Page 15 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 15

‫‪ .1‬הצגת רקע היסטורי על העלייה‬                                                   ‫הבריטים את המבצר‪ ,‬ואנחנו נכנסנו‬                 ‫ילדים באים לפה?‬
                                                                                   ‫אליו בריקודים ובשירה עם ספר תורה‪.‬‬
‫אפשר לעשות זאת בצורה חווייתית על ידי הקראת‬                                          ‫אז יכולנו לישון בחדרים‪ ,‬היו לנו שם‬       ‫אם כך‪ ,‬נראה שהצעד של הנוער לעלות לביריה לבדו‪,‬‬
  ‫עדויות של נוער שעלה לביריה או בהצגת העדות‪.‬‬                                        ‫מי גשם והיו תנאים טובים יותר‪ .‬עד‬         ‫רק עם צריפים ואוהלים‪ ,‬ולהתיישב על ההר‪ ,‬נוגע‬
                                                                                   ‫הרגע ההוא ישנו בשני צריפים ואוהל‪.‬‬         ‫בנוער של היום ומסמל להם ערכים שלאורם צריך‬
                         ‫‪ .2‬שיח‬                                                    ‫המגבלה על ‪ 20‬איש פגה‪ ,‬וצמחנו בערך‬
                                                                                                                                                                               ‫ללכת‪.‬‬
‫איפה העלייה פוגשת אותנו? האם הדרך שלהם הייתה‬                                                                     ‫ל‪ 50-‬איש"‪.‬‬  ‫"לאחר העלייה של הנוער הייתי ב‪ 20-‬החברים‬
‫נכונה? מה אני הייתי עושה לו הייתי במצב כזה‪ ,‬לו הייתי‬                                                                         ‫שעלו לשמור על הנקודה וליישב אותה‪ .‬עד שהגענו‬
‫נער? האם הערכים של פעם רלוונטיים גם לימינו? על‬                                        ‫מה היה הקושי בתקופה ההיא?‬              ‫לשם הייתה במקום פלוגה מקובצת של אנשי הגליל‪,‬‬
‫מה אנחנו צריכים להילחם היום? האם אנחנו נלחמים על‬                                                                             ‫והם הסתכלו עלינו בתדהמה ואמרו‪' :‬מה זה‪ ,‬ילדים‬
                                                                          ‫"אני לא יודע‪ .‬היינו בלב היישוב‪ ,‬הרימו אותנו‬
                   ‫ערכים שלנו‪ ,‬במה זה בא לידי ביטוי?‬                 ‫למעלה‪ .‬אפילו בכפר תבור היה מכל מים גדול‬                 ‫באים לפה?' אמרנו להם שאנחנו לא ילדים‪ ,‬אנחנו בני‬
                                                                     ‫שכתבו עליו 'ביריה'‪ ,‬אפילו שם היו אתנו‪ .‬עד היום‬          ‫עקיבא – ואנחנו נחזיק את המקום הזה"‪ ,‬מספר שפט‪.‬‬
                                 ‫‪ .3‬מתודות‬                                                                                   ‫"בבוקר ובלילה היו באים קצינים בריטים לעשות‬
                                                                                               ‫עומד שם אותו מכל המים"‪.‬‬       ‫רישום עם תעודת הזהות‪ ,‬כדי לראות שאנחנו עומדים‬
‫כל חניך מקבל קלף המתאר אופי של נער מאותה תקופה (שעולה‬                                                                        ‫בהסכם ויש רק ‪ 20‬איש על ההר‪ .‬ביקרו אותנו מכל‬
‫בעלייה הראשונה; שמתלבט אם לעלות; שבוחר שלא לעלות) ונדרש‬                      ‫יש חוויה שזכורה במיוחד מהימים שם?‬               ‫היישוב‪ ,‬מכל שדרות הציבור באו לראות אותנו‪ ,‬את‬
‫להציג אותו‪ .‬אחר כך אפשר לשוחח האם אני מתחבר אל הנער ההוא‪,‬‬                                                                    ‫הפלא הזה של ‪ 20‬חבר'ה שיושבים שם בראש ההר‪.‬‬
                                                                     ‫"בל"ג בעומר‪ ,‬כמו היום‪ ,‬הלכו לקבר רבי שמעון בר‬           ‫היו גאים בנו‪ ,‬שלחנו לנו חבילות‪ .‬גם הרב ציון מאיר חי‬
                                                ‫ומה אני הייתי עושה‪.‬‬  ‫יוחאי‪ .‬היינו שני אנשים בטרסות‪ ,‬והחליטו שאנחנו‬           ‫עוזיאל‪ ,‬הרב הראשי באותה תקופה‪ ,‬בא לבקר אותנו"‪.‬‬
