Page 27 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 27

‫סוגרים שנה ‪ .‬אלול תשע"ה ‪ .‬אוגוסט ‪2015‬‬

‫אותך‪ ,‬אלא לדבר‪ ,‬ליצור שיח‪ .‬עצם זה שאנחנו‬     ‫חודר לאזורים של הפעלת התוכנה‪ ,‬האזור‬           ‫"ההתחדשות בתפילה הקבועה קשורה בעמל‪,‬‬
          ‫יושבים ומדברים זה הדבר המרכזי"‪.‬‬    ‫המילולי שממנו נברא העולם‪ ,‬המציאות יכולה‬       ‫לא רק בזמן התפילה עצמה‪ .‬מצד אחד מקדישים‬
                                             ‫להשתנות‪ .‬מי שעסוק בשאלה אם אני משתנה‬          ‫הרבה זמן לתפילה בישיבות‪ ,‬וגם אדם ממוצע‬
‫אבל יש תפילות שבהן אני מנסה‬                  ‫או הוא משתנה‪ ,‬זה עדיין ממקום שמחוץ‬            ‫שהולך לתפילות כל יום משקיע מאמץ‪ .‬אבל‬
                        ‫לשכנע‪ ,‬לא רק לדבר‪.‬‬   ‫לתפילה‪ .‬ברגע שאתה בתוך התפילה‪ ,‬ברור לך‬        ‫הוא משקיע מאמץ בזמן התפילה עצמה‪ .‬זה‬
                                             ‫שלא משנה אם זה השתנה כי אני השתניתי‬           ‫לא מספיק‪ .‬זה דורש השקעת זמן בהתקדמות‪,‬‬
‫"בסדר‪ .‬אז גם לבני אדם זה ככה‪ .‬לפעמים את‬      ‫או כי המציאות השתנתה‪ .‬אם נדמה את זה‬           ‫כדי שכשתגיע לרגע הנכון יהיה לך מה לעשות‪.‬‬
‫מצליחה‪ ,‬לפעמים את משתכנעת‪ ,‬לפעמים‬            ‫למערכת יחסים בין אנשים קרובים‪ ,‬ברור שאני‬      ‫זה לא יכול להתאפשר אם אתה מקדיש לזה‬
‫נתקעים באמצע‪ .‬מטרת התפילה היא לא רק‬          ‫לא יכול לדרוש מהבן שלי לעשות שינוי אלא‬        ‫רק את זמן התפילה‪ .‬אם אתה מבין שהתפילה‬
‫לשנות את העולם‪ .‬התפילה מטרתה ליצור‬           ‫אם כן אני אעשה שינוי בתוכי‪ ,‬אבל כשעשיתי‬       ‫איננה דבר אחד‪ ,‬שיש בה הרבה חלקים‪ ,‬ואינם‬
‫עולם‪ ,‬להיחשף לעולם המדובב‪ ,‬המקושר‪.‬‬                                                         ‫דומים פסוקי דזמרא לברכות השחר או לקריאת‬
‫העובדה היא שהעולם איננו חומרי‪ .‬זו נראית‬          ‫שינוי בתוכי זה גם השפיע עליו‪ .‬וכן הלאה"‪.‬‬  ‫שמע‪ ,‬זה לא משעמם אותך‪ .‬עבור מי שלא מבין‬
‫לי הנקודה המרכזית‪ .‬ברגע שאתה חי בעולם‬                                                      ‫במוזיקה‪ ,‬למשל‪ ,‬קונצרט נשמע כמו שיגעון‪.‬‬
‫הזה‪ ,‬הרבה דברים מתרחשים‪ .‬לפעמים‬              ‫הרב דוב זינגר‪" :‬התפילה שמה‬                    ‫מה עושים שעתיים בקונצרט?? אבל מי שמבין‬
‫אתה מוכן לקבל את הגזרה של הקב"ה‪ ,‬זה‬          ‫אותך במקום של חוסר אונים‪,‬‬                     ‫במוזיקה אומר לו‪' :‬מה אתה משווה? ההתחלה‬
‫השינוי שקורה‪ ,‬לפעמים אתה רואה את זה‬           ‫של חולשה‪ ,‬של בקשה‪ .‬ככל‬                       ‫הייתה כזאת‪ ,‬והסוף היה כזה‪ ,‬והאמצע‪ .'...‬אתה‬
‫בצורה חדשה‪ ,‬דברים אחרים משתנים‪ .‬הדבר‬         ‫שאתה יותר אתה פחות‪ ,‬ואדם‬
‫שביקשת לא קרה‪ ,‬אבל דבר אחר כן משתנה‪.‬‬          ‫לא אוהב להיות במקום הזה"‬                                        ‫מתחיל להבין מה קורה שם"‪.‬‬
‫המציאות כולה נהיית אחרת‪ .‬אתה מתרומם‪.‬‬
