Page 16 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 16

‫הדרך לשמיטה‬
 ‫דאורייתא?‬

          ‫אמיר סנדלר‬

‫עוד כמה שנים נזכה ובאמת תהיה שמיטה מהתורה‪ ,‬אבל לא‬             ‫מיר סנדלר‪ ,‬סמזכ"ל מחלקת‬   ‫א‬
‫מתוך עצמה של עלייה ארצה‪ ,‬אלא מכוח ההתבוללות הנוראה‬              ‫הדרכה בבני עקיבא מספר‬
                                                                ‫על מסע הקהילות שעשה‬
                        ‫שמכה ללא רחם בכל קהילה וקהילה?‬
                                                              ‫בקיץ האחרון באירופה‪ ,‬ועל‬
                                ‫על המרפסת בבאזל‬                ‫התובנות שחזר איתן לכאן‪,‬‬

‫מתוך ההבנה ש"את אחיי אנוכי מבקש" איננו רק שיר או‬                    ‫הישר לשנת השמיטה‪.‬‬
‫ססמה‪ ,‬יצאנו רכזים מכלל תנועות הנוער בישראל למסע‪,‬‬
‫מסע בעקבות מי שחלם‪ ,‬האמין וחזה‪ ,‬ומסע למפגש עם אחינו‬           ‫זכינו ונכנסו לשנת השמיטה‪ ,‬שנה מופלאה המבקשת לעצור‬
                                                              ‫את מרוץ החיים ולשחרר את שעבודנו לחומר כיחידים‬
                                       ‫בקהילות השונות בגולה‪.‬‬  ‫וכחברה‪ ,‬וישר רצים מפרשים ובעלי דעה ומבקשים לתת‬
‫ביום השני למסע‪ ,‬ישבנו באווירה הנעימה והנוחה בחצר‬              ‫טעמים לשנת השמיטה‪ .‬חלקם יבקשו את הטעם החברתי‬
‫יפה בבודפשט‪ ,‬רוצים להתחיל עוד יום של צעידה בעקביו של‬          ‫וחלקם את הטעם הסביבתי‪ ,‬יש שיעסקו בצד ההלכתי ויבקשו‬
‫חוזה המדינה‪ ,‬שסיפורו הוא סיפורנו ‪ -‬סיפור של עם שמתעורר‬        ‫לבחון מה עדיף ‪ -‬אוצר הארץ או היתר מכירה (מצטער‪,‬‬
‫לתחייה‪ .‬ואז מוצגת השאלה במלוא העצמה‪ :‬למה?? למה‬                ‫לפחות מבחינתי‪ ,‬יבול נכרי הוא מחוץ למשחק‪ ,)...‬וחבריהם‬
‫הרצל היה מוכן למסור הכול למען מדינת היהודים? מה גרם לו‬        ‫יבקשו לחזק את זכויות העובד המשועבד למעסיקו‪ ,‬המבקש‬
‫לצאת מאזור הנוחות האישי והמשפחתי‪ ,‬ולהתחיל להשתגע‬
‫ברחבי העולם בשביל חלום שהוא ספק מציאות ספק הזיה‪,‬‬                                                       ‫להרוויח ללא הפסקה‪.‬‬
‫כאשר כל הדרך הוא מוציא את כל כספו‪ ,‬ולו ולמשפחתו‪,‬‬              ‫ובתוך כל הדיון הנחמד נורא הזה‪ ,‬כאילו נעלמה לה‬
                                                              ‫מהמסך הנקודה הכי כואבת וחשובה‪ .‬כי בזמן שאנו דנים‬
                  ‫ברמה האישית‪ ,‬אין מכך שום רווח ותמורה?‬       ‫ובודקים‪ ,‬שכחנו את העובדה הכל כך פשוטה‪ ,‬והיא שגם את‬
‫וככל שממשיכים במסע‪ ,‬השאלה רק יותר זועקת ומכה‪.‬‬                 ‫השמיטה הזו אנחנו עדיין לא זוכים לקיים מהתורה‪ .‬הרי ידוע‬
‫אנו מגיעים לבית הקברות בווינה‪ ,‬ואל מול הקבר הריק אנו‬          ‫שכל עוד רוב עם ישראל איננו חי בארצו‪ ,‬אין חיוב שמיטה‬
‫חוזרים ופוגשים את הסיפור הטראגי של משפחתו של הרצל‪,‬‬            ‫מהתורה‪ .‬הרב קוק כתב שהשמיטה ניתנה "לאומה זו שהיא‬
‫ומבינים עד כמה הרצל פשוט מסר את נפשו‪ ,‬כספו ומשפחתו‬            ‫מסודרת על מכונה"‪ ,‬ואנו כבר מתקרבים בצעדי ענק לשבעים‬
                                                              ‫שנות ריבונות וממשלה‪ ,‬אך עדיין‪ ,‬רוב עמנו לא הצליח לשמוע‬
     ‫על חלומה של המדינה‪ .‬ואז חוזרת ועולה השאלה למה‪.‬‬           ‫את הקול הקורא "לך‪-‬לך"‪ ,‬המבקש להמשיך את מגמת‬
‫אנחנו פוגשים יהודים בבודפשט ובווינה‪ .‬בגדול הם חיים‬
‫טוב‪ ,‬ומול כל שאלה שלנו על ציונות ועלייה‪ ,‬הם מבקשים‬                                                                    ‫ההליכה‪.‬‬
‫לשמר את הקיים בגולה‪ ,‬להסתדר במציאות הקיימת ולא‬                ‫אפשר לדבר על צדק ועל חברה‪ ,‬אבל האם אנחנו באמת‬
‫לעשות דברים שלשיטתם ייקחו אותם אל הלא נודע‪.‬‬                   ‫מאמינים שנזכה יום אחד לשים קץ לגלות הארוכה ולקבץ‬
‫וכשאתה יושב מולם או עומד לידם בתפילה הכל כך גלותית‬            ‫את נידחי עמנו? איך אנו נותנים לנתון כל כך כואב לעבור‬
‫וזרה הזו‪ ,‬אתה שואל את עצמך‪ :‬איך הרצל לא נפל באותו‬             ‫לידנו ללא מחשבה? האם עצרנו ושאלנו את עצמנו מה‬
‫הבור? הרי גם הוא יכול היה לבקש להישאר בתוך הבועה‪ .‬מה‬          ‫בכוחנו לעשות היום כדי שהשמיטה הבאה תהיה שמיטה‬
‫ראה הרצל להשתגע ולעזוב את החלום האירופי למען איחוד‬            ‫מהתורה? האם אנחנו מבינים שאם לא נעצור ונחשוב‪ ,‬אזי‬

                      ‫יהודי העולם לחבורה מאוחדת ושלמה?‬
‫אנחנו מגיעים לבאזל‪ ,‬עומדים על המרפסת‪ ,‬ומנסים‬

                                                                                                                               ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21