Page 27 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 27
סוגרים שנה .אלול תשע"ה .אוגוסט 2015
אותך ,אלא לדבר ,ליצור שיח .עצם זה שאנחנו חודר לאזורים של הפעלת התוכנה ,האזור "ההתחדשות בתפילה הקבועה קשורה בעמל,
יושבים ומדברים זה הדבר המרכזי". המילולי שממנו נברא העולם ,המציאות יכולה לא רק בזמן התפילה עצמה .מצד אחד מקדישים
להשתנות .מי שעסוק בשאלה אם אני משתנה הרבה זמן לתפילה בישיבות ,וגם אדם ממוצע
אבל יש תפילות שבהן אני מנסה או הוא משתנה ,זה עדיין ממקום שמחוץ שהולך לתפילות כל יום משקיע מאמץ .אבל
לשכנע ,לא רק לדבר. לתפילה .ברגע שאתה בתוך התפילה ,ברור לך הוא משקיע מאמץ בזמן התפילה עצמה .זה
שלא משנה אם זה השתנה כי אני השתניתי לא מספיק .זה דורש השקעת זמן בהתקדמות,
"בסדר .אז גם לבני אדם זה ככה .לפעמים את או כי המציאות השתנתה .אם נדמה את זה כדי שכשתגיע לרגע הנכון יהיה לך מה לעשות.
מצליחה ,לפעמים את משתכנעת ,לפעמים למערכת יחסים בין אנשים קרובים ,ברור שאני זה לא יכול להתאפשר אם אתה מקדיש לזה
נתקעים באמצע .מטרת התפילה היא לא רק לא יכול לדרוש מהבן שלי לעשות שינוי אלא רק את זמן התפילה .אם אתה מבין שהתפילה
לשנות את העולם .התפילה מטרתה ליצור אם כן אני אעשה שינוי בתוכי ,אבל כשעשיתי איננה דבר אחד ,שיש בה הרבה חלקים ,ואינם
עולם ,להיחשף לעולם המדובב ,המקושר. דומים פסוקי דזמרא לברכות השחר או לקריאת
העובדה היא שהעולם איננו חומרי .זו נראית שינוי בתוכי זה גם השפיע עליו .וכן הלאה". שמע ,זה לא משעמם אותך .עבור מי שלא מבין
לי הנקודה המרכזית .ברגע שאתה חי בעולם במוזיקה ,למשל ,קונצרט נשמע כמו שיגעון.
הזה ,הרבה דברים מתרחשים .לפעמים הרב דוב זינגר" :התפילה שמה מה עושים שעתיים בקונצרט?? אבל מי שמבין
אתה מוכן לקבל את הגזרה של הקב"ה ,זה אותך במקום של חוסר אונים, במוזיקה אומר לו' :מה אתה משווה? ההתחלה
השינוי שקורה ,לפעמים אתה רואה את זה של חולשה ,של בקשה .ככל הייתה כזאת ,והסוף היה כזה ,והאמצע .'...אתה
בצורה חדשה ,דברים אחרים משתנים .הדבר שאתה יותר אתה פחות ,ואדם
שביקשת לא קרה ,אבל דבר אחר כן משתנה. לא אוהב להיות במקום הזה" מתחיל להבין מה קורה שם".
המציאות כולה נהיית אחרת .אתה מתרומם.
נדמה את זה לאדם שנמצא בבניין רב קומות. ואם התפילה לא נענית? אבל גם מי שאוהב קונצרטים לא הולך
הוא רואה לנגד עיניו נוף מסוים .אם הוא נמצא "אני חושב שהדימוי ליחסים בין-אישיים יכול לאותו קונצרט כל שבוע.
בקומה מסוימת ,הוא רואה נניח את החניון, לעזור להבין את היחסים עם הקב"ה .הוא עשה
הוא רואה אפור ובטון וחשוך .הרבה פעמים אותנו בצלמו ובדמותו ,אז אפשר להשליך .לא "קודם כול ,החוויה במוזיקה היא חוויה חזרתית.
