Page 12 - זרעים - טבת תשע"ז
P. 12

‫סיכום חודש יובל | ‪ 20‬שנה לשבטי יובל‬

              ‫שמתבונן בה‪ ,‬שאינם מאפשרים לנו לראות מיהי סיון‪.‬‬                 ‫אל תרחמו עלינו‬
                                       ‫ולא‪ ,‬אין כאן אנשים רעים‪.‬‬
                                                                          ‫אוריה חזן‪ ,‬ראש תחום חינוך מיוחד‬
                                  ‫רחמים הם רגש חיובי בסך הכול‪.‬‬
‫אבל הם מחזיקים אותנו חזק במקום‪ ,‬וכל עוד אנחנו נאחזים בהם אין‬        ‫לא מזמן התפרסם סקר שערכו בג'וינט‪ ,‬שהציג נתונים על אנשים עם‬
                                                                    ‫מוגבלות בישראל ובעולם‪ .‬בנתונים המטרידים שעלו שם היה הנתון‬
                                                 ‫לנו אפשרות לנוע‪.‬‬
                                                                                                                                  ‫הזה‪:‬‬
                           ‫אז למה הנתון ההוא מטריד? בדיוק לכן‪.‬‬               ‫"‪ 57%‬מהאנשים חשים רחמים כלפי אנשים עם מוגבלות"‪.‬‬
‫כל זמן שאנחנו חשים רחמים כלפי אנשים עם מוגבלות‪ ,‬אנחנו לא‬
                                                                                                               ‫ולמה זה מטריד אותי?‬
                                        ‫מאפשרים לעולם להתקדם‪.‬‬                                           ‫כי זה משקף אותנו יותר מכול‪.‬‬
     ‫אנחנו מגבשים עמדות מוטעות ומנציחים את השוני בכל פינה‪.‬‬          ‫הרגש התמים לכאורה והרחמים שאנחנו חשים מציגים את כל תפיסת‬
‫ולא רק אנחנו‪ ,‬גם האדם עם המוגבלות נתקע במקום‪ ,‬וכמה שהיה‬
‫יכול להתקדם ולפרוח אילו רק שחררנו והענקנו לו את הזכות שכבר יש‬                                                                  ‫עולמנו‪.‬‬
                                                                                                ‫ואולי זה יהיה ברור יותר אחרי הסיפור‪:‬‬
                                                 ‫לו ממילא‪ .‬לחיות‪.‬‬
         ‫ל‪ 20%-‬מאוכלוסיית מדינת ישראל יש מוגבלות של ממש‪.‬‬            ‫זה התחיל כשסיון נולדה‪ .‬היא היתה תינוקת יפיפייה‪ ,‬חייכה לכולם‪.‬‬
‫לא ייתכן שלכל אדם חמישי יש מוגבלות – ועדיין נחשוב שאנחנו‬            ‫אבל משהו‪ ,‬משהו קטן‪ ,‬הרגיש קצת אחר‪ .‬משהו בהתפתחות שלה גרם‬

                                                      ‫שונים כל כך‪.‬‬               ‫להורים שלה לחשוש‪ .‬והחשש הזה גדל שם עמוק בבטן‪.‬‬
         ‫לא ייתכן שמציאות כזו נמצאת סביבנו ולא נפעל לשנותה‪.‬‬         ‫כשהבן של השכנים התהפך‪ ,‬כשהילדים בגן עשו את הצעדים‬
                                                                    ‫הראשונים‪ ,‬וסיון לא‪ .‬כשההורים של סיון ירדו אתה לגן המשחקים והיא‬
                                                  ‫ולכן אנחנו כאן‪.‬‬
                                   ‫זה התחיל בדיוק לפני ‪ 20‬שנים‪,‬‬                                 ‫רק ישבה בארגז החול ולא עשתה הרבה‪.‬‬
‫כשהצטרפו לבני עקיבא חניכים עם צרכים מיוחדים כדי להיות חלק‬                                                        ‫החשש‪ ,‬הו‪ ,‬החשש‪...‬‬
‫מלא מהתנועה‪ .‬חלק בלתי נפרד‪ .‬החניכים האלה לימדו אותנו שיש יותר‬
‫דומה משונה‪ .‬הם נמצאים במסעות‪ ,‬במחנות ובפעילויות בסניף‪ .‬אלו‬                                             ‫הם ניסו להשתיק אותו‪ ,‬בוודאי‪.‬‬
‫הם חניכים עם מוגבלות המלמדים אותנו להתבונן אל מעבר‪ .‬ואנחנו‪,‬‬                                                   ‫אבל הוא כבר קיבל שם‪.‬‬
‫אנחנו זוכים לתת להם מקום שבו הם יכולים להיות באמת מי שהם בלי‬
                                                                                                   ‫שכנה אחת אמרה להם שזה "מוזר"‪.‬‬
                                             ‫להסתיר את המגבלה‪.‬‬      ‫והאחרת המליצה לבדוק‪" ,‬כי‪ ...‬תראו‪ ...‬יש פה משהו 'אחר'"‪' .‬אחר'‪,‬‬
‫מקום שמבין את הצרכים שלהם ומבקש להתאים את עצמו על מנת‬
                                                                                                                     ‫ככה היא קראה לו‪.‬‬
                           ‫שיוכלו להיות יחד ולשנות את המציאות‪.‬‬      ‫אבל הרגע שגרם לדבר הזה בבטן להתפוצץ היה דווקא שקט‪ ,‬בלי‬
‫שבטי יובל מאפשרים לחניכים עם מוגבלות להיות שווים‪ ,‬להגיע‬
‫לסניף בדיוק כמו האחים שלהם‪ .‬ללמוד תכנים שמעשירים את עולמם‪,‬‬                       ‫מילים‪ .‬רק מבט נוקב בעיניים‪ ,‬והבעה שמשדרת רחמים‪.‬‬

