Page 16 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 16

‫אבל אז הילד הזה התגייס לצבא ונהיה לוחם ומפקד‪ .‬הפריצה שלו‬          ‫אהבה ואמונה‬                 ‫"היה לי תלמיד שרוב‬
‫הגיעה מאוחר‪ ,‬ובכל פעם שהוא רואה אותי הוא מקפיד להגיד לי‬                                             ‫הזמן ישן בבית‬
‫שזה בזכותנו‪ .‬אין אדם שאין לו שעה‪ .‬אסור למדריך להיות קצר רוח‬       ‫את הספר האחרון שלו‪,‬‬             ‫הספר‪ ,‬וכל הזמן‬
‫ולרצות תוצאות כאן ועכשיו‪ ,‬צריך התמדה‪ ,‬עקשנות‪ ,‬השקעה לטווח‬         ‫"שביל בעולם"‪ ,‬בהוצאת‬
                                                                  ‫ידיעות ספרים‪ ,‬הוציא טרופר‬
                                                ‫ארוך‪ ,‬וזה יבוא"‪.‬‬
               ‫ולסיום‪ ,‬יש לך חוויה מהתנועה שזכורה לך במיוחד?‬      ‫לפני כמה חודשים כהמשך‬       ‫הייתי צריך להעיר‬
‫"אני חושב שהחוויה המרגשת בעבורי מבני עקיבא הייתה מפגשים‬
‫של התנועה עם תנועות אחרות שהשתתפתי בהם‪ .‬במפגשים‬                   ‫לספר הראשון ורב המכר‬        ‫אותו‪ ,‬לנסות לפעול‬
‫שהתרחשו סביב יום הזיכרון לרצח רבין או בימים של מתיחות‬             ‫"מקום בעולם"‪ ,‬וגם הוא זכה‬   ‫אתו‪ ,‬והרגשתי שזה‬
‫חברתית היה משהו מיוחד ומלא יופי במפגש בין בני נוער מאותם‬
‫גילים שמה שמחבר אותם הוא אחריות גדולה לעם ישראל‪ .‬הם‬                                  ‫להצלחה‪.‬‬    ‫לא הולך‪ .‬אבל אז‬
‫לא נתנו לתקשורת‪ ,‬לפוליטיקה ולכל הרפש שיש בחוץ לחלחל‬               ‫איזו נקודה היית רוצה‬
‫פנימה‪ ,‬הם הצליחו לבוא נקיים וליצור מפגש עם הקשבה אמתית‪.‬‬                                       ‫הילד הזה התגייס‬
‫בני עקיבא במובן הזה מובילה‪ ,‬ותמיד הרגשתי נכונות אדירה מצדה‬        ‫שמחנכים מהתנועה יאמצו‬
‫לבוא‪ ,‬להיפגש‪ ,‬ליצור שיח‪ .‬עוד נקודה שמרגשת אותי בתנועה‬
‫היא העשייה החברתית‪ .‬שבטי יובל הם אחד הדברים הכי מרגשים‬                       ‫מתוך הספר שלך?‬    ‫לצבא ונהיה לוחם‬
‫בעבורי‪ .‬התנועה לא רק נותנת כותרות גדולות של לכבד את האחר‬          ‫"את הבסיס החינוכי שהרב‬        ‫ומפקד‪ .‬הפריצה‬
‫אלא מגשימה אותם‪ ,‬משלבת בטבעיות בטיולים ובחודש ארגון‪,‬‬              ‫קוק דיבר עליו הרבה – אהבה‬   ‫שלו הגיעה מאוחר‪,‬‬
                                                                  ‫ואמונה‪ .‬כל מחנך בתנועה‬
                       ‫ובמקומות שבהם זה טבעי – זה הכי יפה"‪.‬‬                                   ‫ובכל פעם שהוא‬
                                                                  ‫צריך לעבוד על עצמו להאמין‬
            ‫כריכת הספר האחרון של‬
                  ‫טרופר‪" :‬שביל בעולם"‪.‬‬                            ‫בחניכים שלו‪ ,‬לא משנה‬              ‫רואה אותי הוא‬
                                                                  ‫מאיפה באו ומה עבר עליהם‬     ‫מקפיד להגיד לי שזה‬
        ‫"אני רוצה שיקחו את הבסיס החינוכי‬                          ‫עד היום‪ ,‬לאהוב אותם ללא‬
         ‫מתוך הספר‪ ,‬שהרב קוק דיבר עליו‬                            ‫תנאי‪ .‬אני חושב שלחינוך‬          ‫בזכותנו‪ .‬אין אדם‬
                 ‫הרבה ‪ -‬אהבה ואמונה"‪.‬‬                             ‫הבלתי פורמלי יש חסרונות‬      ‫שאין לו שעה‪ .‬אסור‬

