Page 26 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 26

‫תיאום כוונות‬
‫שיח אישי וכנה עם הרב דוב זינגר כרמל צ'רקה‪-‬הורוביץ‬

‫להזכיר לאדם שהוא יצור מתפלל‪ .‬זו הגדולה‬           ‫קודם כול‪ ,‬אחת הבעיות העיקריות היא שאדם‬            ‫קצת מוזר לפרסם כתבה על הקושי שלנו‬
‫של האדם‪ .‬אפשר לומר שזה צלם אלוהים‬                ‫לא מכיר בכלל את חוויית ההקשבה‪ .‬הוא לא‬             ‫להתפלל בעלון שמחולק בבתי הכנסת‪ .‬נראה‬
‫שבו‪ ,‬שהוא לא מקבל את עצמו במקום שלו‪.‬‬             ‫מכיר את ההרגשה איך זה לדבר וכשמקשיבים‬             ‫שאין מה שמסמל את הבעיה עם התפילה טוב‬
‫שהוא תמיד מחפש את החריגה‪ ,‬והחריגה היא‬            ‫לך‪ .‬לא בגלל הקב"ה ולא בגלל התפילה‪.‬‬                ‫יותר מעלוני בית הכנסת‪ .‬התפילה ארוכה‪ ,‬לא‬
                                                 ‫כשמלמדים ילדים להקשיב‪ ,‬כשהמבוגרים‬                 ‫ברורה וחוזרת על עצמה‪ ,‬אז במקום להפוך‬
                                      ‫התפילה"‪.‬‬   ‫שלצדם יוצרים הקשבה אמתית‪ .‬קודם כול זה‬             ‫אותה למשמעותית ‪ -‬נמצא משהו אחר לעשות‬
                                                 ‫נותן אמונה בכוח של המילים‪ .‬לצערנו הרב‪,‬‬
‫ואם בא אליך תלמיד ואומר שהוא לא‬                  ‫היום‪ ,‬בגלל הפטפוטים הרבים‪ ,‬אנחנו מאבדים‬                                             ‫בזמן התפילה‪.‬‬
‫אוהב להתפלל במניין‪ ,‬הוא לא מתחבר‬                 ‫אמון בכך שהמילה היא באמת ממשית‪ .‬כשאני‬             ‫אני פוגשת את הרב דוב זינגר‪ ,‬ראש ישיבת‬
‫לטקסט‪ ,‬והוא רוצה לקום כל בוקר וללכת‬              ‫אומר‪' :‬בוקר טוב'‪ ,‬זה באמת עם הרבה כוונה‪ ,‬וזה‬      ‫מקור חיים‪ ,‬לשיחה על תפילה‪ .‬נראה שהבנו‬
                                                 ‫יכול להשפיע על הבוקר שלך‪ .‬צריך לחזק קודם‬          ‫איך לחנך ללימוד תורה‪ ,‬אבל החינוך לתפילה‬
             ‫להתפלל מול הנוף‪ .‬מה תגיד לו?‬        ‫כול את האמונה במילים‪ ,‬שהמילים הן בוראות‬           ‫הוא סוד שעוד לא הצלחנו לפצח‪ .‬בשנים‬
‫"זו הזדמנות לפתוח בשיחה‪ .‬יש מקום לשבת‬                                                              ‫האחרונות לקח הרב דוב על עצמו את האתגר‬
‫בנוף‪ ,‬אבל בסך הכול אנחנו משוקעים בתוך‬                                                      ‫עולם"‪.‬‬  ‫הזה‪ ,‬והוא מנסה לעזור לכמה שיותר אנשים‬
‫תרבות‪ .‬יש לנו תרבות של תפילה‪ ,‬והתפילה‬            ‫"אמונה שנייה היא שזה דבר משמעותי‪ ,‬שצריך‬           ‫להתפלל באמת‪ :‬אם זה בישיבת מקור חיים ואם‬
‫מתחילה ב'אלוהינו ואלוהי אבותינו'‪ .‬אנחנו‬          ‫להשקיע בו זמן‪ ,‬להתייחס אליו ברצינות‪ ,‬לכבד‬         ‫באמצעות בית המדרש להתחדשות שהקים‪,‬‬
‫לא רק עסוקים בעצמנו‪ .‬חלק מהתפילה הוא‬             ‫אותו‪ .‬לא לתקוע אותו כל פעם‪ .‬לא להתייחס רק‬         ‫שפועל בקרב מבוגרים ומציע מפגשים וסדנאות‬
‫ההתקשרות וההתחברות לדורות הקודמים‪,‬‬               ‫לצד המשמעתי‪ .‬בתפילה הרבה פעמים אנחנו‬
