Page 16 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 16

‫רה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הזי‬

‫בעד >>‬                                               ‫ההלאבבצההםסרקחניתבילהכעלויףטרורתם?יבתם‬

       ‫יוסי כץ‬

‫שבט העצמאות‪ ,‬הקים את‬
‫ועד ההורים בסניף דג"ש‬

‫מעורבות ההורים בחינוך ובמסגרות החינוכיות‬
‫המופקדות על ילדיהם היא תהליך דינמי‪ ,‬שהולך‬

                     ‫ותופס תאוצה בשנים האחרונות‪.‬‬
‫אין זה סוד שהנוער רוצה להרגיש גדול‪ ,‬עצמאי‬
‫וכל יכול‪ .‬כדברי המשורר שמואל בס‪" :‬כל עוד‬
‫הנוער לנו במולדת‪ ,‬קום יקום חזון עם ישראל"‪.‬‬
‫אין על הנוער ותחושותיו שאנחנו יכולים לבד‪ .‬יחד‬
‫עם זאת‪ ,‬אי אפשר להתכחש לעובדה שמדובר‬
‫בתהליך‪ ‬אוניברסלי‪ ,‬ובשנים האחרונות‪ ‬ניתן להבחין‬
‫במעורבות הורים גם בצה"ל‪ .‬מגמה זו קיבלה חיזוק‬
‫והכרה גם עם הקמתם של בתי הספר הקהילתיים‪,‬‬
‫שנוצרו מתוך הכרה בחשיבות ההפריה ההדדית‬

           ‫והשילוב שבין בית הספר‪ ,‬הקהילה והבית‪.‬‬
‫אל תבינו אותנו לא נכון‪ :‬אנו ממש לא רוצים‬
‫שהורים יכתיבו‪ ‬את התוכן החינוכי והערכי בפעולות‬
‫בסניף‪ .‬הרעיון הוא הפוך ‪ -‬אנו מצפים שההורים יהיו‬
‫שותפים לדרך‪ ,‬ולא שיהיו מתערבים בדרך‪ .‬ההבדל‬

    ‫הוא גדול‪ ,‬ולכן יש לתאם ציפיות ולתחום גבולות‪.‬‬
‫יש לעודד‪ ‬את ההורים‪ ,‬החניכים‪ ,‬וכמובן את‬
‫המדריכים‪ ,‬לזהות את האינטרסים המשותפים‬
‫(לדוגמה‪ :‬שיתוף ההורים כעוזרים וכמתנדבים‬
‫במחנות או בציוד בסניף)‪ ,‬ולא את המפרידים‪.‬‬
‫שותפות זו רק תעצים את השפעתה של בני עקיבא‬
‫על החניכים‪ ,‬שכן ההורים והמדריכים מעבירים‬
‫לחניכים מסר משותף‪ :‬הסניף הוא הבית שלנו‪ ,‬הוא‬

                      ‫חלק מאתנו‪ ,‬והוא לטובת כולנו‪.‬‬
‫יחד עם זאת‪ ,‬יש לשים לב שלאורך הדרך‪ ,‬על‬
‫ההורים להיות שותפים פסיביים ולא להתבלבל‬
‫ולהתערב בפעולות ובתכנים‪ .‬אין זה תפקידם של‬
‫ההורים לקבוע נושאים דידקטיים‪ ,‬חינוכיים וערכיים‪.‬‬
‫כדי להימנע מקונפליקטים‪ ,‬יש למצוא איזון בין‬
‫עקרונות השיתוף‪ .‬אנו ההורים‪ ‬כאן בשבילכם‬
‫ועבורכם! נשמח לעזור בכל מה שיידרש כדי להעצים‬
‫את החוויה המשותפת‪ .‬כמובן‪ ,‬יש לשים לב כי שיתוף‬
‫הורים הוא תהליך שאמור לטפח את הקשר‪ ,‬ופעמים‬
‫אף לעזור במתן פתרונות בנושאים שנויים‪ ‬במחלוקת‪,‬‬

                            ‫ולא תוך בריחה מעימותים‪.‬‬
‫בהקשר זה יש לבחון גם את‪ ‬רמת השותפות‬
‫המתאימה לסניף‪ ,‬ולדאוג שמעורבות ההורים לא‬
‫תבוא על חשבון תפקידם של המדריכים‪ .‬ההורים‬
‫לא כאן כדי להתערב וליטול‪ ‬סמכויות‪ ,‬אלא כדי‬
‫לסייע להצלחת הסניף‪ .‬כך נשיג שיתוף פעולה מפרה‬
‫שיתרום רבות לבני עקיבא‪" .‬בלב אמיץ בעזרת השם‪,‬‬

        ‫עלה נעלה! קדימה בני עקיבא‪ ,‬הידד במעלה!"‬

‫ירה* ‪6‬ה‪1‬זירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הז‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21