Page 19 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 19

‫טור אישי‬

     ‫בחירה בחיים של תורה‬

‫נועם לבנון ∙ בוגר שנת שירות ברמת גן‪ ,‬כיום סטודנט‬

    ‫אלעד ליפשיץ‬

                                                    ‫כולה‪.‬‬  ‫כשהייתי בשמינית‪ ,‬התלבטתי הרבה מה לעשות‬                  ‫שנת השירות‬
‫שנת השירות נובעת מתוך עולם דתי עמוק הרואה‬                  ‫בשנה הבאה‪ .‬אחרי כמה שבו"שים‪ ,‬סגרתי בישיבה‪,‬‬                ‫נובעת מתוך‬
‫בתרומה החברתית צו אלוקי‪ ,‬ולא רק צו מוסרי! הכיפה‬            ‫אבל אחרי כמה ימים שיניתי את ההחלטה והחלטתי‬
‫על הראש מחייבת אותי להתפלל במניין ולהתנדב‬                  ‫ללכת לשנת שירות של בני עקיבא‪ .‬במאמר זה אפרט‬                 ‫עולם דתי‬
‫במועדונית באותה מידה‪ .‬האמנו שדווקא המפגש של‬                ‫את ההתלבטות‪ ,‬המחשבות השונות ואת התגובות‬                  ‫עמוק הרואה‬
‫עולם העשייה עם עולם התורה (הבנים למדו בישיבה‬               ‫מהסביבה‪ ,‬ופחות אדגיש את החוויות מהשנה (הכול‬
‫יומיים בשבוע‪ ,‬והבנות למדו במדרשה יום בשבוע) ייצור‬                                                                        ‫בתרומה‬
‫עומק ופריחה ייחודיים‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬המציאות הקשה‬                                              ‫מנקודת מבטי בלבד)‪.‬‬         ‫החברתית‬
‫והמחייבת שבה אני הולך לישון בשעות המאוחרות אחרי‬            ‫לאורך שנותיי כחבר בבני עקיבא‪ ,‬הרגשתי‬                         ‫צו אלוקי‬
‫עבודה על פרויקט‪ ,‬ובשמונה בבוקר אני כבר מתייצב‬              ‫שהציונות הדתית בכלל ובני עקיבא בפרט עוסקות‬                 ‫ולא רק צו‬
‫בתיכון בלי שאף אחד בודק אם התפללתי במניין‪ ,‬יצרה‬            ‫בתיקון ה"אני"‪ ,‬בתיקון הסביבה שלי‪ .‬דבר אחד היה‬           ‫מוסרי! דווקא‬
                                                           ‫חסר לי באופן אישי‪ :‬תיקון חברתי רחב‪ .‬רציתי להיות‬           ‫המפגש של‬
                              ‫לי בחירה בחיים של תורה‪.‬‬      ‫שותף לתיקון גדול יותר‪ .‬האמנתי ששנה של עצמאות‬            ‫עולם העשייה‬
‫בראייה לאחור‪ ,‬אין לי ספק שזו היתה אחת השנים‬                ‫ולקיחת אחריות יכולה להיות משמעותית בנטיעת‬                    ‫עם עולם‬
‫הכי משמעותיות בחיי‪ .‬שנה של מימוש חזון תורה‬                 ‫אהבת ישראל בנפשי‪ .‬מול זה עמדה המחשבה שיש‬                  ‫התורה יוצר‬
‫ועבודה ‪ -‬עיסוק בשאלות מורכבות‪ ,‬פעילות אחד על‬               ‫מעט מאוד שנים שבהן אדם יכול להשקיע את כל כולו‬           ‫עומק ופריחה‬
‫אחד מול ילד שרק רוצה "אח גדול"‪ ,‬ומצד שני עמידה‬                                                                          ‫ייחודיים‬
‫בכנסת ודחיפת מהלכי חקיקה‪ ,‬דחיפה מחודשת‬                                                               ‫ללימוד תורה‪.‬‬
                                                           ‫ההנהלה הארצית של בני עקיבא והרבנים‬
             ‫ל"תנועת בוגרים"‪ ,‬והיריעה קצרה מלהכיל‪.‬‬         ‫בישיבות ובתיכונים שמהם הגענו התנגדו לשנת‬
‫אני מאמין ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים"‪.‬‬                    ‫שירות‪ .‬היו להם בעיקר שתי טענות‪ :‬ראשית‪ ,‬חשש‬
‫המסלולים השונים ראויים כל אחד מהם כשלעצמו‪,‬‬                 ‫מפגיעה משמעותית בתמימות הראשונית שאתה מגיע‬
‫וטוב מאוד שישנם כמה מסלולים‪ .‬חשוב לזכור שכל‬                ‫בחור לשיעור א' בישיבה‪ .‬שנית‪ ,‬נשמעה ביקורת על כך‬
‫אחד מאתנו בוחר כיצד תיראה השנה שלו‪ .‬אם תהיו‬
‫רציניים‪ ,‬כל מקום שתגיעו אליו יהיה משמעותי לעם‬                                   ‫שהגרעין עוסק בפעילות מעורבת‪.‬‬
‫ולכם‪ .‬עם זאת‪ ,‬לעניות דעתי העשייה בבני עקיבא היא‬            ‫ההכרעה שלי לעשות שנת שירות נבעה מהתיקון‬
‫משמעותית כפליים ‪ -‬החיבור בין אנשי העשייה לאנשי‬             ‫הגדול שרציתי להיות חלק ממנו‪ ,‬ולכן‪ ,‬ב"הפוך על‬
‫החינוך הוא מדהים ולא מובן מאליו‪ .‬כל נורמה ערכית‬            ‫הפוך"‪ ,‬דווקא הביקורת הרבה שנוצרה חיזקה אצלי‬
‫שאיש עשייה בתנועה קובע עוברת מיד לחניכים‪ .‬אם‬               ‫עוד יותר את הצורך בשנת שירות‪ .‬יצירת גרעין הש"ש‬
‫רק תחשבו על המועדונית שהסניף שלכם מתנדב בה‪,‬‬                ‫העלתה לפני השטח סוגיות שכיחות מצד אחד‪ ,‬אך‬
‫תבינו שהיו פעם נער ונערה שהחליטו להקים מועדונית‬            ‫חסרות הגדרה מצד שני‪ :‬מה היחס בין תורה לעבודה?‬
‫דווקא דרך התנועה‪ .‬הוא והיא כנראה כבר בני ‪ 30‬ובעלי‬          ‫מתי אנחנו רואים לנכון לתרום לחברה? מתי אנו‬
‫משפחה‪ ,‬אך "ילדיהם הרוחניים" ממשיכים עד היום‬                ‫צריכים להסתגר בתוך עצמנו? ועוד שאלות רבות‬
                                                           ‫שהאמנתי שדווקא העשייה המשמעותית שלנו כגרעין‬
                       ‫לפעול בעוצמה באותה מועדונית‪.‬‬        ‫יכולה להציף אותן לא רק אצלנו‪ ,‬אלא גם בתנועה‬

‫‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24