Page 21 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 21
סוגרים שנה .אלול תשע"ה .אוגוסט 2015
שמונה עשרה אפשר ממש להתכוון באופן משמעותי. מאז ומעולם היה קשה ליהודים לקום בבוקר .הקושי
שאר הזמן הוא מין מרדף מהיר של מילים ,הסחות להתפלל שחרית במניין נמצא בסביבה כבר אלפי
דעת ,שיטוטים ,פטפוטים .זה קורה בגלל שני שנים ,והוא בהחלט לא רק גחמה של תיכוניסטים
דברים :האחד – משך הזמן .באופן פרדוקסלי ,דווקא עצלנים בימים הראשונים של שנת הלימודים.
כשהתפילה קצרה יותר ,ממוקדת יותר ,אני מרגיש אבל מעבר לאתגר שמציבות שעות השינה עבור
שאני מצליח להתרכז בה יותר .כשתפילה היא בני כל הגילאים ,התפילה מציבה בפנינו קשיים
ארבעים דקות ,המחשבות הולכות לאיבוד – כולנו נוספים :המונוטוניות שלה עלולה לשעמם די מהר,
יודעים שקשה מאוד להתרכז במשך ארבעים דקות. ההיצמדות לקצב של שאר המניין משאירה אותנו לא
אבל כשתפילה היא רבע שעה ,היא מרוכזת יותר, מסונכרנים ,והמילים שלה לעתים מותירות בנו רושם
ממוקדת יותר ,תמציתית יותר ,ולכן עבורי גם טובה
יותר .הדבר השני הוא עצם המפגש החברתי .אין מה של חוסר-רלוונטיוּת.
לעשות :כשאנחנו בחברת אנשים דעתנו מוסחת יותר
מאשר כשאנחנו לבד .אנחנו חושבים על זה שיושב התפילה במניין לא עונה על
לפנינו ,קורצים בעין לחבר ,מגניבים מילה על מה
שהיה אתמול בחדשות .זו לא תפילה בעיניי ,וזה הצרכים הרוחניים שלי
משהו שאי אפשר לפתור גם אם נחליט להקים בית
כנסת שבו לא מדברים בכלל :מכיוון שעצם השהייה "בימות החול אינני מתפלל שחרית במניין ,אלא לבד
בחברת אנשים נוספים מושכת אותנו למחשבות בבית" ,אומר לזרעים אבישי ,סטודנט מירושלים ובוגר
זרות ,ואילו כשאנחנו לבד זה הרבה יותר קל ופשוט. ישיבת הסדר (השם המלא שמור במערכת)" .זה נובע
לכן אני מרגיש שתחושת ה'לבד' מגשימה באופן לא רק מטעמים של חוסר זמן ,אלא גם מטעמים
עמוקים יותר .בכל צורה של תפילה ,ביחיד או בציבור,
אמתי יותר את המטרה של התפילה". יש אתגר לא פשוט :להצליח להתכוון ,להתנתק ,להפוך
את המילים למשמעותיות ולחבר בין התפילה לבין שאר
יגידו עליך שאתה חלש ,לא מסוגל להתמודד, אירועי היום .אבל גיליתי עם הזמן שהתפילה בציבור לא
'דתי-לייט' .מה תענה? מקלה על האתגר הזה; ויותר מזה – שבתפילת היחיד,
כשאני מצליח להתפלל באמת ,אני מצליח להתכוון
"אני לא רוצה לצייר תמונה מושלמת :חלק גדול ולהרהר על המשמעות של התפילה ,של המילים שאני
מהסיבה שאנשים מדירים את רגליהם מתפילות אומר ושל הקשר עם אלוהים .זו הסיבה שהפסקתי
במניין – כולל אני ,לפעמים -היא שאין להם כוח, ללכת למניין :מצאתי את עצמי מחכה שהתפילה
שזה לא מספיק חשוב להם ,שלא בא להם .זה נכון. תיגמר ,מעיין בספרים או בעלונים שהיו זרוקים בבית
אבל חשוב לומר שני דברים :קודם כול ,אלה לא הכנסת ,לא מסוגל להפוך אותה לאירוע משמעותי.
