Page 16 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 16
רה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הזי
בעד >> ההלאבבצההםסרקחניתבילהכעלויףטרורתם?יבתם
יוסי כץ
שבט העצמאות ,הקים את
ועד ההורים בסניף דג"ש
מעורבות ההורים בחינוך ובמסגרות החינוכיות
המופקדות על ילדיהם היא תהליך דינמי ,שהולך
ותופס תאוצה בשנים האחרונות.
אין זה סוד שהנוער רוצה להרגיש גדול ,עצמאי
וכל יכול .כדברי המשורר שמואל בס" :כל עוד
הנוער לנו במולדת ,קום יקום חזון עם ישראל".
אין על הנוער ותחושותיו שאנחנו יכולים לבד .יחד
עם זאת ,אי אפשר להתכחש לעובדה שמדובר
בתהליך אוניברסלי ,ובשנים האחרונות ניתן להבחין
במעורבות הורים גם בצה"ל .מגמה זו קיבלה חיזוק
והכרה גם עם הקמתם של בתי הספר הקהילתיים,
שנוצרו מתוך הכרה בחשיבות ההפריה ההדדית
והשילוב שבין בית הספר ,הקהילה והבית.
אל תבינו אותנו לא נכון :אנו ממש לא רוצים
שהורים יכתיבו את התוכן החינוכי והערכי בפעולות
בסניף .הרעיון הוא הפוך -אנו מצפים שההורים יהיו
שותפים לדרך ,ולא שיהיו מתערבים בדרך .ההבדל
הוא גדול ,ולכן יש לתאם ציפיות ולתחום גבולות.
יש לעודד את ההורים ,החניכים ,וכמובן את
המדריכים ,לזהות את האינטרסים המשותפים
(לדוגמה :שיתוף ההורים כעוזרים וכמתנדבים
במחנות או בציוד בסניף) ,ולא את המפרידים.
שותפות זו רק תעצים את השפעתה של בני עקיבא
על החניכים ,שכן ההורים והמדריכים מעבירים
לחניכים מסר משותף :הסניף הוא הבית שלנו ,הוא
חלק מאתנו ,והוא לטובת כולנו.
יחד עם זאת ,יש לשים לב שלאורך הדרך ,על
ההורים להיות שותפים פסיביים ולא להתבלבל
ולהתערב בפעולות ובתכנים .אין זה תפקידם של
ההורים לקבוע נושאים דידקטיים ,חינוכיים וערכיים.
כדי להימנע מקונפליקטים ,יש למצוא איזון בין
עקרונות השיתוף .אנו ההורים כאן בשבילכם
ועבורכם! נשמח לעזור בכל מה שיידרש כדי להעצים
את החוויה המשותפת .כמובן ,יש לשים לב כי שיתוף
הורים הוא תהליך שאמור לטפח את הקשר ,ופעמים
אף לעזור במתן פתרונות בנושאים שנויים במחלוקת,
ולא תוך בריחה מעימותים.
בהקשר זה יש לבחון גם את רמת השותפות
המתאימה לסניף ,ולדאוג שמעורבות ההורים לא
תבוא על חשבון תפקידם של המדריכים .ההורים
לא כאן כדי להתערב וליטול סמכויות ,אלא כדי
לסייע להצלחת הסניף .כך נשיג שיתוף פעולה מפרה
שיתרום רבות לבני עקיבא" .בלב אמיץ בעזרת השם,
עלה נעלה! קדימה בני עקיבא ,הידד במעלה!"
ירה* 6ה1זירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הז