Page 15 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 15

‫סיוון תשע"ו ‪ .‬יוני ‪2016‬‬

‫יכיר את ארון הספרים היהודי לגווניו הוא יהיה רשאי לבחור באיזה‬   ‫יש דברים שגורמים לנו לשנוא את לימודי‬
‫מקצוע הוא מעוניין להרחיב לחמש יחידות‪ .‬מי שהנפש שלו לא‬          ‫הקודש‪ .‬אנחנו לומדות באולפנה את ספר‬
‫נמשכת לגמרא אינו חייב ללמוד אותה במסגרת של חמש יחידות‪,‬‬         ‫בראשית וישעיהו‪ ,‬שני ספרים מרתקים‪ ,‬ובפועל‬
‫בעיקר אם בהמשך‪ ,‬כשיגיע לישיבה גבוהה‪ ,‬יוכל לגשת לגמרא בצורה‬     ‫צורת הלימוד הופכת את השיעור למשעמם נורא‪.‬‬
‫נקייה יותר‪ .‬אני למשל עד היום לא מסוגל לפתוח גמרא‪ .‬אני חובש‬     ‫כשמתעסקים בכל פרשן‪ ,‬ואם פספסתי פרשנות‬
‫כיפה ומקיים מצוות‪ ,‬אבל לצערי הצליחו להשניא עליי את הגמרא"‪.‬‬     ‫אחת אני צריכה ללכת להשלים אותה בעצמי‪ ,‬יוצא שלאף אחד לא‬
‫"אני הייתי מפחיתה את הפרשנים‪ ,‬בעיקר נותנת למורים יד‬            ‫באמת אכפת מה לומדים וכולם חורשים כדי לעבור את הבגרות‬
‫חופשית בהעברת השיעור"‪ ,‬מוסיפה נעמה‪" .‬כשלמורה יש המון חומר‬      ‫בשלום‪ .‬בעיניי מורה טוב יכול לקחת נושא יבש ולהפוך אותו למעניין‬
‫להספיק אין לו פנאי להעמיק במה שמעניין באמת והוא רק רודף‬        ‫ורלוונטי‪ ,‬וזה יעורר את התלמידים לאהוב את התנ"ך‪ .‬לצערי המורים‬
‫אחרי החומר‪ .‬אם ייתנו לכל מורה ללמד לפי הפרשן שהוא מעדיף‬
 ‫ושהתלמידות מתחברות אליו‪ ,‬השיעור ייעשה הרבה יותר רלוונטי"‪.‬‬                                   ‫שמצליחים לעשות זאת – מעטים"‪.‬‬
‫הרצון של נעמה לקבל אחריות על עולמה הרוחני הביא אותה‬            ‫את הביקורת על לימודי התנ"ך במוסדות הלימוד הדתיים מציגה‬
‫להצטרף לקבוצת חובבות תנ"ך באולפנה‪" .‬בקבוצה אנחנו מקיימות‬       ‫נעמה‪ ,‬תלמידת כיתה יא ממרכז הארץ‪ ,‬אבל היא לא היחידה‬
‫שיח סביב התנ"ך שאינו צמוד לפרשן אחד ספציפי‪ .‬הלימוד בגישה הזו‬
‫מאפשר למורה ללמד אותנו חומר שהיא מחוברת אליו באמת‪ ,‬והוא‬                                                           ‫שמרגישה כך‪.‬‬
‫שגורם לי לאהוב את התנ"ך‪ .‬יש לי חברות שחושבות על לימוד התנ"ך‬    ‫גם אייל בוקסבוים (‪ )29‬מאלון שבות‪ ,‬שלמד באחת הישיבות‬
‫כעניין טכני‪ ,‬כמו שצריך לעבור בגרות בהיסטוריה ובמתמטיקה ככה‬     ‫התיכוניות הוותיקות בציונות הדתית‪ ,‬מציג ביקורת קשה על האופן‬
‫צריך לעבור את הבגרות בתנ"ך‪ .‬יש לי חברה שירדה לשלוש יחידות‬
‫בתנ"ך כי היא שונאת את צורת הלימוד‪ .‬היא לומדת תנ"ך בעצמה‪,‬‬                                  ‫שבו הועברו לתלמידים לימודי הקודש‪.‬‬
‫אבל היא לא מסכימה להשקיע כל כך הרבה זמן בלימוד מדוקדק שהיא‬     ‫"הדגש העיקרי בלימוד התנ"ך היה העיסוק במדרשים ובפרשנים‬
‫לא מאמינה בו‪ .‬אילולא הייתי בקבוצת חובבות תנ"ך אולי המצב שלי‬    ‫ולאו דווקא בלימוד פשוט של התנ"ך‪ .‬התחלתי לשאול שאלות‬
‫היה דומה‪ .‬ברור לי שהחיבור לתנ"ך משפיע על העולם הרוחני שלי‬      ‫בשיעורים‪ ,‬הקשיתי על הפרשנויות שהוצגו בכיתה‪ ,‬אבל ענו לי שזה‬
