Page 26 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 26
תיאום כוונות
שיח אישי וכנה עם הרב דוב זינגר כרמל צ'רקה-הורוביץ
להזכיר לאדם שהוא יצור מתפלל .זו הגדולה קודם כול ,אחת הבעיות העיקריות היא שאדם קצת מוזר לפרסם כתבה על הקושי שלנו
של האדם .אפשר לומר שזה צלם אלוהים לא מכיר בכלל את חוויית ההקשבה .הוא לא להתפלל בעלון שמחולק בבתי הכנסת .נראה
שבו ,שהוא לא מקבל את עצמו במקום שלו. מכיר את ההרגשה איך זה לדבר וכשמקשיבים שאין מה שמסמל את הבעיה עם התפילה טוב
שהוא תמיד מחפש את החריגה ,והחריגה היא לך .לא בגלל הקב"ה ולא בגלל התפילה. יותר מעלוני בית הכנסת .התפילה ארוכה ,לא
כשמלמדים ילדים להקשיב ,כשהמבוגרים ברורה וחוזרת על עצמה ,אז במקום להפוך
התפילה". שלצדם יוצרים הקשבה אמתית .קודם כול זה אותה למשמעותית -נמצא משהו אחר לעשות
נותן אמונה בכוח של המילים .לצערנו הרב,
ואם בא אליך תלמיד ואומר שהוא לא היום ,בגלל הפטפוטים הרבים ,אנחנו מאבדים בזמן התפילה.
אוהב להתפלל במניין ,הוא לא מתחבר אמון בכך שהמילה היא באמת ממשית .כשאני אני פוגשת את הרב דוב זינגר ,ראש ישיבת
לטקסט ,והוא רוצה לקום כל בוקר וללכת אומר' :בוקר טוב' ,זה באמת עם הרבה כוונה ,וזה מקור חיים ,לשיחה על תפילה .נראה שהבנו
יכול להשפיע על הבוקר שלך .צריך לחזק קודם איך לחנך ללימוד תורה ,אבל החינוך לתפילה
להתפלל מול הנוף .מה תגיד לו? כול את האמונה במילים ,שהמילים הן בוראות הוא סוד שעוד לא הצלחנו לפצח .בשנים
"זו הזדמנות לפתוח בשיחה .יש מקום לשבת האחרונות לקח הרב דוב על עצמו את האתגר
בנוף ,אבל בסך הכול אנחנו משוקעים בתוך עולם". הזה ,והוא מנסה לעזור לכמה שיותר אנשים
תרבות .יש לנו תרבות של תפילה ,והתפילה "אמונה שנייה היא שזה דבר משמעותי ,שצריך להתפלל באמת :אם זה בישיבת מקור חיים ואם
מתחילה ב'אלוהינו ואלוהי אבותינו' .אנחנו להשקיע בו זמן ,להתייחס אליו ברצינות ,לכבד באמצעות בית המדרש להתחדשות שהקים,
לא רק עסוקים בעצמנו .חלק מהתפילה הוא אותו .לא לתקוע אותו כל פעם .לא להתייחס רק שפועל בקרב מבוגרים ומציע מפגשים וסדנאות
ההתקשרות וההתחברות לדורות הקודמים, לצד המשמעתי .בתפילה הרבה פעמים אנחנו
האופן שבו אנחנו עושים את זה .כשאתה בא מוצאים את כל היצרים הרס"ריים שלנו .צריך לתפילה אמתית.
לקב"ה אתה לא בא רק בכוחות עצמך; אבא להניח לזה .מי שרוצה לחנך למשמעת ,שישקיע
שלך מביא אותך כביכול לבית כנסת .זה בנוי על את זה בתחום אחר .הנושא של התפילה הוא אז למה בעצם כל כך קשה להתפלל?
'ושיננתם לבניך' .אני אנסה לסייע לו להתבונן נושא משמעותי כל כך שחבל להפוך אותו "לאדם קשה להיות נוכח עם עצמו ,אז כל שכן גם
בתפילה בצורה מחודשת ,ולהבין שתפילת למשמעתי .אני לא אומר שלא צריך להשקיע נוכח עם מישהו אחר .התפילה מחייבת נוכחות
הציבור ותפילת הרבים היא לא רק דבר מעיק, במשמעת בכלל ,אבל צריך להשקיע אחוז מאוד מלאה .יתרה מזאת :היא מחייבת להיות במקום
אלא יש בה גם הרבה פוטנציאל .זה דורש מאוד מזערי בתחום הזה .אם זה עובד רק על של חולשה .בלימוד תורה ובגמילות חסדים ,ככל
שהתפילה באמת תהיה כזאת .הרבה פעמים זו המשמעת ,עדיף שהילדים יתפללו רק בביתם, שאתה עושה יותר אתה מרגיש יותר .התפילה
הדרך הקלה ,שאדם אומר שלבד הוא מסתדר, או בדרך אחרת .זו לא הנקודה העיקרית .זה שמה אותך במקום של חוסר אונים ,של חולשה,
אבל בסופו של דבר התפילה היא תפילת רבים. כמו שתכריח ילד לבקש סליחה מהדודה .אפשר של בקשה .ככל שאתה יותר אתה פחות ,ואדם
'אל כביר לא ימאס' .יש משהו בתפילה שקשור להכריח את הילד לבקש סליחה ,אבל אנחנו לא אוהב להיות במקום הזה .הוא אוהב להיות
מבינים שאי אפשר לבנות את מערכת היחסים
לקהילה". על הדבר הזה .אז גם כאן ,צריך להשקיע זמן, במקום השלם ,לא במקום החסר".
חכמה ,ומחשבה וליצור תחנות שבהן מקדישים
התפילה שאתה מדבר עליה היא נורא זמן לא רק לעבור על הסידור אלא גם להתפלל. איך מלמדים אנשים להתפלל?
יפה ,אבל איך אפשר לשמר את ההתרגשות לעבוד על תפילות אישיות בכל מיני צורות. "קודם כול צריך להתפלל על זה .גם התפילה
הזאת גם בתפילה היום-יומית ,הקבועה ,עם צריכה תפילה .זו השקעה מתמשכת ,זה לא רגע
אחד .אני אגיד כמה מרכיבים ,אבל זה יותר מזה.
המילים שאנחנו לא לגמרי מבינים?
26