Page 15 - זרעים - טבת תשע"ז
P. 15

‫טבת תשע"ז ‪ .‬ינואר ‪2017‬‬

    ‫פרסומים על אנשים דתיים בעמדות בכירות שהטרידו ‪ -‬כיצד עלינו‬
    ‫להתייחסלכך?הרביונהגודמן‪-‬מנהלחינוכיברשתישיבותואולפנות‬

                         ‫בני עקיבא (לשעבר מזכ"ל התנועה)‬

                     ‫אם כן‪ ,‬מה עלינו לעשות עם כל המידע הזה?‬       ‫רצף הסיפורים שמילא את דיווחי התקשורת בחודשים האחרונים הוא‬
‫תפקידנו הוא לחשוב מה אנו יכולים ללמוד מסיפורים אלו‪ .‬ראשית‪,‬‬        ‫בלתי נתפס‪ :‬ראש מועצה‪ ,‬קצין בכיר‪ ,‬רב‪ ,‬חבר כנסת ותיק‪ ,‬אדם בכיר‬
‫"משה אמת ותורתו אמת"‪ .‬אנו מאמינים בקדוש ברוך הוא והוא לעולם‬       ‫בלשכת ראש הממשלה‪ .‬כולם דתיים! זה אמתי? הם באמת עשו את‬
‫לא יכזיב‪ .‬תורתו והדרכותיו לא יעזבונו גם אם יש בני אדם שכשלו‬       ‫המעשים האלה? איך אפשר להבין זאת? האם מותר לדבר על זה או‬
‫כישלון קשה; זהו עוגן של יציבות ונמשיך לדבוק בו‪ .‬שנית‪ ,‬הסיפורים‬
‫מטילים עלינו שיעורי בית אישיים‪ :‬לבחון כיצד אנו בונים את אישיותנו‬                                            ‫שזה בבחינת לשון הרע?‬
‫ואת מידותינו; כיצד דווקא עכשיו מוסיפים קדושה וטהרה; איך‬
‫מעמיקים את הקפדתנו על גבולות התנהגות ברורים; איך הופכים את‬        ‫מטבע הדברים‪ ,‬פרשיות ציבוריות מסעירות מעוררות אותנו לדון‬
‫התורה שאנו לומדים לתורת חיים הבונה את המידות ואת המעשים‬           ‫בשאלות כמו מי עשה את המעשים? האם זה היה צפוי? ברם לפני הדיון‬
                                                                  ‫יש להבין כי בנוגע לסיפור זה או אחר אין לנו כלים לדעת מה באמת‬
                          ‫באורו של הקדוש ברוך הוא ועל פי רצונו‪.‬‬
                            ‫ומבחינה מעשית מה אפשר לעשות?‬          ‫[ הסיפורים מטילים עלינו שיעורי בית אישיים‪ :‬לבחון כיצד‬
                                                                  ‫אנו בונים את אישיותנו ואת מידותינו; כיצד דווקא עכשיו‬
‫זהו הפן המעשי! בניין המידות שלנו‪ ,‬תיקון התורה שלנו – אלו‬          ‫מוסיפים קדושה וטהרה; איך מעמיקים את הקפדתנו על‬
‫דברים מעשיים‪ .‬אפשר להוסיף גם דברי חיזוק לכל מי שפונה ומתלונן‬
‫בעת שהוא חושש שנעשים כלפיו מעשים שאינם ראויים‪ .‬צריך ללמוד‬                              ‫גבולותהתנהגותברורים]‬
‫מזה כי יש לפעול‪ ,‬כמובן לשם שמים ובצורה הגונה ושקולה‪ ,‬בכל‬
‫מקרה שנדמה למישהו כי אדם אחר‪ ,‬אפילו מפורסם ומוערך‪ ,‬מתנהג‬          ‫היה ואין טעם לקיים דיוני סרק בנושא שאיננו מכירים את עובדותיו‪.‬‬
                                                                  ‫לכן אני מציע להבחין בין סיפור מסוים‪ ,‬שעליו אין לנו כל מידע‪ ,‬ובין‬
                                                ‫התנהגות פסולה‪.‬‬
‫כל זאת במקביל לגיבוש מ ּודעות מחודשת בדבר החובה של כל אחד‬                          ‫העקרונות – שעליהם מותר לדבר‪ ,‬אם כי בצניעות‪.‬‬
‫מאתנו להיזהר בשימוש בכוחות הגדולים שניתנו לנו‪ .‬העובדה שיש‬         ‫לשאלה העקרונית – האם ייתכן שחובש כיפה בתפקיד בכיר מעד –‬
‫בעולם נפילות מלמדת אותנו שוב עד כמה צדקו חז"ל בקביעתם "אין‬        ‫התשובה לצערנו היא כן‪ .‬לכן במקום להתעניין בדיווחים המתוקשרים‬
‫אפוטרופוס לעריות" (חולין יא ע"ב ושו"ע‪ ,‬אב"ע כב‪ ,‬טו)‪ ,‬ועד כמה‬      ‫ובתיאורים 'הצהובים'‪ ,‬שאינם תורמים לנו דבר‪ ,‬ראוי להפנות את המבט‬