‫נדמה את זה לאדם שנמצא בבניין רב קומות‪.‬‬                       ‫ואם התפילה לא נענית?‬          ‫אבל גם מי שאוהב קונצרטים לא הולך‬
‫הוא רואה לנגד עיניו נוף מסוים‪ .‬אם הוא נמצא‬   ‫"אני חושב שהדימוי ליחסים בין‪-‬אישיים יכול‬                           ‫לאותו קונצרט כל שבוע‪.‬‬
‫בקומה מסוימת‪ ,‬הוא רואה נניח את החניון‪,‬‬       ‫לעזור להבין את היחסים עם הקב"ה‪ .‬הוא עשה‬
‫הוא רואה אפור ובטון וחשוך‪ .‬הרבה פעמים‬        ‫אותנו בצלמו ובדמותו‪ ,‬אז אפשר להשליך‪ .‬לא‬       ‫"קודם כול‪ ,‬החוויה במוזיקה היא חוויה חזרתית‪.‬‬
‫זה היום‪-‬יום שלנו‪ .‬ואז אתה יכול ללחוץ על‬      ‫כל שיחה בין שני אנשים מטרתה להזיז אחד‬         ‫אבל באמת באמת אדם שחי את התפילה לא‬
‫כפתור ולהתרומם‪ .‬אתה מגיע לקומה אחרת‪,‬‬         ‫את השני‪ .‬עכשיו כשאנחנו מדברים‪ ,‬האם‬            ‫חווה אותה כחזרתית‪ .‬גם המילים משתנות‪,‬‬
‫וכל הפרספקטיבה נראית אחרת לחלוטין‪ .‬כל‬        ‫המטרה שלי היא לשכנע אותך? אם אנחנו‬            ‫לא רק הדגשים‪ .‬התפילה היא כל כך רבת‬
‫מה שחשבת שחשוב‪ ,‬או שנראה לך משמעותי‪,‬‬         ‫סוג של חברותא‪ ,‬המטרה שלי היא לא לשכנע‬         ‫אפשרויות שיכול להיות שאם הייתה מצלמה‬
‫מקבל פתאום פרספקטיבה אחרת‪ .‬התפילה‬                                                          ‫נסתרת שמצלמת מה עשיתי היום‪ ,‬מה עשיתי‬
‫היא סוג של עלייה במעלית והיזכרות במה‬                                                       ‫אתמול ומה אני אעשה מחר‪ ,‬הייתי רואה‬
‫באמת חשוב‪ ,‬מה משמעותי‪ ,‬איך זה באמת‬                                                         ‫שכל תפילה שונה לגמרי‪ .‬אני אתן לך דוגמה‪:‬‬
‫עובד‪ .‬ככל שאדם יש לו יכולת לעלות לקומות‬                                                    ‫אני נמצא הרבה בחתונות תחת החופה‪ .‬בעצם‬
‫גבוהות יותר בקלות‪ ,‬זה יותר זמין לו‪ ,‬אז קודם‬                                                ‫זה טקס אחיד כמעט לגמרי‪ .‬היום יש אנשים‬
‫כול הוא יפסיק להתפלל רק כשרע לו‪ ,‬הוא‬                                                       ‫שמנסים להשפיע על זה בכל מיני צורות‪ ,‬אבל‬
‫ישמח להתפלל גם כשטוב לו‪ .‬גם כשהוא מכיר‬                                                     ‫בפשטות‪ ,‬המבנה של הטקס הוא אחיד‪ .‬מעולם‬
                                                                                           ‫לא הרגשתי שאני נמצא באותה חתונה פעמיים‪.‬‬
  ‫תודה הוא יתפלל‪ .‬גם כשהוא רוצה לשבח"‪.‬‬                                                     ‫אפילו פעם קרה לי שהייתי בחתונה ערב אחרי‬
                                                                                           ‫ערב‪ ,‬באותו אולם‪ ,‬עם אותה תזמורת ועם אותו‬
‫יש לך עצה לסיום‪ ,‬איך אני יכולה‬                                                             ‫צלם‪ ,‬וזה היה משהו אחר לגמרי‪ .‬כך גם בתפילה‪.‬‬
               ‫מחר בתפילה להתכוון יותר?‬                                                    ‫את יכולה לבוא לתפילת שחרית בבית כנסת‬
