Page 16 - זרעים - טבת תשע"ז
P. 16
נקודות שחשוב לדעת על הטרדות ופגיעות מיניות
מרים שפירא -פסיכולוגית קלינית וראש מרכז מהו"ת ישראל
למסיבת יום ההולדת של אימא כדי לשמח אותה ואומר לי שלא לספר – זה גם בנים וגברים נפגעים – לפי הנתונים ,בגיל הילדות אחוזי הפגיעה
סוד טוב. בילדים ובילדות כמעט זהה .בגיל ההתבגרות אחוזי הפגיעה בנערות עולים,
אך עדיין יש נערים שנפגעים .לפגיעה בגברים יש פעמים רבות ממד קשה
רוב הפגיעות המיניות מגיעות מצד אדם המוכר לנפגע או לנפגעת – של בושה ,ולאורך ההיסטוריה גברים שנפגעו נטו הרבה פחות לדווח על
המיתוס שלפיו אונס מתרחש במקרה של בחורה בחצאית קצרה שהולכת הפגיעה ולטפל בה .היה אצלי בקליניקה בחור כבן 30שאשתו דחפה אותו
בסמטה אפלה ואנס תוקף אותה – הוא שגוי .רוב גדול של הפוגעים הם ללכת לטיפול ,והתברר שבמשך שנות הילדות והנערות הוא סבל מפגיעות
אנשים המוכרים לנפגע או לנפגעת .אם כן ,איך מחנכים ליחס בריא וחיובי מתמשכות מצד הדוד שלו .היה לו קשה מאוד להגיע לטיפול ,והאדם
כלפי אנשים שונים ולמתן אמון לצד זהירות נדרשת? זו שאלה טובה .חשוב היחיד בעולם שהוא סיפר לו על הפגיעה היה אשתו .הוא לא שיתף את בני
שנאיר פנים ,אבל לא ניתן לאיש להתקרב למקומות הפרטיים שלנו ,וזה משפחתו כי חשש שהגילוי יפרק את המשפחה .כדי להתמודד עם דברים
כאלה צריך הרבה כוח ובדרך כלל גם ליווי מקצועי .היום בישראל משרד
כולל אמירות לא נעימות ומגעים מטרידים.
אין קשר בין צורת הלבוש של האישה ובין הסיכוי שלה להיפגע מינית – [ איך מחנכים ליחס בריא וחיובי כלפי אנשים שונים ולמתן
גם המיתוס הזה ,שלבוש חשוף מזמין פגיעות מיניות ,הוא שגוי .הנתונים אמון לצד זהירות נדרשת? זו שאלה טובה .חשוב שנאיר
מראים שאין התאמה בין מידת החשיפה של הבגד ובין מספר הפגיעות .יש פנים ,אבל לא ניתן לאיש להתקרב למקומות הפרטיים
אמירה ,שהייתה רווחת יותר בעבר ,ולפיה נערות צריכות להתלבש בצניעות
כדי שלא לגרות את היצר של הבנים .זוהי אמירה שגויה בעיניי .האמירה הזו שלנו ,וזה כולל אמירות לא נעימות ומגעים מטרידים ]
שייכת לאמירות שיש בהן האשמת הקרבן ,ולשמחתנו הסגנון הזה נעשה
מקובל פחות .הקרבן הוא קרבן .לנערות בגיל ההתבגרות יש דחף נכון וחיובי הרווחה מממן טיפול מלא לנפגעים ולנפגעות באמצעות מרכזים מורשים
לתת מקום לגוף שלהן ,ואנחנו צריכים לנתב אותו למקום של כבוד לגוף, המתמחים בתחום.
להבנה שיש בו קדושה ולשמירה עליו לתפקידו המיוחד במסגרת הנישואין.
בנים יכולים לשלוט בעצמם – נוצר אצל חלקנו דימוי מסוים שלפיו הנער חינוך למיניות בריאה ולמוגנות מתחיל מגיל צעיר ביותר – חשוב לדבר
אינו יכול לשלוט ביצריו .יש נשים שמגיעות לחיי הנישואין בפחד ,כאילו עם ילדים כבר מגיל צעיר על הגוף שלהם כדי שיכירו אותו היכרות בריאה.
