Page 16 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 16
אתו פעולות בסניף .גם בתושב"ע יש יחידה חדשה שלומדים עכשיו שלא תמיד המורים אוהבים מספיק את התורה .כשר"מ שלך מאוהב
אף הבנים' :בית ,חינוך ומשפחה' .זה נושא חשוב מאין כמותו ,בלימוד הגמרא ,זה יעבור גם אליך .הסיבה השנייה היא שדף הגמרא
והתגובות שאנחנו מקבלים מלמדות שהתלמידים אוהבים אותו .המצוי בידינו כיום הוא גלגול של מהדורה מלפני 500שנה ,מהדורת
בעבר באמת למדו נושאים פחות רלוונטיים ,אבל היום יחידות הלימוד שונצינו .הראי"ה קוק כותב ב'אוצרות ראי"ה' שהדבר שהכי מקשה
הן פתח לדיבור עמוק ולשיחות אישיות של מורה עם תלמידו .בתנ"ך על לימוד התורה הוא צורת הדף ,שמוגש לנו בלי פיסוק וניקוד .ככל
השתנה חומר הלימוד ,העברנו שאלון משוב שביעות רצון למורים שהגמרא תהיה ידידותית יותר ללומד ,הוא יוכל לפענח אותה בכוחות
עצמו וליהנות מהלימוד יותר .זה כמו מתוך הנחה שאם המורים שבעי רצון –
ההבדל בין לפתור סודוקו ובין ללמוד גם התלמידים שלהם שמחים .הגענו
את הסודוקו הפתור .חוויית היצירה לתוצאות בלתי רגילות ,וכל הזמן אנחנו
האישית יוצרת אצל התלמיד חדוות מקבלים מכתבי תודה של תלמידים
למידה .הסיבה השלישית לקושי ומורים".
בלימודי הקודש היא חוסר רצון של אולי הבחינה על לימודי הקודש
חלק מהתלמידים ללמוד את דבר ה'. מרחיקה את התלמידים מאהבת התורה,
כשאין רצון פנימי ,אין דרך ליהנות. כמו תלמיד שמוכרח ללמוד מתמטיקה
ככל שהתלמיד למד יותר אמונה ולכן סולד ממנה?
והתחבר לרצון שלו ללמוד את דבר "החסידות לימדה אותנו שלכל דבר
ה' ,כך תגדל מידת החיבור שלו טוב יש קליפה .הקליפה במקרה שלנו
לתורה". היא שהלימודים אינם מרצון .ובכל זאת
הרב וינט לא היה מוותר על חמ"ד התלמידים מפנימים את החומר ויודעים
מבחני הבגרות במקצועות הקודש. אותו .היום בכל הישיבות הגבוהות
"העובדה שבמקצוע מסוים יש מבחן ניגשים למבחני ההלכה בסמיכה לרבנות
בגרות מעניקה לו רצינות ומעמד. הרב ד"ר אברהם ליפשיץ מטעם הרבנות הראשית .כמה מתוך מי
לולא המבחן התלמידים היו לומדים ראש החמ"ד: שניגשים למבחנים באמת מעוניינים
פחות .מבחני הבגרות לא משניאים להיות רבנים? רק מקצתם .רובם מבינים
"אדם זקוק לאהבה וגם
שום דבר על אף אחד .כל תלמיד שכדי לתחזק את הלימוד המעמיק הם
רוצה ללמוד ,כולנו אוהבים ללמוד ליראה ,לרצון פנימי לצד חייבים להכניס את עצמם למסגרת
דברים חדשים ,יש לנו מוטיבציה חיזוק חיצוני .יש המון מחייבת .אדם זקוק לאהבה וגם ליראה,
פנימית לדעת כמה שיותר .הבעיה לרצון פנימי לצד חיזוק חיצוני .יש המון
היא שלצד הרצון הפנימי שלנו לימוד עצמאי ותורה לשמה לימוד עצמאי ותורה לשמה בחמ"ד.
קיימים גם יצרים והפיתוי לעשות בחמ"ד .שלושים אלף שלושים אלף מתלמידי החמ"ד לומדים
לעצמנו חיים קלים .ככל שיש מרצונם פרק רמב"ם מדי יום ביומו ,ורוב
מתלמידי החמ"ד לומדים
מוטיבציה פנימית גדולה יותר ,כך תלמידי החמ"ד לומדים את חוברת הלימוד
צריך פחות מבחנים .יש אחוז נמוך מרצונם פרק רמב"ם מדי יום שלנו בחופש הגדול .לצד כל אלו יש גם
מאוד באוכלוסייה שהיה לומד ביומו ,ורוב תלמידי החמ"ד לימוד פורמלי".
באותה הצורה אם היו מבחנים
יש יותר רצון
ואם לא; רובנו זקוקים למוטיבציה לומדים את חוברת הלימוד
החיצונית – שהיא מבחני הבגרות שלנו בחופש הגדול .לצד כל "החוויה שלי בתיכון הייתה קשה .היה לי
– שתשלים את המוטיבציה רצון גדול ללמוד וגם מורים טובים ,אבל
הפנימית ותביא אותנו ללמוד. אלו יש גם לימוד פורמלי"
גם בעולם המבוגרים זה קיים, פשוט לא הבנתי את הגמרא ,הספר הרתיע
כמובן ,ורבים ניגשים למבחנים אותי מאוד .רק אחרי שהתחתנתי ופגשתי
כדי להביא את עצמם ללימוד ברב עמי עולמי הי"ד ,שהיה ראש הכולל
משמעותי". בישיבת עתניאל ,הצלחתי לראשונה ליהנות
למה יש תחושה שבקרב התלמידים מהלימוד ,והעבודה הקשה השתלמה
לבסוף" .כך מתאר הרב דני וינט ,שהוא ר"מ בישיבה התיכונית בבאר לימודי הקודש נעשים קשים יותר משהיו בעבר?
"פעם רק האליטה הייתה פותחת גמרא .היום כל תלמיד בחמ"ד, שבע זה 13שנה ואף מפעיל את מיזם 'גמרא סדורה' – מהדורת גמרא
מאירת עיניים ,שיתרונה בעריכה הגרפית המבארת שלה .הפסוקים בישיבה תיכונית או בתיכון דתי ,מחויב ללמוד גמרא .הרחבנו את
ושמות התנאים והאמוראים מובאים בגופן ובצבע שונה ,הגמרא השורות עשרת מונים ,ועם ההרחבה הזו יש גם קשיים .לכל יתרון יש
מנוקדת ורצופת פסיקים ,נקודות וחלוקה לפסקאות .בעשרות בתי גם חיסרון .מנגד ,פעם בהחלט היה קשה הרבה יותר .היום לתלמידים
ספר ברחבי הארץ משתמשים במהדורה שבעריכתו ,עכשיו שקיבלה יש יותר רצון ,יותר יכולת ויותר הבנה .אם נצליח בשלוש הנקודות
שדיברנו עליהם – מורים טובים ,מהדורות טובות ותלמידים עם רצון אישור רשמי ממשרד החינוך.
ללמוד את דבר ה' – הדברים ישודרגו אפילו יותר ממה שקיים היום. למה תלמידים שונאים לימודי קודש?
"יש שלוש סיבות שעלולות לגרום למצב העצוב הזה .הראשונה היא אם בדורות שעברו מורה בינוני היה מצליח לשרוד במערכת ולהישאר
16