                                                                     ‫לא נוכל ללכת כי היינו צריכים לסיים את הבנייה‬
‫כל חניך מקבל דמות היסטורית מאותה תקופה‪ ,‬לדוגמה‪ :‬הרב הראשי‬            ‫שלנו לאותו היום‪ ,‬כדי שלחבר'ה למחרת תהיה עבודה‪.‬‬                      ‫אליאב כהן‪" :‬מאיפה השגתם אוכל?"‬
‫לישראל‪ ,‬חייל בריטי‪ ,‬פלמ"חניק שנעצר‪ ,‬נער העולה לביריה‪ .‬החניכים‬        ‫בהתחלה נשארנו‪ ,‬ואז אמרנו לעצמנו‪' :‬מה? לא נהיה‬
                                                                     ‫אצל רבי שמעון?' והחלטנו ללכת לבד בוואדי מביריה‬          ‫"קנינו בצפת"‪ ,‬עונה שפט‪" .‬היה לנו חמור‪ ,‬ואתו הבאנו‬
       ‫מציגים את הדמויות ומקבלים רקע היסטורי על אותה תקופה‪.‬‬          ‫עד מירון ברגל‪ ,‬ובלילה הגענו לשם‪ .‬פתאום הם ראו‬           ‫גם מים‪ .‬הקרן הקיימת לישראל נתנה לנו עבודה‬
                                                                     ‫אותנו אחרי שעות והופתעו‪' :‬מה אתם עושים פה?'‬             ‫במקום‪ :‬ייעור – לטעת עצים ליערות‪ .‬פינינו אבנים כדי‬
‫הצגת הקשר בין ארץ ישראל לעם ישראל‪ :‬הצגת כתבי חידה לפענוח‬                                                                     ‫שנוכל לזרוע ובנינו טרסות‪ ,‬מדרגות אבן חקלאיות‪.‬‬
‫שמובאות בהם ההבטחות האלוקיות של עם ישראל לארצו‪ ,‬אמירות‬                               ‫חווינו את החג והשתתפנו בריקודים"‪.‬‬       ‫אני הייתי אחד מאלו שבנו את הטרסות‪ .‬הקרן‬
‫ציוניות של אנשי ציבור לאורך השנים‪ ,‬כגון הרצל‪ ,‬ז'בוטינסקי‪ ,‬ראשי‬                                                               ‫הקיימת הביאה ערבים שלימדו אותנו איך לבנות‪ ,‬וכך‬
‫ממשלה וצבא – גם מימינו‪ .‬לבקש מכל חניך לבחור משפט שהוא‬                ‫למה אתה חושב שסיפור ביריה תפס והפך‬                      ‫למדנו‪ .‬לאחר חודשיים‪ ,‬בסביבות חג השבועות‪ ,‬עזבו‬
                                                                                                            ‫למיתוס?‬
                    ‫התחבר אליו ולתאר איפה הוא פוגש אותו בחייו‪.‬‬
                                                                     ‫"זה לא רק ביריה‪ ,‬זה גם הלחימה על גוש עציון ועוד‪,‬‬
                                                                     ‫אין יותר ופחות‪ .‬בביריה כל היישוב היה מאוחד‪ .‬גם‬
                                                                     ‫עצם המעשה‪ ,‬שבו בליל גשם סוער‪ ,‬עמדו ‪ 2,000‬בני‬
                                                                     ‫נוער נגד הצבא הבריטי בלי נשק‪ ,‬בלי אקדחים‪ ,‬בלי‬

                                                                         ‫אבנים‪ ,‬רק עם אוהלים וצריפים – וניצחו אותם"‪.‬‬
                                                                     ‫בסיום הריאיון איחל גרשון שפט לנערים‬
                                                                     ‫להרגיש בעלייה לביריה כפי שהרגישו אז הוא‬
                                                                     ‫וחבריו‪ .‬הנערים הודו לו‪ ,‬אמרו שהסיפור הפך את‬
                                                                     ‫העלייה לביריה למשמעותית יותר בעבורם ושהם‬
                                                                     ‫יספרו את הסיפור לחבר'ה בישיבה‪ .‬לבסוף אמר‬
                                                                     ‫אליאב כהן לשפט‪" :‬תודה שבנית את המדינה הזאת‪,‬‬

                                                                                                    ‫החזקת אותה למעננו"‪.‬‬
                                                                     ‫ושפט רק חייך ואמר‪" :‬אני החזקתי את המדינה?‬

                                                                                             ‫המדינה היא שהחזיקה אותי"‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20