Page 9 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 9
סיוון תשע"ו .יוני 2016
יש לי שכנים בנים .כמובן ,בהתחלה יש דיסטנס "לאוניברסיטה מגיעים בנים ,בוגרי ישיבות ,שעד נעה:
ושומרים מרחק ,אבל לאט לאט מתקרבים ,יושבים לפני כמה שנים בקושי היו מדברים עם בנות, "אני זוכרת
לארוחות יחד ,רואים סרטים ,עושים שבתות – והקו שמסיבות היו בשבילם חטא ,והיום המצב מבחינתם פעם שהלכתי
בין 'ידידים' ל'שכנים' מיטשטש .הם כמו אחים. הפוך לגמרי .גם אני הייתי כזה ,בחיים לא חשבתי בקמפוס ואחד
נתקלתי בשאלה מה הם הגבולות שלי .בהתחלה שאצא לבר ,בטח לא בחברת בנות ,והופ ,זה קורה החברים ניגש
ממש הקפדתי על חצאית מעל הפיג'מה ,על חולצה וזה נחמד .את שואלת אם זה טוב? לא יודע ,אבל זה אליי ,אמר לי
ארוכה ולא קצרה ,אבל עם הזמן את רואה את הבנות שלום והדביק
האחרות ,את מתרגלת לבנים ואומרת לעצמך 'אז מה כיף ,זה טוב לי עכשיו ואלו החיים". לי שתי נשיקות
ההבדל בין ארוך לקצר? והנה גם היא במכנסיים."'... החיים בקמפוס שמציג מוטי (שם בדוי) ,בוגר ללחיים .זו
"עד שיצאתי לאוניברסיטה הייתי במסגרות ישיבת הסדר וסטודנט למתמטיקה באוניברסיטת סיטואציה שלא
דתיות ,לא חזקות וסגורות ,אבל תמיד הייתה בן-גוריון בנגב ,מעוררים את השאלה המתבקשת: קרתה בשום
המשענת הדתית" ,משתפת גם נעה (שם בדוי), מה באמת קורה לבוגרי ישיבות ואולפנות בעולם מצב קודם לכן
בוגרת לימודי אדריכלות ועיצוב פנים באוניברסיטת האקדמי ,בוגרים שיוצאים מהמסגרות הדתיות ולא ממש יכלה
אריאל" .באוניברסיטה קרה משהו אחר .אין מבוגר – לפעמים לראשונה בחייהם – ונחשפים לחיים לקרות ,וכאן
אחראי שיגיד מה לעשות ,יצביע ויאמר אסור או עשירים מבחינה חברתית ,שונים באופיים ממה הייתי צריכה
מותר ,את נפגשת עם המון סגנונות של אנשים שהיו רגילים עד כה? האם הרמה הרוחנית יורדת? להחליט מה
ואת לא רוצה להיות לבד ,רוצה להיות חלק מההווי האם אפשר לכמת את זה? האם התהליך חיובי או
החברתי שממש לא תואם לעולם הערכים שלך, לעשות"
וצריך להתמודד עם זה .אני זוכרת פעם שהלכתי שלילי?
בקמפוס ואחד החברים ניגש אליי ,אמר לי שלום בטקס חגיגי שהתקיים בראש חודש סיוון הוענק
והדביק לי שתי נשיקות ללחיים .זו סיטואציה שלא לתנועת בני עקיבא תואר "דוקטור לשם כבוד"
קרתה בשום מצב קודם לכן ולא ממש יכלה לקרות, מאוניברסיטת בר-אילן .תואר זה הוא אות הוקרה
וכאן הייתי צריכה להחליט מה לעשות .אני זוכרת על מסירות התנועה ועל מחויבותה לעם ולמדינת
שבאותו רגע התנהגתי כרגיל ,אבל כמה ימים אחר ישראל ,על ערכי הציונות והצדק המניעים אותה .עם
כך כשנסעתי עם אותו בחור בטרמפ אמרתי לו שאני קבלת הפרס יצאנו לבחון מהו מקומם באוניברסיטה
מאוד משתדלת לשמור נגיעה ,שזה חשוב לי .הוא
הבין ונשארנו חברים טובים עם המגבלה הזו .אבל של בוגרי התנועה ,שומרי תורה ומצוות.
זה לא פשוט כל כך ,ולא תמיד נעים להיות שונה.
האווירה פתוחה מאוד ,ונכון שיש הרבה שיגידו שאין גבולות מיטשטשים
בעיה ללכת ולשבת בפאבים וברים עם החבר'ה ,וזה
באמת יכול להיות נחמד ,אבל גם המצבים האלה "אני בוגרת אולפנת צביה; שירתי שירות
לפעמים מובילים למצבים אחרים ,בעייתים יותר". לאומי בבית ספר דתי ובגרעין תורני.
"אני לא יודע עד כמה לאוניברסיטה עצמה יש בחורה דוסית ,ביישנית ,סגורה ,שומרת
תרומה לתהליך ,כמו שאנשים מתקדמים בחיים נגיעה ,תמימה .תמיד הייתי בסביבת
וזה תהליך שאדם עובר עם עצמו כשהוא מחליף בנות ,לא דיברתי יותר מדי עם בנים
מסגרת" ,אומר אבי (שם בדוי) ,סטודנט שנה ג למדעי ולא ממש הכרתי את העולם החילוני",
המחשב באוניברסיטת בר-אילן" .די ברור שעברתי משתפת מירי גאולה ( ,)22בוגרת
שינוי דתי .לדוגמה ,פעם שמרתי נגיעה ,היום זה מסלול הנדסאים וסטודנטית שנה
פחות קריטי לי ,לא בהכרח בתוך מערכת יחסים כמו א לתקשורת באוניברסיטת אריאל.
כשאנשים באים ואומרים שלום ,נותנים חיבוק וזה "בשנה הראשונה באוניברסיטה
הופך לנורמה .יכול להיות שבפעם הראשונה זה קרה רוב חבריי לכיתה היו חילונים וגם
בטעות ,זה המשיך ,ועכשיו זה כבר הרבה פחות מזיז הדתיים לא היו ממש דתיים,
לי .אני לא מרגיש שזה משהו מהותי כל כך ששווה לדוגמה לא שמרו נגיעה .הדיבור
לי עכשיו ליצור ריחוק בגללו .אם זה כבר הגיע למצב היה שונה ממה שהכרתי,
הזה ,אז ממשיכים .זה משהו שפעם אולי הייתי המנטליות הייתה אחרת.
מסתכל עליו בצורה אחרת .נוסף על כך אין כל כך פתאום היו מצבים שבהם אני
זמן לתפילות במניין .אמנם זה התחיל בצבא בקטנה יושבת עם חבר לכיתה,
אך התגבר מאוד בזמן הלימודים והפך לשגרה .אם עושה שיעורי בית ביחד
חבר'ה קופצים לבית כנסת – הולכים יחד ,אבל סתם ומדברת על החיים .כל
ההגדרות שלי לעולם
ככה לבד אני לא אלך". הדתי התערערו ,ומה שהכי
"אנחנו גדלים בחממה עם אנשים שדומים לנו הוסיף לכל הבלבול הוא
המגורים במעונות .פתאום
9