Page 11 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 11
חיים בתנועה .אדר תשע"ה .מרץ 2015
או מול התנדבויות אחרות שדורשות מחויבות" .ברוב מחוזות תנועת הנוער והמרחב ההתיישבותי" ,הניסיון מיכל קוסקי, <<
הסניפים אין לנו ממש תחרות עם רכזי הנוער ,כי לתת להגשמה צורה אחת פוגע במהות של האתגר הנוער העובד
הם פונים לנוער קצת אחר מהחניכות שלנו" ,אומרת הזה .מאז ומתמיד חניכי התנועה התווכחו ,ויכוח חי
הודי" ,יש לנו חמישה סניפים עם רכז נוער טוב ,ואז ומפרה ,על מהי ההגשמה על מהי ההגשמה ומהם והלומד:
זה מתנגש .אבל אנחנו לא שוללים את זה .אנחנו "הגשמה
שמחים על כל דבר טוב שהנוער עושה ,זה לא חייב הערכים שיש להגשים". היא לעשות
להיות תחת הכותרת של אריאל .זה כמו שאולפנה ואיך ההגשמה מסתדרת עם הדרכה? זה במקום ,או בנוסף? מה שאני
רוצה לחנך את הבנות שילכו בצניעות .הצלחה "בתחילת שנות התשעים החל בתנועה תהליך מאמינה בו,
מבחינתה היא לא אם הן ילכו בצניעות בתוך בית חינוכי שנמשך עד היום ,שמרכזו הוא חידוש רעיון לקחת רעיון
הספר ,אלא אם הן ילכו בצניעות כל הזמן .ברור הגשמת השיתוף ,שכונן את התנועה מיומה הראשון. ולהפוך אותו
שהמגמה שלי היא שיהיו כמה שיותר חבריא ב' ,אבל בשכבה הבוגרת הוחלט להקים קבוצות שיתופיות. לממשי.
אם מישהי הולכת להתנדב במד"א ,אני לא אגיד לה מדריך צעיר הוא לא רק מדריך ,אלא גם חבר בקבוצה". הניסיון לתת
"תהליך ההתחנכות בקבוצה עובר דרך למידה להגשמה
לעזוב רק כדי שהיא תהיה אצלנו". לשיתוף :ניהול קופה קבוצתית ,יצירה משותפת, אופי חדגוני
נלי מהצופים לא רואה שום יריבות בין הפעילות וכמובן משימה משותפת -משימה מרכזית של וצורה אחת
בתנועה לבין התנדבויות ועיסוקים אחרים" .אפשר פוגע במהות
להיות בצופים וגם לעשות עוד דברים .אני אשמח אם הקבוצה היא ההדרכה בקן". של האתגר
חניך גם יגיע לפעולות שכבה וגם יתנדב במד"א .גם "הקן ,כארגון בלתי פורמלי ,מבוסס על 'נוער
בחוגים אנחנו לא רואים מתחרים .תנועת הנוער לא מדריך נוער' – הרוב המוחלט של חניכי השכבה הזה"
עונה על אותם דברים .ילד יכול לשחק פעמיים בשבוע הבוגרת יוצא לסמינרי ההדרכה ,ורובם בוחרים
כדורסל ,ועדיין להיות מדריך .ואם מישהו יחליט להדריך .ההדרכה והקבוצה משלימות אחת את
שמשהו אחר הוא תשוקת חייו ויעזוב את הצופים, השנייה .ההדרכה היא אופן הגשמה מרכזי .אני יוצא
כנראה שתנועת הנוער לא חדרה לנשמתו ,וזה בסדר". מתוך הקבוצה שלי ,מגשים את ערכיי ומחנך חניכים
"גם לגבי הלימודים אני חושבת שאפשר
להתגמש .הכול עניין של פרופורציות .אני תמיד להיות חברי התנועה".
אומרת להורים ש'למחנה קיץ אין מועד ב'' .צריך ומה עושה מי שלא מדריך?
לזכור שגם לצופים יש תפקיד חשוב בחיים של "החניכים שלא מדריכים מנהלים את הקן
ומשמשים בתפקידים חינוכיים נוספים .יש חניכים
הנוער ,והלימודים לא יכולים להחליף אותו". שהם הדוברים של הקן ,יש חניכים שתפקידם הוא
הריכוז הארגוני של הקן ,וחניכים שלוקחים על עצמם
אז מה היה לנו כאן? משימות קהילתיות ביישוב".
למיכל חשוב לציין שבנוער העובד והלומד ישנם
שלוש תנועות נוער שונות ,עם ערכים שונים לחלוטין, כמה מעגלי פעילות .מיכל אחראית על הקנים בעיר
ועדיין נראה שהן מתמודדות עם בעיות דומות. ובקיבוץ ,ולכן היא מתייחסת למעגל הפעילות הזה
ומה אצלנו? כשסבא וסבתא שלי היו בבני עקיבא בתנועה .עם זאת ,שני הבסיסים " -הקבוצה" ו"נוער
גרעין חלוצים ,כבוד! היה ברור להם שחוץ מהדרכה מדריך נוער" -מכוננים את כל מעגלי הפעילות בנוער
הם צריכים גם להגשים את ערכי התנועה .אחרי העובד והלומד ,ומתבטאים באופנים שונים בכל מעגל.
כיתה י"ב הם התנדבו במשך שנה ,ועזרו להקים
יישוב .עם השנים ,ערך ההגשמה הלך ותפס מקום העיקר שיש עשייה
פחות משמעותי ,ונשארה בעיקר ההדרכה .בשנים
האחרונות הבינו בבני עקיבא שהדרכה היא חשובה, תנועות הנוער בימינו צריכות להתמודד עם מגוון רחב
אבל היא לא הכול :צריך גם לצאת החוצה ,ולא רק של פיתויים ,שגורמים לחניכים לנטוש את התנועה:
להשפיע על מה שקורה בתוך התנועה .לאט לאט, חוגים ,לימודים ,רכזי נוער ביישובים ,תחביבים ,או
הגרעינים והאלטרנטיבות להדרכה הופכים יותר ויותר סתם רביצה בבית מול המחשב .ככל שהחניכים
משמעותיים ,ונקווה שבעתיד כל אחד יימצא את הדרך
גדלים ,כך גם האתגר להשאיר אותם בתנועה גדל.
המתאימה לו לתרום לחברה. אני שואלת את הודי מתנועת אריאל כיצד הם
מתמודדים עם התחרות מול רכזי הנוער ביישובים,
11