Page 21 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 21

‫חיים בתנועה ‪ .‬אדר תשע"ה ‪ .‬מרץ ‪2015‬‬

    ‫והפעם‪ :‬מה היה אם לא‬                             ‫לעשות רוח‬
‫היה את המנון בני עקיבא?‬
                                                                                  ‫הרב חגי לונדין‬
        ‫אם לא היה המנון‪ ,‬זה לא היה אסון גדול‪.‬‬
‫ביטחון המדינה לא היה נפגע‪ ,‬שום מחלה‬                 ‫את הכוחות שיש בחבריא ב' צריך לנצל לא רק לעשייה וגמילות‬
‫איומה לא היתה מתפתחת‪ ,‬וההשפעה על ריף‬                           ‫חסדים‪ ,‬אלא גם ללימוד תורה‬
‫הדולפינים באילת הייתה מינורית‪ .‬בצחוק‪ .‬לא‬
                                                    ‫הוראה"‪ .‬המכנה המשותף לכל המשפטים‬            ‫תארו לכם בן‪-‬שבט פרימיטיבי מאפריקה‪,‬‬
                              ‫היתה השפעה בכלל‪.‬‬      ‫הללו הוא חוסר הערכה כלפי עולם הרוח‬          ‫המגיע לפקולטה למתמטיקה גבוהה‬
‫אבל אם לא היה לבני עקיבא המנון‪ ,‬לא‪ ‬היתה‬                                                         ‫באוניברסיטה‪ ,‬ולאחר שוטטות קצרה רוטן‪:‬‬
‫לנו סיבה לקום‪ .‬לא‪ ,‬לא התכוונתי לקום בבוקר‪,‬‬           ‫מצד עצמו‪ ,‬והתנייתו בתועלתנות ארצית‪.‬‬        ‫"אני לא מבין מה האנשים הללו עושים!‬
‫לא להיסחף‪ ,‬התכוונתי בטקסים‪ .‬לא היינו צריכים‬         ‫את המבט הזה צריך לשרש‪ .‬עולם‬                 ‫אני פה כבר כמה שעות והם רק הולכים‬
‫לקום לשירת ההמנון‪ .‬ובינינו‪ ,‬אתם יודעים מה‬           ‫הרוח אינו רק אמצעי לעולם החומר‪ ,‬אלא‬         ‫מפה לשם; לוחצים על קוביות קטנות עם‬
‫קורה לכם כשאתם יושבים יותר מדי זמן על‬               ‫יש לו חשיבות בפני עצמו‪ .‬חז"ל מתמצתים‬        ‫האצבעות; מציירים משולשים משונים על‬
                                                    ‫זאת במשפט‪" :‬תורה קדמה לעולם"‪ .‬העולם‬         ‫הקיר‪ .‬בשעות האלה אני כבר יכול לצוד‬
                                       ‫הכיסא‪ ,‬אה?‬   ‫החומרי הוא פועל יוצא של המבט הרוחני‪-‬‬        ‫עדר זברות או לסחוב ערימת אבנים‪."...‬‬
‫אם לא היה המנון‪ ,‬המפקד בשבת בסניף לא היה‬            ‫תורני‪ ,‬ולא להיפך‪ .‬בגיל הנעורים‪ ,‬שבו‬         ‫במילים אחרות‪ :‬ככל שאדם גס יותר‪,‬‬
                                                    ‫הכוחות הגופניים מצויים בשיאם – קשה‬          ‫כך הוא מתקשה בהבנת חשיבות העולם‬
                                       ‫נגמר‪ .‬בכלל‪.‬‬  ‫עוד יותר להרגיש זאת‪ .‬העולם החושני‬           ‫המופשט‪ .‬החושים הגסים תובעים סיפוק‬
