Page 10 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 10
יש מישהו שיסכים לקחת אחריות לתהליך שהעם "יש לי ארבעה ילדים ,כל אחד מהם הוא עולם
עובר ,או שאולי עדיף שחוסר הגדרות יישאר במסגרת ומלואו .אני יכולה לחתום שכל ילד שלי יגיע לבית
פרטית-משפחתית למי שזה מתאים לו ,מבלי לקחת הספר שהכי מתאים לו ,בלי קשר לשיוך החברתי
אחריות על דור שלם שאולי יצא מבולבל אף יותר? שקשור בהגדרה כזו או אחרת" ,אומרת קרני" .הבן
על השאלות הקשות האלו עונה קובי אריאלי, הגדול שלי לומד בבית ספר שמתאים לו ,וגם לבנות
סאטיריקן ,עיתונאי ואיש טלוויזיה שגם הוא בוחר לא עוד נמצא מסגרת לימודית ראויה .אני לא מוכנה
להגדיר את מקומו הרוחני .את התהליך האינדיבידואלי להיכנע להגדרה חברתית .לא תמצא אותי ממסמרת
שבני אדם עוברים הוא רואה באור חיובי ,אך אין לו את עצמי לשום מדף או ננעלת מתחת לתיוג כלשהו.
אני יודעת שהדרך שלי שונה משל אחרים ,אבל ככה
תשובה חד-משמעית על השאלה הציבורית. טוב לי .אנשים שנועלים את עצמם בהגדרות הופכים
"נכון לעכשיו ,קשה להכריז על מצב של חופש
הגדרות מוחלט ,אבל זו המגמה והיא תופסת תאוצה בסוף לאנשים מסכנים".
בקרב צעירים" ,אומר אריאלי" .אני בוחר להפריד
בין מצוות השבט ובין מצוות התורה .העובדה שעניין "אנשים
מסוים מקובל במגזר החרדי או הדתי לא הופכת שנועלים
אותו בהכרח לבעל משמעות מבחינה אמונית .הנשק את עצמם
של ראשי השבט הוא יצירת זיקה חזקה בין מצוות בהגדרות
השבט ובין מצוות התורה .כשאומרים לך שלהקים הופכים בסוף
מאחז זה לא רק חשוב מבחינה ביטחונית אלא מצווה לאנשים
דאורייתא ,מחברים בין הציווי השבטי לבין התורה. מסכנים"
אף אחד לא יגיד לך שהחזרת שטחים תביא להרג מיקה קרני
יהודים ,אלא שזו עבירה לפי השולחן ערוך .שאלת "הנשק של
המכנסיים לנשים היא שאלת ביניים ,תחום אפור ראשי השבט
ומטושטש בין עניין הלכתי לעניין שבטי .מנגד ,יש הוא יצירת
דברים טוטליים :שמירת שבת לא נתונה למחלוקת. זיקה חזקה
בין מצוות
זו תורה מסיני ,לא המצאה של המגזר". השבט ובין
מצוות התורה.
צילום :נעם יוסף קרני מוסיפה" :בהגדרה יש המון גוונים .המסורת כשאומרים
היהודית היא חלק נכבד מהחיים שלי ,וחלק חשוב לך שלהקים
לצד הברכה הגדולה בבחירה להשיל הגדרות ,יש לה מההתפתחות הרוחנית שלי הוא לימוד פרשת שבוע מאחז זה לא
גם מחיר .דתיים לעתים מגיעים בגללה למקומות מספריהם של נחמה ליבוביץ ואחיה ,פרופ' ישעיהו רק חשוב
ליבוביץ" .האחים לבית ליבוביץ לא בדיוק ראו את מבחינה
שהם נגד ההלכה .איך מתמודדים עם זה? היהדות עין בעין .לשם המחשה :בסיבוב ההתנגחויות בטחונית
"מבחינה ציבורית ,אין לי תשובה על העניין הזה. המגזרי האחרון בשאלה כיצד יש ללמוד תנ"ך נשלפה אלא מצווה
אני רואה מצב שבו ההגדרות מתמוטטות .זה מוקד דמותה של המורה האגדית נחמה כראיה ניצחת של דאורייתא,
הפחד של השמרנים וזה מה שצריך להיות .זה יסוד הצד החרד"לי והליברלי כאחד ,מה שמיצב אותה מחברים בין
המחלוקת בין החרדים ובין הציונות הדתית :האם בקונצנזוס של המגזר .את ספריו של אחיה הצעיר, הציווי השבטי
החשש מפני מדרון חלקלק מחייב אותנו לקשיחות פרופסור ישעיהו ליבוביץ ,איש השמאל הפוליטי והוגה לתורה"
בקצוות ,או שאנחנו נותנים בידי האדם המאמין את דעות חדשני וחריף ,רוב רבני המגזר ידירו מכותלי בית קובי אריאלי
האחריות לחייו הבוגרים וסומכים עליו שיבחר נכון. המדרש .כנראה שמי שלא נולד לתוך הגדרה מגזרית-
אני מיטלטל איפשהו באמצע .אין לי תשובה טובה דתית יכול להתבשם משלל עולמות רוחניים ,גם אלו 10
לזה". שלא מיישרים קו עם המיינסטרים הדתי.
לסיום אומרת קרני כי "הגילוי העצמי שלי לא
נפסק אף פעם .בדיוק פגשתי פה בניו-יורק ישראלי
שאמר לי כך' :יש ביטוי כזה ש"חיים רק פעם אחת".
אני לא מסכים – אני חי כל יום ,ומת פעם אחת' .זה
העניין ,שאני מנסה להתפתח כל הזמן ,לא לכלוא את
עצמי בהגדרה מצמצמת וממיתה".
הנשק של ראשי השבט
ומה לגבי הציבור בישראל? איך אפשר לחנך את
הדור הצעיר להשיל מעצמו הגדרות רוחניות? האם