זה היום-יום שלנו .ואז אתה יכול ללחוץ על כל שיחה בין שני אנשים מטרתה להזיז אחד אבל באמת באמת אדם שחי את התפילה לא
כפתור ולהתרומם .אתה מגיע לקומה אחרת, את השני .עכשיו כשאנחנו מדברים ,האם חווה אותה כחזרתית .גם המילים משתנות,
וכל הפרספקטיבה נראית אחרת לחלוטין .כל המטרה שלי היא לשכנע אותך? אם אנחנו לא רק הדגשים .התפילה היא כל כך רבת
מה שחשבת שחשוב ,או שנראה לך משמעותי, סוג של חברותא ,המטרה שלי היא לא לשכנע אפשרויות שיכול להיות שאם הייתה מצלמה
מקבל פתאום פרספקטיבה אחרת .התפילה נסתרת שמצלמת מה עשיתי היום ,מה עשיתי
היא סוג של עלייה במעלית והיזכרות במה אתמול ומה אני אעשה מחר ,הייתי רואה
באמת חשוב ,מה משמעותי ,איך זה באמת שכל תפילה שונה לגמרי .אני אתן לך דוגמה:
עובד .ככל שאדם יש לו יכולת לעלות לקומות אני נמצא הרבה בחתונות תחת החופה .בעצם
גבוהות יותר בקלות ,זה יותר זמין לו ,אז קודם זה טקס אחיד כמעט לגמרי .היום יש אנשים
כול הוא יפסיק להתפלל רק כשרע לו ,הוא שמנסים להשפיע על זה בכל מיני צורות ,אבל
ישמח להתפלל גם כשטוב לו .גם כשהוא מכיר בפשטות ,המבנה של הטקס הוא אחיד .מעולם
לא הרגשתי שאני נמצא באותה חתונה פעמיים.
תודה הוא יתפלל .גם כשהוא רוצה לשבח". אפילו פעם קרה לי שהייתי בחתונה ערב אחרי
ערב ,באותו אולם ,עם אותה תזמורת ועם אותו
יש לך עצה לסיום ,איך אני יכולה צלם ,וזה היה משהו אחר לגמרי .כך גם בתפילה.
מחר בתפילה להתכוון יותר? את יכולה לבוא לתפילת שחרית בבית כנסת
כאן בתקוע ,בתקוע א' או בתקוע ב' ,בישיבה או
"נתתי כמה עצות ,אבל עצה מרכזית היא בחב"ד ,ובעצם זה רק שיתוף השם .זה לא אותו
לשהות בתפילה ,אפילו כמה דקות .לקחת דבר; זו התרחשות אחרת .החזרתיות עוזרת בכך
שתיים-שלוש דקות ,לשאול :מה אני רוצה? שלא צריך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש,
איך הגעתי לפה? מה אני רוצה שיקרה? אבל התוכן הפנימי ,והנוכחות שונים לחלוטין
לאן אני הולך? וגם אחרי התפילה ,להישאר
שתיים-שלוש דקות .יש לזה משמעות רבה, מדי יום ומדי שבוע".
לאופן שבו מסיימים פגישה .אם אדם מרגיל
את עצמו ,וזה לא משנה באיזה שלב של אני חושבת שהקושי הגדול שלנו עם
התפילה הוא מגיע לבית הכנסת ,אפילו אם תפילה היא שכל כך הרבה פעמים התאכזבנו.
הוא איחר ,והוא צריך לעלות מהר לרכבת, אתה עדיין מאמין שהתפילה מסוגלת
יישב כמה דקות בתחנה וישאל את עצמו :מה לשנות משהו ,חוץ מלהשפיע עליי ועל
הכיוון? לאן הוא נוסע? למה הוא נוסע? אולי
הוא לא צריך לנסוע ,אולי מתוך הרגל הוא רץ הקשר שלי עם הקב"ה?
לתחנה .אז לשבת שתיים-שלוש דקות בתחנה, "בוודאי .האמונה הבסיסית של התפילה היא
ולשאול לאן אני נוסע ,מה אני רוצה לעשות שהעולם הוא לא נוקשה ,הוא לא עשוי מחומר,
שם ,מה אני במיוחד צריך .כאילו לתמצת אלא 'ברוך שאמר והיה עולם' .הקב"ה ברא את
את הכוונה שלי בהתחלה .הכיוון הכללי עוזר העולם בדיבור .זאת אומרת שהאמונה בבריאת
העולם עניינה שאנחנו מאמינים שהמציאות היא
מאוד מאוד אחר כך להתכוון בתפילה". רכה ,היא לא חומרית .אנחנו מאמינים שהמילים
משתלשלות לתוך המציאות .לכן ברגע שאתה
27