‫האופן שבו אנחנו עושים את זה‪ .‬כשאתה בא‬            ‫מוצאים את כל היצרים הרס"ריים שלנו‪ .‬צריך‬                                          ‫לתפילה אמתית‪.‬‬
‫לקב"ה אתה לא בא רק בכוחות עצמך; אבא‬              ‫להניח לזה‪ .‬מי שרוצה לחנך למשמעת‪ ,‬שישקיע‬
‫שלך מביא אותך כביכול לבית כנסת‪ .‬זה בנוי על‬       ‫את זה בתחום אחר‪ .‬הנושא של התפילה הוא‬                ‫אז למה בעצם כל כך קשה להתפלל?‬
‫'ושיננתם לבניך'‪ .‬אני אנסה לסייע לו להתבונן‬       ‫נושא משמעותי כל כך שחבל להפוך אותו‬                ‫"לאדם קשה להיות נוכח עם עצמו‪ ,‬אז כל שכן גם‬
‫בתפילה בצורה מחודשת‪ ,‬ולהבין שתפילת‬               ‫למשמעתי‪ .‬אני לא אומר שלא צריך להשקיע‬              ‫נוכח עם מישהו אחר‪ .‬התפילה מחייבת נוכחות‬
‫הציבור ותפילת הרבים היא לא רק דבר מעיק‪,‬‬          ‫במשמעת בכלל‪ ,‬אבל צריך להשקיע אחוז מאוד‬            ‫מלאה‪ .‬יתרה מזאת‪ :‬היא מחייבת להיות במקום‬
‫אלא יש בה גם הרבה פוטנציאל‪ .‬זה דורש‬              ‫מאוד מזערי בתחום הזה‪ .‬אם זה עובד רק על‬            ‫של חולשה‪ .‬בלימוד תורה ובגמילות חסדים‪ ,‬ככל‬
‫שהתפילה באמת תהיה כזאת‪ .‬הרבה פעמים זו‬            ‫המשמעת‪ ,‬עדיף שהילדים יתפללו רק בביתם‪,‬‬             ‫שאתה עושה יותר אתה מרגיש יותר‪ .‬התפילה‬
‫הדרך הקלה‪ ,‬שאדם אומר שלבד הוא מסתדר‪,‬‬             ‫או בדרך אחרת‪ .‬זו לא הנקודה העיקרית‪ .‬זה‬            ‫שמה אותך במקום של חוסר אונים‪ ,‬של חולשה‪,‬‬
‫אבל בסופו של דבר התפילה היא תפילת רבים‪.‬‬          ‫כמו שתכריח ילד לבקש סליחה מהדודה‪ .‬אפשר‬            ‫של בקשה‪ .‬ככל שאתה יותר אתה פחות‪ ,‬ואדם‬
‫'אל כביר לא ימאס'‪ .‬יש משהו בתפילה שקשור‬          ‫להכריח את הילד לבקש סליחה‪ ,‬אבל אנחנו‬              ‫לא אוהב להיות במקום הזה‪ .‬הוא אוהב להיות‬
                                                 ‫מבינים שאי אפשר לבנות את מערכת היחסים‬
                                       ‫לקהילה"‪.‬‬  ‫על הדבר הזה‪ .‬אז גם כאן‪ ,‬צריך להשקיע זמן‪,‬‬                        ‫במקום השלם‪ ,‬לא במקום החסר"‪.‬‬
                                                 ‫חכמה‪ ,‬ומחשבה וליצור תחנות שבהן מקדישים‬
‫התפילה שאתה מדבר עליה היא נורא‬                   ‫זמן לא רק לעבור על הסידור אלא גם להתפלל‪.‬‬                   ‫איך מלמדים אנשים להתפלל?‬
‫יפה‪ ,‬אבל איך אפשר לשמר את ההתרגשות‬               ‫לעבוד על תפילות אישיות בכל מיני צורות‪.‬‬            ‫"קודם כול צריך להתפלל על זה‪ .‬גם התפילה‬
‫הזאת גם בתפילה היום‪-‬יומית‪ ,‬הקבועה‪ ,‬עם‬                                                              ‫צריכה תפילה‪ .‬זו השקעה מתמשכת‪ ,‬זה לא רגע‬
                                                                                                   ‫אחד‪ .‬אני אגיד כמה מרכיבים‪ ,‬אבל זה יותר מזה‪.‬‬
         ‫המילים שאנחנו לא לגמרי מבינים?‬

                                                                                                   ‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31