Page 15 - זרעים - טבת תשע"ז
P. 15
טבת תשע"ז .ינואר 2017
פרסומים על אנשים דתיים בעמדות בכירות שהטרידו -כיצד עלינו
להתייחסלכך?הרביונהגודמן-מנהלחינוכיברשתישיבותואולפנות
בני עקיבא (לשעבר מזכ"ל התנועה)
אם כן ,מה עלינו לעשות עם כל המידע הזה? רצף הסיפורים שמילא את דיווחי התקשורת בחודשים האחרונים הוא
תפקידנו הוא לחשוב מה אנו יכולים ללמוד מסיפורים אלו .ראשית, בלתי נתפס :ראש מועצה ,קצין בכיר ,רב ,חבר כנסת ותיק ,אדם בכיר
"משה אמת ותורתו אמת" .אנו מאמינים בקדוש ברוך הוא והוא לעולם בלשכת ראש הממשלה .כולם דתיים! זה אמתי? הם באמת עשו את
לא יכזיב .תורתו והדרכותיו לא יעזבונו גם אם יש בני אדם שכשלו המעשים האלה? איך אפשר להבין זאת? האם מותר לדבר על זה או
כישלון קשה; זהו עוגן של יציבות ונמשיך לדבוק בו .שנית ,הסיפורים
מטילים עלינו שיעורי בית אישיים :לבחון כיצד אנו בונים את אישיותנו שזה בבחינת לשון הרע?
ואת מידותינו; כיצד דווקא עכשיו מוסיפים קדושה וטהרה; איך
מעמיקים את הקפדתנו על גבולות התנהגות ברורים; איך הופכים את מטבע הדברים ,פרשיות ציבוריות מסעירות מעוררות אותנו לדון
התורה שאנו לומדים לתורת חיים הבונה את המידות ואת המעשים בשאלות כמו מי עשה את המעשים? האם זה היה צפוי? ברם לפני הדיון
יש להבין כי בנוגע לסיפור זה או אחר אין לנו כלים לדעת מה באמת
באורו של הקדוש ברוך הוא ועל פי רצונו.
ומבחינה מעשית מה אפשר לעשות? [ הסיפורים מטילים עלינו שיעורי בית אישיים :לבחון כיצד
אנו בונים את אישיותנו ואת מידותינו; כיצד דווקא עכשיו
זהו הפן המעשי! בניין המידות שלנו ,תיקון התורה שלנו – אלו מוסיפים קדושה וטהרה; איך מעמיקים את הקפדתנו על
דברים מעשיים .אפשר להוסיף גם דברי חיזוק לכל מי שפונה ומתלונן
בעת שהוא חושש שנעשים כלפיו מעשים שאינם ראויים .צריך ללמוד גבולותהתנהגותברורים]
מזה כי יש לפעול ,כמובן לשם שמים ובצורה הגונה ושקולה ,בכל
מקרה שנדמה למישהו כי אדם אחר ,אפילו מפורסם ומוערך ,מתנהג היה ואין טעם לקיים דיוני סרק בנושא שאיננו מכירים את עובדותיו.
לכן אני מציע להבחין בין סיפור מסוים ,שעליו אין לנו כל מידע ,ובין
התנהגות פסולה.
כל זאת במקביל לגיבוש מ ּודעות מחודשת בדבר החובה של כל אחד העקרונות – שעליהם מותר לדבר ,אם כי בצניעות.
מאתנו להיזהר בשימוש בכוחות הגדולים שניתנו לנו .העובדה שיש לשאלה העקרונית – האם ייתכן שחובש כיפה בתפקיד בכיר מעד –
בעולם נפילות מלמדת אותנו שוב עד כמה צדקו חז"ל בקביעתם "אין התשובה לצערנו היא כן .לכן במקום להתעניין בדיווחים המתוקשרים
אפוטרופוס לעריות" (חולין יא ע"ב ושו"ע ,אב"ע כב ,טו) ,ועד כמה ובתיאורים 'הצהובים' ,שאינם תורמים לנו דבר ,ראוי להפנות את המבט
חשוב להבין את ההדרכות של חז"ל בתחומים אלו ולאמצן .החיים הם פנימה ולהתעורר לדיון רוחני חשוב; לבחון אילו מסקנות אישיות נוכל
להפיק מפרשיות עגומות אלו וכיצד נוכל להעמיק בתוכני עולם תורני
מאמץ מתמיד למען יושרה וטהרה.
נדמה שכל יום מביא עמו פרשה חדשה .לאן כל זה יוביל? בריא בעידן המורכב שאנו חיים בו.
דיווחי התקשורת מבליטים דברים מפני שהם חריגים .יש עשרות גם במישור העקרוני עולה ומתבקשת השאלה :איך ייתכן שאדם
אלפי קצינים ואישי ציבור ישרים והגונים ששומרים על עצמם ואף דתי ,ובפרט מי שמלמד תורה ,יעשה מעשים כאלה? וסליחה על
מפיצים אור במשך כל ימי חייהם .למראה הפרשיות החריגות עלינו
להעריך את המצליחים בדרכם ,לזכור שהם הרוב המוחלט ולא ליפול עזות המצח :אבל מה 'שווה' התורה ,אם זו תוצאתה?
מתברר שאם קיום המצוות נעשה חלילה באופן טכני ,משהו
לעצבות או לייאוש בגלל יחידים. מהותי נפגם .המצוות אינן פטנט או קסם; פיתוח עולמו הרוחני
בעזרתו יתברך נמשיך בדרך מתוך ענווה וצניעות אישית .לא השתנה של האדם חייב לכלול גם עבודה על מידותיו ובניין אישיותו .בלי
דבר בעצם הצורך לחבר בין עם ישראל לארץ ישראל ולתורת ישראל. אלו התורה אינה נעשית 'סם חיים' אלא חלילה להפך (יומא עב ע"ב).
נמשיך ללמוד תורה ולקלוט עלייה; לשרת בצבא ובשירות לאומי; במילים אחרות ,התורה אינה 'אשמה' במתרחש – אשם מי שאינו חי
לפעול למען צדק חברתי ,לסייע לחלשים ולבנות את הארץ .כמונו גם
הציבור הרחב יודע להבחין בין מעשים פסולים של יחיד זה או אחר ובין לאורה בצורה מספקת.
מאות אלפי האנשים המנסים לחיות חיי תורה טהורים בארץ .יש לנו אז הכול היה 'הצגה'? הקצין לא היה גיבור ,חבר הכנסת לא היה
באמת מסור לצורכי הציבור והרב בעצם רימה את התלמידים בעת
תפקיד ועלינו לפעול ביתר שאת כדי למלאו.
חודש שבט הקרב ובא הוא חודש של נטיעות ,של השקעות לטווח שדיבר בהתרגשות על עניינים תורניים?
ארוך; חודש שבו מתגלה האמונה שמתחת לאדמה ,הזרע הולך ומתפתח כאמור ,אין ביכולתנו לדבר על אדם מסוים ,אך ברמת העיקרון
מתברר שהעולם אינו שחור–לבן .המציאות מורכבת .אדם יכול לצבור
ומתוכו יצמח עץ גדול וחזק ,אשר בעזרת ה' ייתן ֵפרות מתוקים. זכויות ולעשות מעשים מדהימים שאינם נמחקים ,ובעניין אחד ,קשה
"את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח ,וקרנו תרום בישועתך".
ומהותי ,ליפול ולפגוע באחרים ובעצמו.
15