Page 15 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 15
סיוון תשע"ו .יוני 2016
יכיר את ארון הספרים היהודי לגווניו הוא יהיה רשאי לבחור באיזה יש דברים שגורמים לנו לשנוא את לימודי
מקצוע הוא מעוניין להרחיב לחמש יחידות .מי שהנפש שלו לא הקודש .אנחנו לומדות באולפנה את ספר
נמשכת לגמרא אינו חייב ללמוד אותה במסגרת של חמש יחידות, בראשית וישעיהו ,שני ספרים מרתקים ,ובפועל
בעיקר אם בהמשך ,כשיגיע לישיבה גבוהה ,יוכל לגשת לגמרא בצורה צורת הלימוד הופכת את השיעור למשעמם נורא.
נקייה יותר .אני למשל עד היום לא מסוגל לפתוח גמרא .אני חובש כשמתעסקים בכל פרשן ,ואם פספסתי פרשנות
כיפה ומקיים מצוות ,אבל לצערי הצליחו להשניא עליי את הגמרא". אחת אני צריכה ללכת להשלים אותה בעצמי ,יוצא שלאף אחד לא
"אני הייתי מפחיתה את הפרשנים ,בעיקר נותנת למורים יד באמת אכפת מה לומדים וכולם חורשים כדי לעבור את הבגרות
חופשית בהעברת השיעור" ,מוסיפה נעמה" .כשלמורה יש המון חומר בשלום .בעיניי מורה טוב יכול לקחת נושא יבש ולהפוך אותו למעניין
להספיק אין לו פנאי להעמיק במה שמעניין באמת והוא רק רודף ורלוונטי ,וזה יעורר את התלמידים לאהוב את התנ"ך .לצערי המורים
אחרי החומר .אם ייתנו לכל מורה ללמד לפי הפרשן שהוא מעדיף
ושהתלמידות מתחברות אליו ,השיעור ייעשה הרבה יותר רלוונטי". שמצליחים לעשות זאת – מעטים".
הרצון של נעמה לקבל אחריות על עולמה הרוחני הביא אותה את הביקורת על לימודי התנ"ך במוסדות הלימוד הדתיים מציגה
להצטרף לקבוצת חובבות תנ"ך באולפנה" .בקבוצה אנחנו מקיימות נעמה ,תלמידת כיתה יא ממרכז הארץ ,אבל היא לא היחידה
שיח סביב התנ"ך שאינו צמוד לפרשן אחד ספציפי .הלימוד בגישה הזו
מאפשר למורה ללמד אותנו חומר שהיא מחוברת אליו באמת ,והוא שמרגישה כך.
שגורם לי לאהוב את התנ"ך .יש לי חברות שחושבות על לימוד התנ"ך גם אייל בוקסבוים ( )29מאלון שבות ,שלמד באחת הישיבות
כעניין טכני ,כמו שצריך לעבור בגרות בהיסטוריה ובמתמטיקה ככה התיכוניות הוותיקות בציונות הדתית ,מציג ביקורת קשה על האופן
צריך לעבור את הבגרות בתנ"ך .יש לי חברה שירדה לשלוש יחידות
בתנ"ך כי היא שונאת את צורת הלימוד .היא לומדת תנ"ך בעצמה, שבו הועברו לתלמידים לימודי הקודש.
אבל היא לא מסכימה להשקיע כל כך הרבה זמן בלימוד מדוקדק שהיא "הדגש העיקרי בלימוד התנ"ך היה העיסוק במדרשים ובפרשנים
לא מאמינה בו .אילולא הייתי בקבוצת חובבות תנ"ך אולי המצב שלי ולאו דווקא בלימוד פשוט של התנ"ך .התחלתי לשאול שאלות
היה דומה .ברור לי שהחיבור לתנ"ך משפיע על העולם הרוחני שלי בשיעורים ,הקשיתי על הפרשנויות שהוצגו בכיתה ,אבל ענו לי שזה
ושל חברות שלי ,ושהסלידה מהבגרות בתנ"ך תגבה מחיר מהעולם מה שהוחלט ללמוד וצריך להתקדם הלאה .גם בגמרא לא הקפידו
על הבנה בסיסית בשפה הארמית ,ומיד התחילו לרוץ בחומר .למדתי
הרוחני .חבל לי שלא מקדישים לזה די תשומת לב". תנ"ך לבד ואהבתי את זה מאוד ,אבל בישיבה לא יכולתי ללמוד.
התפיסה שלי הייתה שכל הממסד הדתי מלמד בצורה מעוותת כזו,
פתח לדיבור עמוק ולכן גם לא מצאתי את עצמי נרשם לישיבת הסדר אחרי כיתה יב.
היום אני מצטער על זה מאוד ,כי הבנתי שבבתי מדרש אחרים לומדים
הרב ד"ר אברהם ליפשיץ ,ראש מנהל החינוך הממלכתי דתי (החמ"ד)
במשרד החינוך ,חושב שתמונת המצב בכל הנוגע ללימודי הקודש בצורה מוצלחת יותר".
במוסדות הלימוד הדתיים אופטימית יותר" .לימוד מקצועות הקודש היום אייל אינו לומד גמרא .תנ"ך הוא לומד ,אבל לרוב מעדיף
בחינוך הממלכתי-דתי עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש. להתמקד בפשט הכתובים" .החובה הבסיסית בתקופתי הייתה לגשת
לדוגמה ,מחשבת ישראל היא מקצוע שלומדים אותו כלל תלמידי ל 21-יחידות לימוד .אותנו בישיבה הכריחו לגשת ל 35-יחידות
החמ"ד .היחידה החדשה נקראת 'אמונה וגאולה' ,והיא מועברת לפחות ,בלי אפשרות לגשת במתכונת בסיסית יותר .זה אולי התאים
בצורה רלוונטית ונוגעת .יש מדריכים בבני עקיבא שמשתמשים
לרוב התלמידים ,אבל אני מאלו שנפלו בין הכיסאות".
בחומר הלימוד כדי להעביר איך היית בונה את תכנית לימודי הקודש במוסדות?
"לא הייתי מבטל לחלוטין את מבחני הבגרות במקצועות הקודש
אלא נותן בחירה לתלמיד ללמוד מה שמתאים לו .הייתי בונה יחידת
בגרות בסיסית בכל אחד ממקצועות הקודש – גמרא ,תנ"ך ,מחשבת
ישראל ועוד ,ולאחר שכל תלמיד
"בותיללהלקקהואמרירשםונאדיייתתאםש"חקגטדעושרלוהעיךנתשיהלבנםםוהשעעאשומבתהתיעמורלוציותרבמריויאעםדאיהללמבהללההיקומוומרדדרווידצבשוםי.ן"ץההריאתאוקצתרםאבלהיהלשומבטבויהדעידולניוהקבדתהוחיקהתנו#ולדלבתושאצנהווכבבלרויגנמפוורנאוותסלתתד"ואהוווותברשמיווההבגשילזיציץבמלמוויותתחד;ו??