Page 11 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 11

‫סיוון תשע"ו ‪ .‬יוני ‪2016‬‬

‫רבנים‪ .‬הם מדברים אתנו על הקווים האדומים‬           ‫להבין מי את רוצה להיות‪ .‬להבין מי את בכלל"‪.‬‬      ‫מתניה ידיד‪,‬‬
‫שלהם‪ .‬רק לאחרונה היה דיון על יום הסטודנט‬      ‫גם יעל רואה את היתרונות שבפתיחות הקיימת‪.‬‬          ‫ראש מחלקת‬
‫באוניברסיטת בר‪-‬אילן שהתקיים בל"ג בעומר‪.‬‬       ‫"יכולתי ללמוד במכללה דתית אבל לא בחרתי בדרך‬
‫הרבה סטודנטים התלבטו אם ללכת ליום הסטודנט‬     ‫הזו‪ ,‬שהיא קלה יותר להתמודדות עם מה שיש בחוץ‪.‬‬             ‫בוגרים‪:‬‬
‫או לא‪ ,‬האם זהו הקו האדום שלהם‪ .‬סטודנטית‬       ‫בעיניי זה סוג של היבדלות‪ ,‬ואני מאמינה שצריך‬          ‫"בני עקיבא‬
‫התקשרה אליי פעם ושאלה האם מותר לה לשבת‬        ‫להשתלב כדי לקדש שם שמים‪ .‬לפעמים נראה‬                  ‫בקמפוסים‬
‫במקום שאינו כשר אם הבירה שהיא שותה כשרה‪,‬‬      ‫שהכי טוב ללכת לאזור שיש בו אנשים שהם לגמרי‬         ‫עברה תהליך‬
‫פתאום היא שואלת את עצמה האם זה הקו האדום‬      ‫כמוך‪ ,‬אבל אני מרגישה שמעצם זה שאני לומדת‬          ‫משמעותי; אם‬
‫שלה או שזה לא כזה נורא‪ .‬זה פוגש את הסטודנטים‬  ‫במקום מעורב הרבה פעמים יוצא לי לדבר על מה‬        ‫פעם היה קשה‬
‫בהרבה מצבים ומגיע לדוגמאות הכי קטנות‪ .‬זוהי‬    ‫זה להיות דתי‪ ,‬מהי כשרות ומהי שבת‪ .‬ההתמודדות‬         ‫יותר להכריז‬
‫שאלה יום‪-‬יומית‪ ,‬ההתלבטות בין הרצון להיות‬      ‫היא יום‪-‬יומית‪ ,‬אבל גם הבירור שנעשה הוא הרבה‬          ‫על אירועים‬
‫עם החבר'ה ולהיות חלק מהם‪ ,‬ומנגד להישאר דתי‪,‬‬
‫כי אני לא רוצה בעוד שנתיים למצוא את עצמי‬                                         ‫יותר מעמיק"‪.‬‬        ‫כאירועים‬
                                              ‫שובל עובדיה (‪ ,)23‬שלומדת במכללת 'אפרתה'‪,‬‬               ‫תנועתיים‪,‬‬
            ‫במקומות שלא חשבתי שאהיה בהם"‪.‬‬     ‫מתרגזת על הטענה שהיא בורחת מהמציאות מעצם‬          ‫היום יש הרבה‬
‫"לא מזמן עברנו בתנועה שבת בוגרים עם‬           ‫הלימודים עם מגזר ועם מגדר שזהה לשלה‪" .‬אני‬         ‫יותר קונצנזוס‬
‫גרעיני הסטודנטים וכפרי הסטודנטים‪ .‬אפשר‬        ‫נפגשת עם עולם החילונים בכל יום בלי קשר‪ ,‬ואני‬
‫לומר שהסטודנטים מרגישים שהם חיים בפלנטה‬       ‫לא צריכה לעשות את זה דווקא בעולם הלימודים‬               ‫והתנועה‬
‫אחרת במובן הזה שהחברים שלהם לא שם‪ .‬לא‬         ‫שלי‪ .‬אני רוצה שמקום הלימודים שלי יעצים אותי‪,‬‬     ‫הצליחה להיות‬
‫כולם סיפרו שהם הולכים לשבת של בני עקיבא‪,‬‬      ‫ייתן לי כלים משמעותיים להמשך הדרך‪ ,‬לא רק בפן‬
‫יש ציניות כלפי עשייה מהסוג הזה‪ .‬ועם זאת בני‬   ‫הלימודי אלא גם ברוח הנכונה‪ .‬יש מצב שסביבת‬            ‫משמעותית‬
‫עקיבא בקמפוסים עברה תהליך משמעותי; אם‬         ‫העבודה שלי בעתיד לא תהיה בהכרח דתית‪ ,‬אבל‬                    ‫מאוד‬
‫פעם היה קשה יותר להכריז על אירועים כאירועים‬   ‫אני לא מפחדת מזה‪ .‬לא בטוח שמה שאני אומרת‬
‫תנועתיים‪ ,‬היום יש הרבה יותר קונצנזוס והתנועה‬  ‫הוא נכון לכולם‪ ,‬כי יש מי שאומרים שדווקא הניכור‬       ‫בקמפוסים‪,‬‬
