Page 23 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 23
סוגרים שנה .אלול תשע"ה .אוגוסט 2015
יש לדעתך מה לתקן בנושא של החינוך לתפילה? צילום :מירי צחי
איך עושים את זה בצורה מוצלחת?
לתרום לתחושה שהאישה רצויה במקום ושניתן לה שרה פרידלנדר" :אני
כבוד בסיסי. "אפשר לדבר על המשמעות של התפילה ,לנסות מוצאת שרענונן
להבין את המילים ,ללמוד על החשיבות שלה .מה
עם זאת ,לא אראה בכל אלה ערובה לתפילה טובה, שבטוח זה שאי אפשר להכריח אף אחד להתפלל. של נסיבות התפילה
המסורה בראש ובראשונה לכוונת הלב ואולי גם כשהייתי קומונרית ,מעולם לא הכרחנו חניכים מחדש את תפילותיי.
להשראה שבאה ממקור נסתר .ומנגד ,אודה שכבר להיכנס לתפילה ולא התנינו את הכניסה לפעולה
קרה שהתפללתי תפילה טובה בעזרת נשים דחוסה בהשתתפות בתפילה .ובאמת ,לרוב הם נכנסו ראיתי שתפילות
ומצחינה בשטיבל חסידי ,שאף אחת מן הדרישות לתפילה בלי שהכרחנו אותם .אם מדריך רואה טובות יצאו ממני
הללו לא הובאה שם בחשבון ,אך לניגון היה כוח שהחניכים שלו לא בעניין של תפילה ,שלא יכריח כשבחרתי להתפלל
אותם להיכנס .זה לא יעיל וזה רק מרחיק .גם במקום חדש או ליצור
משלו". באולפנה שלמדתי בה – הרבה בנות היו מתפללות שינויים פיזיים אחרים
דרך תפילת הנשים מצליחה שרה להתחבר מחדש דווקא בגלל שלא כפו עליהן .אף אחד לא העניש ב'תפאורת התפילה'"
לתפילה ,ולהפוך אותה לאמתית .אך נראה שניתן את מי שלא קמה לתפילה ,ולא היה רישום נוכחות.
למצוא בדבריה הכוונה גם למי שמעדיף דרכים
לכולנו זה עשה טוב".
אחרות: אפרת טוענת שחוסר המחויבות של בנות מסוימות
"היחלשות מוסד התפילה היא בדרך כלל כבר לא לתפילה נובע גם מעמדה רוחנית מסוימת" :יש בנות
עניין של שעמום אלא משהו עמוק יותר העשוי שמרגישות קשורות לקב"ה בכל מקרה ,בין אם
להתקשר לעצם נוכחות האל בחיים ,למחויבות לאמת הן התפללו ובין אם לא .הן לא מרגישות שאם הן
אחת בעולם פוסטמודרני ,להתרופפות המסגרות יפספסו את התפילה הן פוגמות בקשר שלהן עם
הקהילתיות ולעוד גורמים .נראה לי שהתפילה הקב"ה .מבחינתן ,אפשר לישון עד מאוחר בשבת
היא אולי המצווה הראשונה הלוקה כבר בשלבים בבוקר ולהתחיל את היום בלי שיחה עם בורא עולם,
בלי מחויבות לתפילה .באופן אישי ,אני מנסה ללכת
ראשונים של צמצום המחויבות ההלכתית". לכיוון השני :להתפלל שלוש תפילות ביום ,אפילו
אם זה אומר להשלים תפילה שהתפספסה .ככה אני
איך את מחדשת את תפילתך באופן אישי?
אני מוצאת שרענונן של נסיבות התפילה מחדש יוצרת לעצמי מחויבות".
את תפילותיי .ראיתי שתפילות טובות יצאו ממני ואפשר שדווקא חוסר המחויבות פותח פתח
כשבחרתי להתפלל במקום חדש או ליצור שינויים לנשים ליצור תפילה אחרת ,מבחירה .אחת הנשים
פיזיים אחרים ב'תפאורת התפילה' .לעתים אני שהחליטה לקחת את תפילת הנשים ברצינות היא
זוכה להתפלל בעצם כתיבתו של שיר ,בניגון שאני שרה פרידלנד בן-ארזה ,עורכת ספרים ומשוררת
שרה או בריקוד מאולתר .בעבר השתתפתי בקבוצות ירושלמית ,שלוקחת חלק בקבוצת תפילה נשית
נשים שבהן נעשו ניסיונות להתפלל במדיומים בשם 'שירת שרה'" .הצטרפתי אל הקבוצה חמש
נוספים מעבר לאמירת הנוסח שבסידור ושירת לחניו שנים אחרי הקמתה .קבוצת התפילה שלנו קיימת
השגורים .עשינו זאת בצבע ,בתנועה ובכתיבה אני יותר מעשרים שנה ,היא פשוט אינה עושה רעש
רואה בניסיונות אלה ברכה מרובה בפתיחת הלב ואין לה עניין לגדול מאוד ולהתפרסם" ,אומרת שרה.
הקבוצה ,המכילה נשים בלבד ,נפגשת אחת לכמה
לקראת תפילה ,הן לנשים הן לגברים". שבתות לעבודת השם משותפת תוך שמירה מוחלטת
על גדרי ההלכה כולם.
נשים רבות מוותרות על תפילה בבית הכנסת, הרב רימון" :יש בנו
אפילו בשבתות ובחגים .חלקן גם לא מתפללות משהו פנימי שזועק
בביתן .איך ניתן ,לדעתך ,לשפר את איכות לתפילה .אנחנו לא
צריכים להמציא אותו,
התפילה הנשית? רק לחשוף אותו .זה
"אני מרגישה הבדל תהומי בין תפילה מאחורי בתוכנו .אם נבין את זה,
מחיצה לבין התפילה בקבוצתי .אני ממעטת להגיע התפילה תוסיף בנו אור"
לבתי כנסת רגילים גם מסיבות אחרות ,אבל מקומות
שבהם אין כבוד למקומה של האישה מרתיעים אותי
במיוחד ,ובזה יש לעשות הרבה מאוד ברוב הגדול של
בתי הכנסת – מיקום המחיצה כך שנשים יהיו לצד
גברים ולא מאחוריהם ,שיתופן באמירת דברי תורה,
ואם הקהילה מתקשה לקבל זאת – אז בסוף התפילה,
שיתופן בתפקידים קהילתיים ,תנאי שמיעה וראייה
טובים ליושבות בעזרת הנשים ,נגישות לילדים
(לשתי העזרות) ועוד .כאמור ,כל הדברים הללו
נחוצים מטעמים אנושיים בסיסיים ,ובהחלט יכולים
23