‫ושל חברות שלי‪ ,‬ושהסלידה מהבגרות בתנ"ך תגבה מחיר מהעולם‬         ‫מה שהוחלט ללמוד וצריך להתקדם הלאה‪ .‬גם בגמרא לא הקפידו‬
                                                               ‫על הבנה בסיסית בשפה הארמית‪ ,‬ומיד התחילו לרוץ בחומר‪ .‬למדתי‬
               ‫הרוחני‪ .‬חבל לי שלא מקדישים לזה די תשומת לב"‪.‬‬    ‫תנ"ך לבד ואהבתי את זה מאוד‪ ,‬אבל בישיבה לא יכולתי ללמוד‪.‬‬
                                                               ‫התפיסה שלי הייתה שכל הממסד הדתי מלמד בצורה מעוותת כזו‪,‬‬
              ‫פתח לדיבור עמוק‬                                  ‫ולכן גם לא מצאתי את עצמי נרשם לישיבת הסדר אחרי כיתה יב‪.‬‬
                                                               ‫היום אני מצטער על זה מאוד‪ ,‬כי הבנתי שבבתי מדרש אחרים לומדים‬
‫הרב ד"ר אברהם ליפשיץ‪ ,‬ראש מנהל החינוך הממלכתי דתי (החמ"ד)‬
‫במשרד החינוך‪ ,‬חושב שתמונת המצב בכל הנוגע ללימודי הקודש‬                                                    ‫בצורה מוצלחת יותר"‪.‬‬
‫במוסדות הלימוד הדתיים אופטימית יותר‪" .‬לימוד מקצועות הקודש‬      ‫היום אייל אינו לומד גמרא‪ .‬תנ"ך הוא לומד‪ ,‬אבל לרוב מעדיף‬
‫בחינוך הממלכתי‪-‬דתי עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש‪.‬‬            ‫להתמקד בפשט הכתובים‪" .‬החובה הבסיסית בתקופתי הייתה לגשת‬
‫לדוגמה‪ ,‬מחשבת ישראל היא מקצוע שלומדים אותו כלל תלמידי‬          ‫ל‪ 21-‬יחידות לימוד‪ .‬אותנו בישיבה הכריחו לגשת ל‪ 35-‬יחידות‬
‫החמ"ד‪ .‬היחידה החדשה נקראת 'אמונה וגאולה'‪ ,‬והיא מועברת‬          ‫לפחות‪ ,‬בלי אפשרות לגשת במתכונת בסיסית יותר‪ .‬זה אולי התאים‬
‫בצורה רלוונטית ונוגעת‪ .‬יש מדריכים בבני עקיבא שמשתמשים‬
                                                                            ‫לרוב התלמידים‪ ,‬אבל אני מאלו שנפלו בין הכיסאות"‪.‬‬
                                      ‫בחומר הלימוד כדי להעביר‬               ‫איך היית בונה את תכנית לימודי הקודש במוסדות?‬
                                                               ‫"לא הייתי מבטל לחלוטין את מבחני הבגרות במקצועות הקודש‬
                                                               ‫אלא נותן בחירה לתלמיד ללמוד מה שמתאים לו‪ .‬הייתי בונה יחידת‬
                                                               ‫בגרות בסיסית בכל אחד ממקצועות הקודש – גמרא‪ ,‬תנ"ך‪ ,‬מחשבת‬

                                                                                                 ‫ישראל ועוד‪ ,‬ולאחר שכל תלמיד‬

‫"בותיללהלקקהואמרירשםונאדיייתתאםש"חקגטדעושרלוהעיךנתשיהלבנםםוהשעעאשומבתהתיעמורלוציותרבמריויאעםדאיהללמבהללההיקומוומרדדרווידצבשוםי‪.‬ן"ץההריאתאוקצתרםאבלהיהלשומבטבויהדעידולניוהקבדתהוחיקהתנו‪#‬ולדלבתושאצנהווכבבלרויגנמפוורנאוותסלתתד"ואהוווותברשמיווההבגשילזיציץבמלמוויותתחד;ו??‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20