Page 7 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 7

‫שמיטה ‪ .‬חודש ארגון ‪ .‬כסלו תשע"ה ‪ .‬דצמבר ‪2014‬‬

   ‫השמיטה מחייבת גם את שומרי השמיטה על כל חלקיה‬                                                           ‫שמיטת כספים‬
   ‫לבדוק את עצמם‪ :‬האם הם מיישמים את הלכות השמיטה‬
   ‫כרצון התורה המקורי? האם הנושא החברתי חשוב להם כמו‬                 ‫רעיון זה חוזר על עצמו גם בשמיטת הכספים‪ ,‬שהיא מצווה‬
   ‫הנושא הדתי? האם כשומרי מצוות הם משתדלים לקיים את‬                  ‫חברתית מהפכנית שנועדה לתקן עיוותים חברתיים‪ .‬התורה‬
                                                                     ‫לא התכוונה מעולם להשמיט את הלוואותיהם של העשירים‪.‬‬
                                               ‫המצווה בשלמותה?‬       ‫שמיטת הכספים לא נועדה להלוואה מסחרית‪ ,‬שבה הלווה‬
   ‫אם כן‪ ,‬עליהם לראות בערבות ההדדית את הרעיון‬                        ‫לווה כסף כדי להרחיב את עסקיו ולנצל את שמיטת הכספים‬
   ‫המרכזי של שנת השמיטה‪ .‬כיום‪ ,‬אחוז החקלאים נמוך‪ ,‬כי‬                 ‫כדי להימנע מלפרוע את חובותיו‪ .‬מי שיכול לפרוע את‬
   ‫החקלאות מפותחת ומתקדמת ונעזרת בכלים ובחומרים‬                      ‫חובותיו מצווה לעשות כן‪ ,‬למרות השמיטה‪ .‬דעת חכמים נוחה‬
   ‫משוכללים‪ .‬השקעות החקלאים עצומות‪ .‬כדי להבטיח‬                       ‫הימנו‪ .‬לדוגמה‪ ,‬בנק עלול לגרוף את כל החסכונות של משקי‬
   ‫אספקה חקלאית לכל האוכלוסייה במשך שנה שלמה‪ ,‬על‬                     ‫הבית שנועדו לכלכל את שיבתם של המפקידים‪ ,‬בתואנה של‬
   ‫החקלאים לעמול קשה ולהשתמש בציוד ובחומרים יקרים‪,‬‬                   ‫מצוות שמיטת כספים‪ .‬היעלה על הדעת שהתורה תתן גב‬
   ‫לנטול הלוואות נושאות ריבית ולהכניס את עצמם לסיכונים‪.‬‬              ‫לרושש אנשים עמלים שחסכו כל ימי חייהם פרוטה לפרוטה‪,‬‬
   ‫רוב היישובים מצויים ב ְספר‪ ,‬ושומרים על גבולות הארץ‪.‬‬               ‫כדי להעשיר את הבנק? מי שמפרש כך את התורה מזייף את‬
   ‫יישובי עוטף עזה ספגו במשך שנים רבות את הרקטות‬
   ‫והפצמ"רים עבור כולנו‪ .‬הסכנה עדיין מרחפת מעל ראשם‪.‬‬                                                                          ‫כוונתה‪.‬‬
   ‫ההלכה מתירה את העבודות הנחוצות לשם קיומה של‬
   ‫החקלאות‪ ,‬כי הן נעשות בשם הציבור ולמען הציבור‪ .‬אולם‬                      ‫העדפת תוצרת נכרית‪ ,‬בין על ידי היתר‬
   ‫על הציבור לשאת בהוצאות הרבות‪ .‬האחריות ההדדית‬                            ‫המכירה ובין על ידי אספקה מנכרים‪,‬‬
   ‫מחייבת את הציבור העירוני לאפשר את המשך קיומה של‬                         ‫אין בה משום קיום מצוות שמיטה‪ ,‬לא‬
                                                                           ‫דתית ולא חברתית‪ ,‬אלא רק פתרון‬
               ‫ההתיישבות החקלאית‪ ,‬הן בשמיטה והן אחריה‪.‬‬                     ‫לשאלה‪" :‬מה נאכל?"‪ .‬לא זהו ייעודה‬
   ‫מצוות "ואכלו אביוני עמך" חלה בימינו גם על הציבור‬
   ‫העירוני ביחסו למתיישבים החקלאים‪ ,‬שהם שלוחי הציבור‬                             ‫העיקרי של מצוות השמיטה‬
   ‫כולו‪ .‬אמנם הם אינם אביונים ב"ה‪ ,‬אך נישולם מפרנסתם‬
   ‫עלול להפוך אותם לאביונים חלילה‪ ,‬או להביא לנטישת‬                   ‫אומנם פורמאלית התורה דורשת השמטת כספים לכולם‪,‬‬