‫אם לא היינו צריכים לשיר את המנון התנועה‪,‬‬            ‫נראה נוצץ וקורץ‪ ,‬ועיקר המשאבים‬              ‫מידי‪ :‬דבר שניתן למשש‪ ,‬לחוש‪ ,‬לראות;‬
‫הקומונרית הייתה ממשיכה עם "חופשי‪-‬הקשב‪,‬‬              ‫הנפשיים מושקע דווקא שם‪ .‬אולם זהו‬            ‫בקיצור‪' ,‬תכל'ס'! התרבות המערבית היא‬
                                                    ‫כמובן אינו המבט השלם‪ .‬גיל הנעורים אינו‬      ‫תרבות המבוססת על חומרנות חושנית‪.‬‬
      ‫חופשי הקשב"‪ ,‬עד שיגיעו חניכיה ויאמרו‪ :‬‬        ‫רק זמן פריחת הגוף‪ ,‬אלא גם זמן פריחת‬         ‫בהתאם לכך‪ ,‬זוהי תרבות המקדשת את‬
     ‫"הודיה‪ ,‬הגיע זמן קריאת שמע של ערבית"‪.‬‬          ‫הנפש‪ :‬יכולת ריכוז‪ ,‬מוטיבציה‪ ,‬אופטימיות‪,‬‬     ‫הכאן והעכשיו‪ .‬לתקשורת‪ ,‬למשל‪ ,‬אין‬
‫אם לא היה לנו המנון‪ ,‬אנשים בני שלושים‪,‬‬              ‫שמחה‪ ,‬גמישות ופתיחות מחשבתית – כל‬           ‫סבלנות לסקר תהליכים ארוכים‪ .‬מה שלא‬
‫ארבעים‪ ,‬חמישים ושישים לא היו ממשיכים‬                ‫אלה מצויים אצלכם עכשיו יותר מכל‬             ‫נוצץ‪ ,‬אקזוטי‪' ,‬מרגש'‪ ,‬פרובוקטיבי – לא‬
‫להרגיש עדיין חלק מבני עקיבא‪ ,‬ואם הם כבר‬             ‫תקופה אחרת של חייכם‪ .‬דווקא עכשיו זה‬
‫לא חלק‪ ,‬הם לא היו יכולים לכעוס על שינויים‬           ‫הזמן להשקיע בעולם הרוחני‪ .‬השנים הללו‬                                        ‫'עובר מסך'‪.‬‬
‫בתנועה ולכתוב עליהם בתקשורת‪ .‬פיו‪ ,‬מזל שיש‬           ‫אינן רק 'תקופת מעבר' עד שתגיעו לישיבה‬       ‫עד כמה שהדבר נשמע מוזר‪ ,‬גם‬
‫לנו המנון‪ ,‬הם עדיין חלק‪ ,‬הם כותבים בתקשורת‪,‬‬         ‫או למדרשה‪ ,‬אלא הן עומדות בפני עצמן‪.‬‬         ‫בעולם האידיאלים ניתן לאמץ מבט‬
‫ו'עולם קטן' צהלה ושמחה‪ .‬אבל בסוף זה מפרה‬            ‫מעבר לרכישת ידע והכוונה להמשך הדרך‪,‬‬         ‫חושני‪ .‬אם נשאל נער או נערה במדינת‬
                                                    ‫כאשר נער או נערה מתחברים לתורה‬              ‫ישראל כיום "מיהו 'אידיאליסט"‪ ,‬נקבל‬
                         ‫ומגדל‪ ,‬אז אנחנו שמחים‪.‬‬     ‫בגיל שבו המרץ שלהם בשיאו‪ ,‬הם קונים‬          ‫מן הסתם תשובות כגון‪" :‬מי שמשרת‬
‫ההמנון הוא השיר היחיד בעולם שכשהורים‬                ‫את הנכס הגדול מכול‪ :‬את היכולת להביט‬         ‫בצבא"; "מי שמתנדב לסייע לזקנים"‪.‬‬
‫וילדים שרים אותו יחד‪ ,‬הם חושבים בדיוק על‬            ‫על החיים במבט רוחני; מבט שמחפש את‬           ‫כלומר ‪ -‬מי שפועל לשפר את המציאות‬
