכפול הזה מתקיים גם בשבת שאנו מציינים מדי שבוע‪.‬‬
   ‫בקלות הוא מוכן לוותר על רכושו הפרטי‪ ,‬שאותו צבר בעמל‬            ‫בדיברות הראשונות‪ ,‬בספר שמות‪ ,‬הנימוק לשבת הוא 'דתי'‪:‬‬
   ‫כפיו ובזיעת אפיו‪ .‬גם ללא התורה יש המבינים שראוי לסייע‬          ‫"כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ"‪ .‬בדיברות‬
   ‫בידי האביון‪ ,‬אולם הדבר תלוי ברצונו החופשי של כל אחד‪.‬‬           ‫השניות‪ ,‬בספר דברים‪ ,‬הנימוק הוא 'סוציאלי'‪" :‬וזכרת כי עבד‬
   ‫לעומת זאת‪ ,‬ההכרה הדתית שהרכוש בעצם אינו שלנו באמת‪,‬‬             ‫היית בארץ מצרים"‪ .‬ועל כך אמרו חז"ל‪" :‬זכור ושמור בדבור‬
   ‫אלא ה' הוא שמוריש ומעשיר‪ ,‬יוצרת מחויבות להתחלק עם‬              ‫אחד נאמרו"‪ ,‬ללמדנו שלא שני רעיונות נפרדים הם‪ ,‬אלא‬

                                ‫הזולת‪ .‬זהו בעצם רעיון השמיטה‪.‬‬                                          ‫רעיון אחד בעל שני פנים‪.‬‬
   ‫הסוציאליזם ההיסטורי דרש להלאים את הרכוש הפרטי‬                  ‫וכן בשמיטה‪ ,‬מכוח קדושת האדמה מתחייב גם היחס‬
   ‫של העשירים לטובת הפועלים‪ .‬בטעות הוא סבר שאם מעמד‬               ‫לאדם‪ .‬קדושה אינה התנתקות מהארציות לשמימיות‪ ,‬אלא‬
   ‫הפועלים יהיה בעליו של הרכוש‪ ,‬הכלכלה תצליח יותר‪ .‬הוא‬            ‫העלאת הארציות השמימה‪ ,‬באמצעות החמלה על בני האדם‪.‬‬
   ‫הונע ממניעים כלכליים מטריאליסטים בלבד‪ .‬הוא לא דאג‬              ‫כי בעמידתנו מול השמים כולנו שווים‪ .‬התורה מנמקת בכך‬
   ‫באמת לחלכאים ולנדכאים‪ .‬מדינות שניסו ליישם שיטה‬                 ‫את מצוות השמיטה והיובל‪" :‬והארץ לא תימכר לצמיתות כי‬
   ‫כלכלית זו קרסו‪ .‬התפיסה המטריאליסטית השחיתה את‬
   ‫המידות ודרדרה את המוסר‪ .‬היא כשלה גם מבחינה כלכלית‪,‬‬                  ‫לי הארץ כי גרים ותושבים אתם עמדי" (ויקרא כה‪ ,‬כג)‪.‬‬
   ‫ובכך גרמה להצדקת השיטה הנגדית‪ ,‬הקפיטליסטית‪ ,‬שאף‬                ‫שש שנים מתנהג האדם בארץ כאילו הוא הריבון‪ ,‬אך‬
                                                                  ‫בשנה השביעית מתגלה האמת למפרע‪ ,‬שגם כל השנים‬
                               ‫היא אינה מוסרית יותר מקודמתה‪.‬‬      ‫הקודמות בעצם לא האדם היה הריבון האמתי‪ ,‬אלא ה'‪.‬‬
   ‫התורה איננה בעד שיטה כלכלית מסוימת‪ ,‬אף‬                         ‫בשמיטה חוזר היבול לה'‪ ,‬שהוא הבעלים המקוריים של‬
   ‫שנראה לכאורה ממצות השמיטה שהיא נוטה יותר לצד‬
   ‫הסוציאליסטי‪ .‬הדמיון הוא חיצוני בלבד‪ .‬תיתכנה תוצאות‬                                     ‫הארץ‪ ,‬והוא דורש לחלק אותו לכולם‪.‬‬
   ‫דומות‪ ,‬אולם המניע שונה לחלוטין‪ .‬הוא מוסרי‪ ,‬ערכי‪ ,‬א‪-‬להי‪.‬‬        ‫רעיון זה מקיף את כל החיים‪ ,‬לא רק את שנת השמיטה‪.‬‬
   ‫התורה אינה שוללת את היוזמה הפרטית‪ .‬אולם בשנת‬                   ‫ואכן‪ ,‬ברוח השמיטה יש מקום להרחיב רעיונות אלו לתחומים‬
   ‫השמיטה‪ ,‬כולנו שותפים ביבול‪ ,‬מכוח הצו הא‪-‬להי‪ .‬האדמה‬             ‫אחרים‪ ,‬לא רק חקלאיים‪ .‬גם העירוניים מחויבים להכיר‬

                           ‫חוזרת לבעליה המקוריים‪" :‬שבת לה'"‪.‬‬                                          ‫באדנותו של ה' על רכושם‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10