הן מתחתנות עם איזו חיה שאינה מסוגלת לשלוט בעצמה ,וחשוב לשוחח מהם האיברים הפרטיים שלי? עלינו ללמד את ילדינו שהגוף שלנו הוא טוב
על ההיבט הרגשי עוד לפני שניגשים לאיסורים ההלכתיים .צריך להדגיש וחשוב ,שהוא מרכבה שהקדוש ברוך הוא נתן לנשמה שלנו .אחת הדרכים
לנער שהיצריות שהוא חש היא טבעית ,שהוא עומד להפוך לגבר ,שהגוף לגעת בעניין הזה – והיא נלמדת בין השאר דרך סיפורי ילדים והצגות
שלו מתכונן למלא את תפקידו – וכשהוא יהיה נשוי התפקיד הזה יתממש ייעודיות – היא בהבחנה בין סוד רע ובין סוד טוב .אם מישהו נוגע בי בצורה
לא נעימה ואוסר עליי לספר – זה סוד רע .אם מישהו מתכנן אתי הפתעה
במלואו .גדרי ההלכה נבנים על הבסיס הזה.
'בואו נדבר על זה' -יוצרים חברה של שיח והקשבה
רות מלכא -עו"סית התנועה (מחליפהאתרחלנאומברג,שיצאהלחופשתלידה)
נושאים מורכבים? איך מתמודדים? למי פונים? איך מגיבים? כשאנו באים לעסוק בנושא 'מוגנות תנועתית' ,בראש ובראשונה אנו
אנחנו נדרשים הן להיבט האישי – איך מדריך מגיב לחניך הפונה אליו מונעים מהחובה הדתית שלנו לנהוג כבוד זה בזה ומהאיסור החמור לפגוע
ומשתף אותו במצוקתו? והן להיבט הקבוצתי – איך אני כמדריכה מגיבה באדם אחר – בגופו או ברכושו ,מתוך המשימה שקיבלנו עלינו – לבנות
כשעולה נושא מורכב המטריד את החניכים שלי? האם אפשר לדבר אתי
על דברים מהסוג הזה? האם אני מסוגלת בעצמי ליזום שיחה על נושא חברה צודקת.
אנחנו שואפים ,כאבן יסוד ,ליצור חברה שמאפשרת שיח; שמרגישים
שמעסיק אותם? איך עושים את זה נכון? בה בנוח ,שמתקיים בה דיבור פתוח וכן ,בונה מקדם ,ורוצים לחנך את
כשחניכים מציפים נושא כלשהו ,מורכב ככל שיהיה ,ואנו מתעלמים
וממהרים לעבור לנושא אחר – אנו עלולים להעביר מסר בעייתי עצמנו להקשיב ,לדבר ,לשמוע ,לשתף.
מתוך היסוד הזה נגזרת האחריות הבסיסית שלנו ליצור מרחבי פעילות
שבנושאים הללו איננו משמשים כתובת. מוגנים שאפשר לדבר בהם ושיש מי שיקשיב בהם; מרחבים שהפרט
המסר שאנו רוצים להטמיע הוא הפוך; אנו רוצים ליצור חברה חש בהם מוגן ויודע שתמיד תהיה לו כתובת בעת הצורך; מרחבים
המעודדת שיח פתוח ומוגן גם בעניינים רגישים או מורכבים ,ועל כן נעודד
את החניכים שלא לשמור דברים בבטן ובכל מצוקה למצוא מישהו שהם שמצטמצמת בהם האפשרות לפגוע.
סומכים עליו ויכולים לשתף אותו .כשדברים מדוברים ,אחוזי הפגיעות אנו רוצים ומחויבים להיות כתובת – מרמת המדריכים ועד אחרון
עובדי התנועה .אנו רוצים ומחויבים לתת כלים לשטח – כיצד לפתוח
16