Page 11 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 11

‫חיים בתנועה ‪ .‬אדר תשע"ה ‪ .‬מרץ ‪2015‬‬

‫או מול התנדבויות אחרות שדורשות מחויבות‪" .‬ברוב‬      ‫מחוזות תנועת הנוער והמרחב ההתיישבותי‪" ,‬הניסיון‬       ‫מיכל קוסקי‪,‬‬   ‫<<‬
‫הסניפים אין לנו ממש תחרות עם רכזי הנוער‪ ,‬כי‬        ‫לתת להגשמה צורה אחת פוגע במהות של האתגר‬              ‫הנוער העובד‬
‫הם פונים לנוער קצת אחר מהחניכות שלנו"‪ ,‬אומרת‬       ‫הזה‪ .‬מאז ומתמיד חניכי התנועה התווכחו‪ ,‬ויכוח חי‬
‫הודי‪" ,‬יש לנו חמישה סניפים עם רכז נוער טוב‪ ,‬ואז‬    ‫ומפרה‪ ,‬על מהי ההגשמה על מהי ההגשמה ומהם‬                   ‫והלומד‪:‬‬
‫זה מתנגש‪ .‬אבל אנחנו לא שוללים את זה‪ .‬אנחנו‬                                                                  ‫"הגשמה‬
‫שמחים על כל דבר טוב שהנוער עושה‪ ,‬זה לא חייב‬                                      ‫הערכים שיש להגשים"‪.‬‬     ‫היא לעשות‬
‫להיות תחת הכותרת של אריאל‪ .‬זה כמו שאולפנה‬          ‫ואיך ההגשמה מסתדרת עם הדרכה? זה במקום‪ ,‬או בנוסף?‬         ‫מה שאני‬
‫רוצה לחנך את הבנות שילכו בצניעות‪ .‬הצלחה‬            ‫"בתחילת שנות התשעים החל בתנועה תהליך‬                  ‫מאמינה בו‪,‬‬
‫מבחינתה היא לא אם הן ילכו בצניעות בתוך בית‬         ‫חינוכי שנמשך עד היום‪ ,‬שמרכזו הוא חידוש רעיון‬          ‫לקחת רעיון‬
‫הספר‪ ,‬אלא אם הן ילכו בצניעות כל הזמן‪ .‬ברור‬         ‫הגשמת השיתוף‪ ,‬שכונן את התנועה מיומה הראשון‪.‬‬          ‫ולהפוך אותו‬
‫שהמגמה שלי היא שיהיו כמה שיותר חבריא ב'‪ ,‬אבל‬       ‫בשכבה הבוגרת הוחלט להקים קבוצות שיתופיות‪.‬‬                 ‫לממשי‪.‬‬
‫אם מישהי הולכת להתנדב במד"א‪ ,‬אני לא אגיד לה‬        ‫מדריך צעיר הוא לא רק מדריך‪ ,‬אלא גם חבר בקבוצה"‪.‬‬      ‫הניסיון לתת‬
                                                   ‫"תהליך ההתחנכות בקבוצה עובר דרך למידה‬                    ‫להגשמה‬
                  ‫לעזוב רק כדי שהיא תהיה אצלנו"‪.‬‬   ‫לשיתוף‪ :‬ניהול קופה קבוצתית‪ ,‬יצירה משותפת‪,‬‬             ‫אופי חדגוני‬
‫נלי מהצופים לא רואה שום יריבות בין הפעילות‬         ‫וכמובן משימה משותפת ‪ -‬משימה מרכזית של‬                 ‫וצורה אחת‬
‫בתנועה לבין התנדבויות ועיסוקים אחרים‪" .‬אפשר‬                                                             ‫פוגע במהות‬
‫להיות בצופים וגם לעשות עוד דברים‪ .‬אני אשמח אם‬                                ‫הקבוצה היא ההדרכה בקן"‪.‬‬      ‫של האתגר‬
‫חניך גם יגיע לפעולות שכבה וגם יתנדב במד"א‪ .‬גם‬      ‫"הקן‪ ,‬כארגון בלתי פורמלי‪ ,‬מבוסס על 'נוער‬
‫בחוגים אנחנו לא רואים מתחרים‪ .‬תנועת הנוער לא‬       ‫מדריך נוער' – הרוב המוחלט של חניכי השכבה‬                     ‫הזה"‬
‫עונה על אותם דברים‪ .‬ילד יכול לשחק פעמיים בשבוע‬     ‫הבוגרת יוצא לסמינרי ההדרכה‪ ,‬ורובם בוחרים‬
‫כדורסל‪ ,‬ועדיין להיות מדריך‪ .‬ואם מישהו יחליט‬        ‫להדריך‪ .‬ההדרכה והקבוצה משלימות אחת את‬
