Page 16 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 16
הדרך לשמיטה
דאורייתא?
אמיר סנדלר
עוד כמה שנים נזכה ובאמת תהיה שמיטה מהתורה ,אבל לא מיר סנדלר ,סמזכ"ל מחלקת א
מתוך עצמה של עלייה ארצה ,אלא מכוח ההתבוללות הנוראה הדרכה בבני עקיבא מספר
על מסע הקהילות שעשה
שמכה ללא רחם בכל קהילה וקהילה?
בקיץ האחרון באירופה ,ועל
על המרפסת בבאזל התובנות שחזר איתן לכאן,
מתוך ההבנה ש"את אחיי אנוכי מבקש" איננו רק שיר או הישר לשנת השמיטה.
ססמה ,יצאנו רכזים מכלל תנועות הנוער בישראל למסע,
מסע בעקבות מי שחלם ,האמין וחזה ,ומסע למפגש עם אחינו זכינו ונכנסו לשנת השמיטה ,שנה מופלאה המבקשת לעצור
את מרוץ החיים ולשחרר את שעבודנו לחומר כיחידים
בקהילות השונות בגולה. וכחברה ,וישר רצים מפרשים ובעלי דעה ומבקשים לתת
ביום השני למסע ,ישבנו באווירה הנעימה והנוחה בחצר טעמים לשנת השמיטה .חלקם יבקשו את הטעם החברתי
יפה בבודפשט ,רוצים להתחיל עוד יום של צעידה בעקביו של וחלקם את הטעם הסביבתי ,יש שיעסקו בצד ההלכתי ויבקשו
חוזה המדינה ,שסיפורו הוא סיפורנו -סיפור של עם שמתעורר לבחון מה עדיף -אוצר הארץ או היתר מכירה (מצטער,
לתחייה .ואז מוצגת השאלה במלוא העצמה :למה?? למה לפחות מבחינתי ,יבול נכרי הוא מחוץ למשחק ,)...וחבריהם
הרצל היה מוכן למסור הכול למען מדינת היהודים? מה גרם לו יבקשו לחזק את זכויות העובד המשועבד למעסיקו ,המבקש
לצאת מאזור הנוחות האישי והמשפחתי ,ולהתחיל להשתגע
ברחבי העולם בשביל חלום שהוא ספק מציאות ספק הזיה, להרוויח ללא הפסקה.
כאשר כל הדרך הוא מוציא את כל כספו ,ולו ולמשפחתו, ובתוך כל הדיון הנחמד נורא הזה ,כאילו נעלמה לה
מהמסך הנקודה הכי כואבת וחשובה .כי בזמן שאנו דנים
ברמה האישית ,אין מכך שום רווח ותמורה? ובודקים ,שכחנו את העובדה הכל כך פשוטה ,והיא שגם את
וככל שממשיכים במסע ,השאלה רק יותר זועקת ומכה. השמיטה הזו אנחנו עדיין לא זוכים לקיים מהתורה .הרי ידוע
אנו מגיעים לבית הקברות בווינה ,ואל מול הקבר הריק אנו שכל עוד רוב עם ישראל איננו חי בארצו ,אין חיוב שמיטה
חוזרים ופוגשים את הסיפור הטראגי של משפחתו של הרצל, מהתורה .הרב קוק כתב שהשמיטה ניתנה "לאומה זו שהיא
ומבינים עד כמה הרצל פשוט מסר את נפשו ,כספו ומשפחתו מסודרת על מכונה" ,ואנו כבר מתקרבים בצעדי ענק לשבעים
שנות ריבונות וממשלה ,אך עדיין ,רוב עמנו לא הצליח לשמוע
על חלומה של המדינה .ואז חוזרת ועולה השאלה למה. את הקול הקורא "לך-לך" ,המבקש להמשיך את מגמת
אנחנו פוגשים יהודים בבודפשט ובווינה .בגדול הם חיים
טוב ,ומול כל שאלה שלנו על ציונות ועלייה ,הם מבקשים ההליכה.
לשמר את הקיים בגולה ,להסתדר במציאות הקיימת ולא אפשר לדבר על צדק ועל חברה ,אבל האם אנחנו באמת
לעשות דברים שלשיטתם ייקחו אותם אל הלא נודע. מאמינים שנזכה יום אחד לשים קץ לגלות הארוכה ולקבץ
וכשאתה יושב מולם או עומד לידם בתפילה הכל כך גלותית את נידחי עמנו? איך אנו נותנים לנתון כל כך כואב לעבור
וזרה הזו ,אתה שואל את עצמך :איך הרצל לא נפל באותו לידנו ללא מחשבה? האם עצרנו ושאלנו את עצמנו מה
הבור? הרי גם הוא יכול היה לבקש להישאר בתוך הבועה .מה בכוחנו לעשות היום כדי שהשמיטה הבאה תהיה שמיטה
ראה הרצל להשתגע ולעזוב את החלום האירופי למען איחוד מהתורה? האם אנחנו מבינים שאם לא נעצור ונחשוב ,אזי
יהודי העולם לחבורה מאוחדת ושלמה?
אנחנו מגיעים לבאזל ,עומדים על המרפסת ,ומנסים
16