‫הצליחה להיות משמעותית‬                         ‫הגדול שהיה להם באוניברסיטה חיזק אותם בבירור‬      ‫להיות רלוונטית‬
‫מאוד בקמפוסים‪ ,‬להיות‬
‫רלוונטית לסטודנטים‪.‬‬                                    ‫שלהם עם עצמם‪ ,‬אבל לי זה לא התאים"‪.‬‬         ‫לסטודנטים‪.‬‬
‫באקדמיה קורה‬                                                                                   ‫באקדמיה קורה‬
‫תהליך מדהים של‬                                        ‫קווים אדומים‬
‫החלטות ובירורים‬                                                                                 ‫תהליך מדהים‬
‫– גם רוחניים –‬                                            ‫לפני חמש שנים‪ ,‬כשקמה תנועת‬              ‫של החלטות‬
‫וחייבים מסגרת‬                                             ‫הבוגרים של בני עקיבא‪ ,‬הבינו‬
‫שתעזור לעבור את‬                                           ‫המקימים כי האתגר המרכזי העומד‬         ‫ובירורים – גם‬
                                                         ‫בפניהם הוא האקדמיה‪ .‬בשונה ממה‬               ‫רוחניים –‬
                ‫זה"‪.‬‬                                    ‫שאנו רגילים לחשוב‪ ,‬שהתנועה היא‬
                                                       ‫תנועת נוער ובזה היא משקיעה‪ ,‬טענו‬        ‫וחייבים מסגרת‬
                                                     ‫ראשי התנועה שחובתה של התנועה להיות‬        ‫שתעזור לעבור‬
                                                          ‫דווקא בצומת הזה‪ .‬עם השנים נכנסה‬
                                                                                                       ‫את זה"‬
                                                             ‫תנועת הבוגרים לאוניברסיטאות‬
                                                               ‫והקימה גרעיני סטודנטים‪,‬‬
                                                                ‫והם נפגשים במסגרתם פעם‬
                                                                 ‫בשבוע‪ ,‬לומדים ודנים יחד בכל‬
                                                                  ‫מיני נושאים ואף מורידים‬
                                                                         ‫אותם לפסים מעשיים‪.‬‬
                                                                  ‫"היום גיל ההתבגרות‬
                                                                   ‫הרוחני של החבר'ה הוא‬
                                                                   ‫‪ ,"25–24‬אומר ראש מחלקת‬
                                                                  ‫הבוגרים מתניה ידיד‪.‬‬
                                                                  ‫"החבר'ה צריכים להחליט‬
                                                                    ‫על האופי הדתי והחברתי‬
                                                                       ‫שלהם בלי מסגרת‬
                                                                           ‫וליווי‪ ,‬בלי לשאול‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16