Page 15 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 15

‫ניסן תשע"ו ‪ .‬אפריל ‪2016‬‬

                                                                              ‫טרופר עם המשפחה‪.‬‬
                                                                  ‫"יש להיזהר מלהתאהבה בדימוי הבועט של‬

                                                                                   ‫המופרע של הכיתה"‪.‬‬

                         ‫צילום‪ :‬יח"צ‬

‫ממלכתי‪ .‬לא תמיד צריך לבעוט ולא תמיד צריך למחות‪ ,‬לפעמים‬            ‫"יש כאן אתגר הדדי של החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי לחיבור‬
‫צריך לעסוק בעשייה יום‪-‬יומית מתוך שיתוף פעולה‪ .‬כשאתה בועט‬          ‫משותף‪ .‬מבחינת התנועה‪ ,‬היא צריכה ליצור חיבור עם החינוך‬
‫כל הזמן אתה קצת מרחיק‪ ,‬אתה מנסה לשמור על העצמאות שלך ויש‬          ‫הפורמלי‪ .‬התנועה אינה יכולה להתקיים כאי נפרד‪ .‬ככל שהאנשים‬
‫לך פחות נכונות מנטלית ליצור חיבורים ושיתופי פעולה‪ .‬אני חושב‬       ‫הנוגעים בלב של ילד ידברו ביניהם ויעבדו במשותף‪ ,‬יש סיכוי להגיע‬
‫שחשוב לשמור על הייחוד ועל העצמאות‪ ,‬זוהי שאלה של איזונים‪.‬‬          ‫ליותר ילדים ובאופן עמוק יותר‪ .‬אם המחנך והמדריך ידברו זה עם‬
‫האם תנועות הנוער צריכות להיות גוף חברתי שמנהל מאבקים‬              ‫זה ועם אנשים אחרים שמעורבים לעתים בעולמו של הילד‪ ,‬יש יותר‬
‫חברתיים כל היום? לא‪ .‬האם הן צריכות להיאבק לפעמים? לגמרי כן"‪.‬‬
‫במובן מסוים בני עקיבא פועלת בדרך הזו‪ .‬להפך‪ ,‬לפעמים מופנית‬                                                       ‫סיכוי להגיע אליו"‪.‬‬

              ‫ביקורת כלפי התנועה שהיא בוחרת בצד שהוא פרווה‪.‬‬                                     ‫לא בושה להיות גוף ממלכתי‬
‫"אל תביני אותי לא נכון‪ ,‬אני חושב שלפעמים צריך לצאת למאבקים‬
‫חברתיים‪ .‬פשוט צריך להיזהר מקיצוניות והתאהבות בזה‪ ,‬אבל כן‪,‬‬         ‫טרופר הקים שלוש עמותות‬         ‫"לתנועה יש תפקיד‬
‫לפעמים צריך להרים קול חברתי ברור‪ .‬בחוויה האישית שלי תנועת‬         ‫חברתיות‪" :‬מעגלי צדק"‪" ,‬שכן‬         ‫כפול‪ ,‬מצד אחד‬
                                                                  ‫טוב" ו"קרן פסיפס"‪ ,‬ונוסף‬
              ‫בני עקיבא מצליחה לשמור על האיזון הזה יפה מאוד"‪.‬‬     ‫על כך שימש סמנכ"ל של‬            ‫להגיע לכמה שיותר‬
                     ‫יש איזה מאבק שהיית רוצה שהתנועה תקדם?‬        ‫עמותת "אחריי"‪ ,‬המטפחת‬         ‫קהלים רחבים‪ ,‬ומצד‬
                                                                  ‫חברתיות ומעורבות בקרב‬
‫"המאבק על שוויון הזדמנויות בחברה‪ .‬קודם כול כי הרבה מחניכי‬         ‫בני נוער בפריפריה‪ .‬דווקא‬          ‫אחר להשאיר בה‬
‫התנועה‪ ,‬בעיקר מהפריפריה‪ ,‬נפגעים מחוסר שוויון הזדמנויות‪ .‬נוסף על‬   ‫בשל מעורבותו החברתית‬             ‫משהו מן האליטה‬
‫כך גם מי שזוכה לשוויון הזדמנויות‪ ,‬מהצד הערכי צריך להיאבק שלכל‬     ‫תשובתו בנוגע לתנועות נוער‬        ‫שמשרתת‪ ,‬שבונה‬
‫ילד וילדה תהיה ההזדמנות שיש לו‪ .‬לילד בתל אביב ולילד בירושלים‬      ‫ומאבקים חברתיים יכולה‬         ‫מנהיגות בעם ישראל‪.‬‬
‫יש יותר הזדמנויות בחיים משיש לילד באופקים או בחצור הגלילית‪,‬‬       ‫להפתיע‪" :‬למרות שהייתי‬         ‫לא אליטה שמטרתה‬
‫וזה עוול חברתי ומוסרי‪ .‬לא מזמן פגשתי תלמידות מבית ספר פלך‬         ‫מעורב במאבקים חברתיים אני‬       ‫להשיג כבוד ויוקרה‬
‫בירושלים שנאבקות על תקציב דיפרנציאלי‪ .‬זהו מאבק על חלוקת‬           ‫חושב שהמעורבות של תנועות‬       ‫ולהטיל שררה‪ ,‬אלא‬
‫משאבי החינוך והרווחה שבה ילד ממשפחה שמעמדה הסוציואקונומי‬          ‫הנוער בהן צריכה להיות במידה‪.‬‬     ‫כזו שהחוזק שלה‬
‫נמוך יקבל יותר ממי שגדל במשפחה ממעמד סוציואקונומי גבוה כדי‬        ‫צריך להיזהר מלהתאהב בדימוי‬
‫לתת הזדמנות שווה‪ ,‬מתוך הנחה שהילד שגדל ברמה סוציואקונומית‬         ‫הבועט של המופרע של הכיתה‪.‬‬          ‫משרת את העם‬
‫גבוהה גדל ברשות תומכת ומשקיעה ויש לו הורים המוסיפים על כך‪,‬‬        ‫זה נחמד‪ ,‬לפעמים נדרש‪ ,‬אבל‬            ‫ומצמיח אותו"‬
‫ואילו לילד שגדל ברמה סוציואקונומית נמוכה יש רק מה שהמדינה‬         ‫לעתים יש לך אחריות גדולה‬
‫נותנת לו‪ .‬המשמעות היא שיש ילדים שמקבלים פחות‪ ,‬וכאן מופנית‬         ‫יותר‪ ,‬וזו לא בושה להיות גוף‬
‫אלינו השאלה‪ ,‬האם אנחנו מוכנים לקבל פחות בשביל שילד אחר יקבל‬

                                                          ‫יותר?"‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20