Page 11 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 11

‫ניסן תשע"ו ‪ .‬אפריל ‪2016‬‬

                 ‫רועי יסוד‬                                                                                             ‫קרדיט‪ :‬תנועת הנוער העובד והלומד‬
    ‫מזכ"ל הנוער העובד והלומד‬

    ‫רונן שכטר‪ ,‬שהוא בן גרעין שלי‪ ,‬הוא בוגר שאני גאה בו‪ .‬הוא עשה‬      ‫למה חניכים מגיעים לתנועת נוער?‬

    ‫בני הנוער בימינו מחפשים משמעות‪ .‬עם כל הכבוד שאני רוכש אתי שנת שירות ושירות צבאי‪ ,‬נשאר פעיל בתנועה גם אחרי‬

    ‫לטכנולוגיה‪ ,‬לקדמה ולידע – אנשים מחפשים משמעות‪ ,‬ותנועות הצבא‪ ,‬ועד היום‪ ,‬כשהוא בן ‪ ,42‬הוא מחנך ומנהל מתנ"ס‪ .‬הרגישות‬

    ‫הנוער מספקות אותה‪ .‬בתנועת הנוער החברים חווים אתגר ערכי שלו לחברה גבוהה מאוד‪ ,‬הוא ממש אוחז אצלו את צער העולם‪.‬‬

    ‫ואתגר חברתי‪ .‬בבית ספר התלמידים יושבים מול המורים‪ ,‬לא בוגי יעלון‪ ,‬שהיה רמטכ"ל צבא ההגנה לישראל והיום הוא שר‬

    ‫אתם‪ ,‬ובתנועות הנוער לעומת זאת הם מקבלים חוויה של קבוצה‪ .‬הביטחון‪ ,‬הוא בוגר מוצלח שלנו‪ .‬הוא שר ביטחון שקול‪ ,‬לא‬

    ‫החניכים צריכים לבחור לעצמם שם‪ ,‬המנון ודגל‪ ,‬ונעשים מזוהים מתלהם‪ ,‬פרגמטיסט‪ ,‬ולמרות שהוא מהליכוד אני מעריך אותו על‬

    ‫הפעולה הביטחונית שלו‪.‬‬                                            ‫עם משהו גדול מהם‪.‬‬

             ‫ביקורת על עולם תנועות הנוער‪:‬‬    ‫"אתגר שהתנועה שלנו‬      ‫מהם המשימות והאתגרים המרכזיים‬
    ‫אסור שתנועות הנוער יאבדו מהצבע שלהן‬                                                ‫של התנועה שלך?‬

    ‫ומהאידאולוגיה שלהן‪ .‬דווקא כשלתנועה‬       ‫עוסקת בו בשנים‬          ‫אתגר אחד שהתנועה שלנו עוסקת‬
    ‫יש ערכים ואמירות על המציאות – היא‬                                ‫בו בשנים האחרונות הוא לממש את‬
    ‫משמעותית‪ .‬זו סכנה שעומדת בפנינו כל‬       ‫הססמה שלנו – "ביתנו פתוח לכל האחרונות הוא לממש‬

    ‫הזמן‪ ,‬קצת כמו שכשנוסעים באופניים‬         ‫את הססמה שלנו –‬         ‫נערה ונער"‪ .‬אנחנו רוצים שכל נערה‬
    ‫אפשר ליפול בכל רגע‪ .‬צריך לשמור על‬                                ‫ונער בישראל יוכלו להצטרף לתנועה‪.‬‬
                                             ‫זה בהכרח משנה תרבות וזה יצריך "ביתנו פתוח לכל נערה‬
    ‫שיווי משקל‪ .‬ככל שתנועות הנוער יהיו‬                               ‫אותנו להתגמש ולהשתכלל‪ ,‬אבל‬
             ‫אידאולוגיות יותר‪ ,‬כך טוב יותר‪.‬‬  ‫ונער"‪ .‬אנחנו רוצים שכל‬  ‫אנחנו נכונים לאתגר הזה‪ .‬האתגר השני‬

    ‫אילו מחמאות יש לך לומר על התנועות‬

                                  ‫האחרות?‬    ‫נערה ונער בישראל יוכלו‬  ‫הוא המאבק בניצול הנוער בעבודה‪.‬‬
    ‫אני מקנא ביכולת של בני עקיבא לעשות‬                               ‫שוק העבודה לנוער מקיף ‪220,000‬‬
    ‫לילה לבן‪ ,‬לשבת לילה שלם‪ ,‬לקבל‬            ‫בני נוער שעובדים בפועל‪ .‬העלאת להצטרף לתנועה‪ .‬זה‬

