Page 16 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 16
אבל אז הילד הזה התגייס לצבא ונהיה לוחם ומפקד .הפריצה שלו אהבה ואמונה "היה לי תלמיד שרוב
הגיעה מאוחר ,ובכל פעם שהוא רואה אותי הוא מקפיד להגיד לי הזמן ישן בבית
שזה בזכותנו .אין אדם שאין לו שעה .אסור למדריך להיות קצר רוח את הספר האחרון שלו, הספר ,וכל הזמן
ולרצות תוצאות כאן ועכשיו ,צריך התמדה ,עקשנות ,השקעה לטווח "שביל בעולם" ,בהוצאת
ידיעות ספרים ,הוציא טרופר
ארוך ,וזה יבוא".
ולסיום ,יש לך חוויה מהתנועה שזכורה לך במיוחד? לפני כמה חודשים כהמשך הייתי צריך להעיר
"אני חושב שהחוויה המרגשת בעבורי מבני עקיבא הייתה מפגשים
של התנועה עם תנועות אחרות שהשתתפתי בהם .במפגשים לספר הראשון ורב המכר אותו ,לנסות לפעול
שהתרחשו סביב יום הזיכרון לרצח רבין או בימים של מתיחות "מקום בעולם" ,וגם הוא זכה אתו ,והרגשתי שזה
חברתית היה משהו מיוחד ומלא יופי במפגש בין בני נוער מאותם
גילים שמה שמחבר אותם הוא אחריות גדולה לעם ישראל .הם להצלחה. לא הולך .אבל אז
לא נתנו לתקשורת ,לפוליטיקה ולכל הרפש שיש בחוץ לחלחל איזו נקודה היית רוצה
פנימה ,הם הצליחו לבוא נקיים וליצור מפגש עם הקשבה אמתית. הילד הזה התגייס
בני עקיבא במובן הזה מובילה ,ותמיד הרגשתי נכונות אדירה מצדה שמחנכים מהתנועה יאמצו
לבוא ,להיפגש ,ליצור שיח .עוד נקודה שמרגשת אותי בתנועה
היא העשייה החברתית .שבטי יובל הם אחד הדברים הכי מרגשים מתוך הספר שלך? לצבא ונהיה לוחם
בעבורי .התנועה לא רק נותנת כותרות גדולות של לכבד את האחר "את הבסיס החינוכי שהרב ומפקד .הפריצה
אלא מגשימה אותם ,משלבת בטבעיות בטיולים ובחודש ארגון, קוק דיבר עליו הרבה – אהבה שלו הגיעה מאוחר,
ואמונה .כל מחנך בתנועה
ובמקומות שבהם זה טבעי – זה הכי יפה". ובכל פעם שהוא
צריך לעבוד על עצמו להאמין
כריכת הספר האחרון של
טרופר" :שביל בעולם". בחניכים שלו ,לא משנה רואה אותי הוא
מאיפה באו ומה עבר עליהם מקפיד להגיד לי שזה
"אני רוצה שיקחו את הבסיס החינוכי עד היום ,לאהוב אותם ללא
מתוך הספר ,שהרב קוק דיבר עליו תנאי .אני חושב שלחינוך בזכותנו .אין אדם
הרבה -אהבה ואמונה". הבלתי פורמלי יש חסרונות שאין לו שעה .אסור
אבל גם יתרון ענק ,שהוא למדריך להיות קצר
צילום :יח"צ לא כבול לכל הביורוקרטיה, רוח ולרצות תוצאות
הסילבוסים ,החומר שחייבים כאן ועכשיו ,צריך
להספיק ,ציונים ובגרויות. התמדה ,עקשנות,
הוא יכול לגעת באמת בלב
השקעה לטווח ארוך ,של האנשים ,ובסוף ,בעומק,
זה מה שאתה רוצה בחינוך.
לתנועות נוער יש יותר וזה יבוא"
הזדמנויות לעשות את זה".
יש סוג של עוגן שהיית
נותן למדריכים ,לקומונרים,
לגרעינרים שמתקשים בחינוך? עצה טובה למי שעובד קשה ולא
רואה את התוצאה שהוא מייחל אליה?
"זוהי חוויה שקורית הרבה מאוד פעמים .אנחנו עושים כל מה
שאנחנו יכולים ומרגישים שזה נתקע בקיר ,נכנס מאוזן אחת ויוצא
מהאוזן האחרת .אבל הרבה מאוד מהתלמידים שעבדתי אתם גילו
לי שאולי חלק מהדברים יוצאים מהאוזן האחרת ,אבל הרבה דברים
גם נשארים ומאירים בתוך האדם .בפרקי אבות כתוב" :אין לך אדם
שאין לו שעה" (אבות ד ,ג) .לא בטוח שזה יקרה מולך ,בזמן שלך,
אבל לכל אדם ,לכל חניך שלנו ,יש השעה והמקום שלו – וזה בטוח
יקרה אם לא בזמן שלך – בזמן אחר ובמקום אחר .אנחנו זורעים
את כל הזרעים שאנחנו יכולים ,מטפטפים את כל הטיפות שאנחנו
יכולים לטפטף מתוך שכנוע עמוק שזה יקרה ,ויש כל כך הרבה
ילדים שזה קרה להם והפריצה שלהם היתה מאוחרת .השעה שלהם
בעולם הייתה בשעה שלא דמיינו שתבוא".
אתה מזדהה עם התחושה המסתכלת הזו ,הקושי החינוכי?
"הרגשתי תסכול .היו תלמידים שהרגשתי שאני מנסה ,פועל וזה לא
הולך .היה לי תלמיד שרוב הזמן ישן בבית הספר ,וכל הזמן הייתי
צריך להעיר אותו ,לנסות לפעול אתו ,והרגשתי שזה לא הולך.
16