     ‫לפגוש חניכים ללא מוגבלות‪ ,‬בני גילם‪ ,‬וליצור חברויות אמתיות‪.‬‬                                   ‫וסיון כבר קיבלה שם נוסף‪' ,‬מפגרת'‪.‬‬
‫שבטי יובל לימדו אותנו שיש מקום לכולם‪ ,‬שתנועה של עם אינה‬             ‫ואחר כך זה התחלף ל'מוגבלות שכלית התפתחותית'‪ ,‬ככה חשבו‬

              ‫מחמיצה אף אחד בדרך גם אם זה עולה‪ ‬הרבה זמן וכסף‪.‬‬                                                              ‫שטוב יותר‪.‬‬
‫שבטי יובל גידלו בתנועה דור – או בעצם שני עשורים – של‬                                                   ‫והשנים חלפו‪ ,‬והדברים השתנו‪.‬‬
‫חניכים שאינם מפחדים מהשוני‪ ,‬שמצליחים‪ ‬להסתכל קצת אל מעבר‬                                           ‫אבל דבר אחד נשאר לאורך כל הדרך‪.‬‬
‫לחיצוניות‪ ,‬אל מעבר לכל מה שנראה לי אחר‪ .‬שמבינים שבחברה‬
‫מתוקנת לכל אחד יש חלק גם אם הוא חושב אחרת ופועל לאט או שונה‬                                                                  ‫רחמים‪.‬‬
‫ממני‪ .‬שלמדו להוריד את המסכות ולא לפחד להיות חשופים ולהרגיש‬
                                                                                     ‫וסיון גדלה‪ ,‬והלכה לבית ספר‪ ,‬וכל כך אהבה לשיר‪.‬‬
                                               ‫באמת‪ ,‬עם כל הלב‪ .‬‬    ‫המורה הציבה אותה בשורה הראשונה למרות שזה בכלל לא התאים‬
                 ‫ואת המתנה הגדולה הזו בחרנו להביא לבני עקיבא‪.‬‬
‫פעם בשנה‪ ,‬למשך חודש אחד‪ ,‬בני עקיבא מקדישה את הזמן ואת‬                                                                              ‫לה‪,‬‬
                                                                                        ‫כי איך אפשר לומר לה לא? היא סבלה מספיק‪.‬‬
                                   ‫המחשבה להיכרות עם המציאות‪.‬‬            ‫וסיון גדלה והתחילה לחפש עבודה‪ .‬והעסיקו אותה ברשת מזון‪.‬‬
                                 ‫למפגש עם אנשים עם מוגבלות‪..‬‬        ‫סיון מגיעה בכל בוקר ב‪ 8:00-‬בדיוק‪ ,‬ובדיוק בשעה ‪ 11:30‬היא מורידה‬

                                                                                                             ‫את הסינר והולכת הביתה‪.‬‬
                                                                                                      ‫למה מעט כל כך? אתם שואלים‪,‬‬
                                                                    ‫כי איך אפשר לדרוש ממנה יותר? הרחמים האלה שעוטפים אותה‪,‬‬
                                                                    ‫שמאפילים על כל מה שהיא יכולה‪ ,‬שמטשטשים את הראייה של כל מי‬

                                                                    ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17