Page 14 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 14
יעל רון
בריאיון חגיגי לכבוד חג
הפסח ,חילי טרופר ,מחנך
ופעיל חברתי ,משתף את פעילי
התנועה בדעותיו על תנועות
הנוער :האם הן מצליחות להגיע לכלל
אוכלוסיות הנוער בישראל? האם ביכולתן להוביל שינוי חברתי? וגם כמה
עצות למדריכים ,לגרעינרים ולקומונרים המתקשים בעבודה החינוכית
אתה חושב שתנועות הנוער מצליחות להגיע לכלל האוכלוסיות את השם חילי טרופר שמעתי לראשונה כשהייתי בסיום התיכון
בישראל ,או שעדיין יש מדדים אליטיסטיים?
וצפיתי בסרט התיעודי של העיתונאים בן שני ואילנה דיין" ,תיכון
"הן מגיעות למעגלים רחבים יותר .תנועת בני עקיבא חזקה מאוד ההזדמנות האחרונה" .הסרט ליווה את בית הספר ברנקו וייס ברמלה,
בפריפריה ,היא אולי התנועה הכי חזקה כיום בפריפריה ,והיא עדיין
לא מגיעה לכלל האוכלוסיות בישראל .בכנות ,אני לא בטוח שיש לה את התלמידים שנשרו ממערכות הלימודים וקיבלו בתיכון ההוא
היכולת ושעליה האחריות להגיע עד האדם האחרון בישראל .לתנועה את ההזדמנות האחרונה ואת עבודת המנהל מעוררת ההשראה,
יש תפקיד כפול ,מצד אחד להגיע לכמה שיותר קהלים רחבים ,ומצד ביחסיו עם התלמידים; יחס של רגישות ,נחישות ובעיקר אמונה
אחר להשאיר בה משהו מן האליטה שמשרתת ,שבונה מנהיגות בעם ביכולותיהם.המנהל ההוא היה חילי טרופר ,פעיל חברתי ומחנך,
ישראל .לא אליטה שמטרתה להשיג כבוד ויוקרה ולהטיל שררה ,אלא לוחם ומפקד ביחידת דובדבן ,שמאז ניהול בית הספר ברמלה ,בין
כזו שהחוזק שלה משרת את העם ומצמיח אותו .צריך איזון בין תנועה פועלו בעמותות חברתיות ,הספיק לשמש עוזר בכיר לשר החינוך
לשעבר שי פירון ,להוציא שני ספרים העוסקים בחינוך – "מקום
עממית לתנועה שמצמיחה הנהגה". בעולם" ו"שביל בעולם" – וכעת משמש מנהל אגף חינוך ,רווחה
יש קהלים שלא מגיעים לתנועות הנוער?
"כן ,נוסף על כך יש בעייתיות להגיע לפעילים בגילים שלאחר ותרבות בעיריית ירוחם.
החטיבה .אני יודע שיש מיזמים לעולים חדשים ,ועדיין זוהי דוגמה "החינוך הבלתי פורמלי חשוב לי מאוד" ,טרופר משתף" .יש הרבה
לקהילה שעוד קצת רחוקה .כמובן ,יש מעגלים של ילדים ונוער ילדים שתנועות הנוער בעבורם הן החינוך המשלים והעיקר קורה
בסיכון ,אבל שם זה כבר מורכב יותר". בבית הספר ,ומנגד יש לא מעט ילדים שבעבורם תנועות הנוער,
מה צריך לקרות בשביל שתנועות הנוער יתאימו את עצמן לכלל וספציפית בני עקיבא ,הן המקום המשמעותי ביותר .יש חניכים
שהמדריך שלהם משמעותי ומרכזי בעבורם יותר מהמורה הוותיק
החברה ההישראלית?
בבית הספר ,וזוהי זכות גדולה ואחריות גדולה".
14