הסיבות היחידות ,כאמור .שנית ,גם אם הסיבה היא
שזה לא מספיק חשוב ושאין כוח ,אי אפשר לפטור בבית ,כשזה עובד ,זה עובד יותר טוב".
את זה כ'לייטיוּת' וזהו ,אלא חשוב להבין מה הסיבות המציאות שאבישי מתאר אולי לא מדוברת ,אך
שגורמות לאנשים להרגיש כך .אם הרבה אנשים היא מוכרת לכל מי שעיניו בראשו .סביר להניח
בוחרים שלא ללכת למניין ,ייתכן שהבעיה אצלם, שאם תערכו סקר אקראי תגלו שרוב הגברים
אבל ייתכן מאוד שהבעיה היא גם במוסד התפילה העובדים אינם מתפללים במניין באמצע השבוע,
אבל אפשר להניח שבין רוב המשיבים למשאל ובין
במניין עצמו". אבישי ישנו פער משמעותי :בעוד שרובנו רואים
את תפילת היחיד כפספוס או כטעות ,אבישי מציג
אין חובה הלכתית אותה כאידיאל" :לשון השולחן ערוך בקשר לתפילה
במניין היא 'ישתדל' – כלומר ,גם לפי השולחן ערוך
העמדה המוצקה של אבישי ,בוגר התנועה ,אולי החובה איננה מוחלטת ,אלא היא לשון השתדלות או
חריגה בנוף הדתי ,אבל היא מקבלת חיזוק מכיוון המלצה .אני חושב שאל מול הקביעה הזו של 'ישתדל'
מוסמך :הרב ד"ר אריאל פיקאר ,לשעבר רב הקיבוץ צריך לשאול שאלות בסיסיות יותר :לאיזה צורך
שלוחות ור"מ בישיבת מעלה-גלבוע והיום מנהל נועדה התפילה ,מהי הדרך הנכונה עבורי להתפלל
חינוכי במכון שלום הרטמן בירושלים" .אין חובה וכיצד אני מממש את הקשר עם אלוהים במסגרת
הלכתית להתפלל במניין" ,פותח פיקאר את הריאיון. התפילה .אם המטרה של התפילה היא לפנות זמן
"לצורך הדוגמה :איפה מופיע ברמב"ם עניין התפילה כדי להתקרב לאלוהים וליצור זיקה אתו ,השאלה
במניין? זה מופיע בהלכות תפילה פרק ח .זה לא המרכזית שצריכה להישאל היא כיצד ניתן לעשות
ניסוח של חובה הלכתית .שם הוא לא מנסח את את הדבר הזה בצורה הטובה ביותר .ולכן התשובה
הדרישה כחובה הלכתית ,אלא כאמירה שלהתפלל לשאלה הזו היא אינדיבידואלית .אצלי מדובר
בציבור זה 'דבר טוב' .ברור שזה לא ניסוח הלכתי. בתחושה שהתפילה במניין לא עונה על הצרכים
הרבה אנשים עלולים לחוש שבתקופות מסוימות הרוחניים שלי ואיננה משמעותית עבורי ,ואני מצליח
ובמצבים מסוימים הם מתפללים יותר כשהם
מתפללים לבדם .אם אדם מרגיש שהוא מתפלל טוב להתפלל דווקא בתפילת יחיד".
יותר לא במניין ,אז ברור לפי הרמב"ם שזכותו הדתית "אם נחשוב לרגע על המסגרת של תפילה במניין",
לעשות זאת .הוא לא מפספס פה משהו .הרמב"ם גם ממשיך אבישי" ,נבין שרק מעט ממנה מתרכז
מונה חמישה דברים שמעכבים את התפילה .מניין בחוויית המפגש עם אלוהים :אולי רק בתפילת
הוא לא אחד מהם".
21