‫חשוב להבין את ההדרכות של חז"ל בתחומים אלו ולאמצן‪ .‬החיים הם‬        ‫פנימה ולהתעורר לדיון רוחני חשוב; לבחון אילו מסקנות אישיות נוכל‬
                                                                  ‫להפיק מפרשיות עגומות אלו וכיצד נוכל להעמיק בתוכני עולם תורני‬
                                ‫מאמץ מתמיד למען יושרה וטהרה‪.‬‬
         ‫נדמה שכל יום מביא עמו פרשה חדשה‪ .‬לאן כל זה יוביל?‬                                     ‫בריא בעידן המורכב שאנו חיים בו‪.‬‬
‫דיווחי התקשורת מבליטים דברים מפני שהם חריגים‪ .‬יש עשרות‬            ‫גם במישור העקרוני עולה ומתבקשת השאלה‪ :‬איך ייתכן שאדם‬
‫אלפי קצינים ואישי ציבור ישרים והגונים ששומרים על עצמם ואף‬         ‫דתי‪ ,‬ובפרט מי שמלמד תורה‪ ,‬יעשה מעשים כאלה? וסליחה על‬
‫מפיצים אור במשך כל ימי חייהם‪ .‬למראה הפרשיות החריגות עלינו‬
‫להעריך את המצליחים בדרכם‪ ,‬לזכור שהם הרוב המוחלט ולא ליפול‬                     ‫עזות המצח‪ :‬אבל מה 'שווה' התורה‪ ,‬אם זו תוצאתה?‬
                                                                  ‫מתברר שאם קיום המצוות נעשה חלילה באופן טכני‪ ,‬משהו‬
                                 ‫לעצבות או לייאוש בגלל יחידים‪.‬‬    ‫מהותי נפגם‪ .‬המצוות אינן פטנט או קסם; פיתוח עולמו הרוחני‬
‫בעזרתו יתברך נמשיך בדרך מתוך ענווה וצניעות אישית‪ .‬לא השתנה‬        ‫של האדם חייב לכלול גם עבודה על מידותיו ובניין אישיותו‪ .‬בלי‬
‫דבר בעצם הצורך לחבר בין עם ישראל לארץ ישראל ולתורת ישראל‪.‬‬         ‫אלו התורה אינה נעשית 'סם חיים' אלא חלילה להפך (יומא עב ע"ב)‪.‬‬
‫נמשיך ללמוד תורה ולקלוט עלייה; לשרת בצבא ובשירות לאומי;‬           ‫במילים אחרות‪ ,‬התורה אינה 'אשמה' במתרחש – אשם מי שאינו חי‬
‫לפעול למען צדק חברתי‪ ,‬לסייע לחלשים ולבנות את הארץ‪ .‬כמונו גם‬
‫הציבור הרחב יודע להבחין בין מעשים פסולים של יחיד זה או אחר ובין‬                                              ‫לאורה בצורה מספקת‪.‬‬
‫מאות אלפי האנשים המנסים לחיות חיי תורה טהורים בארץ‪ .‬יש לנו‬        ‫אז הכול היה 'הצגה'? הקצין לא היה גיבור‪ ,‬חבר הכנסת לא היה‬
                                                                  ‫באמת מסור לצורכי הציבור והרב בעצם רימה את התלמידים בעת‬
                       ‫תפקיד ועלינו לפעול ביתר שאת כדי למלאו‪.‬‬
‫חודש שבט הקרב ובא הוא חודש של נטיעות‪ ,‬של השקעות לטווח‬                                        ‫שדיבר בהתרגשות על עניינים תורניים?‬
‫ארוך; חודש שבו מתגלה האמונה שמתחת לאדמה‪ ,‬הזרע הולך ומתפתח‬         ‫כאמור‪ ,‬אין ביכולתנו לדבר על אדם מסוים‪ ,‬אך ברמת העיקרון‬
                                                                  ‫מתברר שהעולם אינו שחור–לבן‪ .‬המציאות מורכבת‪ .‬אדם יכול לצבור‬
     ‫ומתוכו יצמח עץ גדול וחזק‪ ,‬אשר בעזרת ה' ייתן ֵפרות מתוקים‪.‬‬    ‫זכויות ולעשות מעשים מדהימים שאינם נמחקים‪ ,‬ובעניין אחד‪ ,‬קשה‬
       ‫"את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח‪ ,‬וקרנו תרום בישועתך"‪.‬‬
                                                                                             ‫ומהותי‪ ,‬ליפול ולפגוע באחרים ובעצמו‪.‬‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20