Page 6 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 6
אופירדויטשמן,רכזחבריאב,מחוזיהודהלראגידיבשיןושותת
הכרת האמור .לא רק האדם עצמו נכרת אלא כל שושלתו ,ולמעשה סיפור קורותיהן של רות וחמותה נעמי כבר "תפוס" על ידי מגילת
לא נותר לו זכר בעולם .יש ניסיונות רבים להסביר מדוע נענש אלימלך רות ,אך לולא כן הוא בוודאי יכול להיות תסריט של סרט הוליוודי
בכרת ,אבל לכאורה בקריאה פשוטה של המגילה סיבת העונש מופיעה שובר קופות .העלילה הפתלתלה של מגילת רות מתאפיינת במעבר
בבירור פסוק אחד לפניוַ" :ו ְי ִהי ָר ָעב ָּב ָאֶרץַ ,ו ֵּי ֶל ְך ִאיׁש ִמ ֵּבית ֶל ֶחם ְיה ּו ָדה מהיר בין קצוות ,מטרגדיה קשה הפוקדת את גיבורות המגילה
ָלג ּור ִּב ְ ׂש ֵדי מ ֹו ָאב" .אלימלך ירד מהארץ בשעת רעב ולכן נענש בכרת בפסוקים הראשונים ועד סיום מהאגדות ,נקודת שיא שקשה לדמיין
ומשפחתו נמחקה ללא סיכוי להמשכיות .אך נדמה שהעונש אינו טובה ממנה .בתוך ארבעה פרקים בלבד המגילה עוברת מנקודת שפל,
הולם את החטא המתואר ,שהרי גם אברהם אבינו עצמו ירד מהארץ שבה נראה שאין לנעמי שום תקווה להמשכיות או לצאצאים ,עד
לנקודת הסיום ,שבה מתוארת השושלת המשפחתית עד דוד המלך
בעקבות רעב?!
כאמור ,הסברים רבים ניתנו לשאלה זו ,אבל מעניין לראות את בכבודו ובעצמו!
הסיפור שמוצג במדרש רות רבה" :כך אלימלך היה מגדולי המדינה מדוע נגזרה על נעמי ועל אלימלך טרגדיה כה טוטלית וקשה?
ומפרנסי הדור ,וכשבאו שני רעבון אמר עכשיו כל ישראל מסבבין מנגד ,במה זכו רות ובועז בייסוד השושלת המכובדת של בית המלוכה
פתחי ,זה בקופתו וזה בקופתו .עמד וברח לו מפניהם" .במדרש והמשיח? דווקא מפני שסיום המגילה הוא תמונת ראי של האסון
מתואר סיפור מזעזע .אלימלך ירד מהארץ בגלל הרעב ,אבל לא שבראשיתה ,מתבקש שנשאל :האם ייתכן שגם הסיבות לעונש
במובן הפשוט שחשש שלא יהיה לו מה לאכול אלא שחשש שהרעב בתחילה ולשכר בסיום הן בעצם סיבה אחת? ואם אכן כך ,מהו המסר
יגרום לעניים להגיע לפתחו ולבקש נדבות ומזון .מדוע זו סיבה לרדת
מהארץ? אלימלך יכול פשוט להחליט שלא לתרום לעניים המגיעים של מגילת רות בעבורנו?
לחזר על הפתחים .אבל הוא לא רצה רק לשמור את הכסף שלו אצלו,
הוא גם בחר לעצום את עיניו אל מול מצוקותיהם של ישראל ,ובמקום שושלת נגדעת
להשתמש בכוחותיו כדי לסייע הפנה את ראשו ועזב את הארץ,
את העם ואת צרותיהם .אלימלך ,שבחר לכרות את הקשר שלו עם כדי להבין את סיבת העונש הכבד של אלימלך חשוב להבין תחילה
את מהות העונש .אלימלך נענש באחד העונשים הקשים ביותר
ישראל ,אכן נענש בכרת. בעולם היהודי – כרת .רש"י בספר בראשית מבאר שמשמעות הביטוי
"ונכרתה הנפש" היא "הולך ערירי ומת קודם זמנו" .מות אלימלך ושני
בניו ללא שום צאצאים שיכולים להמשיך את דרכם הוא בדיוק עונש
6