Page 16 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 16

‫אתו פעולות בסניף‪ .‬גם בתושב"ע יש יחידה חדשה שלומדים עכשיו שלא תמיד המורים אוהבים מספיק את התורה‪ .‬כשר"מ שלך מאוהב‬

‫אף הבנים‪' :‬בית‪ ,‬חינוך ומשפחה'‪ .‬זה נושא חשוב מאין כמותו‪ ,‬בלימוד הגמרא‪ ,‬זה יעבור גם אליך‪ .‬הסיבה השנייה היא שדף הגמרא‬

‫והתגובות שאנחנו מקבלים מלמדות שהתלמידים אוהבים אותו‪ .‬המצוי בידינו כיום הוא גלגול של מהדורה מלפני ‪ 500‬שנה‪ ,‬מהדורת‬

‫בעבר באמת למדו נושאים פחות רלוונטיים‪ ,‬אבל היום יחידות הלימוד שונצינו‪ .‬הראי"ה קוק כותב ב'אוצרות ראי"ה' שהדבר שהכי מקשה‬

‫הן פתח לדיבור עמוק ולשיחות אישיות של מורה עם תלמידו‪ .‬בתנ"ך על לימוד התורה הוא צורת הדף‪ ,‬שמוגש לנו בלי פיסוק וניקוד‪ .‬ככל‬

‫השתנה חומר הלימוד‪ ,‬העברנו שאלון משוב שביעות רצון למורים שהגמרא תהיה ידידותית יותר ללומד‪ ,‬הוא יוכל לפענח אותה בכוחות‬

‫עצמו וליהנות מהלימוד יותר‪ .‬זה כמו‬                                  ‫מתוך הנחה שאם המורים שבעי רצון –‬

‫ההבדל בין לפתור סודוקו ובין ללמוד‬                                  ‫גם התלמידים שלהם שמחים‪ .‬הגענו‬

‫את הסודוקו הפתור‪ .‬חוויית היצירה‬                                    ‫לתוצאות בלתי רגילות‪ ,‬וכל הזמן אנחנו‬

‫האישית יוצרת אצל התלמיד חדוות‬                                      ‫מקבלים מכתבי תודה של תלמידים‬

‫למידה‪ .‬הסיבה השלישית לקושי‬                                         ‫ומורים"‪.‬‬

‫בלימודי הקודש היא חוסר רצון של‬                                     ‫אולי הבחינה על לימודי הקודש‬

‫חלק מהתלמידים ללמוד את דבר ה'‪.‬‬                                     ‫מרחיקה את התלמידים מאהבת התורה‪,‬‬

‫כשאין רצון פנימי‪ ,‬אין דרך ליהנות‪.‬‬                                  ‫כמו תלמיד שמוכרח ללמוד מתמטיקה‬

‫ככל שהתלמיד למד יותר אמונה‬                                         ‫ולכן סולד ממנה?‬

‫והתחבר לרצון שלו ללמוד את דבר‬                                      ‫"החסידות לימדה אותנו שלכל דבר‬

‫ה'‪ ,‬כך תגדל מידת החיבור שלו‬                                        ‫טוב יש קליפה‪ .‬הקליפה במקרה שלנו‬

‫לתורה"‪.‬‬                                                            ‫היא שהלימודים אינם מרצון‪ .‬ובכל זאת‬

‫הרב וינט לא היה מוותר על‬                                     ‫חמ"ד‬  ‫התלמידים מפנימים את החומר ויודעים‬

‫מבחני הבגרות במקצועות הקודש‪.‬‬                                       ‫אותו‪ .‬היום בכל הישיבות הגבוהות‬

‫"העובדה שבמקצוע מסוים יש מבחן‬                                      ‫ניגשים למבחני ההלכה בסמיכה לרבנות‬

‫בגרות מעניקה לו רצינות ומעמד‪.‬‬      ‫הרב ד"ר אברהם ליפשיץ‬            ‫מטעם הרבנות הראשית‪ .‬כמה מתוך מי‬
‫לולא המבחן התלמידים היו לומדים‬                 ‫ראש החמ"ד‪:‬‬          ‫שניגשים למבחנים באמת מעוניינים‬
‫פחות‪ .‬מבחני הבגרות לא משניאים‬                                      ‫להיות רבנים? רק מקצתם‪ .‬רובם מבינים‬
                                   ‫"אדם זקוק לאהבה וגם‬
‫שום דבר על אף אחד‪ .‬כל תלמיד‬                                        ‫שכדי לתחזק את הלימוד המעמיק הם‬

‫רוצה ללמוד‪ ,‬כולנו אוהבים ללמוד‬     ‫ליראה‪ ,‬לרצון פנימי לצד‬          ‫חייבים להכניס את עצמם למסגרת‬
‫דברים חדשים‪ ,‬יש לנו מוטיבציה‬          ‫חיזוק חיצוני‪ .‬יש המון‬        ‫מחייבת‪ .‬אדם זקוק לאהבה וגם ליראה‪,‬‬
‫פנימית לדעת כמה שיותר‪ .‬הבעיה‬                                       ‫לרצון פנימי לצד חיזוק חיצוני‪ .‬יש המון‬