                                                                  ‫אבל גם יתרון ענק‪ ,‬שהוא‬      ‫למדריך להיות קצר‬

‫צילום‪ :‬יח"צ‬                                                       ‫לא כבול לכל הביורוקרטיה‪,‬‬    ‫רוח ולרצות תוצאות‬
                                                                  ‫הסילבוסים‪ ,‬החומר שחייבים‬       ‫כאן ועכשיו‪ ,‬צריך‬
                                                                  ‫להספיק‪ ,‬ציונים ובגרויות‪.‬‬      ‫התמדה‪ ,‬עקשנות‪,‬‬
                                                                  ‫הוא יכול לגעת באמת בלב‬
                                                                  ‫השקעה לטווח ארוך‪ ,‬של האנשים‪ ,‬ובסוף‪ ,‬בעומק‪,‬‬
                                                                  ‫זה מה שאתה רוצה בחינוך‪.‬‬
                                                                  ‫לתנועות נוער יש יותר‬        ‫וזה יבוא"‬

                                                                  ‫הזדמנויות לעשות את זה"‪.‬‬

                                                                  ‫יש סוג של עוגן שהיית‬

                                                                  ‫נותן למדריכים‪ ,‬לקומונרים‪,‬‬

                                                                  ‫לגרעינרים שמתקשים בחינוך? עצה טובה למי שעובד קשה ולא‬

                                                                  ‫רואה את התוצאה שהוא מייחל אליה?‬

                                                                  ‫"זוהי חוויה שקורית הרבה מאוד פעמים‪ .‬אנחנו עושים כל מה‬

                                                                  ‫שאנחנו יכולים ומרגישים שזה נתקע בקיר‪ ,‬נכנס מאוזן אחת ויוצא‬

                                                                  ‫מהאוזן האחרת‪ .‬אבל הרבה מאוד מהתלמידים שעבדתי אתם גילו‬

                                                                  ‫לי שאולי חלק מהדברים יוצאים מהאוזן האחרת‪ ,‬אבל הרבה דברים‬

                                                                  ‫גם נשארים ומאירים בתוך האדם‪ .‬בפרקי אבות כתוב‪" :‬אין לך אדם‬

                                                                  ‫שאין לו שעה" (אבות ד‪ ,‬ג)‪ .‬לא בטוח שזה יקרה מולך‪ ,‬בזמן שלך‪,‬‬

                                                                  ‫אבל לכל אדם‪ ,‬לכל חניך שלנו‪ ,‬יש השעה והמקום שלו – וזה בטוח‬

                                                                  ‫יקרה אם לא בזמן שלך – בזמן אחר ובמקום אחר‪ .‬אנחנו זורעים‬

                                                                  ‫את כל הזרעים שאנחנו יכולים‪ ,‬מטפטפים את כל הטיפות שאנחנו‬

                                                                  ‫יכולים לטפטף מתוך שכנוע עמוק שזה יקרה‪ ,‬ויש כל כך הרבה‬

                                                                  ‫ילדים שזה קרה להם והפריצה שלהם היתה מאוחרת‪ .‬השעה שלהם‬

                                                                  ‫בעולם הייתה בשעה שלא דמיינו שתבוא"‪.‬‬

                                                                  ‫אתה מזדהה עם התחושה המסתכלת הזו‪ ,‬הקושי החינוכי?‬

                                                                  ‫"הרגשתי תסכול‪ .‬היו תלמידים שהרגשתי שאני מנסה‪ ,‬פועל וזה לא‬

                                                                  ‫הולך‪ .‬היה לי תלמיד שרוב הזמן ישן בבית הספר‪ ,‬וכל הזמן הייתי‬

                                                                  ‫צריך להעיר אותו‪ ,‬לנסות לפעול אתו‪ ,‬והרגשתי שזה לא הולך‪.‬‬

                                                                                              ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21