Page 22 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 22
הרב בני פרל ,ראש הישיבה לאמנויות ולמדעים בר- בכל זאת ,החובה הדתית להתפלל במניין היא אריאל פיקאר" :אם צילום :אורן דרכמן
אילן בתל-אביב ,מציע היבט אחר להתייחסות לנושא קונצנזוס בעולם הדתי היום .אמירה רבנית שמתירה אדם מרגיש שהוא
התפילה .התפילה בעיניו היא מצווה שיש לעשותה;
חובה שרק אחרי עשייתה אפשר לחשוב כיצד ויתור על תפילה במניין היא דבר נדיר במחוזותינו. מתפלל טוב יותר
פיקאר ממשיך" :כדאי לך להתפלל בציבור אם אתה לא במניין ,אז ברור
להתחבר אליה. יכול ,אבל אם אתה באמצע פגישה עסקית ,נסיעה לפי הרמב"ם שזכותו
"האמירה הברורה שלנו היא שאדם שלומד בישיבה או משהו דומה ,לא צריך לארגן את כל היום סביב הדתית לעשות זאת"
צריך להתפלל ,ואפילו להשתדל שזה יהיה בכוונה. זה שתוכל להתפלל בציבור .הרמב"ם בכוונה לא נתן
התפילה היא עבודה שבלב – קודם כול עבודה ,ורק הגדרות מדויקות לגבי הגדר של 'יכול' ,כי הוא סומך אפרת סגרון" :מעולם
אחר כך בלב .אדם צריך לקיים את המצוות בין אם על בני אדם שיש להם שיקול דעת .בשיקול דעתם. לא הכרחנו חניכים
הוא מכוון בהן ובין אם לא .אדם חי במחויבות ,מקבל כמובן שמדובר גם בעניין דתי :המטרה המרכזית להיכנס לתפילה ולא
על עצמו עול מלכות שמים .לא מעניין אף אחד אם היא לעמוד לפני ה' .אם אדם מרגיש שהוא עומד התנינו את הכניסה
הוא מתחבר או לא .אחרי שעושים את זה ,אפשר טוב יותר מול ה' כשהוא מתפלל ביחיד ,אז שיתפלל לפעולה בהשתתפות
ביחיד .כמו קריאה בתורה :זו חובה שמושתתת על בתפילה .ובאמת,
לנסות ולבנות קומה נוספת ,להיפגש עם המילים". הציבור ,תקנה .אין צורך 'להשלים' את הקריאה
במקרה שזו התפספסה .זה לא חידוש שלי ,כתבו לרוב הם נכנסו
הדרישה הבלתי-מתפשרת לתפילה במניין ,גם לתפילה בלי
במחיר של ויתור על הרגש ,היא לא קצת קיצונית? את זה לפניי".
"אם היעד של אדם הוא להגיע לחוויות ,שייקח סמים. שהכרחנו אותם"
אם המטרה שלו היא לעבוד את ה' ,שידע שלפעמים התפילה היא קודם כול עבודה
עבודת ה' מביאה אתה חוויות ולפעמים לא ,וזה בסדר
גמור .אדם שמחפש חוויות עובד את עצמו .יש מושג למרות אמירות כמו אלו של אבישי ושל הרב פיקאר,
שאנחנו מדברים עליו בישיבה ,בכיתות הגבוהות יותר, תפילה במניין היא עדיין אבן-יסוד בעולם ההלכתי
שנקרא 'ביטול העצמי' .זאת אומרת שכאשר אני בא המקובל .הרב יוסף צבי רימון ,רבה של אלון שבות
ומבקש משהו אני מודה בכך שאני חסר אונים .עיקר דרום ,מנסה לתת כלים כיצד להתמודד עם הקשיים
התפילה הוא הבקשה ,והחיסרון מוליד בקשה .חוויה העומדים בפני המתפלל" .התפילה הקבועה ,שלוש
של חוסר-אונים היא חוויה מעצימה ,לא מחלישה .זה פעמים ביום ,יוצרת קושי .כשאדם מדבר עם חבר
אכן מנוגד לאינסטינקט ,אבל זה עובד .חוסר האונים שלו הוא חושב על המילים שהוא אומר ,אבל כשהוא
שלי גורם לי להיות תלוי לחלוטין בקדוש ברוך הוא ,וזה מדבר עם הקדוש ברוך הוא לא תמיד הוא שם לב
לדברים .בשנים האחרונות היתוספה הבעיה שלנו
מעניק לי כוחות להתמודד עם משברים או קשיים". כחיים במציאות של שפע ,שאנחנו מרגישים פחות
את התלות בקדוש ברוך הוא .קירות לבנו כבר לא
התיאור שאתה נותן ,של אדם המצוי במצב של מזדעזעים כמו אצל אדם שמבין שאם לא ירד גשם
חוסר-אונים ,נוגד את הלך הרוח העכשווי .בדור
שבו כל מה שאדם רוצה הוא מסוגל להשיג לא יהיה לו ולמשפחה שלו מה לאכול".