‫היא שלצד הרצון הפנימי שלנו‬         ‫לימוד עצמאי ותורה לשמה‬          ‫לימוד עצמאי ותורה לשמה בחמ"ד‪.‬‬
‫קיימים גם יצרים והפיתוי לעשות‬           ‫בחמ"ד‪ .‬שלושים אלף‬          ‫שלושים אלף מתלמידי החמ"ד לומדים‬
‫לעצמנו חיים קלים‪ .‬ככל שיש‬                                          ‫מרצונם פרק רמב"ם מדי יום ביומו‪ ,‬ורוב‬
                                   ‫מתלמידי החמ"ד לומדים‬
‫מוטיבציה פנימית גדולה יותר‪ ,‬כך‬                                     ‫תלמידי החמ"ד לומדים את חוברת הלימוד‬

‫צריך פחות מבחנים‪ .‬יש אחוז נמוך‬     ‫מרצונם פרק רמב"ם מדי יום‬        ‫שלנו בחופש הגדול‪ .‬לצד כל אלו יש גם‬
‫מאוד באוכלוסייה שהיה לומד‬            ‫ביומו‪ ,‬ורוב תלמידי החמ"ד‬                              ‫לימוד פורמלי"‪.‬‬
‫באותה הצורה אם היו מבחנים‬
                                                                         ‫יש יותר רצון‬
‫ואם לא; רובנו זקוקים למוטיבציה‬      ‫לומדים את חוברת הלימוד‬
‫החיצונית – שהיא מבחני הבגרות‬       ‫שלנו בחופש הגדול‪ .‬לצד כל‬        ‫"החוויה שלי בתיכון הייתה קשה‪ .‬היה לי‬
‫– שתשלים את המוטיבציה‬                                              ‫רצון גדול ללמוד וגם מורים טובים‪ ,‬אבל‬
‫הפנימית ותביא אותנו ללמוד‪.‬‬           ‫אלו יש גם לימוד פורמלי"‬

‫גם בעולם המבוגרים זה קיים‪,‬‬                                         ‫פשוט לא הבנתי את הגמרא‪ ,‬הספר הרתיע‬

‫כמובן‪ ,‬ורבים ניגשים למבחנים‬                                        ‫אותי מאוד‪ .‬רק אחרי שהתחתנתי ופגשתי‬

‫כדי להביא את עצמם ללימוד‬                                           ‫ברב עמי עולמי הי"ד‪ ,‬שהיה ראש הכולל‬

‫משמעותי"‪.‬‬                                                          ‫בישיבת עתניאל‪ ,‬הצלחתי לראשונה ליהנות‬

‫למה יש תחושה שבקרב התלמידים‬                                        ‫מהלימוד‪ ,‬והעבודה הקשה השתלמה‬

‫לבסוף"‪ .‬כך מתאר הרב דני וינט‪ ,‬שהוא ר"מ בישיבה התיכונית בבאר לימודי הקודש נעשים קשים יותר משהיו בעבר?‬

‫"פעם רק האליטה הייתה פותחת גמרא‪ .‬היום כל תלמיד בחמ"ד‪,‬‬        ‫שבע זה ‪ 13‬שנה ואף מפעיל את מיזם 'גמרא סדורה' – מהדורת גמרא‬

‫מאירת עיניים‪ ,‬שיתרונה בעריכה הגרפית המבארת שלה‪ .‬הפסוקים בישיבה תיכונית או בתיכון דתי‪ ,‬מחויב ללמוד גמרא‪ .‬הרחבנו את‬

‫ושמות התנאים והאמוראים מובאים בגופן ובצבע שונה‪ ,‬הגמרא השורות עשרת מונים‪ ,‬ועם ההרחבה הזו יש גם קשיים‪ .‬לכל יתרון יש‬

‫מנוקדת ורצופת פסיקים‪ ,‬נקודות וחלוקה לפסקאות‪ .‬בעשרות בתי גם חיסרון‪ .‬מנגד‪ ,‬פעם בהחלט היה קשה הרבה יותר‪ .‬היום לתלמידים‬

‫ספר ברחבי הארץ משתמשים במהדורה שבעריכתו‪ ,‬עכשיו שקיבלה יש יותר רצון‪ ,‬יותר יכולת ויותר הבנה‪ .‬אם נצליח בשלוש הנקודות‬

‫שדיברנו עליהם – מורים טובים‪ ,‬מהדורות טובות ותלמידים עם רצון‬        ‫אישור רשמי ממשרד החינוך‪.‬‬

‫ללמוד את דבר ה' – הדברים ישודרגו אפילו יותר ממה שקיים היום‪.‬‬        ‫למה תלמידים שונאים לימודי קודש?‬

‫"יש שלוש סיבות שעלולות לגרום למצב העצוב הזה‪ .‬הראשונה היא אם בדורות שעברו מורה בינוני היה מצליח לשרוד במערכת ולהישאר‬

                                                                                                                     ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21