‫שמשהו אחר הוא תשוקת חייו ויעזוב את הצופים‪,‬‬         ‫השנייה‪ .‬ההדרכה היא אופן הגשמה מרכזי‪ .‬אני יוצא‬
‫כנראה שתנועת הנוער לא חדרה לנשמתו‪ ,‬וזה בסדר"‪.‬‬      ‫מתוך הקבוצה שלי‪ ,‬מגשים את ערכיי ומחנך חניכים‬
‫"גם לגבי הלימודים אני חושבת שאפשר‬
‫להתגמש‪ .‬הכול עניין של פרופורציות‪ .‬אני תמיד‬                                         ‫להיות חברי התנועה"‪.‬‬
‫אומרת להורים ש'למחנה קיץ אין מועד ב''‪ .‬צריך‬                                   ‫ומה עושה מי שלא מדריך?‬
‫לזכור שגם לצופים יש תפקיד חשוב בחיים של‬            ‫"החניכים שלא מדריכים מנהלים את הקן‬
                                                   ‫ומשמשים בתפקידים חינוכיים נוספים‪ .‬יש חניכים‬
        ‫הנוער‪ ,‬והלימודים לא יכולים להחליף אותו"‪.‬‬   ‫שהם הדוברים של הקן‪ ,‬יש חניכים שתפקידם הוא‬
                                                   ‫הריכוז הארגוני של הקן‪ ,‬וחניכים שלוקחים על עצמם‬
                     ‫אז מה היה לנו כאן?‬                                      ‫משימות קהילתיות ביישוב"‪.‬‬
                                                   ‫למיכל חשוב לציין שבנוער העובד והלומד ישנם‬
‫שלוש תנועות נוער שונות‪ ,‬עם ערכים שונים לחלוטין‪,‬‬    ‫כמה מעגלי פעילות‪ .‬מיכל אחראית על הקנים בעיר‬
‫ועדיין נראה שהן מתמודדות עם בעיות דומות‪.‬‬           ‫ובקיבוץ‪ ,‬ולכן היא מתייחסת למעגל הפעילות הזה‬
‫ומה אצלנו? כשסבא וסבתא שלי היו בבני עקיבא‬          ‫בתנועה‪ .‬עם זאת‪ ,‬שני הבסיסים ‪" -‬הקבוצה" ו"נוער‬
‫גרעין חלוצים‪ ,‬כבוד! היה ברור להם שחוץ מהדרכה‬       ‫מדריך נוער" ‪ -‬מכוננים את כל מעגלי הפעילות בנוער‬
‫הם צריכים גם להגשים את ערכי התנועה‪ .‬אחרי‬           ‫העובד והלומד‪ ,‬ומתבטאים באופנים שונים בכל מעגל‪.‬‬
‫כיתה י"ב הם התנדבו במשך שנה‪ ,‬ועזרו להקים‬
‫יישוב‪ .‬עם השנים‪ ,‬ערך ההגשמה הלך ותפס מקום‬                                ‫העיקר שיש עשייה‬
‫פחות משמעותי‪ ,‬ונשארה בעיקר ההדרכה‪ .‬בשנים‬
‫האחרונות הבינו בבני עקיבא שהדרכה היא חשובה‪,‬‬        ‫תנועות הנוער בימינו צריכות להתמודד עם מגוון רחב‬
‫אבל היא לא הכול‪ :‬צריך גם לצאת החוצה‪ ,‬ולא רק‬        ‫של פיתויים‪ ,‬שגורמים לחניכים לנטוש את התנועה‪:‬‬
‫להשפיע על מה שקורה בתוך התנועה‪ .‬לאט לאט‪,‬‬           ‫חוגים‪ ,‬לימודים‪ ,‬רכזי נוער ביישובים‪ ,‬תחביבים‪ ,‬או‬
‫הגרעינים והאלטרנטיבות להדרכה הופכים יותר ויותר‬     ‫סתם רביצה בבית מול המחשב‪ .‬ככל שהחניכים‬
‫משמעותיים‪ ,‬ונקווה שבעתיד כל אחד יימצא את הדרך‬
                                                     ‫גדלים‪ ,‬כך גם האתגר להשאיר אותם בתנועה גדל‪.‬‬
                          ‫המתאימה לו לתרום לחברה‪.‬‬  ‫אני שואלת את הודי מתנועת אריאל כיצד הם‬
                                                   ‫מתמודדים עם התחרות מול רכזי הנוער ביישובים‪,‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16