Page 7 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 7

‫סיוון תשע"ו ‪ .‬יוני ‪2016‬‬

‫ואף שעבדו את ישראל בזמן הרעב שהוזכר בראשית סיפורנו‪ .‬רות היא‬                                                           ‫רגישות ותמיכה‬
‫למעשה בת מיוחסת לעם המשעבד את ישראל‪ ,‬שנאמר עליו‪ֹ " :‬לא‬
‫ִת ְד ֹרׁש ׁ ְש ֹל ָמם ְו ֹט ָב ָתם ָּכל ָי ֶמי ָך ְלע ֹו ָלם"‪ .‬גם מעשי רות‪ ,‬מנקודת מבטו‬  ‫אל מול דמות אלימלך ואדישותו ניצבות דמויותיהן של רות ונעמי‪.‬‬
‫של בועז‪ ,‬אינם עולים בקנה אחד עם המוסר והיושר‪ .‬על פי הכתוב‬                                 ‫לאחר מות אלימלך ובניו החליטה נעמי לחזור לבית לחם‪ .‬נעמי נמצאה‬
‫רות אספה עומרים‪ ,‬שהם אגודות שיבולים‪ ,‬אף שלפי המשנה במסכת‬                                  ‫בשפל המדרגה‪ ,‬גבירה שירדה מגדולתה וחוזרת לביתה חסרת כול‪,‬‬
‫פאה‪ ,‬על העניים ללקט רק שתי שיבולים יחידות בכל מקום – כי‬                                   ‫ככל הנראה קשישה שאינה יכולה להתפרנס בכוחות עצמה‪ .‬לרות או‬
‫יותר מכך ודאי שבעלי השדה יחזור לקחת‪ .‬רות אמנם לא הכירה את‬                                 ‫לערפה אין מה לחפש בבית לחם‪ ,‬להפך – על פי המדרש הן היו בנותיו‬
‫ההלכה הזו‪ ,‬אבל בעיני בועז לכאורה רות אינה רק בת לעם אויב אלא‬                              ‫של עגלון מלך מואב‪ ,‬ומה להן להישאר עם נעמי? תועלת ודאי אין‬
‫גם גזלנית חסרת מוסר‪ .‬על רקע זה תגובתו המזלזלת של הנער מובנת;‬
‫הוא ציפה שבועז יגרש את רות משם‪ .‬במפתיע לא כך היו פני הדברים;‬                                            ‫להן‪ ,‬אך אולי יש להן חובה מוסרית ללכת עם חמותן?‬
‫בועז היה ער למצוקתה של רות‪ ,‬הבין את מצבה הקשה ואת חוסר‬                                    ‫גם אם הייתה חובה מוסרית כזו‪ ,‬הרי שנעמי עושה הכול בשביל‬
                                                                                          ‫לשכנע את כלותיה לעזוב‪ .‬למעשה היא מנסה לשכנע את רות שלוש‬
                  ‫בקיאותה ועל כן הפציר בה להמשיך לבוא לשדהו‪.‬‬                              ‫פעמים לשוב על עקבותיה‪ .‬בסופו של דבר ערפה משתכנעת וחוזרת‪,‬‬
                                                                                          ‫אך רות אינה מוותרת ומסרבת לזנוח את חמותה חסרת כול‪ .‬רות‬
                               ‫להוסיף טוב‬                                                 ‫מגלה רגישות‪ ,‬מסרבת לעצום את עיניה ולהפנות עורף אף שיש לה‬

‫הנקודה השוזרת את כל המגילה לסיפור אחד היא האדישות מול‬                                                                     ‫כל הצידוקים המוסריים לעשות כן‪.‬‬
‫הרגישות החברתית‪ .‬האדישות החריפה של אלימלך ותוצאותיה אל‬                                    ‫הענף השני שממנו יצאה שושלת בית דוד הוא בועז‪ .‬מקריאת סיפור‬
‫מול תשובת המשקל – הרגישות של בועז ורות – כל אחד במקומו‪.‬‬                                   ‫המגילה בהקשרו ההיסטורי נראה כי לבועז יש כל הסיבות שבעולם‬
‫האדישות קטעה את שושלת אלימלך והרגישות זיכתה את בועז ורות‬                                  ‫לגרש את רות משדהו‪ .‬חז"ל חלוקים בשאלת תקופתה של מגילת‬
                                                                                          ‫רות‪ ,‬אבל אם נלך על פי הפרשנות המקובלת שלפיה בועז הוא השופט‬
                                ‫בהקמת שושלת המלוכה בישראל‪.‬‬                                ‫אבצן‪ ,‬הרי שעמון ומואב היו בעת ההיא אויבים ממשיים של ישראל‬
‫האם אפשר לקחת מסר זה גם לחיינו התנועתיים? נראה כי בבואנו‬
‫לקרוא את מגילת רות עלינו לשאול את עצמנו כפרטים וכתנועה כיצד‬                                 ‫אלימלך ירד מהארץ בשעת רעב ולכן‬
‫אנו מפתחים רגישות לסובב אותנו‪ ,‬שוברים את האטימות לדברים‬                                       ‫נענש בכרת ומשפחתו נמחקה ללא‬
‫הדורשים תיקון בעולם‪ .‬זו משימתה של תנועת הנוער ומשימתם‬                                       ‫סיכוי להמשכיות‪ .‬אך נדמה שהעונש‬
‫של חברי חבריא ב בתנועה‪ .‬תנועה שאינה שואפת לשנות לטובה‬
‫את המציאות החברתית איננה תנועה אלא היא עומדת במקום‪ .‬החל‬                                     ‫אינו הולם את החטא המתואר‪ ,‬שהרי‬
‫מראשית ימיה שאפה בני עקיבא לתקן את הראוי תיקון ולפעול למען‬                                    ‫גם אברהם אבינו עצמו ירד מהארץ‬
‫עולם טוב יותר‪ ,‬וגם היום שאיפה זו מנחה את דרכה‪ .‬מטרת התהליך‬                                                     ‫בעקבות רעב?!‬
‫החינוכי בחבריא א היא להכין את חברי התנועה לחבריא ב‪ ,‬לשלב‬
‫שהם נדרשים לגלות רגישות חברתית‪ ,‬למצוא את החוסר שבעולם‬
‫ולבחור את האפיק שהם רוצים לפעול דרכו ולהוסיף טוב ואור‪.‬‬
‫המיזמים והעשייה הרבה שבתנועתנו מעידים שאנחנו בדרך הנכונה‬

                                                       ‫למטרה זו‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12