Page 14 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 14

‫יעל רון‬

        ‫בריאיון חגיגי לכבוד חג‬
    ‫הפסח‪ ,‬חילי טרופר‪ ,‬מחנך‬
   ‫ופעיל חברתי‪ ,‬משתף את פעילי‬

      ‫התנועה בדעותיו על תנועות‬
   ‫הנוער‪ :‬האם הן מצליחות להגיע לכלל‬
‫אוכלוסיות הנוער בישראל? האם ביכולתן להוביל שינוי חברתי? וגם כמה‬
  ‫עצות למדריכים‪ ,‬לגרעינרים ולקומונרים המתקשים בעבודה החינוכית‬

‫אתה חושב שתנועות הנוער מצליחות להגיע לכלל האוכלוסיות‬                 ‫את השם חילי טרופר שמעתי לראשונה כשהייתי בסיום התיכון‬
                      ‫בישראל‪ ,‬או שעדיין יש מדדים אליטיסטיים?‬
                                                                    ‫וצפיתי בסרט התיעודי של העיתונאים בן שני ואילנה דיין‪" ,‬תיכון‬
‫"הן מגיעות למעגלים רחבים יותר‪ .‬תנועת בני עקיבא חזקה מאוד‬         ‫ההזדמנות האחרונה"‪ .‬הסרט ליווה את בית הספר ברנקו וייס ברמלה‪,‬‬
‫בפריפריה‪ ,‬היא אולי התנועה הכי חזקה כיום בפריפריה‪ ,‬והיא עדיין‬
‫לא מגיעה לכלל האוכלוסיות בישראל‪ .‬בכנות‪ ,‬אני לא בטוח שיש לה‬           ‫את התלמידים שנשרו ממערכות הלימודים וקיבלו בתיכון ההוא‬
‫היכולת ושעליה האחריות להגיע עד האדם האחרון בישראל‪ .‬לתנועה‬             ‫את ההזדמנות האחרונה ואת עבודת המנהל מעוררת ההשראה‪,‬‬
‫יש תפקיד כפול‪ ,‬מצד אחד להגיע לכמה שיותר קהלים רחבים‪ ,‬ומצד‬            ‫ביחסיו עם התלמידים; יחס של רגישות‪ ,‬נחישות ובעיקר אמונה‬
‫אחר להשאיר בה משהו מן האליטה שמשרתת‪ ,‬שבונה מנהיגות בעם‬               ‫ביכולותיהם‪.‬המנהל ההוא היה חילי טרופר‪ ,‬פעיל חברתי ומחנך‪,‬‬
‫ישראל‪ .‬לא אליטה שמטרתה להשיג כבוד ויוקרה ולהטיל שררה‪ ,‬אלא‬           ‫לוחם ומפקד ביחידת דובדבן‪ ,‬שמאז ניהול בית הספר ברמלה‪ ,‬בין‬
‫כזו שהחוזק שלה משרת את העם ומצמיח אותו‪ .‬צריך איזון בין תנועה‬        ‫פועלו בעמותות חברתיות‪ ,‬הספיק לשמש עוזר בכיר לשר החינוך‬
                                                                     ‫לשעבר שי פירון‪ ,‬להוציא שני ספרים העוסקים בחינוך – "מקום‬
                               ‫עממית לתנועה שמצמיחה הנהגה"‪.‬‬          ‫בעולם" ו"שביל בעולם" – וכעת משמש מנהל אגף חינוך‪ ,‬רווחה‬
                          ‫יש קהלים שלא מגיעים לתנועות הנוער?‬
‫"כן‪ ,‬נוסף על כך יש בעייתיות להגיע לפעילים בגילים שלאחר‬                                                     ‫ותרבות בעיריית ירוחם‪.‬‬
‫החטיבה‪ .‬אני יודע שיש מיזמים לעולים חדשים‪ ,‬ועדיין זוהי דוגמה‬        ‫"החינוך הבלתי פורמלי חשוב לי מאוד"‪ ,‬טרופר משתף‪" .‬יש הרבה‬
‫לקהילה שעוד קצת רחוקה‪ .‬כמובן‪ ,‬יש מעגלים של ילדים ונוער‬              ‫ילדים שתנועות הנוער בעבורם הן החינוך המשלים והעיקר קורה‬

                             ‫בסיכון‪ ,‬אבל שם זה כבר מורכב יותר"‪.‬‬      ‫בבית הספר‪ ,‬ומנגד יש לא מעט ילדים שבעבורם תנועות הנוער‪,‬‬
‫מה צריך לקרות בשביל שתנועות הנוער יתאימו את עצמן לכלל‬                 ‫וספציפית בני עקיבא‪ ,‬הן המקום המשמעותי ביותר‪ .‬יש חניכים‬
                                                                    ‫שהמדריך שלהם משמעותי ומרכזי בעבורם יותר מהמורה הוותיק‬
                                            ‫החברה ההישראלית?‬
                                                                                     ‫בבית הספר‪ ,‬וזוהי זכות גדולה ואחריות גדולה"‪.‬‬

                                                                 ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19