‫אותו הדבר ‪ -‬על חדוות נעורים‪ ,‬על אידיאלים‬                                                        ‫הגלויה‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬התועלת מלימוד‬
‫ועל בני עקיבא; הם מרגישים את אותה הרגשה‬                ‫המהות; לפתח תפיסה איכותית ולא‬            ‫רוחני נתפסת כחיוורת ומעורפלת‪ .‬הגמרא‬
‫ומחייכים בדיוק את אותו חיוך בלתי נשלט‪ .‬כי‬                ‫רק כמותית; לעצב אישיות ששואפת‬          ‫מתארת כי עמי הארצות שואלים‪" :‬מאי‬
‫ההמנון שלנו מאחד אותנו‪ ,‬הוא מייחד אותנו‪ .‬הוא‬                             ‫ל'למה' ולא רק ל'איך'‪.‬‬  ‫אהנו לן רבנן?" (מה הועילו לנו חכמים)‪.‬‬
‫מקשר בין כל החניכים שגדלו בכל הדורות‪ ,‬הוא‬                   ‫אז מה זה אומר למעשה? יחד‬            ‫המבט הארצי‪ ,‬הבוחן דברים מן הצד‬
                                                             ‫עם הלימודים לבגרות‪ ,‬ההתנדבות‬       ‫החומרני‪ ,‬מודד את העולם הרוחני בכלים‬
       ‫מחדש בכל פעם את גאוות היחידה שלנו‪.‬‬                      ‫אחרי הצהריים וכמובן הפעילות‬      ‫כמותיים; מה 'התכל'ס' שהלימוד הרוחני‬
‫תארו לכם – אם היו צריכים לבחור היום המנון‬                       ‫ה‪-‬מ‪-‬ד‪-‬ה‪-‬י‪-‬מ‪-‬ה שלכם בסניף‪,‬‬       ‫מעניק לנו? לא פעם אנו שומעים שאלה‬
‫לבני עקיבא‪ ,‬אולי היו בונים תכנית ריאליטי‪" :‬דה‬                    ‫קבעו גם זמן ללימוד תורה‪:‬‬       ‫מזלזלת המופנית כלפי בחורי ישיבה‪:‬‬
‫דוייס"‪ .‬אבל למזלנו‪ ,‬הרב נריה היה ממונה על זה‪,‬‬                      ‫משנה יומית; רמב"ם יומי;‬      ‫"מה יוצא לכם מזה"? או לחלופין‪ ,‬הבעת‬
‫והוא חקק במילים עוצמתיות במיוחד את החזון‬                           ‫פסקה בלימודי אמונה‬           ‫הערכה מאולצת כלפיהם‪ ,‬בכפוף לכך שהם‬
                                                                                                ‫"גם משרתים בצבא" או "מוציאים תעודת‬
                                    ‫של בני עקיבא‪:‬‬           ‫יומית‪ .‬לא תצטערו על זה‪ .‬מבטיח‪.‬‬
  ‫"ראשינו בעמקי תורתה ‪ /‬כפינו ברגבי אדמתה‬

               ‫בלב אמיץ בעזרת ה' ‪ /‬עלה נעלה"‪.‬‬
             ‫תורה‪ ,‬עבודה‪ ,‬אומץ‪ ,‬אמונה ושאיפה‪.‬‬
‫זה המסר שמלווה את כל החניכים שגדלו וגדלים‬
‫בתנועה‪ .‬כי המנון הוא לא רק שיר‪ .‬המנון הוא‬
‫מסר‪ .‬המסר שמאחד את כולנו‪ ,‬וגורם לנו לחייך‬

                                 ‫חיוך בלתי נשלט‪.‬‬

  ‫הימהה‬

  ‫אם לא היה‬
            ‫עזריה ליזרוביץ'‬

 ‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26