Page 23 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 23

‫סוגרים שנה ‪ .‬אלול תשע"ה ‪ .‬אוגוסט ‪2015‬‬

                                                        ‫יש לדעתך מה לתקן בנושא של החינוך לתפילה?‬                                      ‫צילום‪ :‬מירי צחי‬
                                                                        ‫איך עושים את זה בצורה מוצלחת?‬
‫לתרום לתחושה שהאישה רצויה במקום ושניתן לה‬                                                                      ‫שרה פרידלנדר‪" :‬אני‬
                                           ‫כבוד בסיסי‪.‬‬  ‫"אפשר לדבר על המשמעות של התפילה‪ ,‬לנסות‬                    ‫מוצאת שרענונן‬
                                                        ‫להבין את המילים‪ ,‬ללמוד על החשיבות שלה‪ .‬מה‬
‫עם זאת‪ ,‬לא אראה בכל אלה ערובה לתפילה טובה‪,‬‬              ‫שבטוח זה שאי אפשר להכריח אף אחד להתפלל‪.‬‬                 ‫של נסיבות התפילה‬
‫המסורה בראש ובראשונה לכוונת הלב ואולי גם‬                ‫כשהייתי קומונרית‪ ,‬מעולם לא הכרחנו חניכים‬               ‫מחדש את תפילותיי‪.‬‬
‫להשראה שבאה ממקור נסתר‪ .‬ומנגד‪ ,‬אודה שכבר‬                ‫להיכנס לתפילה ולא התנינו את הכניסה לפעולה‬
‫קרה שהתפללתי תפילה טובה בעזרת נשים דחוסה‬                ‫בהשתתפות בתפילה‪ .‬ובאמת‪ ,‬לרוב הם נכנסו‬                     ‫ראיתי שתפילות‬
‫ומצחינה בשטיבל חסידי‪ ,‬שאף אחת מן הדרישות‬                ‫לתפילה בלי שהכרחנו אותם‪ .‬אם מדריך רואה‬                   ‫טובות יצאו ממני‬
‫הללו לא הובאה שם בחשבון‪ ,‬אך לניגון היה כוח‬              ‫שהחניכים שלו לא בעניין של תפילה‪ ,‬שלא יכריח‬              ‫כשבחרתי להתפלל‬
                                                        ‫אותם להיכנס‪ .‬זה לא יעיל וזה רק מרחיק‪ .‬גם‬              ‫במקום חדש או ליצור‬
                                                ‫משלו"‪.‬‬  ‫באולפנה שלמדתי בה – הרבה בנות היו מתפללות‬             ‫שינויים פיזיים אחרים‬
‫דרך תפילת הנשים מצליחה שרה להתחבר מחדש‬                  ‫דווקא בגלל שלא כפו עליהן‪ .‬אף אחד לא העניש‬              ‫ב'תפאורת התפילה'"‬
‫לתפילה‪ ,‬ולהפוך אותה לאמתית‪ .‬אך נראה שניתן‬               ‫את מי שלא קמה לתפילה‪ ,‬ולא היה רישום נוכחות‪.‬‬
‫למצוא בדבריה הכוונה גם למי שמעדיף דרכים‬
                                                                                         ‫לכולנו זה עשה טוב"‪.‬‬
                                                ‫אחרות‪:‬‬  ‫אפרת טוענת שחוסר המחויבות של בנות מסוימות‬
‫"היחלשות מוסד התפילה היא בדרך כלל כבר לא‬                ‫לתפילה נובע גם מעמדה רוחנית מסוימת‪" :‬יש בנות‬
‫עניין של שעמום אלא משהו עמוק יותר העשוי‬                 ‫שמרגישות קשורות לקב"ה בכל מקרה‪ ,‬בין אם‬
‫להתקשר לעצם נוכחות האל בחיים‪ ,‬למחויבות לאמת‬             ‫הן התפללו ובין אם לא‪ .‬הן לא מרגישות שאם הן‬
‫אחת בעולם פוסטמודרני‪ ,‬להתרופפות המסגרות‬                 ‫יפספסו את התפילה הן פוגמות בקשר שלהן עם‬
‫הקהילתיות ולעוד גורמים‪ .‬נראה לי שהתפילה‬                 ‫הקב"ה‪ .‬מבחינתן‪ ,‬אפשר לישון עד מאוחר בשבת‬
‫היא אולי המצווה הראשונה הלוקה כבר בשלבים‬                ‫בבוקר ולהתחיל את היום בלי שיחה עם בורא עולם‪,‬‬
                                                        ‫בלי מחויבות לתפילה‪ .‬באופן אישי‪ ,‬אני מנסה ללכת‬
          ‫ראשונים של צמצום המחויבות ההלכתית"‪.‬‬           ‫לכיוון השני‪ :‬להתפלל שלוש תפילות ביום‪ ,‬אפילו‬
                                                        ‫אם זה אומר להשלים תפילה שהתפספסה‪ .‬ככה אני‬
       ‫איך את מחדשת את תפילתך באופן אישי?‬
‫אני מוצאת שרענונן של נסיבות התפילה מחדש‬                                               ‫יוצרת לעצמי מחויבות"‪.‬‬
‫את תפילותיי‪ .‬ראיתי שתפילות טובות יצאו ממני‬              ‫ואפשר שדווקא חוסר המחויבות פותח פתח‬
‫כשבחרתי להתפלל במקום חדש או ליצור שינויים‬               ‫לנשים ליצור תפילה אחרת‪ ,‬מבחירה‪ .‬אחת הנשים‬
‫פיזיים אחרים ב'תפאורת התפילה'‪ .‬לעתים אני‬                ‫שהחליטה לקחת את תפילת הנשים ברצינות היא‬
‫זוכה להתפלל בעצם כתיבתו של שיר‪ ,‬בניגון שאני‬             ‫שרה פרידלנד בן‪-‬ארזה‪ ,‬עורכת ספרים ומשוררת‬
‫שרה או בריקוד מאולתר‪ .‬בעבר השתתפתי בקבוצות‬              ‫ירושלמית‪ ,‬שלוקחת חלק בקבוצת תפילה נשית‬
‫נשים שבהן נעשו ניסיונות להתפלל במדיומים‬                 ‫בשם 'שירת שרה'‪" .‬הצטרפתי אל הקבוצה חמש‬
‫נוספים מעבר לאמירת הנוסח שבסידור ושירת לחניו‬            ‫שנים אחרי הקמתה‪ .‬קבוצת התפילה שלנו קיימת‬
‫השגורים‪ .‬עשינו זאת בצבע‪ ,‬בתנועה ובכתיבה אני‬             ‫יותר מעשרים שנה‪ ,‬היא פשוט אינה עושה רעש‬
‫רואה בניסיונות אלה ברכה מרובה בפתיחת הלב‬                ‫ואין לה עניין לגדול מאוד ולהתפרסם"‪ ,‬אומרת שרה‪.‬‬
                                                        ‫הקבוצה‪ ,‬המכילה נשים בלבד‪ ,‬נפגשת אחת לכמה‬
              ‫לקראת תפילה‪ ,‬הן לנשים הן לגברים"‪.‬‬         ‫שבתות לעבודת השם משותפת תוך שמירה מוחלטת‬