   ‫הקרקע‪ .‬הם המקיימים עבורנו את מצוות יישוב הארץ; הם‬                 ‫ללא אפליה‪ .‬אך מי שלומד את הכתוב נכון מגלה שהתורה‬
   ‫המגנים על ה ְספר‪ ,‬הם המבטיחים תוצרת חקלאית לכולנו‬                 ‫עצמה יצרה מנגנון של ויסות ההלוואות‪ ,‬שלא כולן‬
   ‫בכל השנים‪ .‬חובתנו לדאוג לרווחתם ולפרנסתם‪ .‬הם מוכנים‬               ‫תישמטנה‪ .‬התורה מדגישה‪" :‬את אחיך תשמט ידך" ‪ -‬רק‬
   ‫לשמור את השמיטה על פי כל כללי ההלכה‪ .‬אולם הדבר‬                    ‫אתה באופן אישי חייב להשמיט‪ ,‬אולם בית הדין ‪ -‬דהיינו‬
   ‫מותנה בתמיכת הציבור‪ ,‬באמצעות העדפת תוצרת יהודית‪.‬‬                  ‫הציבור ‪ -‬אחראי להשמטה צודקת‪ .‬יש לו סמכות ואף חובה‬
   ‫הצרכנים העירוניים המעדיפים תוצרת זו שותפים בכך לקיום‬              ‫לא לאפשר לעשיר להתחמק מפירעון חובותיו‪ .‬טובת הציבור‬
   ‫מצוות השמיטה‪ ,‬משום שאת מצוות השמיטה ניתן לקיים‬                    ‫ושמירה על רצון התורה המקורי מחייבות סינון‪ .‬ביקורת‬
   ‫בימינו רק על ידי הדדיות‪ .‬העדפת תוצרת נכרית‪ ,‬בין על ידי‬
   ‫היתר המכירה ובין על ידי אספקה מנכרים‪ ,‬אין בה משום‬                                                                           ‫תהיה!‬
   ‫קיום מצוות שמיטה‪ ,‬לא דתית ולא חברתית‪ ,‬אלא רק פתרון‬                ‫המנגנון לוויסות ההלוואות שימנע עוול ועושק הוא בית‬
   ‫לשאלה‪" :‬מה נאכל?"‪ .‬לא זהו ייעודה העיקרי של מצוות‬                  ‫הדין‪ .‬לכן התורה קבעה שרק אדם פרטי לא ייגוש‪ .‬אך בית‬
   ‫השמיטה על כללותיה‪ ,‬פרטותיה וערכיה הדתיים והחברתיים‪.‬‬               ‫הדין‪ ,‬כגוף ציבורי הרואה את המכלול‪ ,‬יכול וצריך לגבות את‬
   ‫אם כי להיתר המכירה יש עדיפות בכך שהוא מחזק את‬
   ‫ההתיישבות היהודית‪ ,‬לכן אין בו "לא תחנם" (אולם עם יד על‬                                          ‫החובות הצודקים שיש לגבותם‪.‬‬
   ‫הלב‪ ,‬האומנם כל השנים אנו מעדיפים תוצרת יהודית? האם‬                ‫נמצא שגם שמיטת הקרקע וגם שמיטת הכספים בנויות‬
   ‫גם בנושאים לא‪-‬חקלאיים אנו מעדיפים תוצרת יהודית?‬                   ‫על אותו עקרון‪ .‬בשנת השמיטה מופקעת הבעלות הפרטית‬
   ‫האם מישהו מאתנו העדיף אי פעם מגבות תוצרת ערד על‬                   ‫ומועברת לציבור‪ .‬בית הדין כנציג הציבור מווסת את חלוקת‬
   ‫פני מגבות תוצרת סין? האם מי שמעדיף נופש בחו"ל על פני‬
                                                                                                         ‫הפירות וגובה את החובות‪.‬‬
                  ‫נופש בישראל מחזק את הכלכלה היהודית?)‪.‬‬
   ‫מצוות השמיטה מחייבת אותנו לשינוי ערכים בחיינו‬                                                        ‫הערבות ההדדית‬
   ‫הדתיים והחברתיים‪ .‬האם נצא ממנה שונים מכפי שנכנסנו‬
                                                                     ‫ההתעוררות המקיפה את הציבור בתחום החברתי של‬
                                                           ‫אליה?‪...‬‬
   ‫הציבור הציוני‪-‬דתי‪ ,‬שאצלו אהבת האדמה ואהבת האדם‬
   ‫מעוגנים שניהם באהבת התורה‪ ,‬חייב להראות דוגמה אישית‬

                                                         ‫לעם כולו‪.‬‬
   ‫"אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד –‬

                                                             ‫בארץ"‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12