בלחיצת כפתור ,חוסר-אונים זה לא פאסה? אז מה אפשר לעשות כדי להצליח להתפלל
"האמונה הזו בהחלט קשה לתפיסה בדור שלנו. בכוונה?
מלמדים אותך להאמין בעצמך .מכניסים לך אשליה
שהכול בשליטה .אדם חושב שהוא יכול לנהל ולהסדיר "יש כמה עצות טובות .אפשר ,למשל ,להחליט
את חייו ,אבל הוא טועה .ההבנה האמתית היא שמחר לקחת קטע מסוים בתפילה מדי שבוע ולהוסיף
אני עלול לסבול מבעיה בריאותית או לאבד את מקום בו כוונה .האדם ילמד את הקטע ,יחשוב עליו,
יגיד אותו במתינות ויתחבר אליו .אם ייקח הכול
פרנסתי ,בלי אשליות על שליטה בחיים". ביחד הוא עלול להתייאש .כדאי שינסה לעלות
בהדרגתיות כל שבוע .עצה נוספת היא לחשוב
לבחור להתפלל על הכותרת של הברכה בתפילה שמונה עשרה.
לא כולם מתחברים ל'את צמח דוד עבדך' .אבל
אחרי שמבינים את המצב אצל הבנים ,קל להבין את כשרואים את הכותרת בסידור – משיח! -אפשר
המורכבות אצל הבנות .בלי המחויבות ההלכתית, לעצור לארבע שניות ,להרהר במושג הזה ולחשוב
מה המשמעות שלו עבורי .זה יכול להעצים את
בנות רבות בוחרות לא להתפלל בכלל. התפילה מאוד .ועוד משהו – יש בתפילה מנגנון של
"באמת יש תחושה בסביבה שבנות פחות מחויבות הפוך-על-הפוך .ככל שאדם מגיע לתפילה במטרה
לתפילה" ,משתפת אפרת סגרון ,סטודנטית לחינוך לסיים אותה וזהו ,כך הוא ירגיש בה חוסר-טעם
במכללת אפרתה הלומדת במסלול משולב במדרשת והיא תהיה קשה עליו .אם אדם משתדל לרומם
הרובע בירושלים ,לשעבר קומונרית סניף נגוהות את התפילה ,הוא זוכה ל'החי נושא את עצמו' .מרן
ופעילה בתנועה" .חלק מהחברות שלי מתפללות הרב קוק זצ"ל אומר שהנשמה מתפללת תמיד .יש
תפילה אחת ביום ,אחרות ממלמלות בקושי ברכות בנו משהו פנימי שזועק לתפילה .אנחנו לא צריכים
השחר ,ולפעמים גם זה לא .ברגע שאת לא מרגישה להמציא אותו ,רק לחשוף אותו .זה בתוכנו .אם נבין
מחויבת וזה לא נכנס ללו"ז שלך ,התפילה מתמסמסת
די מהר .גם ההבנה שלא משנה איזו תפילה ,העיקר את זה ,התפילה תוסיף בנו אור".
להתפלל ,גורמת לתפילה להיות מצב לא-קבוע".
22