Page 21 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 21
מקובלים .אדר א' תשע"ו .פברואר 2016
יפעת:
"הייתי בפעולה בסניף ,המדריכה דיברה ופתאום נחת לי על הראש כדורסל
שאחד הבנים מהשבט זרק עליי .התחלתי לבכות ,זה כאב לי נורא ,פיזית
ורגשית .הרגשתי תחושת עלבון כיוון שהרבה ילדים ראו מה הילד ההוא עשה,
ואף אחד מהם לא העז להעיר לו ולומר שזה לא בסדר"
אביטל בן-חור:
"המדריך צריך לבוא ממקום אמתי ,שמצליח לראות בכל חניך את
הכוחות המצויים בו ,מעצים אותם ומתייחס לכל חניך בשווה .הדרך
הזאת משפיעה יותר מאלף פעולות ושיחות בבית הספר"
שחווה .ברגע שמדריך מזהה שיש פגיעה שהיא מעבר לנורמלית ,שזו שהם מסתכלים על המורים ועל ההורים שלהם ,ויש לכך השפעה עצומה".
פגיעה שחוזרת על עצמה ,אסור לו להישאר עם זה לבד ועליו להתייעץ עם בהכשרת המדריכים האחרונה החליטה התנועה להכניס יחידה
גורמים נוספים מבית הספר ומהבית .לא לקחת על הגב את הכול ,כי יש חדשה ,המספקת כלים ליצירת שיח רגשי בשבט ולהתמודדות עם מצבים
מקומות שמצריכים התערבות מקצועית .התערבות מוקדמת יכולה לעשות
את ההבדל .גם אם רואים דברים שנראים 'בקטנה' ,עדיין צריך להתייחס חברתיים לא פשוטים.
"המרכז של היחידה היה כיצד לייצר סניף כמקום שאפשר לדבר
אליהם ולשוחח על זה עם המעורבים בפגיעה ,ולא להעלים עין". בו" ,מסבירה נאמבורג" .הדיבור הוא כלי חשוב ובסיסי להתמודדות עם
שיכול מישהו אשתעוזבהרבעסלויד;כם.מצאו אל תשמרו לעולם מצבים חברתיים ורגשיים .ברגע שנייצר מקום שאפשר לדבר בו על
אתכם במה להבין דברים בקבוצה ,יהיה מקום להעלות נושאים לשיח קבוצתי.
זבהמבומגצרבכזדימנילהוימחלטבץעוממהצובאז יהחמלוהףר .כככדלאיהאלפהישער.זר נוסף על כך החניך ידע שהמדריך שלו הוא כתובת לפנות
– וכעס לשחאותשםכחךשבימםצבתיחםושמוהתסועגלבהוזן,ה.בדידות אליה .ברגע שיש תרבות של שיח כל הטונים יורדים,
כל אחד יכול להביע את דעתו ויש לגיטימציה לדעות
ייתכן שונות".
טבעי נאמבורג מוסיפה" ,הדבר החשוב ביותר הוא לא
להוכיח ולהאשים את השבט שפגע באחד החניכים ,כי
אל תחושו רגשות אשמה בשל המצב. תגובה כזאת יכולה רק להעצים את הדחייה והניכור .לכן
מצאו לכם עוגן ,מקום שנעים לכם להיות בו. צריך למצוא דרכים יצירתיות לחזק את החניך ולהציל
אותו .אפשר לתת לו תפקיד משמעותי או ליווי מכוון
יותר; אפשר להצמיד לו חניך עם נוכחות וכוח בשבט,
ולתת לו את זה כמיזם משמעותי .ובשביל כל הקבוצה
אפשר לחשוב על משהו חיובי שהם צריכים לעשות כדי
להוקיע את התופעה הזאת מקרבם .אנשים שמתעסקים
בדברים חיוביים ,גם התנהגותם הופכת להיות כזאת".
גם המקרה של שמרית והחניכה הגיע אל נאמבורג,
ובעבודה משותפת עם המדריכים נפתרה הבעיה .הסרטון
לא הופץ מאחר ששמרית דיברה עם החניכה שהתסיסה
את הדברים בשיחה מקרבת ולא מאיימת .לאחר מכן דיברו
המדריכים עם החניכה הפגועה ונסכו בה תחושת ביטחון
והגנה ,וכמו כן כל השבט קיים פעולה לפתיחת הדברים
ולסיומם.
"המדריך צריך לבוא ממקום אמתי ,שמצליח לראות בכל
חניך את הכוחות המצויים בו ,מעצים אותם ומתייחס לכל חניך
בשווה" ,מוסיפה לסיום בן-חור" .הדרך הזאת משפיעה יותר
מאלף פעולות ושיחות בבית הספר .הסניף הוא מקום שצפים
בו אירועים שלא צפים במקום אחר ,והרבה פעמים המדריך
הוא הדמות שהחניך יבחר לדבר אתה באופן אישי על פגיעה
21