Page 7 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 7
סיוון תשע"ו .יוני 2016
ואף שעבדו את ישראל בזמן הרעב שהוזכר בראשית סיפורנו .רות היא רגישות ותמיכה
למעשה בת מיוחסת לעם המשעבד את ישראל ,שנאמר עליוֹ " :לא
ִת ְד ֹרׁש ׁ ְש ֹל ָמם ְו ֹט ָב ָתם ָּכל ָי ֶמי ָך ְלע ֹו ָלם" .גם מעשי רות ,מנקודת מבטו אל מול דמות אלימלך ואדישותו ניצבות דמויותיהן של רות ונעמי.
של בועז ,אינם עולים בקנה אחד עם המוסר והיושר .על פי הכתוב לאחר מות אלימלך ובניו החליטה נעמי לחזור לבית לחם .נעמי נמצאה
רות אספה עומרים ,שהם אגודות שיבולים ,אף שלפי המשנה במסכת בשפל המדרגה ,גבירה שירדה מגדולתה וחוזרת לביתה חסרת כול,
פאה ,על העניים ללקט רק שתי שיבולים יחידות בכל מקום – כי ככל הנראה קשישה שאינה יכולה להתפרנס בכוחות עצמה .לרות או
יותר מכך ודאי שבעלי השדה יחזור לקחת .רות אמנם לא הכירה את לערפה אין מה לחפש בבית לחם ,להפך – על פי המדרש הן היו בנותיו
ההלכה הזו ,אבל בעיני בועז לכאורה רות אינה רק בת לעם אויב אלא של עגלון מלך מואב ,ומה להן להישאר עם נעמי? תועלת ודאי אין
גם גזלנית חסרת מוסר .על רקע זה תגובתו המזלזלת של הנער מובנת;
הוא ציפה שבועז יגרש את רות משם .במפתיע לא כך היו פני הדברים; להן ,אך אולי יש להן חובה מוסרית ללכת עם חמותן?
בועז היה ער למצוקתה של רות ,הבין את מצבה הקשה ואת חוסר גם אם הייתה חובה מוסרית כזו ,הרי שנעמי עושה הכול בשביל
לשכנע את כלותיה לעזוב .למעשה היא מנסה לשכנע את רות שלוש
בקיאותה ועל כן הפציר בה להמשיך לבוא לשדהו. פעמים לשוב על עקבותיה .בסופו של דבר ערפה משתכנעת וחוזרת,
אך רות אינה מוותרת ומסרבת לזנוח את חמותה חסרת כול .רות
להוסיף טוב מגלה רגישות ,מסרבת לעצום את עיניה ולהפנות עורף אף שיש לה
הנקודה השוזרת את כל המגילה לסיפור אחד היא האדישות מול כל הצידוקים המוסריים לעשות כן.
הרגישות החברתית .האדישות החריפה של אלימלך ותוצאותיה אל הענף השני שממנו יצאה שושלת בית דוד הוא בועז .מקריאת סיפור
מול תשובת המשקל – הרגישות של בועז ורות – כל אחד במקומו. המגילה בהקשרו ההיסטורי נראה כי לבועז יש כל הסיבות שבעולם
האדישות קטעה את שושלת אלימלך והרגישות זיכתה את בועז ורות לגרש את רות משדהו .חז"ל חלוקים בשאלת תקופתה של מגילת
רות ,אבל אם נלך על פי הפרשנות המקובלת שלפיה בועז הוא השופט
בהקמת שושלת המלוכה בישראל. אבצן ,הרי שעמון ומואב היו בעת ההיא אויבים ממשיים של ישראל
האם אפשר לקחת מסר זה גם לחיינו התנועתיים? נראה כי בבואנו
לקרוא את מגילת רות עלינו לשאול את עצמנו כפרטים וכתנועה כיצד אלימלך ירד מהארץ בשעת רעב ולכן
אנו מפתחים רגישות לסובב אותנו ,שוברים את האטימות לדברים נענש בכרת ומשפחתו נמחקה ללא
הדורשים תיקון בעולם .זו משימתה של תנועת הנוער ומשימתם סיכוי להמשכיות .אך נדמה שהעונש
של חברי חבריא ב בתנועה .תנועה שאינה שואפת לשנות לטובה
את המציאות החברתית איננה תנועה אלא היא עומדת במקום .החל אינו הולם את החטא המתואר ,שהרי
מראשית ימיה שאפה בני עקיבא לתקן את הראוי תיקון ולפעול למען גם אברהם אבינו עצמו ירד מהארץ
עולם טוב יותר ,וגם היום שאיפה זו מנחה את דרכה .מטרת התהליך בעקבות רעב?!
החינוכי בחבריא א היא להכין את חברי התנועה לחבריא ב ,לשלב
שהם נדרשים לגלות רגישות חברתית ,למצוא את החוסר שבעולם
ולבחור את האפיק שהם רוצים לפעול דרכו ולהוסיף טוב ואור.
המיזמים והעשייה הרבה שבתנועתנו מעידים שאנחנו בדרך הנכונה
למטרה זו.