Page 17 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 17
ביריה ואנחנו .אדר א' תשע"ו .פברואר 2016
הזירה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה הזירה * הזירהל ּו ח מ ּו ד ע ּו ת
אתם כותבים > אנחנו מפרסמים > > zraim31@gmail.com
"משנכנס אדר מרבין בשמחה"
רועי סמט
שבת מברכין חודש אדר א.
קצת לפני חג הפורים ושמחת חודש אדר הכפול השנה ,רציתי להעלות נקודה מעניינת.
יש כמה הבדלים בין חגי התורה לחגי דרבנן .חגי התורה הם חגי קיץ ומבטאים את האור
הגדול ,את התכלית ,ולעומתם חגי דרבנן הם חגי חורף ומבטאים את הדרך ,את ההתחלה.
קצת דוגמאות :חגי הקיץ מתחילים בפסח .בפסח בני ישראל יוצאים ממצרים ומכירים
בגודל ה'; בשבועות – מקבלים את התורה ,מקור הטוב; בסוכות – לזכר יציאת מצרים בונים
סוכות ויוצאים לרחוב .לעומתם בחגי החורף יש התכנסות הביתה .בחנוכה נכון שצריך שיאיר
החוצה ,אבל העיקרון הוא נר איש וביתו – אפילו בתוך הבית; ט"ו בשבט הוא חג לאילנות,
אבל נראה שהעצים לא שמחים כל כך בט"ו בשבט ,וזאת למה? כי הם רק מתחילים להעלות
שרף ,הם בתחילת הדרך; בפורים השמחה מגיעה על ידי יין :נכנס יין – יצא סוד.
נמצאנו למדים שבקיץ החגים הם חגי התכלית ,היציאה החוצה ,ואילו חגי החורף
מבטאים את הדרך ,את ההתכנסות פנימה .כך גם בטבע בעולם – בדרך כלל אנשים נכנסים
הביתה כשיורד הערב ,ובחורף הלילה ארוך.
על פי הבנה זאת ,מדוע קבעו חז"ל קבעו את חנוכה ופורים בחורף? ביציאה לגלות ,כשראו
חז"ל שהגלות תהיה ארוכה וחשוכה ,קבעו את החגים הללו כדי לבטא את האמונה בדרך; כדי
להראות לנו שגם בדרך יש טוב ,צריך רק לראות אותו.
הזירה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה הזירה * 7ה1זירה