    ‫החלטות בוועידה‪ .‬אני מקנא גם ברמת‬         ‫בהכרח משנה תרבות‬        ‫רמת המודעות בקרב הנוער למערכת‬
    ‫הצופיות הגבוהה שיש בצופים ובשומר‬                                 ‫היחסים עם המעסיק‪ ,‬ליצירת איגודי‬

                                     ‫הצעיר‪.‬‬  ‫עובדים במקומות העבודה ולמלחמה וזה יצריך אותנו להתגמש‬
    ‫איך נראים הבוגרים האידאליים של‬                                   ‫בניצול היא אחד האתגרים הגדולים‬
                                             ‫ולהשתכלל‪ ,‬אבל אנחנו‬                                   ‫שלנו‪.‬‬
                                   ‫תנועתך?‬

    ‫בוגר אידאלי הוא אדם צנוע; אדם שמכיר‬      ‫נכונים לאתגר הזה"‬                 ‫מהם הישגי התנועה שלך?‬
    ‫בשוויון ערכו של כל אדם; אדם שאינו‬                                ‫ההישג הכי גדול שלנו הוא ההגשמה‪.‬‬

    ‫עוסק בקסמים אלא מתפרנס מיגיע כפיו;‬                               ‫יש לנו מגוון מסלולי הכשרה‬

    ‫אדם המכיר בחוסר היכולת שלו להכיר‬                                 ‫משמעותיים‪ :‬גרעין עודד‪ ,‬גרעין נח"ל‪,‬‬

    ‫תנועת 'דרור ישראל'‪ ,‬שירות לאומי‪-‬אזרחי בחברה הערבית ועוד‪ .‬הכול; אדם האוהב את מדינת ישראל‪ ,‬את עם ישראל ואת ארץ‬

    ‫תנועת הנוער העובד והלומד נותנת לבוגריה אפשרות ממשית ישראל; אדם המחובר לשורשים שלו‪ ,‬למסורת ישראל‪ ,‬למורשת‬

    ‫ישראל‪ ,‬לספר הספרים כמקור השראה ואנרגיה; אדם המחובר‬               ‫לחיות חיים של הגשמה במגוון צורות‪.‬‬

    ‫הישג נוסף שלנו הוא שבקיץ האחרון קיימנו את הוועידה לייעוד גדול ממנו‪ ,‬שאינו מחפש את המימוש העצמי אלא את‬

                                             ‫העשירית שלנו אחרי ‪ 21‬שנה בלי ועידה ארצית‪ 1,500 .‬צירי ההגשמה‪.‬‬

    ‫הוועידה מכל הארץ ומכל המגזרים קבעו את הייעוד התנועתי היכן אתה רואה את התנועה שלך בעוד ‪ 20‬שנה?‬

    ‫הייתי רוצה שנהיה ‪ 200,000‬חניכים‪ ,‬אבל לפני כן הייתי רוצה‬      ‫ואת היעדים לעתיד הקרוב‪ ,‬וזה הישג גדול בעיניי‪.‬‬

    ‫שנעשה עוד צעדים משמעותיים בהגשמת חזונו של הרצל‪.‬‬              ‫שלושה בוגרים של התנועה שאתה גאה בהם‪:‬‬

    ‫הזמר האהוב עליי‪ ,‬אהוד בנאי‪ ,‬הוא בוגר התנועה‪ .‬יש לו שיר התכנית לדמותה של החברה בישראל היא התכנית שמשתקפת‬

    ‫מעולה ששמו 'עבודה שחורה"‪ ,‬ויש בו משפט גאוני‪" :‬ומי ידע אם ב"אלטנוילנד"‪ ,‬הספר שכתב הרצל על תחיית ישראל בארצו‪.‬‬

    ‫אברהם לא היה שחור"‪ .‬זה המשפט הכי דרמטי בשיר‪ ,‬והוא גורם הייתי רוצה שנמשיך בהגשמת חזונו של הרצל ונגשים עוד יעדים‬

                                             ‫משמעותיים‪.‬‬          ‫לנו לחשוב מחדש על הסדר החברתי שלנו‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16