                                                                                        ‫על גדרי ההלכה כולם‪.‬‬

                                                        ‫נשים רבות מוותרות על תפילה בבית הכנסת‪,‬‬                    ‫הרב רימון‪" :‬יש בנו‬
                                                        ‫אפילו בשבתות ובחגים‪ .‬חלקן גם לא מתפללות‬                 ‫משהו פנימי שזועק‬
                                                        ‫בביתן‪ .‬איך ניתן‪ ,‬לדעתך‪ ,‬לשפר את איכות‬                    ‫לתפילה‪ .‬אנחנו לא‬
                                                                                                               ‫צריכים להמציא אותו‪,‬‬
                                                                                             ‫התפילה הנשית?‬      ‫רק לחשוף אותו‪ .‬זה‬
                                                        ‫"אני מרגישה הבדל תהומי בין תפילה מאחורי‬               ‫בתוכנו‪ .‬אם נבין את זה‪,‬‬
                                                        ‫מחיצה לבין התפילה בקבוצתי‪ .‬אני ממעטת להגיע‬            ‫התפילה תוסיף בנו אור"‬
                                                        ‫לבתי כנסת רגילים גם מסיבות אחרות‪ ,‬אבל מקומות‬
                                                        ‫שבהם אין כבוד למקומה של האישה מרתיעים אותי‬
                                                        ‫במיוחד‪ ,‬ובזה יש לעשות הרבה מאוד ברוב הגדול של‬
                                                        ‫בתי הכנסת – מיקום המחיצה כך שנשים יהיו לצד‬
                                                        ‫גברים ולא מאחוריהם‪ ,‬שיתופן באמירת דברי תורה‪,‬‬
                                                        ‫ואם הקהילה מתקשה לקבל זאת – אז בסוף התפילה‪,‬‬
                                                        ‫שיתופן בתפקידים קהילתיים‪ ,‬תנאי שמיעה וראייה‬
                                                        ‫טובים ליושבות בעזרת הנשים‪ ,‬נגישות לילדים‬
                                                        ‫(לשתי העזרות) ועוד‪ .‬כאמור‪ ,‬כל הדברים הללו‬
                                                        ‫נחוצים מטעמים אנושיים בסיסיים‪ ,‬ובהחלט יכולים‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28