Page 20 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 20
רחל נאמבורג:
"צריך למצוא דרכים יצירתיות לחזק את החניך ההוא ולהציל אותו .אפשר לתת
לו תפקיד משמעותי או ליווי מכוון יותר; אפשר להצמיד לו חניך עם נוכחות וכוח
בשבט ,ולתת לו את זה כמיזם משמעותי .ובשביל כל הקבוצה אפשר לחשוב על
משהו חיובי שהם צריכים לעשות כדי להוקיע את התופעה הזאת מקרבם .אנשים
שמתעסקים בדברים חיוביים ,גם התנהגותם הופכת להיות כזאת"
שמרית:
"במשך זמן מה שמתי לב שחניכה שלי נעשית מופנמת יותר ואיננה יוצרת קשר
עין .לקחתי אותה לשיחה אחת על אחת ושכנעתי אותה לספר לי מה יושב לה על
הלב .החניכה סיפרה לי שתקופה ארוכה צוחקים עליה וקוראים לה בשמות גנאי"
עוד דבר ,שהכי משפיע ,הוא שהמילה נשארת חקוקה ,ולכן הפגיעה טעונה "משום שהתהליכים האלה טבעיים והתפתחותיים ,הם קורים בחברה
יותר .בימינו הפגיעה ברשת שכיחה יותר כי שם נמצאים בני הנוער ושם הדתית כמו שהם קורים בכל חברה בעולם" ,מסבירה אביטל בן-חור,
מדריכה ארצית לאקלים חינוכי מיטבי במשרד החינוך" .אמנם אנחנו
ההתרחשויות החברתיות". משתדלים ומתאמצים מתוך העולם הרוחני-תורני שלנו ללמוד את
"במשך זמן מה שמתי לב שחניכה שלי נעשית מופנמת יותר ואיננה הנושאים האלה ,לעבוד על המידות שלנו כדי למזער את המקרים שיש
יוצרת קשר עין .לקחתי אותה לשיחה אחת על אחת ושכנעתי אותה לספר בהם דחייה חברתית .ואכן במדידות של משרד החינוך נראה כי הנוער
לי מה יושב לה על הלב .החניכה סיפרה לי שתקופה ארוכה צוחקים עליה הדתי נמצא במקום טוב יותר מהחברה הכללית ,אך יש עוד הרבה על
וקוראים לה בשמות גנאי" ,כך מספרת שמרית (שם בדוי) ,מדריכה ממרכז
הארץ" .היא אמרה שעד כה היא ספגה את המצב ,אבל רוצים להפיץ מה לעבוד".
סרטון בפייסבוק שבו החברות מסתלבטות עליה ,והיא חוששת שהחברות
שלה מהסניף ,שאינן מהכיתה ,יראו אותו ויתחילו גם הן לשנוא אותה .היא כבר מגיל קטן אנחנו בודקים את מקומנו האישי בחברה ואת תפקידנו
היתה שבורה לחלוטין ,כל הזמן אמרה שאם הן יעלו את הסרטון לפייסבוק בקבוצה; התהליך יכול להיות בריא ומעצים ,אולם כאשר מתרחשת
היא גמורה .אני כמדריכה חשתי חסרת אונים ,הרגשתי רע בשביל החניכה פגיעה חברתית מתמשכת ברמת פגיעות גבוהה המצב הופך בעייתי.
מבדיקות שקיים משרד החינוך עולה כי בכיתה ד-ז רבים המקרים של
שלי שנמצאת במקום פגיע מאוד". חרמות ,דחייה חברתית ומעמדות ,ואילו מכיתה ח ואילך יש ירידה
הדרגתית במקרים .עוד עולה כי אצל בנים הם מתבטאים בפגיעה פיזית,
שמרית אינה המדריכה היחידה שחשה חוסר אונים; מדריכים רבים
נמצאים במצב שבו הם צריכים להתמודד עם מצבים חברתיים לא בעוד אצל הבנות הם מתבטאים בחרמות ובדחייה חברתית.
פשוטים בשבט ,כאשר הם בעצמם בוחנים את המקום החברתי שלהם "בבית הספר היסודי הייתה לי חברה אחת בכיתה ,עם השאר לא
בקבוצה .מה יעשה מדריך שאין לו כלים להתמודד עם מצוקות חברתיות, התחברתי" ,ממשיכה יפעת לספר" .כשנכנסתי לסניף לא ציפיתי שהמצב
יהיה שונה ,כי כל הכיתה שלי הייתה בסניף .הבנים צחקו עליי שאני חננה,
ומה המקום של התנועה במצבים חברתיים כאלה? היה להם משהו נגדי ,והיה בן אחד שהציק לי באופן קבוע ,היה שם לי כל
"בתנועת נוער יוצאים החוצה דברים רבים ,כי בתנועה יש דינמיקות הזמן רגליים בכוונה ,שאפול .אבל לא ייחסתי לזה יותר מדי חשיבות ,כי
חברתיות חזקות יותר מאשר בכיתה פורמלית" ,אומרת רחל נאמבורג, הייתי מבחינה בניסיונות שלו להפיל אותי ,ולא הייתי נופלת .בסוף כיתה ו
העובדת הסוציאלית של תנועת בני עקיבא" .מצד אחד מתאפשרת התנסות גם הבנות הצטרפו לקו המחשבה שאני חננה ושלא כדאי להתקרב אליי.
חברתית שונה ונתינת תפקידים בקבוצה ,ומצד אחר לעתים יוצאים דברים
נעימים פחות ,שלא בהכרח יוצאים בבית הספר .ייתכן ילד שקל לו יותר אבל בשלב הזה זה הטריד אותי פחות ,כי היו לי שתי חברות מקודם".
בבית הספר בזכות המסגרת של השיעורים ,הדרישות ונוכחות המורים, פגיעות חברתיות מהסוג שיפעת מתארת אינן יוצאות דופן ,ולצערנו
ואילו בסניף הילד נדרש לגלות נוכחות אחרת מבבית הספר ,וההתמודדות בבתי ספר רבים נחשפים לסיפורי פגיעה לא פשוטים .בימינו המצב אף
החברתית הזו קשה לו יותר .כמובן יכול להיות גם ההפך ,שבבית הספר מחריף משום שהרשתות החברתיות החלו לתפוס מקום מרכזי בחיינו,
הילד יהיה כבוי ובסניף הוא יפרח ,יהיו לו הזדמנות לפורום חברתי שונה". בעיקר אצל בני הנוער .הרבה מהמקרים החברתיים הקשים מתרחשים
"תנועת נוער ,כשמה כן היא ,תנועה ,מקום של חיים" ,אומרת בן-חור.
"בתנועה אפשר להביא לידי ביטוי כוחות עצמיים .יש עיסוק נרחב בערכים ברחבי המדיה ,ששם הדינמיקה שונה לגמרי.
חברתיים ,ובטח בתנועת בני עקיבא ,שחורתת על דגלה את הססמה 'תנועה "הפגיעה ברחבי המדיה נצרבת יותר .עצמת הפגיעה שונה כאשר
של עם' ונמצא בה כל הרצף של הציונות הדתית ,יהיה מקום לילדים מכל אינה פנים מול פנים ,יש בה חשיפה" ,אומרת בן-חור" .למילה הכתובה יש
המגוון .נוסף על כך הילדים מסתכלים על המדריכים כמודלים יותר מכפי כוח גדול מאוד ,מה גם שאי-אפשר לקרוא את הטון שאליו התכוון הכותב.
20