Page 21 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 21
חיים בתנועה .אדר תשע"ה .מרץ 2015
והפעם :מה היה אם לא לעשות רוח
היה את המנון בני עקיבא?
הרב חגי לונדין
אם לא היה המנון ,זה לא היה אסון גדול.
ביטחון המדינה לא היה נפגע ,שום מחלה את הכוחות שיש בחבריא ב' צריך לנצל לא רק לעשייה וגמילות
איומה לא היתה מתפתחת ,וההשפעה על ריף חסדים ,אלא גם ללימוד תורה
הדולפינים באילת הייתה מינורית .בצחוק .לא
הוראה" .המכנה המשותף לכל המשפטים תארו לכם בן-שבט פרימיטיבי מאפריקה,
היתה השפעה בכלל. הללו הוא חוסר הערכה כלפי עולם הרוח המגיע לפקולטה למתמטיקה גבוהה
אבל אם לא היה לבני עקיבא המנון ,לא היתה באוניברסיטה ,ולאחר שוטטות קצרה רוטן:
לנו סיבה לקום .לא ,לא התכוונתי לקום בבוקר, מצד עצמו ,והתנייתו בתועלתנות ארצית. "אני לא מבין מה האנשים הללו עושים!
לא להיסחף ,התכוונתי בטקסים .לא היינו צריכים את המבט הזה צריך לשרש .עולם אני פה כבר כמה שעות והם רק הולכים
לקום לשירת ההמנון .ובינינו ,אתם יודעים מה הרוח אינו רק אמצעי לעולם החומר ,אלא מפה לשם; לוחצים על קוביות קטנות עם
קורה לכם כשאתם יושבים יותר מדי זמן על יש לו חשיבות בפני עצמו .חז"ל מתמצתים האצבעות; מציירים משולשים משונים על
זאת במשפט" :תורה קדמה לעולם" .העולם הקיר .בשעות האלה אני כבר יכול לצוד
הכיסא ,אה? החומרי הוא פועל יוצא של המבט הרוחני- עדר זברות או לסחוב ערימת אבנים."...
אם לא היה המנון ,המפקד בשבת בסניף לא היה תורני ,ולא להיפך .בגיל הנעורים ,שבו במילים אחרות :ככל שאדם גס יותר,
הכוחות הגופניים מצויים בשיאם – קשה כך הוא מתקשה בהבנת חשיבות העולם
נגמר .בכלל. עוד יותר להרגיש זאת .העולם החושני המופשט .החושים הגסים תובעים סיפוק
אם לא היינו צריכים לשיר את המנון התנועה, נראה נוצץ וקורץ ,ועיקר המשאבים מידי :דבר שניתן למשש ,לחוש ,לראות;
הקומונרית הייתה ממשיכה עם "חופשי-הקשב, הנפשיים מושקע דווקא שם .אולם זהו בקיצור' ,תכל'ס'! התרבות המערבית היא
כמובן אינו המבט השלם .גיל הנעורים אינו תרבות המבוססת על חומרנות חושנית.
חופשי הקשב" ,עד שיגיעו חניכיה ויאמרו : רק זמן פריחת הגוף ,אלא גם זמן פריחת בהתאם לכך ,זוהי תרבות המקדשת את
"הודיה ,הגיע זמן קריאת שמע של ערבית". הנפש :יכולת ריכוז ,מוטיבציה ,אופטימיות, הכאן והעכשיו .לתקשורת ,למשל ,אין
אם לא היה לנו המנון ,אנשים בני שלושים, שמחה ,גמישות ופתיחות מחשבתית – כל סבלנות לסקר תהליכים ארוכים .מה שלא
ארבעים ,חמישים ושישים לא היו ממשיכים אלה מצויים אצלכם עכשיו יותר מכל נוצץ ,אקזוטי' ,מרגש' ,פרובוקטיבי – לא
להרגיש עדיין חלק מבני עקיבא ,ואם הם כבר תקופה אחרת של חייכם .דווקא עכשיו זה
לא חלק ,הם לא היו יכולים לכעוס על שינויים הזמן להשקיע בעולם הרוחני .השנים הללו 'עובר מסך'.