                                                                                           ‫כאן בתקוע‪ ,‬בתקוע א' או בתקוע ב'‪ ,‬בישיבה או‬
‫"נתתי כמה עצות‪ ,‬אבל עצה מרכזית היא‬                                                         ‫בחב"ד‪ ,‬ובעצם זה רק שיתוף השם‪ .‬זה לא אותו‬
‫לשהות בתפילה‪ ,‬אפילו כמה דקות‪ .‬לקחת‬                                                         ‫דבר; זו התרחשות אחרת‪ .‬החזרתיות עוזרת בכך‬
‫שתיים‪-‬שלוש דקות‪ ,‬לשאול‪ :‬מה אני רוצה?‬                                                       ‫שלא צריך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש‪,‬‬
‫איך הגעתי לפה? מה אני רוצה שיקרה?‬                                                          ‫אבל התוכן הפנימי‪ ,‬והנוכחות שונים לחלוטין‬
‫לאן אני הולך? וגם אחרי התפילה‪ ,‬להישאר‬
‫שתיים‪-‬שלוש דקות‪ .‬יש לזה משמעות רבה‪,‬‬                                                                                    ‫מדי יום ומדי שבוע"‪.‬‬
‫לאופן שבו מסיימים פגישה‪ .‬אם אדם מרגיל‬
‫את עצמו‪ ,‬וזה לא משנה באיזה שלב של‬                                                          ‫אני חושבת שהקושי הגדול שלנו עם‬
‫התפילה הוא מגיע לבית הכנסת‪ ,‬אפילו אם‬                                                       ‫תפילה היא שכל כך הרבה פעמים התאכזבנו‪.‬‬
‫הוא איחר‪ ,‬והוא צריך לעלות מהר לרכבת‪,‬‬                                                       ‫אתה עדיין מאמין שהתפילה מסוגלת‬
‫יישב כמה דקות בתחנה וישאל את עצמו‪ :‬מה‬                                                      ‫לשנות משהו‪ ,‬חוץ מלהשפיע עליי ועל‬
‫הכיוון? לאן הוא נוסע? למה הוא נוסע? אולי‬
‫הוא לא צריך לנסוע‪ ,‬אולי מתוך הרגל הוא רץ‬                                                                         ‫הקשר שלי עם הקב"ה?‬
‫לתחנה‪ .‬אז לשבת שתיים‪-‬שלוש דקות בתחנה‪,‬‬                                                      ‫"בוודאי‪ .‬האמונה הבסיסית של התפילה היא‬
‫ולשאול לאן אני נוסע‪ ,‬מה אני רוצה לעשות‬                                                     ‫שהעולם הוא לא נוקשה‪ ,‬הוא לא עשוי מחומר‪,‬‬
‫שם‪ ,‬מה אני במיוחד צריך‪ .‬כאילו לתמצת‬                                                        ‫אלא 'ברוך שאמר והיה עולם'‪ .‬הקב"ה ברא את‬
‫את הכוונה שלי בהתחלה‪ .‬הכיוון הכללי עוזר‬                                                    ‫העולם בדיבור‪ .‬זאת אומרת שהאמונה בבריאת‬
                                                                                           ‫העולם עניינה שאנחנו מאמינים שהמציאות היא‬
       ‫מאוד מאוד אחר כך להתכוון בתפילה"‪.‬‬                                                   ‫רכה‪ ,‬היא לא חומרית‪ .‬אנחנו מאמינים שהמילים‬
                                                                                           ‫משתלשלות לתוך המציאות‪ .‬לכן ברגע שאתה‬

‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32