Page 21 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 21

‫מקובלים ‪ .‬אדר א' תשע"ו ‪ .‬פברואר ‪2016‬‬

                                                                                 ‫יפעת‪:‬‬
       ‫"הייתי בפעולה בסניף‪ ,‬המדריכה דיברה ופתאום נחת לי על הראש כדורסל‬

         ‫שאחד הבנים מהשבט זרק עליי‪ .‬התחלתי לבכות‪ ,‬זה כאב לי נורא‪ ,‬פיזית‬
    ‫ורגשית‪ .‬הרגשתי תחושת עלבון כיוון שהרבה ילדים ראו מה הילד ההוא עשה‪,‬‬

                           ‫ואף אחד מהם לא העז להעיר לו ולומר שזה לא בסדר"‬
                                                                             ‫אביטל בן‪-‬חור‪:‬‬

                      ‫"המדריך צריך לבוא ממקום אמתי‪ ,‬שמצליח לראות בכל חניך את‬
                    ‫הכוחות המצויים בו‪ ,‬מעצים אותם ומתייחס לכל חניך בשווה‪ .‬הדרך‬

                               ‫הזאת משפיעה יותר מאלף פעולות ושיחות בבית הספר"‬

‫שחווה‪ .‬ברגע שמדריך מזהה שיש פגיעה שהיא מעבר לנורמלית‪ ,‬שזו‬                   ‫שהם מסתכלים על המורים ועל ההורים שלהם‪ ,‬ויש לכך השפעה עצומה"‪.‬‬
‫פגיעה שחוזרת על עצמה‪ ,‬אסור לו להישאר עם זה לבד ועליו להתייעץ עם‬             ‫בהכשרת המדריכים האחרונה החליטה התנועה להכניס יחידה‬
‫גורמים נוספים מבית הספר ומהבית‪ .‬לא לקחת על הגב את הכול‪ ,‬כי יש‬               ‫חדשה‪ ,‬המספקת כלים ליצירת שיח רגשי בשבט ולהתמודדות עם מצבים‬
‫מקומות שמצריכים התערבות מקצועית‪ .‬התערבות מוקדמת יכולה לעשות‬
‫את ההבדל‪ .‬גם אם רואים דברים שנראים 'בקטנה'‪ ,‬עדיין צריך להתייחס‬                                                                   ‫חברתיים לא פשוטים‪.‬‬
                                                                            ‫"המרכז של היחידה היה כיצד לייצר סניף כמקום שאפשר לדבר‬
          ‫אליהם ולשוחח על זה עם המעורבים בפגיעה‪ ,‬ולא להעלים עין"‪.‬‬           ‫בו"‪ ,‬מסבירה נאמבורג‪" .‬הדיבור הוא כלי חשוב ובסיסי להתמודדות עם‬

       ‫שיכול‬  ‫מישהו‬  ‫אשתעוזבהרבעסלויד;כם‪.‬מצאו‬  ‫אל תשמרו‬        ‫לעולם‬          ‫מצבים חברתיים ורגשיים‪ .‬ברגע שנייצר מקום שאפשר לדבר בו על‬
                                               ‫אתכם במה‬        ‫להבין‬                       ‫דברים בקבוצה‪ ,‬יהיה מקום להעלות נושאים לשיח קבוצתי‪.‬‬
     ‫זבהמבומגצרבכזדימנילהוימחלטבץעוממהצובאז יהחמלוהףר‪ .‬כככדלאיהאלפהישער‪.‬זר‬                    ‫נוסף על כך החניך ידע שהמדריך שלו הוא כתובת לפנות‬
    ‫–‬  ‫וכעס‬   ‫לשחאותשםכחךשבימםצבתיחםושמוהתסועגלבהוזן‪,‬ה‪.‬בדידות‬                                  ‫אליה‪ .‬ברגע שיש תרבות של שיח כל הטונים יורדים‪,‬‬
                                                                                               ‫כל אחד יכול להביע את דעתו ויש לגיטימציה לדעות‬
                                                               ‫ייתכן‬                                                                            ‫שונות"‪.‬‬
                                                               ‫טבעי‬                           ‫נאמבורג מוסיפה‪" ,‬הדבר החשוב ביותר הוא לא‬
                                                                                              ‫להוכיח ולהאשים את השבט שפגע באחד החניכים‪ ,‬כי‬
              ‫אל תחושו רגשות אשמה בשל המצב‪.‬‬                                                  ‫תגובה כזאת יכולה רק להעצים את הדחייה והניכור‪ .‬לכן‬
       ‫מצאו לכם עוגן‪ ,‬מקום שנעים לכם להיות בו‪.‬‬                                               ‫צריך למצוא דרכים יצירתיות לחזק את החניך ולהציל‬
                                                                                            ‫אותו‪ .‬אפשר לתת לו תפקיד משמעותי או ליווי מכוון‬
                                                                                            ‫יותר; אפשר להצמיד לו חניך עם נוכחות וכוח בשבט‪,‬‬
                                                                                            ‫ולתת לו את זה כמיזם משמעותי‪ .‬ובשביל כל הקבוצה‬
                                                                                           ‫אפשר לחשוב על משהו חיובי שהם צריכים לעשות כדי‬
                                                                                           ‫להוקיע את התופעה הזאת מקרבם‪ .‬אנשים שמתעסקים‬
                                                                                                ‫בדברים חיוביים‪ ,‬גם התנהגותם הופכת להיות כזאת"‪.‬‬
                                                                                           ‫גם המקרה של שמרית והחניכה הגיע אל נאמבורג‪,‬‬
                                                                                          ‫ובעבודה משותפת עם המדריכים נפתרה הבעיה‪ .‬הסרטון‬
                                                                                          ‫לא הופץ מאחר ששמרית דיברה עם החניכה שהתסיסה‬

                                                                                         ‫את הדברים בשיחה מקרבת ולא מאיימת‪ .‬לאחר מכן דיברו‬
                                                                                         ‫המדריכים עם החניכה הפגועה ונסכו בה תחושת ביטחון‬
                                                                                         ‫והגנה‪ ,‬וכמו כן כל השבט קיים פעולה לפתיחת הדברים‬

                                                                                                                                              ‫ולסיומם‪.‬‬
                                                                                        ‫"המדריך צריך לבוא ממקום אמתי‪ ,‬שמצליח לראות בכל‬
                                                                                        ‫חניך את הכוחות המצויים בו‪ ,‬מעצים אותם ומתייחס לכל חניך‬
                                                                                       ‫בשווה"‪ ,‬מוסיפה לסיום בן‪-‬חור‪" .‬הדרך הזאת משפיעה יותר‬
                                                                                       ‫מאלף פעולות ושיחות בבית הספר‪ .‬הסניף הוא מקום שצפים‬
                                                                                       ‫בו אירועים שלא צפים במקום אחר‪ ,‬והרבה פעמים המדריך‬
                                                                                      ‫הוא הדמות שהחניך יבחר לדבר אתה באופן אישי על פגיעה‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26