בתנועה ולכתוב עליהם בתקשורת .פיו ,מזל שיש אינן רק 'תקופת מעבר' עד שתגיעו לישיבה עד כמה שהדבר נשמע מוזר ,גם
לנו המנון ,הם עדיין חלק ,הם כותבים בתקשורת, או למדרשה ,אלא הן עומדות בפני עצמן. בעולם האידיאלים ניתן לאמץ מבט
ו'עולם קטן' צהלה ושמחה .אבל בסוף זה מפרה מעבר לרכישת ידע והכוונה להמשך הדרך, חושני .אם נשאל נער או נערה במדינת
כאשר נער או נערה מתחברים לתורה ישראל כיום "מיהו 'אידיאליסט" ,נקבל
ומגדל ,אז אנחנו שמחים. בגיל שבו המרץ שלהם בשיאו ,הם קונים מן הסתם תשובות כגון" :מי שמשרת
ההמנון הוא השיר היחיד בעולם שכשהורים את הנכס הגדול מכול :את היכולת להביט בצבא"; "מי שמתנדב לסייע לזקנים".
וילדים שרים אותו יחד ,הם חושבים בדיוק על על החיים במבט רוחני; מבט שמחפש את כלומר -מי שפועל לשפר את המציאות
אותו הדבר -על חדוות נעורים ,על אידיאלים הגלויה .לעומת זאת ,התועלת מלימוד
ועל בני עקיבא; הם מרגישים את אותה הרגשה המהות; לפתח תפיסה איכותית ולא רוחני נתפסת כחיוורת ומעורפלת .הגמרא
ומחייכים בדיוק את אותו חיוך בלתי נשלט .כי רק כמותית; לעצב אישיות ששואפת מתארת כי עמי הארצות שואלים" :מאי
ההמנון שלנו מאחד אותנו ,הוא מייחד אותנו .הוא ל'למה' ולא רק ל'איך'. אהנו לן רבנן?" (מה הועילו לנו חכמים).
מקשר בין כל החניכים שגדלו בכל הדורות ,הוא אז מה זה אומר למעשה? יחד המבט הארצי ,הבוחן דברים מן הצד
עם הלימודים לבגרות ,ההתנדבות החומרני ,מודד את העולם הרוחני בכלים
מחדש בכל פעם את גאוות היחידה שלנו. אחרי הצהריים וכמובן הפעילות כמותיים; מה 'התכל'ס' שהלימוד הרוחני
תארו לכם – אם היו צריכים לבחור היום המנון ה-מ-ד-ה-י-מ-ה שלכם בסניף, מעניק לנו? לא פעם אנו שומעים שאלה
לבני עקיבא ,אולי היו בונים תכנית ריאליטי" :דה קבעו גם זמן ללימוד תורה: מזלזלת המופנית כלפי בחורי ישיבה:
דוייס" .אבל למזלנו ,הרב נריה היה ממונה על זה, משנה יומית; רמב"ם יומי; "מה יוצא לכם מזה"? או לחלופין ,הבעת
והוא חקק במילים עוצמתיות במיוחד את החזון פסקה בלימודי אמונה הערכה מאולצת כלפיהם ,בכפוף לכך שהם
"גם משרתים בצבא" או "מוציאים תעודת
של בני עקיבא: יומית .לא תצטערו על זה .מבטיח.
"ראשינו בעמקי תורתה /כפינו ברגבי אדמתה
בלב אמיץ בעזרת ה' /עלה נעלה".
תורה ,עבודה ,אומץ ,אמונה ושאיפה.
זה המסר שמלווה את כל החניכים שגדלו וגדלים
בתנועה .כי המנון הוא לא רק שיר .המנון הוא
מסר .המסר שמאחד את כולנו ,וגורם לנו לחייך
חיוך בלתי נשלט.
הימהה
אם לא היה
עזריה ליזרוביץ'
21